خبرگزاری کار ایران

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران:

"معماری" در سال‌های اخیر مختص طبقه ثروتمند شد/ سرانجام ساخت خانه‌های ۳۵ متری در تهران

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۸۲۱

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: جفایی که در سال های اخیر به معماری شده است، این بوده که معماری را مختص طبقه ثروتمند و پولدار قلمداد کردند، در حالی که معماری متعلق به همه مردم و همه فضاهای شهری خصوصی و عمومی است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا گلپایگانی در نشست خبری مجازی که به مناسبت روز معمار برگزار شد، گفت: در ۸۰ سال گذشته توجه به معماری خوب بیشتر تحت الشعاع سرمایه گذاری قرار گرفته و سیطره سرمایه سالاری باعث شده است تا اهمیت فضای خوب برای زندگی کاهش یابد. امروز بسیاری از کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند با مفاهیم غنی معماری بیگانه هستند، چرا که مجبورند تنها در فضایی زندگی کنند که اصلی مترقی نیست. 

او با تاکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کرد تا ساختمان ها زیباتر شوند گفت: ارتباطات ساختمان و ویژگی های اقلیمی و فرهنگی باید در معماری ساختمان حفظ شود و به این سمت حرکت کرد. 

گلپایگانی با اشاره به شروع جشنواره ای برای ترویج معماری خوب گفت: در این جشنواره ساختمان برتر سال که به همه جنبه های زیبایی شناسی معماری توجه کرده باشد انتخاب و معمار خوب و معماری خوب معرفی خواهد شد و تلاش می کنیم تا برند سازی خوبی از معماری اصولی و خوب را انجام دهیم.

معاون معماری وشهرسازی شهرداری تهران گفت: امروزه شاهد هستیم که در معماری شهری جریان هایی در غالب مد می آید و مثل یک نسیمی عبور می کند و ردپایی در سرزمین ما می گذارد که ممکن است هیچ پیوندی با ریشه های فرهنگی، تاریخی و اقلیمی و نیاز واقعی مردم نداشته باشد و نشان دار کردن و ترویج فضاهای خوب کمک درخوری برای کمک به معماری خواهد بود. 

او ادامه داد: شهرها شکل گرفته از محلات هستند و داشتن خانه خوب باعث می شود که بتوانیم به محله خوب و در نهایت شهر خوبی برسیم. 

گلپایگانی با اشاره به اینکه در این جشنواره به تاب آوری، صرفه جویی در انرژی، وجود عناصر و اجرای ساختمانی و مواردی از این دست توجه شده است اظهار داشت: وقتی ما صحبت از حیاط می کنیم همه نگاه ها به سمت حیاط های چندصدمتری خانه های ثروتمندان جلب می شود، در حالی که حیاط در معماری غنی ایرانی ممکن است در ابعاد چهارمتر در چهامتر باشد و محل اتصال بین زندگی ایرانی را با یک جهان کیهانی فراهم می کند. منظور از حیاط یک فضای بزرگ نیست که ذهن ها به این سمت برود در زندگی آپارتمانی نمی شود حیاط داشت. 

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در سازمان نوسازی به دنبال ساخت و شکل دادن به معماری هستیم که از الگوی حیاط های کوچک و متناسب با زندگی آپارتمانی استفاده می کنند گفت: امیدواریم در این دوره نمونه هایی از آن را به شهروندان تهرانی و عمدتا در مناطق محرومتر هدیه کنیم.

گلپایگانی تصریح کرد: جفایی که در سال های اخیر به معماری شده است، این بوده که معماری را مختص طبقه ثروتمند و پولدار قلمداد کردند. در حالی که معماری متعلق به همه مردم و همه فضاهای شهری خصوصی و عمومی است. معمار خوب تنها در استخدام پولدارها و ثروتمندان نیست و متعلق به همه مردم و همه طبقات است و حق همه است که در فضایی آرام و آسوده زندگی کنند. 

 او به انتخاب ساختمان های ارزشمند دارای معماری معاصر نیز اشاره کرد و گفت: بازسازی و مقاوم سازی این ساختمان ها نیز یکی از سرفصل های مورد توجه ماست و ساختمان هایی که درست و زیبا بازسازی و مقاوم سازی شده باشند مورد توجه و به آنها جوایزی تعلق خواهد گرفت. 

گلپایگانی در ادامه در خصوص تاثیر کرونا در ارتباط بین فضاهای شهری گفت: هرچه رابطه فیزیکی بین انسان ها بیشتر باشد، امکان همه گیری بیماری را بیشتر می کند. آیا این اتفاق معماری و فضای شهری بعد از کرونا را با آنچه در طی دوره مدرن در معماری اتفاق افتاده است را متفاوت می کند؟ این مساله جدی است که بسیاری از اندیشمندان به عنوان یک پرسش جدی بر روی آن کار می کنند. 

او در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیری که کرونا بر فرایند صدور پروانه گذاشت گفت: معمولا در ماه پایانی سال درخواست صدور پروانه بیشتر می شود. اما  در اسفند ماه سال گذشته به دلیل شیوع کرونا مردم کمتر برای صدور پروانه مراجعه کردند. اگرچه که اصلاحاتی را برای ارائه درخواست های غیرحضوری داشتیم. یکی از اقداماتی که انجام دادیم این بود که اجبار به ارائه نقشه برای صدور پروانه ساختمانی را حذف کردیم و این امر باعث شد تا زمان صدور پروانه کاهش یابد. 

او ادامه داد: در اسفندماه ۹۸ صدور پروانه ساختمان در حدود ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشت این در حالی است که به طور کلی در سال ۹۸،  ۲۰ درصد کاهش صدور پروانه ساخت داشتیم. رکود ساخت و ساز سراسری است و منحصر به تهران نیست، البته بخشی از کاهش درآمدها به ایجاد انضباط در حوزه شهرسازی نیز ارتباط دارد.  

گلپابگانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تخلفات از حوزه صدور پروانه ساختمان به حوزه نظارت فنی انتقال پیدا خواهد کرد، گفت: به صورت سیستمی دیگر امکان تخلف در مراحل صدور پروانه ساخت وجو ندارد اما تخلفات حین ساخت را از چند جنبه مورد توجه قرار داده و  نظارت مستمر و دائمی در شهرداری تهران سازماندهی خواهیم کرد. فرایند نظارت بر ساخت نیز سیستمی خواهد شد و در یک شبکه نظارت همگانی میان مناطق، نواحی، مهندس ناظر و اداره کل معماری و ساختمان گزارش‌ها هر ۱۵روز یکبار مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

او با تاکید براینکه وقتی سیستم قائل به فرد باشد تخلف بالا می‌رود تصریح کرد: اما زمانی که خود فرایند پایش تبدیل به یک جریان سیستمی شود نظارت تاثیرگذار خواهد بود.در عین حال باید تخلفات دسته‌بندی شود، نمی‌شود با تخلفات اساسی و کوچک یک برخورد انجام شود. 

معاون شهردار تهران درپاسخ به سوالی درباره تحقق بودجه سال ۹۸ با توجه به شیوع کرونا گفت: به دلیل واقعی شدن نرخ عوارض و به رغم آنکه از نظر کمیت تعداد پروانه‌ها کم تر بود اما با تحقق ۸۵ درصدی درآمدها مواجه بودیم. 

او درخصوص طولانی بودن فرایند صدور پروانه ساخت، گفت: درحال حاضر پروانه شهرسازی ظرف ۱۰ روز صادر می‌شود و هرچند این فرایند نسبت به سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است اما ما و شورای شهر از زمان صدور پروانه ساختمانی راضی نیستیم. 

گلپایگانی در پاسخ به پرسشی درخصوص سرانجام اجرایی شدن طرح نیلوفری محور راه آهن تهران- تبریز گفت: طبق توافقی که با راه‌ آهن انجام شده است تا یکی دو ماه دیگر پروژه احداث فضای اطراف راه‌ آهن تهران تبریز آغاز خواهد شد.

او همچنین درباره ساماندهی محور فدائیان اسلام گفت: طرح ساماندهی محور فدائیان اسلام آماده شده و به زودی برای کمیسیون ماده ۵ ارسال خواهد شد. 

گلپایگانی در پاسخ  درخصوص اینکه برگزاری جشنواره معماری برتر باعث برندسازی کاذب برای برخی می شود گفت: ممکن است در هر رویدادی مجموعه ‌ای از تخلفات رخ دهد، این موضوع نباید سبب شود که برخی اقدامات خوب انجام نشود. اینکه جریانی به سمت انحراف نرود بستگی به نحوه اجرا دارد. 

گلپایگانی در قسمت دیگر این نشست در پاسخ به سوالی درباره ساخت بدون پروانه ساختمان پلاسکو اظهار داشت: بنیاد مستضعفان معتقد است چون ساختمان ناخواسته تخریب شده در حوزه پروانه ساخت و عوارض باید به آن ‌ها مساعدتی شود این درحالی است که طبق قانون شهرداری نمی ‌تواند در حوزه عوارض به هیچ ساختمان خاصی تخفیفی دهد. ما همچنان بر الزام دریافت پروانه ساختمانی از سوی بنیاد مستضعفان برای پلاسکو  و همچنین تامین پارکینگ برای آن طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مصر هستیم. این دو موضوع در اولین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی و همچنین هیئت دولت بررسی خواهند شد. 

معاون شهردار تهران همچنین درباره سرانجام طرح ساخت خانه ‌های کوچک مقیاس تصریح کرد: متولی این طرح سازمان نوسازی است. ما اجازه دادیم در هر ساختمانی حدود ۲۰ درصد خانه‌ ها کوچک اندازه باشند و در ضوابط طرح تفصیلی هم اجازه داده شده که خانه ‌های ۳۵متری ساخته شود حتی در شهر تهران می ‌تواند این متراژ کم ‌تر هم باشد. ساخت چنین خانه ‌هایی مشکل زوج ‌های جوان را برای تامین خانه حل خواهد کرد و این خانه‌ها به صورت ترکیبی با خانه ‌های بزرگ مقیاس ساخته می‌شود و اینطور نیست که یک محدوده را به ساخت چنین خانه‌هایی اختصاص دهیم. 

او درباره تعیین تکلیف پارکینگ پادگان ۰۶نیز گفت: برای تامین پارکینگ این پادگان طرحی را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال کردیم که منتظر بررسی و صدور نظرنهایی هستیم. تامین پارکینگ با نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک جزو الزامات ایجاد بوستان در پادگان ۰۶است. در حدود ۴ تا ۵ هزار پارکینگ در سطح شهر در حال ساخته شدن است که به دلیل مشکلات مالی امکان بهره‌برداری از آن‌ها وجود ندارد. درعین حال برای حل مشکل پارکینگ مرکز شهر نیز از طریق دانشگاه تهران در حال بازنگری پارکینگ ‌سازی و تامین آن در محدوده هایی از این دست هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز