خبرگزاری کار ایران

عشقی:

توانستیم کمبود بحران خون را مدیریت کنیم/ همه گروههای خونی مورد نیاز است

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۳۳۳

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه در ایام کرونا بیش از ۹۰ درصد تقاضاها را جواب دادیم، گفت: سازمان انتقال خون توانست بحران کمبود خون را مدیریت کند اما به همه گروههای خونی همچنان مورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، در نشست خبری با اصحاب رسانه از طریق ویدئو کنفرانس، گفت: در حال حاضر ذخایر قابل قبولی داریم. ما در تمام ایام کرونا بالای ۹۰ درصد اهدای خونها را جواب دادیم. اما نگران آن هستیم که با افزایش درخواست خون دچار مشکل شویم. درخواست می کنم افراد به اهدای خون مبادرت کنند. همچنین از همکارانمام  می خواهیم که هوشمندانه از خون استفاده کنند. 

وی در ادامه افزود: همه گروه های خونی مورد نیاز ما است. افراد به  گروه خونی خود توجه نکنند. 

عشقی بیان کرد: بر اساس استانداردهایی که در جهان وجود دارد، ما سختگیرانه ترین راهها را انتخاب کردیم. اگر کسی پس از دو هفته تست منفی کرونا داد و بیمار نبود می تواند خون اهدا کند. زیرا که این حد تست در دسترس نیست، همچنین ما راهکار دیگری را پیش گرفتیم یعنی بیمار پس از ۲۸ روز بعد از بیماری، حتی بی توجه به تست منفی، می توانند خون اهدا کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون بیان کرد: سازمان انتقال خون توانست بحران کمبود خون را مدیریت کند. این مرهون اعتماد مردم به سازمان بود. این اعتماد بر مبنای فعالیت های اسبق انتقال خون است. ما این پیام را رساندیم که " هر کس از خانه خارج می شود، انتقال خون را فراموش نکنند" . ما از اهداکنندگان مستمر خون خواستیم که ناظرین مراکز انتقال باشند. تمام این ایده ها  را به سازمان بهداشت جهانی فرستادیم که مورد توجه آنها قرار گرفت. آنها خواستند که گایدلاین ما در سایت سازمان بهداشت جهانی قرار بگیرد. امروز می گویم که امن ترین فضا بعد از خانه مراکز انتقال خون است. 

وی افزود: شاخص های ما دچار بحران نشد. ولی کمبود داشتیم که رفع شد. اما روبروی ما ماه رمضان است که هر ساله دچار کمبود می شویم. من از تمام مردم کشور می خواهم که اهدای خون را پشت گوش نیاندازند. 

عشقی اشاره کرد: بهبودیافتگان از کرونا، به شکرانه بهبودشان زردابه خون خود را در اختیار ما بگذارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون بیان کرد: عمده خون هایی که ارائه می شود، فراوری شده اند. این فراورده ها بر اساس مصوبه بیمه و شورای عالی انتقال خون، تعرفه ای دارد. این مبلغ سودآوری ندارد و تنها جبران منابع سازمان است. همچنین مدیریت مصرف خون بیمارستانی را ایجاد می کند اما خون کامل رایگان است. 

وی در رابطه با کمبود اهدای خون و وضعیت بیماران خاص، تشریح کرد: این که اعلام شد بیماران خاص خون ندارند، درست نیست. همکاران ما هر روز رصد می کردند. تحویل خون به بیماران خاص ۱۰۰ درصد و در برخی مناطق محدود ۹۸ درصد عرضه می شد. اما درخواست کمتر دلیل دیگری داشت. این تدبیر پزشکان بود برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی. بیمارستان ها فضای بین افراد را رعایت می کردند. برای تجمع کمتر  فاصله گذاری زمانی لازم شد. این کار علمی بود. در حال حاضر آمار بیماران تالاسمی ما از میانگین بیماران عادی ما کمتر است. زیرا بیمارانی که ۳ هفته یکبار خون دریافت می کردند، باید چهار هفته یکبار می امدند. ممکن بود احساس کنند که خون کم شده است اما از اینکه مبتلا به کرونا شوند بهتر است. 

عشقی عنوان کرد: البته نمی خواهم اسم کشوری را ببرم. این همدلی که بین همکاران ما در سطح جهان  ایجاد شده است، شایسته پاسداری است. اما برای مقایسه، در بعضی از کشورهای متمول دنیا، انتقال خون ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد. در ۱۷ اسفند، ذخایر خونی کشور به ۴ روز رسید. اما فعالیت های قبل از اسفند ما پاسخ داد و مشکل را حل کرد. ما امروز وضعیت خوبی داریم.

عشقی گفت: یک شرکت دانش بنیان که از دانشمندان عزیز کشور ما که برای سازمان انرژی هم اقداماتی می کنند، اما مستقل از آنها هستند، قرار شد برای ما سانتریفیوژ بسازند. ۵۰ سانتریفیوژ یخچال دار را به ما ارائه خواهند داد.

مدیرعامل وزارت بهداشت بیان کرد: اهداکنندگان اگر ۲ هفته بعد از بهبودی می ایند، باید تست مولکولی از آنها گرفته شود. اما کسانی که ۲۸ روز از بهبودی آنها می گذرد، حتی نیاز به تست مولکولی ندارند و مطلقا ناقل نیستند. 

وی افزود: این تابوی " طرف کرونا گرفته است" را بردارید. نمی شود که افرادی را که مبتلا شده اند را سه ماه مطرود کنیم. بعد از ۲۸ روز فرد، ناقل نیست. حتی اگر بی ماسک در صورت کسی صحبت کند.

درباره جمع‌آوری پلاسمای بهبودیافتگان کرونا، گفت: در یک کارآزمایی بالینی مانند بسیاری از کارآزمایی‌های دیگر بخش‌ خصوصی هم اعلام کرده که درجمع‌آوری کلی پلاسما کمک کند، اما در پروژه ملی جمع‌آوری پلاسمای بهبودیافتگان کرونا، فقط سازمان انتقال خون ایران درگیر است و ما پلاسمای بیماران بهبودیافته را جمع می‌کنیم. این وظیفه سازمانی ماست و اساسنامه سازمان انتقال خون این وظیفه را در اختیار سازمان انتقال خون قرار داده که خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز مراکز درمانی را به عنوان تنها متولی رسمی و قانونی این کار، تامین کند.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که پلاسمای بیماران بهبودیافته نقش درمانی مهمی در نجات این بیماران داشته باشد، از الان شروع به جمع‌آوری این پلاسما در ۱۴ مرکز کرده‌ایم و بخش خصوصی در این زمینه نقشی ندارد. بحث‌هایی که ممکن است در زمینه تولید دارو از پلاسما، در آینده انجام شود، و ممکن است بخش خصوصی به عنوان مشتری برای تولید دارو بخواهند اقداماتی در این زمینه انجام دهند.

عشقی گفت: ما از بهبودیافتگان خود به دو طریق می توانیم پلاسما بگیریم. یکی با اهدای خون کامل است که از آن پلاسما استخراج می شود. یکی دیگر هم استفاده از دستگاه سات. 

وی افزود: برخی از سختگیری ها برای خون نیست. مسئولیت ما است که اگر مشکلی در خون افراد دیدیم آن را به او بگوییم. برای این نیاز به خط تلفن ثابت و همراه نیاز داریم. افراد انتظار دارند در هر شرایطی خون اهدا کنند. ما نمی توانیم سلامت خود فرد اهدا کننده و گیرنده را به خطر بیاندازیم. ما نمی دانیم که چگونه از حسن نیت این افراد تشکر کنیم. اما نمی شود که کسی با به خطر انداختن سلامت خود، خون اهدا کند. 

مدیرعامل سازمان اتقال خون اشاره کرد: برای اهدای بانوان باید تلاش بیشتری کنیم. این تابو که خانمها نباید خون بدهند باید تغییر کند. هر فرهنگی به بانوان احترام می گذارند این مرز را قائل نمی شود. در کشور ما اهدا خون توسط زنان  4 درصد است. در حالی که در کشورهای آفریقائی 14درصد است. در اروپا 40 درصد است. 

عشقی گفت:  بنده از تمام مردم می خواهم که اگر بهبودیافته اند، برای اهدای پلاسما اقدام کنیم. متاسفانه باور به  نیاز پلاسما در کشور ما جا نیافتاده است. 

وی افزود:غیرمنصفانه است، همچنین متخاصمانه است. برخی رسانه های کشورهای منطقه که اظهار می کنند پلاسما درمانی درمان پرهزینه ای است، توان استخراج آن را ندارند. ما دستگاه ها و دانش آن را داریم و اگر بخواهند در اختیارشان قرار می دهیم. مع ذلک، در حال یک کمیته اقتصاد و درمان تمام اقدامات تجهیزاتی تا نگهداری پلاسما را برآورد می کند. تاهفته آینده این اعداد به ریزجزئیات به شما ارائه می شوند. 

عشقی در همین باره گفت: تنها می توانم بگویم که پلاسما درمانی جز ساده ترین، سهل ترین و به صرفه ترین درمان ها است. چه برای کرونا و چه برای غیر کرونا. اگر این حرف من ناصحیح بود، تمام کشورهای آمریکا و اروپایی و چین و ... اقدام به آن نمی کردند.

عشقی گفت: تعداد بیمارانی که برای کارآزمایی لازم است 100 نفر است. شاید ما به 400 بیمار تزریق کرده باشیم. اما اطلاعات را باید پزشکانی پر می کردند که در بیمارستان و بخش کرونا مشغول بودند. جائی که میدان جنگ بود. بنده نمی توانم  از پزشکی که بالای سر بیمار ایستاده می خوابد انتظار تکمیل دقیق فرم مطالعاتی سازمان انتقال خون را داشته باشم. ما نمی توانستیم به آنها فشار زیادتر بیاریم. این فشار به پزشکی که امروز پرستارش بیمار شده، دو تا بیمارش فوت کرده، ده نفر بیمار با تب سنگین دارد، خودش 48 ساعت یا بیشتر است نخوابیده، و نمی توانیم انتظار تکمیل فرم تحقیقاتی داشته باشم. بنابراین منتظر هستیم حدنصاب را پر کنیم.

عشقی، اظهار کرد: مسئله زمین پالایشگاه کاملا حقوقی است. وزارت بهداشت در مجموعه دولت نسبت به تقدم و تاخر انجام وظیفه شرکت پالایش و پژوهش پلاسما بر تصاحب این زمین اعتراض جدی و پافشاری کرد. در دوره‌ای یک واگذاری انجام و قراردادی نوشته شد. شرکت پالایش و پژوهش پلاسما که به بخش خصوصی واگذار شد، تعهدات خود را ایفا نکرده و خواست سند زمین زودتر به این شرکت واگذار شود. این موضوع نه از نظر وزارت بهداشت و نه از نظر سازمان انتقال خون منطقی نیست. تا وقتی تعهدات به معنی استقرار پالایشگاه و تحویل تولیدات صنعتی به جامعه انجام شود، موضوع واگذاری زمین قابل بحث است.

وی افزود: باید پالایشگاه و داروی مربوطه دیده شود و سپس زمین واگذار شود. باید مسائل حقوقی و حق دولت در این زمینه رعایت شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در حال حاضر سند این زمین در اختیار دولت است. این شرکت مسائلی مانند عدم همکاری وزارت بهداشت در گذشته و تحریم‌ها را برای توقف فعالیت مطرح می‌کنند و می‌گویند نمی‌توانند تعهدات خود را انجام بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز