خبرگزاری کار ایران

از سوی اداره کل محیط زیست شهرداری تهران؛

ملاحظات محیط‌زیستی ضدعفونی معابر ابلاغ شد/ منع پاشیدن مواد ضدعفونی‌کننده به کف خیابان‌ و درختان

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۲۱۲

دستورالعمل محیط زیستی مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده در زمان شیوع کرونا توسط اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تدوین شد.

به گزارش ایلنا،‌ شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به افزایش استفاده از مواد ضدعفونی کننده در جهت مقابله با شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا در محیط های شهری، گفت:

این اداره کل با همکاری واحدهای تخصصی ذیربط اقدام به تهیه دستورالعمل محیط زیستی مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده در مقابله با بیماری کرونا نموده است.

وی افزود: در این دستورالعمل تمامی مواد شیمیایی و روش های فیزیکی متداول برای ضد عفونی با استناد به فهرست و پروتکل های مراجع بین المللی ذی صلاح احصا شده است.

انصاری با اشاره به ضرورت توجهات محیط زیستی در استفاده از مواد ضدعفونی کننده  گفت: در این دستورالعمل رویکرد اثربخشی، صرفه جویی در هزینه و زمان و حداقل خسارت به محیط زیست بررسی و به تفکیک کاربرد در محیط های شهری اعم از محیط های بسته، وسایل حمل و نقلی، معابر و سایر فضاهای شهر مد نظر قرار گرفته است.

در چکیده این دستورالعمل آمده است:‌

ویروس‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را آلوده کنند و باعث بروز ناراحتی‌های تنفسی به اندازه سرماخوردگی خفیف یا به اندازه ذات الریه شدید باشند که متاسفانه در تمامی کشورهای جهان شیوع پیدا کرده است. شیوع ویروس، درمان مبتلایان و از بین رفتن انسانها، خسارات مالی و اعتباری قابل توجهی را به اقتصاد کشورها وارد نموده است. لذا مقابله با این ویروس و جلوگیری از شیوع آن از اساسی‌ترین روش‌های کنترل آن می‌باشد آن هم در زمانی که واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به آن یا درمان قطعی شناسایی نشده است.

شهرداری تهران و سایر شهرها، در راستای سلامت، حفظ بهداشت و خدمات رسانی به شهروندان اقدام به ضدعفونی تمامی مراکز عمومی و معابر شهری نموده است. روزانه ایستگاه‎‌های تاکسی، اتوبوس‌، مترو، ساختمان‌های اداری و معابر شهری و وسایل نقلیه عمومی ضد عفونی می‌شوند. استفاده از محلول‌های مختلف شیمیایی با توجه به ترکیب شیمیایی آن‌ها، در بلندمدت تاثیرات نامطلوبی را بر محیط زیست خواهد داشت به نحوی که پس از اتمام بحران حاضر، نیاز به رفع آلودگی‌های آب و خاک و یا ناراحتی‌های تنفسی خصوصاً برای پرسنل در معرض ایجاد خواهد نمود. از این رو توصیه می‌شود این اقدامات با کمترین خسارت و اثرات محیط زیستی و بهداشتی انجام شود. لذا دستورالعمل حاضر به منظور تعیین راهکارهای مناسبی برای اجرای عملیات با حداقل آثار و تبعات محیط زیستی نامطلوب تهیه شده است و در محدوده عملکرد شهرداری تهران و به منظور کنترل و مدیریت شرایط بحرانی مبارزه با انتشار ویروس کرونا کاربرد دارد.

هدف اصلی از تهیه این دستورالعمل:

صرفه جویی در هزینه و زمان

افزایش بهره‌وری و اثر بخشی در عملیات ضدعفونی

کاهش و حذف اثرات نامطلوب محیط زیستی ناشی از استفاده از مواد ضدعفونی کننده در شهر تهران

بر این اساس روش‌های ضد عفونی شامل فیزیکی (بخار آب و پرتو) و شیمیایی بررسی و اولویت بندی شده است. روش‌های ضدعفونی کننده در محیط کار به ترتیب اولویت شامل بخار آب، آب و صابون (غیر یونی)، پروپانول، وایتکس رقیق شده، هیدروژن پراکساید (طبق رعایت اصول ایمنی و بهداشتی با غلظت کمتر از ۵/۰ درصد) و اشعه UV (با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی) از نظر محیط زیستی می‌باشند. جهت پاکسازی روشهای زیر به صورت طبقه بندی زیر توصیه شده است:

استفاده از بخار آب جهت پاکسازی دفاتر اداری، المان‌های شهری، گاردریل‌ها و عابر بانکها و پمپ‌های بنزین

استفاده از آب و صابون برای دفاتر اداری، المان‌های شهری، پمپ بنزین‌ها با این ملاحظه که خروجی فاضلاب به نهرها و کانال‌ها تخلیه نشده و به شبکه فاضلاب هدایت شود.

استفاده از آب و صابون (غیر یونی یا غیر کاتیونی) برای المان‌های شهری، محدوده های فضاهای سبز شهری، لوازم ورزشی و بازی با این ملاحظه که خروجی فاضلاب به فضای سبز تخلیه نشود. جهت فضای سبز، ترکیبات پروپانول می‌تواند کمترین خطر را برای محیط زیست شهری داشته باشد. البته در صورت ورود به منابع آب و تجمع در پایین دست در بلند مدت اثرات نامطلوب قابل پیش بینی است.

استفاده از هیدروژن پراکساید با غلظت کمتر از ۵/۰ درصد و یا وایتکس رقیق شده، صرفاً در مکان‌های خاص (مانند سرویس‌های بهداشتی عمومی) و ترجیحاً با حداقل تواتر استفاده  

اشعه UV: از این اشعه صرفاً در موارد خاص، محیط های بسته و با کنترل‌های حفاظتی جهت اجتناب از در معرض قرارگرفتن افراد استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز