خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد:

تاثیر پلاسمادرمانی در درمان بیماری کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۲۱۷

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پلاسمادرمانی می‌تواند در درمان و پیشگیری بیماری کرونا در آینده مثمر به ثمر باشد و ضامنی برای سلامتی بیماران تلقی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، در رابطه با ممانعت ورود کیت‌های تشخیصی به ایران توسط عربستان و آمریکا، گفت: متاسفانه راهزنی اقلام مورد نیاز بیماران کرونائی، حتی بین کشورهایی که دوست و متحد یکدیگر محسوب می شدند هم امری مرسوم شده است. این نشان می دهد که ما در چه جهانی با چه میزان از رواج انسانیت زندگی می کنیم. ما نیازی به کیت های آنها نداریم. در رابطه با این موضوع هم بررسی ها توسط وزارت خارجه انجام می‌گیرد. تکیه ما بر تولیدات داخلی و انبوهی است که قابل اتکا هستند. بنابراین شیطنت یک کشور کوچک مانعی بر سر راه ما نیست.

وی در ارتباط با موضع سازمان غذا و دارو در رابطه با پلاسما درمانی گفت: پلاسما درمانی یکی از روش های آزمایش شده در دنیا است. سازمان انتقال خون از بدو شیوع کرونا وارد این تحقیقات شد. تمام تحقیقات آنها به سازمان غذا و دارو منعکس می شود. سازمان غذا و دارو نیز از ابتدای پروژه پیگیر پیشرفت دستاوردهای این تحقیقات بوده است. این سازمان جدا از وظیفه نظارتی خود، هر کمکی را که در توان داشته باشد به این پروژه خواهد کرد.مضاف براین که این تحقیقات می تواند در درمان و پیشگیری بیماری در آینده مثمر به ثمر باشد و ضامنی برای سلامتی بیماران تلقی شود.

وی افزود: امروز قادر هستیم 100 هزار متر پارچه و 200 دست لباس در روز تولید کنیم. کیفیت لباسی که امروز تولید می شود، بهتر از نمونه های خارجی آن است. در کمتر از 24 ساعت مجوزهای تولید ارائه شد. در حالی که بسیاری از کشورها سعی کردند تحریم ها را درباره ایران تشدید کنند، اما امروز شاهد هستند که تولیدکنندگان ما توانستند تمام نیاز ما را تهیه کنند.

 شانه ساز گفت: داروهای مربوط به ابولا در مرحله بررسی است که اگر این داروها تاثیرگذاری خود را اثبات کنند، مجوز سازمان غذا و دارو را کسب می کنند و وارد چرخه درمان می شوند.

شانه ساز گفت: افراد به صورت های حقوقی و حقیقی پیشنهاد های زیادی برای درمان کرونا داشتند. باید نگاه علمی بی طرف برای بررسی این تحقیقات داشته باشیم. باید یک دارو را از نظر ایمنی، اقتصادی و اثربخشی در یک پروسه پیچیده تایید کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو، گفت: داروی رمدسیویر یکی از کاندیداهایی است که احتمال داده می‌شود در زمینه درمان بیماران کرونایی موثر باشد. تعدادی از این دارو وارد شده و در مرحله کارآزمایی بالینی است و یک شرکت تولیدکننده داخلی هم برای تولید آن اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: به هر حال منتظر هستیم تا اثربخشی و ایمنی این دارو در مطالعات بالینی اثبات شود.

شانه ساز، درباره دستگاه ویروس یاب راداری گفت: اطلاعاتی در این زمینه به ما داده شده و باید بررسی کنیم و با توجه به مستندات و نتایج آزمایشگاهی و مطالعات بالینی در حال حاضر موضوع در دست بررسی است.

 شانه ساز درباره داروی فاویپیراویر گفت: این دارو وقتی به ایران آمد که هنوز اثربخشی آن در مورد بیماری کووید ۱۹ ثابت نشده بود. مصرف این دارو فقط برای مبتلایان به ویروس کرونا نیست و برای موارد دیگر مثل آنفلوآنزا هم کاربرد دارد و اکنون در کشور تولید می‌شود. البته در فضای مجازی در زمینه این دارو شتاب زدگی و باور غلطی در مصرف کنندگان ایجاد کرد. کمیته علمی مستقر در وزارت بهداشت به هیچ عنوان اظهارات مطرح شده در فضای مجازی را تایید نمی‌کند و در تامین و تولید این دارو مشکلی وجود ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: بانک جهانی ادعا کرده است که وامی به ما می دهد. ما فهرستی از داروهای مورد نیازمان را لیست کردیم، اما بنده شاهد شیطنت‌های آمریکائی ها بودم که وزارت خارجه در حال پیگیری است.

وی افزود: باید دقت نظر خود را در رابطه با سایر داروها هم با حساسیت ادامه دهیم. در واقع این اتفاق هم می افتد. حتی همکارانی که داروهای کرونا را بررسی می کنند از همکارانی که داروهای غیرکرونائی را بررسی می کنند، جدا هستند.

شانه ساز اشاره کرد: ما کمبودی در خصوص انسولین نداریم. این داروئی است که تفاوت فاحشی بین تولید داخل و خارج دارد. استانهای مرزی ما ابراز نگرانی می کردند که این محصول قاچاق می شود. برای همین ما ارائه این داروها را محدود به داروخانه های منتخب کردیم. خوشبختانه ما در انبارهایمان این دارو را دپو داریم. ما اگر با بحث کرونا برخورد نکرده بودیم، یک کارخانه تولید انسولین افتتاح می شد که موکول به بعد از بحران کرونا شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز