خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تشریح اقدامات کمیته امداد برای رفع مشکلات کسب وکار مددجویان در پی شیوع کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۰۸۷

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی اقدامات این معاونت برای رفع مشکلات کسب وکار مددجویان در پی شیوع کرونا را تشریح کرد.

«حجت الله عبدالملکی» معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در سال گذشته ۱۷۵ هزار و ۹۰۰ فرصت شغلی توانستیم برای محرومان ایجاد کنیم و برای این ۴ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. سال گذشته یکی از بهترین سال‌های اشتغال در کمیته امداد بعد از انقلاب بوده است و به نوعی رکورد خوبی در حوزه اشتغال برای محرومان بوده است. 

وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ برای بسیاری از کسب و کارهای مددجویان کمیته امداد امام خمینی مشکل ایجاد شده است. 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص رفع مشکلات ایجاد شده ناشی از کرونا در کسب وکار مددجویان تصریح کرد: برای اینکه مشکلات ناشی از توقف کسب و کار در اشتغال مددجویان را کاهش دهیم اقداماتی را انجام دادیم از جمله اینکه در واحدهایی که امکان تغییر کاربری داشتند، تغییراتی ایجاد کرده و آنها را به سمت تولید محصولاتی که در حال حاضر بازار بهتری دارد سوق دادیم و این کارگاههای تولیدی اقدام به تولید محصولاتی مانند محصولات بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با بیماری از جمله ماسک، گان، مواد ضدعفونی، دستکش و ... کردند و در حال حاضر هم این مددجویان درآمد قابل ملاحظه‌ای دارند و هم به مبارزه با این بیماری در کشور کمک می‌کنند. 

عبدالملکی تصریح کرد: تا دو روز پیش این کارگاهها موفق به تولید و عرضه بیش از ۱۳ میلیون قلم کالا شده بودند و توانسته اند روزانه ۶۵۰ هزار قلم انواع لوازم مورد نیاز مقابله با بیماری کرونا را تولید کنند. این مددجویان با این هدف که چنانچه نیاز داخل برطرف شد، برای صادرات اقدام کنند در حال توسعه فعالیت کارگاه‌هایشان هستند. 

وی ادامه داد: بخشی از تسهیلاتی را که این بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی دریافت کرده بودند از منابع داخلی امداد و از صندوق قرض الحسنه امداد ولایت که متعلق به کمیته امداد امام خمینی است پرداخت شده بود. از همین رو ما به مدت سه ماه اقساط این بنگاه‌ها را امهال کردیم. در ماههای اسفند، فروردین و اردیبهشت دریافت کنندگان این تسهیلات ملزوم به پرداخت اقساط خود نیستند و چنانچه با توجه به شرایط نیاز به امهال بیشتر باشد این فرصت دوباره به بنگاه‌ها داده خواهد شد. 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: شبکه بانکی کشور و بانک مرکزی اعلام کرد تسهیلات برای تعدادی از رسته‌های مشاغل امهال شود. بخش زیادی از منابع ما در کمیته امداد نیز از منابع شبکه بانکی است و همکاران ما در استان‌ها تلاش می‌کنند تا این امهال که عمومی است برای مددجویان کمیته امداد نیز اعمال شود. 

عبدالملکی با اشاره به اقدامات هیات‌های راهبری شغلی در استان‌ها تصریح کرد: کمیته امداد امام خمینی در استان‌ها هیات‌هایی دارد که به عنوان هیات‌های راهبری شغلی این هیات‌ها مجموعه‌ای از کارآفرینان خبره استان‌ها هستند که همکار کمیته امداد تلقی می‌شوند. این افراد نیروی کمیته امداد نیستند، اما با کمیته امداد همکاری دارند گروهی از این افراد جهادی و گروهی دیگر نیز از خیرین هستند و گروهی نیز قراردادهای خدمات مشاوره با کمیته امداد دارند. 

وی ادامه داد: ما به همکاران مان در سراسر کشور ابلاغ کردیم تمام طرح های اشتغال امداد را که در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار طرح است تک به تک بررسی کرده و طرح های آسیب دیده را شناسایی کنند و برای حل آسیب این طرح‌ها اقدامات محلی و بومی بیندیشند به این صورت که آسیب های این طرح های اشتغال در این هیات های راهبری شغلی در استان ها مطرح شود و راه حل های بومی برای این طرح ها بیندیشند به طور مثال اگر با مشکل نقدینگی مواجه هستند از منابع داخلی استفاده کنند و یا اگر با مشکل بازار مواجه هستند اقدامات دیگری برای آنها اندیشیده شود. 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار کرد: همچنین به استانها اعلام کردیم تا اوایل اردیبهشت ماه کمک هایی که در سطح ملی از ما نیاز دارند اعلام کرده تا ما براساس منابعی که در اختیار داریم کمک کنیم تا این مشکلات برطرف شود. 

عبدالملکی تصریح کرد: همچنین بخش قابل ملاحظه ای از منابع مالی و تسهیلات امسال را نیز در نظرگرفتیم که چنانچه این واحدهای آسیب دیده نیاز داشتند به آنها مجددا تسهیلات پرداخت کنیم تا مشکلاتشان برطرف شود و از این شرایط عبور کنند. 

وی تاکید کرد: اولویت اول ما در بحث اشتغال در سال ۹۹ جلوگیری از رکود طرح هایی است که در سالهای قبل اجرایی شده‌اند و در ادامه اجرای طرح های جدید است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز