خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

پیشنهاد ایجاد قرنطینه موقت برای غربالگری معتادان متجاهر/ ساماندهی مشروط معتادان در سامانسرای خاورشهر/ پذیرش دو هزار نفر در مراکز بهاران به شرط منفی بودن تست کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۰۰۷۱۰

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و ‌مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران شرط پذیرش دو هزار نفر در مراکز بهاران را صدور اجازه پذیرش از سوی ستاد ملی کرونا ذکر کرد.

«سید مالک حسینی» سرپرست سازمان رفاه، خدمات و ‌مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای پذیرش معتادان متجاهر گفت: با توجه به توقف پذیرش معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ پس از شیوع کرونا در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران توافق شد تا فعال سازی مجدد مراکز ماده ۱۶ رخ دهد و ‌ستاد مبارزه با مواد مخدر ‌این موضوع را به ستاد ملی کرونا منتقل کند تا کمیته درمان ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر درباره آن تصمیم‌گیری کند. 

او ادامه داد: در کمیته درمان ستاد این نتیجه‌گیری حاصل شد که ممکن است، این افراد با حضور در مراکز ماده ۱۶ و در صورت ناقل بودن،‌ باعث سرایت بیماری به سایر افراد شوند و برای این منظور پیشنهاداتی مطرح شد‌، از جمله ایجاد یک قرنطینه موقت که اقدامات غربالگری و تست گرفتن از معتادان در آن انجام شود و پس از انجام این اقدامات و نداشتن علائم برای آنها برگه سلامت صادر و به مراکز ماده ۱۶ منتقل شوند. برای این موضوع ستاد مبارزه با مواد مخدر به دلیل مشکلات زیرساختی که داشت، از ما تقاضای مکانی با ظرفیت نگهداری ۵۰۰ نفر تا پایان دوره کرونا داشت که ما هم سامانسرای مردان خاورشهر را پیشنهاد دادیم و ستاد با آن موافقت کرد. 

حسینی با بیان اینکه اجرائی شدن این اقدام مشروط به چندین کار است، تصریح کرد: اولا در این مکان در حدود ۸۰ مورد خاص داریم که نمی توانیم آنها را به هیچ جای دیگر انتقال دهیم و ‌مقرر شد این افراد با هماهنگی ستاد در مراکز تحت نظر بهزیستی پذیرش شوند. از طرفی مباحث مربوط به غربالگری معتادان متجاهر، انجام تست کرونا و مدیریت اجرائی و هزینه‌ها بر عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر باشد. 

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با اشاره به مذاکره برای این موضوع گفت: به محض اینکه افراد ساکن در خاور شهر در مراکز بهزیستی یا هر مکانی که ستاد تشخیص دهد، ‌مستقر شوند،‌ این مکان را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. 

سید مالک حسینی ظرفیت دوره‌ای این مکان را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: در صورت موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا،‌ مبنی بر فعال شدن مجدد مراکز ماده ۱۶،‌ این افراد قبل از ورود به این مراکز به مدت دو هفته غربالگری و قرنطینه می‌شوند و بعد امکان ورود به مراکز ماده ۱۶ را خواهند داشت. ظرفیتی که برای این کار پیش بینی شده ۵۰۰ نفر است و در واقع هر دو هفته می‌توانیم ۵۰۰ نفر را در سامان سرای خاورشهر قرنطینه و غربالگری کنیم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با بیان اینکه تمامی فرایند این اقدام بر عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر است، گفت: شهرداری تنها زیرساخت آن را در اختیار می‌گذارد. 

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و ‌مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در خصوص درخواست استاندار تهران مبنی بر تامین دو هزار نفر ظرفیت برای ساماندهی افراد بی‌سرپناه گفت: در هفته دوم فروردین ماه جلسه‌ای پیرامون رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهر برگزار شد و در آنجا فعال شدن مراکز بهاران مورد بررسی قرار گرفت. براساس قول‌های قبلی قرار بود، مراکز بهاران فعال شود،‌ اما به دلیل تعطیلی مراکز ماده ۱۶، پذیرش در این مراکز نیز انجام نشد. دو هزار نفری که استاندار ذکر کرده اند متعلق به مراکز بهاران است که ۱۷۰۰ نفر ظرفیت داشته است و تلاش می‌کنیم در این مدت آنها را به ۲ هزار ظرفیت برسانیم و بر اساس قول قبلی که داده‌ایم،‌ برقرار است. 

او ادامه داد: مواردی که در مراکز بهاران در اختیار ما قرار می‌گیرد، مانند همان اقدامی که قرار است در مراکز ماده ۱۶ انجام شود ‌اولا باید ستاد ملی کرونا اجازه پذیرش را به نام مراکز بهاران صادر کند، دوم اینکه افراد خارج شده از مراکز ماده ۱۶ داوطلب حضور در بهاران باشند ‌و سوم هم مربوط به ارایه گواهی سلامت و منفی بودن تست کرونا است. همچنین ستاد ملی مبارزه با کرونا باید مجوز جذب در مراکز بهاران را صادر کند و به محض اجرای این مراحل، ‌این مراکز آماده پذیرایی خواهند بود.

او به مساله قرارگیری مراکز بهاران در بافت‌های جمعیتی متراکم تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه افکار عمومی در سطح محلات ممکن است، تصور کنند این افراد خطر بیشتری دارند، پذیرش در این مراکز به صورت تدریجی رخ می دهد تا حساسیت عمومی هم به حداقل برسد. در مراکز بهاران افرادی پذیرش می‌شوند که مراحل درمانی خود را در مراکز ماده ۱۶ سپری کرده باشند و دیگر اطلاق معتاد متجاهر ندارد.

او درخصوص لایحه واگذاری مراکز بهاران که در جلسه اخیر شورای شهر در دستور کار شورا قرار گرفت، گفت: این یک لایحه قدیمی است و این موضوع یک برداشت خیلی باز از قانون برنامه ششم توسعه بود که منجر شد شهرداری  به اصرار ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی زیرساخت‌های خود را در اختیار بهزیستی قرار دهد. بند سه ماده هشتاد برنامه سوم قید کرده است، شهرداری تهران با همکاری بهزیستی تمامی موسساتی که وظیفه راهبری و مدیریت مراکز بهاران را در گذشته داشته اند باید از سازمان بهزیستی مجوز داشته باشند و این موضوع از نظر ما حل شده است و پذیرش در مراکز بهاران نیازی به واگذاری مراکز شهرداری به بهزیستی ندارد، ‌اما در کل هر نوع واگذاری باید به تایید شورای شهر برسد و به همین دلیل در جلسات شورا مطرح می شود.

حسینی در پاسخ به این سوال که چه کمک‌هایی مالی برای اداره گرمخانه‌های پایتخت پس از شیوع کرونا شده است؟ گفت: حتی یک ریال هم ‌توسط هیج نهاد دولتی‌، غیردولتی‌، داخلی و بین المللی در حوزه اجتماعی به شهرداری تهران به منظور مقابله با کرونا کمک نشده است و صرفا کمک‌های شهرداری تهران بوده است. 

او در پاسخ به این سوال که هزینه شهرداری در این مدت چقدر بوده است؟ تصریح کرد: با راهبری و مدیریت بحران خوب شهردار تهران‌، با همان منابع قبلی و بودجه‌ای که روال سالانه ما بوده است، در حال انجام امور مربوط به مقابله با کرونا هستیم. البته در معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سناریوهای مختلفی طی این مدت دیده شده و به ما ابلاغ شده است و براساس آنها برنامه‌ها را پیش می‌بریم. سعی کردیم منابع را در این مدت به درستی مدیریت کنیم. برای مثال برنامه‌هایی بوده است که در این مدت به دلیل شیوع کرونا حذف شده و با منابعی که برای آنها در نظر گرفته شده بود نیز مدیریت امور را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز