خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پیشنهادهای بهزیستی برای جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر تهران

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۹۹۴

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی با بیان اینکه سازمان بهزیستی تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است، گفت: باید سه پیش مرکز برای جمع‌آوری معتادان متجاهر با توجه به شیوع کرونا در نظر گرفت.

«فرید براتی سده» مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سرانجام جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر گفت: سازمان بهزیستی از همان روز اول اعلام کرد که تابع مصوبات و مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا است. در حال حاضر نیز با توجه به اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا دستور جمع آوری معتادان متجاهر را صادر کرده ما نیز تابع این دستور هستیم و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. 

وی ادامه داد: قرار است امروز پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به جمع آوری معتادان متجاهر که تهیه شده است در کمیته درمان مطرح شده و با توجه به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا وظایف دستگاه‌های متولی مشخص شده و از زمان اجرای طرح اعلام شود. 

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی تصریح کرد: سازمان بهزیستی در استان‌های مختلف ظرفیت‌های متفاوتی دارد و در استان‌ها مشکلی برای ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در مراکز وجود ندارد. در تهران نیز تمام ظرفیت ما قابل استفاده است و تقریبا نزدیک به ۱۰ هزار ظرفیت در تهران و شهرستان‌های استان تهران داریم. همچنین حدود ۵ هزار ظرفیت در مرکز فشافویه زیر نظر سازمان زندان‌ها نیز وجود دارد. 

براتی سده خاطرنشان کرد: جمع آوری معتادان متجاهر در این مرحله با مراحل گذشته بسیار متفاوت است چراکه از این معتادان باید تست بیماری کرونا نیز در کنار تست اعتیاد گرفته شود. این معتادان باید غربالگری شده و اگر مشکوک به بیماری هستند از دیگران جدا شده و در بخش قرنطینه نگهداری شوند. 

وی ادامه داد: باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که اگر معتادی متجاهری مبتلا به کرونا بود از دیگر معتادان جدا شده و برای درمان منتقل شود. همچنین معتادان دارای علامت در بخش دیگری نگهداری شود و چنانچه بعد از ۱۴ روز وضعیت آنها مشخص شد به مراکز ماده ۱۶ ارجاع داده شوند. 

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی تصریح کرد: این فرآیند کار جمع آوری معتادان متجاهر را کمی پیچیده کرده و باید همه دستگاه‌های متولی به پای کار بیایند. این دوره از جمع آوری معتادان متجاهر نیازمند سه مرکز است در یک مرکز معتادان متجاهر تا زمانی که پاسخ تست‌شان می‌آید نگهداری می‌شوند. در این مرکز تنها برای ۴۸ ساعت معتادان نگهداری می‌شود. یک مرکز دیگر برای قرنطینه معتادان لازم است که چنانچه افراد دارای علائم بیماری کرونا باشند در این مرکز نگهداری می شوند. در این مرکز نیز معتادان به مدت ۱۴ روز نگهداری می شوند. 

براتی سده خاطرنشان کرد: همچنین یک مرکز دیگر نیاز است معتادانی که هیچ علائمی ندارند اما ممکن است ناقل باشند به مدت ۱۴ روز نگهداری شوند. در جلسه امروز باید مشخص شود این اقدامات توسط چه سازمان هایی باید انجام شود. همچنین باید مشخص شود که غربالگری معتادان متجاهر از نظر بیماری کرونا توسط چه ارگانی باید انجام شود. در این جلسه باید درخصوص ارجاع معتادان مبتلا به کرونا به مراکز درمانی و انتقال آنها نیز تصمیم گیری شود. 

وی ادامه داد: ما در سازمان بهزیستی تنها می‌توانیم تست اعتیاد از معتادان بگیریم و غربالگری کرونا با سازمان بهزیستی نیست و دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت نیز باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. قرار است امروز عصر در کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده و درباره این موارد تصمیم گیری شود. ما در سازمان بهزیستی نیز هر تصمیمی که در این کمیته اتخاذ شود، انجام خواهیم داد. 

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی درباره ادامه ارائه خدمات به معتادان متجاهر در سطح شهر تهران گفت: ما تمام مستندات مان را در خصوص ارائه خدمات به معتادان متجاهر در سطح شهر تهران جمع آوری کرده‌ایم که به ستاد مبارزه با مواد مخدر، ستاد ملی مقابله با کرونا و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ارائه شده است. 

براتی سده تصریح کرد: بیماری کرونا اگرچه یک تهدید بود، اما یک فرصت را هم برای ما ایجاد کرد و مراکز کاهش آسیب ما از این فرصت طلایی به خوبی استفاده کردند و امیدواریم که ضرورت و اهمیت این مراکز را در کشور مجددا داشته باشیم و با تخصیص منابع لازم بتوانیم فعالیت تقریبا به فراموشی سپرده شده آنها را دوباره احیا کنیم. گزارش هایی وجود دارد که این مراکز و موسسات اقامتی، توانمندسازی و صیانت بسیار خوب عمل کرده اند به طور مثال در مراکز ماده ۱۶ نگهداری از زنان معتاد متجاهر در خراسان رضوی که حدود ۱۴۰ نفر در آنجا حضور دارند وسایل بهداشتی که مورد تایید وزارت بهداشت است را تولید می کنند و همانطور که گفتم کرونا برای این مراکز تبدیل به یک فرصت شده تا این مراکز بتوانند توانایی های خود را نشان دهند و ما در شرایط عادی هم از این مراکز حمایت کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز