خبرگزاری کار ایران

شادنوش:

پیوند عضو در ایران متوقف نشده است/ تهیه مواد ضدعفونی کننده برای بیش از ۵۰۰ هزار بیمار خاص /۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند هستند

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۹۳۷

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت از تهیه مواد ضدعفونی کننده برای بیش از ۵۰۰ هزار بیمار خاص در ۱۰ استان کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، در نشست خبری با اصحاب رسانه، از طریق ویدئو کنفرانس، گفت: از بدو اخذ تمهیدات برای این ویروس، بیماران خاص در اولویت بودند و تلاش کردیم تا این بیماران بتوانند خدمات خود را دریافت کنند. در اولین تمهید بیماران خاص را از بیماران دیگر و بیماران مبتلا کرونا جدا کردیم. 

شادنوش گفت: همچنین دستگاه های دیالیز و ساخت آن سریع تر پیگیری شد و امروز دانشگاهی در کشور نیست که از ما تقاضای دستگاه کرده باشد و ما ناتوان از ارائه آن بوده باشیم. 

وی افزود: تلاش کردیم تا مواد ضدعفونی کننده در اختیار بیش از ۵۰۰ هزار بیمار با شرایط ویژه، قرار دهیم. و این اتفاق در ۱۰ استان کشور صورت گرفت و برای کسانی که امکان عبور و مرور به مراکز را نداشتند، در درب منزل تحویل داده شد. 

رئیس مرکز مدیریت پیوند گفت: بیماران خاص باید تلاش بیشتری داشته باشند که مبتلا نشوند، اما جای نگرانی آنچنانی نیست، چرا که اگر این افراد به مراکز درمانی و تحت مراقبت بیایند، مانند دیگر افراد امکان درمانپذیری دارند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند گفت: کمیته های مشورتی در کشور به طور مرتب در حال رصد هستند و از تجربیات جهانی بهره ورداری می کنند. البته پیوند عضو در ایران متوقف نشده است. اهداکنندگانی که برگزیده می شوند، تحت آزمایشات لازم قرار می گرفتند که از سلامت آن ها آگاه شویم. ما هرگونه مطالعاتی را انجام می دهیم که شرایط را تا جایی که امکان دارد به شرایط قبل برگردانیم. 

شادنوش گفت: بیماران خاص باید بیش از افراد جامعه در رعایت بهداشت و قرنطینه اقدام کنند. اینکه ریزفکتورها را در نظر بگیریم، حتما بیماری خاص آن ها  درمان را تحت تاثیر قرار می دهد. اما این به معنای این نیست که درمان کمتر جواب می دهد. در این مدت امادگی برای اهدای عضو بالا تر رفته است، اما در روند درمانی در اهدای عضو، کمی سد ایجاد شده است که تمام تلاشمان را می کنیم تا به آن فائق شویم. 

وی افزود: تلاش کردیم، مسیرها و مراکز دیالیز را مجزا و ضدعفونی کنیم. در مراکزی که دیالیز انجام می شود، تمام پروتکل ها و آزمایشات قابل دریافت است. مضاف براین، اگر کسانی که مبتلا به کرونا باشند و دیالیز نیاز داشته باشند، این افراد از باقی افراد نیازمند به دیالیزجدا می شوند و در فضای مجزا درمان صورت می گیرد.

شادنوش بیان کرد: در خصوص داروهای بیماری های خاص، باید بگویم که یک سامانه الکترونیکی ایجاد شد که دلایل متفاوتی داشت. برای اینکه آمار ما بتواند به روز باشد، بجز در هفت دانشگاه در کشور، سامانه ای کشوری راه اندازی شده است. از همین جا به تمام دانشگاه ها اعلام می کنم که از خرداد ماه تخصیص دارو تنها از طریق این سامانه انجام می شود. بنابراین دانشگاه ها باید بتوانند روال عرضه دارو را منظم نگه دارند. 

رئیس اداره پیوند، بیان کرد: در همه جای دنیا حتی اسپانیا، صف اهدای پیوند وجود داشته و بیشتر شده است. اما چاره ای برای این موضوع نیست، ما با یک اپیدمی روبرو هستیم. همچنین، در شرایط عادی ما نمی توانیم یک بیمار پیوند را در معرض خطر قرار دهیم و تشکیل تیم 150 نفره پیوند سخت تر تشکیل می شوند.

وی ادامه داد: طبق پروتکل های جهانی، دندان پزشکی جزو پرخطر ترین مراکز و حرفه ها هستند. بنابر ابلاغیه های سازمان بهداشت جهانی ، تنها نیازهای اورژانسی مرتفع می شوند. بنابراین تنها بیمارستان ها ی دولتی، مراکزی که مشخص شده اند و تنها در مواردی که پروتکل ها اعلام کرده اند می توانند به خدمت رسانی ادامه دهند. لاجرم چون این بیمارستان ها دولتی هستند، تعرفه ها دولتی محسوب می شود. 

شادنوش گفت: هیچ استنادی در دنیا وجود ندارد که کسانی که از مواد افیونی استفاده می کنند، مصون از کرونا ویروس هستند. در محموله هایی که کشف می شوند می بینیم که ناخالصی های کشنده برای حجیم کردن محصولات استفاده می شود.

شادنوش گفت: از زمانی که فرد علائم بروز می دهد، دو هفته زمان می برد تا این علائم برطرف شوند. یا حتی اگر علائم هم نداشته باشند، چیزی حدود دوهفته طول می کشد که بهبودی حاصل شود. ممکن است افراد تا روز 14 و 15 دهم ( البته طبق تجربه های شخصی خود بنده) کوفتگی داشته باشد و نگران بازگشت علائم باشد. اما این به معنای عدم بهبودی نیست. و اما، روش هایی که فرد می تواند مطمئن شود که ناقل هست یا خیر، تا دیگران را مبتلا نکند آن است که، یا دو بار آزمایش کووید او منفی باشد یا آزمایش های آنتی بادی های او مثبت شوند. البته بر سر روش های انتقال همچنان بحث است و بهتر است افراد تا مدت مدیدی بعد از بهبود، نکات بهداشت عمومی را برای رعایت دیگران حفظ کنند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر در بیمارستان مسیح دانشوری، پیوند انجام نمی‌شود. پیوندهایی که در این بیمارستان انجام می‌شد به مراکز و بیمارستان‌های دیگر منتقل شده است. همچنان لیست انتظار ۲۵ هزار نفره برای پیوند در کشور وجود دارد.

وی افزود: در گذشته دغدغه ما اهدای عضو بود که با کمک رسانه‌ها، سال گذشته شاخص PMP کشور سه پله ترقی داشت و از ۱۱.۵ به ۱۴.۲ رسید. البته ویروس کرونا اجازه نداد که شیرینی این کار به کام ما بنشیند. میزان آگاهی در کشور برای اهدای عضو افزایش یافته و آمادگی برای این کار ایجاد شده است.

شادنوش بیان کرد: تحریم‌های ظالمانه آمریکا آزاردهنده است و در کنار آن، ویروس کرونا هم شرایط را تحت تاثیر قرار داده است. اگر بیماران خاص برای تهیه دارو دچار مشکل شد حتما به ما اطلاع بدهند. همکاران ما به صورت شبانه روزی در حال پیگیری امور هستند تا مشکلی در زمینه داروی بیماران خاص وجود نداشته باشد. بیماران خاص یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف است.

ادامه دارد... 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز