خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دانشجویان دکتری به صورت مجازی از رساله خود دفاع می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۱۵۹

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: شیوه‌نامه برگزاری دفاعیات و پروپزال‌ها برای دفاع در بستر مجازی تنظیم و ارائه شد.

«یعقوب فتح‌اللهی» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره نخستین دفاع مجازی رساله دکترا از سوی این دانشگاه توضیح داد: آیین‌نامه و شیوه‌نامه برگزاری دفاعیات و تمام فعالیت‌های پژوهشی از جمله دفاع از پروپزال، گزارش‌های شش ماهه دانشجویان، گزارش‌های سه ماهه دانشجویان و پیش دفاع مقطع دکترا در شرایط فعلی به صورت مجازی برقرار است.

وی در ادامه بیان کرد: شیوه کار به این گونه است که در یک بستر اینترنتی دانشجو در هر مکانی که هست پس از طی مراحل مقدماتی کسب مجوزِ دفاع و با تایید استاد راهنما همان روالی که در عالم واقعیت وجود دارد را در عالم مجازی انجام دهد. هیچ کدام از رویه‌ها، روال‌ها، قانون و مقررات قبلی تغییر نکرده، بلکه تنها شیوه برگزاری دفاعیه تغییر پیدا کرده و از حالت واقعی و حضوری به حالت مجازی تبدیل شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: ما آیین‌نامه این کار را ابلاغ کردیم و در این هفته موارد و مصادیق  آن مشخص می‌شود. اگر شخصی قصد داشته باشد در این خصوص اقدام کند و رساله خود را در بستر مجازی ارائه دهد از روز شنبه می‌تواند نسبت به کارهای ارائه خود اقدام کند.

وی با ارزیابی از وضعیت آموزش مجازی در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه تربیت مدرس گفت: در دانشگاه تربیت مدرس که از وضعیت آن مطلع هستم تقریبا همه اعضای هیئت علمی ما  که در ترم جاری کلاس داشتند، فعالیت‌های آموزشی خود را در بستر مجازی تدوین کرده و با دانشجویانشان کار کردند.

فتح اللهی درباره برنامه‌های پژوهشی توضیح داد: همچنین تلاش شد در حوزه پژوهش آیین نامه‌ها و مقررات را تدوین و به گروه‌های آموزشی ارائه شود که طبق آن نیز پیش بروند. دانشگاه‌هایی که در زمینه آموزش مجازی آمادگی بیشتری داشتند، بهتر توانستند شرایط را مدیریت کنند و دانشگاه‌هایی که آمادگی نداشتند به تدریج این کار را انجام دادند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس درباره مشکلات موجود در زمینه اینترنت گفت: تقریبا در تابستان سال گذشته در زمان احداث زیرگذر گیشا مشکل اینترنت وجود داشت، اما اکنون دیگر مشکل خاصی نیست، زیرا کار زیرگذر در تابستان تمام شد و مشکلات اینترنت ماهم برطرف شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیرگذاری آموزش مجازی گفت: این مساله باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، فعلا نمی‌توان حرفی زد. اکنون که در این شرایط مجازی هستیم، باید مزایا و معایب این گونه سیستم آموزشی را بسنجیم، نه در شرایطی که می‌توانیم در عالم واقعی کار کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: مسلما هیچ روشی جای عالم واقعی را نمی‌گیرد و رابطه رو در روی استاد و شاگرد و شاگردان با هم اهمیت خاص خود را دارد. اکنون این شرایط ایجاد شده است و نباید آن را با عالم واقعی مقایسه کنیم و باید آن را با خودش در شرایط فوق العاده مقایسه کنیم. این روش باید  مورد بررسی قرار بگیرد و از دانشجویان و اعضای هیئت علمی و ذینفعان نظرسنجی شود، تا با یک روش سیستماتیک علمی به پاسخ درباره کارکرد آن برسیم و بدانیم تا چه اندازه موثر بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز