خبرگزاری کار ایران

بازگشت تدریجی مشاغل در گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی/روند صعودی بیماری در ۵ استان کشور/توضیح درباره پلاسمادرمانی

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۰۳۹

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت از بازگشت تدریجی مشاغل در گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری به صورت ویدیو کنفرانس کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت با موضوع گام دوم فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد. 

جهانپور در این نشست عنوان کرد: موضوع فاصله گذاری هوشمند به عنوا ن فاز سوم بسیج مقابله با کرونا و گام دوم ستاد بسیار حائز اهمیت است و تست های متعدد را در بر خواهد. شناسایی خوشه‌های امن و نا امن و بازگشت مشاغل کم خطر و ضروری را در اولویت دارد. تا کنون ۸۰ راهنما در سامانه وزارت بهداشت بارگذاری شده و همه صاحبان صنایع باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند. ما در گام دوم فاصله گذاری اجتماعی با بازگشت تدریجی مشاغل رو به رو هستیم و البته با توجه به شرایط  موجود برای آن نمی‌توان یک جدول دقیق زمان بندی شده در نظر گرفت.

وی درباره طرح ترافیک ادامه داد: این موضوع در دستور کار است و شاید بتوان برای تردد های غیر  ضروری  فکری کرد. برگزاری طرح ترافیک در ساعات غیر از تردد کارکنار و کارمندان در حال بررسی است. 

جهانپور گفت:  از ابتدا که این موضوع در کشور آغاز شده یک تعدادی از استان ها طغیان و خیز داشتند و در کنار آن استانهایی دیگر هم اضافه شدند و برخی از استان ها از شیب نزولی خارج شدند. به طور کلی ما یک روند صعودی کند داشتیم اما استان به استان شرایط متفاوتی دارند. استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی،  سیستان و بلوچستان در این چند روز روند رو به رشد داشتند و این یعنی در یک هفته اخیرترددهای بیشتری در این استان‌ها بوده است.

سخنگوی وزرات بهداشت و درمان درباره ضد عفونی کردن اداره‌ها گفت: وزارت بعداشت متکفل تهیه ضدعفونی داخل اداره‌ها نیست. ما پروتکل‌هایی را ابلاغ می‌کنیم که بخش خصوصی و عمومی باید آن را اجرا کند به عنوان مثال ضدعفونی شدن ناوگان حمل ونقل عمومی به عهده شهرداری است. ما الان یکی از بهترین وضعیت را در زمینه اقلام ضد عفونی کننده و بهداشتی را در میان کشورهای دیگر داریم حتی در مورد ماسک هم مشکلاتمان مرتفع شده است.

وی درباره دارو کرونا توضیح داد: در دنیا طرح‌های تحقیقاتی و شیوه‌های درمانی مختلفی برای کرونا وجود دارد. تعداد کلینک های ما  اکنون  بیش از  ۷۳  مورد است که در زمینه rtc  مشغول بررسی این موضوع هستند و این امر قطعا به تولید دانش در دنیا کمک می‌کند اما  تا امروز هیچ داروی خاصی که مختص کرونا باشد وجود نداشته است. یک  سری از داروها کمک کننده این مساله هستند که در داخل نیز تولید می‌شود. 

جهانپور در پاسخ به این سوال که درج علت مرگ بر اثر کرونا به چه صورتی است؟ گفت: این موضوع قبلا ابلاغ شده تا سرگردانی برای خانواده درگذشتان پیش نیاید و درج ابتلا به کووید ۱۹ با تشخیص پزشک صادر شده و همچنان هم می‌شود. در این زمینه همچنین جواب آزمایش‌های پیش از فوت ملاک خواهد بود. از این لحاظ مشکلی وجود ندارد و مسئولیت درج آن به عهده پزشک است.  ما هم اطلاعاتمان را از همان مواردی که پزشکان درج می‌کنند جمع بندی می‌کنیم.

وی درباره تست‌های الایزا گفت: این تست های توسط شرکت های دانش بنیان تولید شده و ما همزمان با دنیا این کار را پیش بردیم. در همین فاصله گذاری هوشمند یکی از کارهایی که انجام خواهد شد انجام همین تست است تا بتوانیم به افراد گواهی سلامت ارائه  شود تا آنها به مشاغل خود برگردند. هزینه انجام شده نهایی تست الایزا یک دهم تست pcr  است و کاربرد بهتری هم دارد زیرا نشان دهنده ابتلا قبلی و مصونیت را نشان خواهد داد. حتی زمان انتظار کمتری به نسبت تست  pcr دارد. همکاران ما به تست های سریع تری نیز دست پیدا کرده اند که در حال بررسی است و بلافاصله بعد از تایید به تولید خواهند رسید وبین ۵ تا ۱۰ دقیقه تعیین می‌کند که فرد مبتلا شده است یا نه؟

وی درباره پیامک هایی که ارسال می‌شود گفت: پیام های که ارسال می‌شود به طور مستقیم مربوط به وزارت بهداشت نیست و احتمالا سازمان بهزیستی با کمک اپراتورهای مخابراتی انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به مراجعه افراد به آزمایشگاه های خصوصی گفت: ما توصیه نمی‌کنیم که افراد به بخش خصوصی برای انجام تست pcr  مراجعه کنند.

جهانپور درباره بورس کرونا گفت: در ۱۵ روز اخیر اوراق کرونا ۱ و کرونا دو در بورس اوراق بهادار مورد خریداری قرار گرفت. از منافع این بورس برای مقابله با کرونا و درمان آن استفاده خواهد شد. 

وی افزود: کلا تعداد ترخیص شدگان بیشتر از مراجعه کنندگان است اما ممکن است در روزهای اخیر در تهران، فارس، کرمانشاه، خراسان روضوی، آذربایجان شرقی و غربی این آمار افزایش داشته باشد. این وضعیت به خاطر مدیریت بیماری شکننده بوده و پایدار نیست. کوچکترین رفتار موجب می‌شود که وضعیت از حالت مدیریت خارج شود. اگر از این فاز مدیریت شده خارج شویم و به سمت افزایش مراجعه برویم شاهد یک فاجعه خواهیم بود، بنابراین ما این نگرانی را خواهیم داشت. با همین ظرفیت می‌توانیم به مراجعین فعلی پاسخ دهیم اما اگر وضعیت از مدیریت خارج شود این امکان وجود ندارد. 

وی درباره انجام تست کرونا پیش از زایمان گفت: زایمان اجتناب ناپذیر است و بعید می‌دانیم این تست منافاتی با پروتکل‌های ابلاغی داشته باشد . این تست حتی برای نوزاد و کادر درمانی میتواند کمک کننده باشد.

جهانپور ادامه داد: از هفته اول اسفند فاصله گذاری اجتماعی با تعطیلی مدارس کیلد خورد، قسمت اول این فاز بود و محوریت کار به عهده اقناع عمومی است که در ادامه آن دانشگاه ، مدرسه، اعتکاف، سینما و... تعطیل شد. در ادامه آن تلاش شد سفرهای غیرضروری کاهش یابد و از تردد های غیر ضروری جلوگیری به عمل بیاید.بیماری کرونا در ایران در این فاز مدیریت شده است اما اگراز این فاز خارج شویم امکان دارد هر اتفاقی بیافتد به همین خاطر ما وارد فاصله گذاری هوشمند شدیم.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان درباره روش پلاسمای بهبود یافتگان برای بیماران کوید ۱۹ گفت:  پلاسمای بهبود یافتگان تکنیک جدیدی نیست اما در هفته‌های اخیر بررسی شد ولی کاربرد آن برای بیماران کوید ۱۹ تازمانی که فرصت‌های دیگر فراهم شود به صورت فوریتی می‌تواند اثر نسبی داشته باشد البته همزمان مطالعه بالینیی روی آن انجام می‌شود و در برخی کشورها نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز