خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار از شیوع کرونا در ایران؛

۶۸۱۹۲ مبتلا،۴۲۳۲ فوتی و ۳۵۴۶۵ بهبود یافته/نگرانی از نحوه دفع زباله‌های خانه‌های دارای بیمار کرونا/ بکارگیری ۵۰ اتوبوس برون شهری برای جابجایی مسافران در پایتخت/ تعیین سقف جمعیت در اتوبوس‌ها/ کمک حمایتی به مددجویان روزمزد

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۸۸۲

پنجاه و یک روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت ۶۸۱۹۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۲۳۲ نفر فوت شده و ۳۵۴۶۵ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجاه و یک روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت ۶۸۱۹۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که  از این تعداد ۴۲۳۲ نفر فوت شده و ۳۵۴۶۵ نفر بهبود یافته‌اند.رئیس جمهور پس از دریافت گزارش‌های جداگانه‌ای از وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند از روز شنبه و آغاز فعالیت کسب و کارهای کم‌ریسک در همه استان‌ها به جز تهران، تاکید کرد که این طرح باید با نظارت دقیق و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرا شود. همچنین معاون بهداشت وزارت بهداشت از ابلاغ گام دوم مبارزه با بیماری کووید ۱۹ و فاصله گذاری اجتماعی در حوزه سلامت محیط و کار خبر داده و اعلام کرد، ثبت نام اصناف و صنایع در سامانه سلامت از فردا آغاز می شود. همچنین براساس اطلاعیه شماره ۳ ستاد بمنظور اطمینان از قطع زنجیره انتقال بیماری، سالن های سینما، تئاتر، موسیقی، آموزشگاه های آزاد هنری و نمایشگاه های فرهنگی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.سایر مشاغل مرتبط فرهنگی و هنری غیرتجمعی با رعایت دستورالعمل های  بهداشتی از ۲۳ فرودین در سراسر کشور و از ۳۰ فروردین در تهران مجاز به فعالیت هستند.

۲۷۶ نفر در مراکز بهزیستی به کرونا مبتلا شده اند/جان باختن ۵۳ نفر از مددجویان

وحید قبادی دانا (رییس سازمان بهزیستی کشور) با بیان اینکه از تاریخ ۵ بهمن اولین دستورالعمل و بخشنامه سازمان بهزیستی برای مراکز نگهداری سالمندان و معلولان ابلاغ شد، گفت: با توجه به اینکه طبق آمار کشور چین سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای در خطر بیشتری در ارتباط و آسیب ناشی از کرونا ویروس قرار داشتند ما دستورالعمل های مختلفی در خصوص جلوگیری از بیماری ابلاغ کردیم. 

 وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۶۰ دستورالعمل، بخشنامه و ابلاغیه برای مراکزا مختلف تحت پوشش سازمان بهزیستی برای جلوگیری از شیوع کرونا ابلاغ شده است. همچنین کمک های مالی برای تهیه مواد شوینده و ضدعفونی کننده و ماسک در تاریخ سوم اسفندماه به مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به صورت سرانه هر نفر سی هزار تومان برای افرادی که در مراکز شبانه روزی تحت پوشش نگهداری می شوند شارژ شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: همچنین در هفته اول فروردین ماه برای مراکز نگهداری معلولان و سالمندان مبلغ  ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه هر معلول و سالمند ۵۰۰ هزار تومان ارسال شد این مبالغ می توانست کمک کند تا مراکز تعداد پرسنل خود را به صورت استاندارد نگهداری کنند و بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را تهیه کرده و از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کنند. 

قبادی دانا با بیان اینکه طبق بخشنامه های اولیه هر گونه ملاقات از مراکز با معلولان و سالمندان در این مراکز ممنوع اعلام شد، خاطرنشان کرد: قرنطینه در تمای مراکز آغاز شد و توصیه کردیم از پرسنل ثابت و تمام وقت در مراکز استفاده شود و از همکاری با پرسنل داوطلب حتی المقدور پرهیز شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از مراکز متاسفانه به ویروس آلوده شده اند. تصریح کرد: از بین ۸۷۵ مرکز نگهداری سالمندان و معلولان تاکنون علیرغم همه تمهیدات اتخاذ شده حدود ۲۵ مرکز در ۱۵ استان کشور آلوده به ویروس شده اند و به لطف الهی در ۱۶ استان کشور فعلا مراکز آلوده نیستند. همچنین از ۴۹ هزار نفری که در مراکز سالمندان و معلولان حضور دارند تاکنون تست ۲۷۶ نفر مثبت شده است و از بین این ۴۹ هزار نفر علیرغم تمهیدات انجام شده ۵۳ تاکنون فوت شده اند. 

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: البته ما نرخ میزان مرگ ومیر در اسفند ماه ۹۷ را با اسفند ۹۸ مقایسه کرده ایم از بین ۴۰۰۹۲ نفر که در سال ۹۷ در مراکز شبانه روزی تحت پوشش بودند ۲۸۳ فوت شده اند همچنین در اسفندماه ۹۸ از بین ۴۸۸۳۸ نفر ۳۵۲ نفر فوت شده اند که نرخ فوت به نسبت تعداد افراد نگهداری شده در اسفند ۹۷ و اسفند ۹۸ برابر ۰.۷ درصد است و البته باید تا پایان فروردین ماه شرایط را ارزیابی کنیم. 

کمک ۲۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به سازمان بهزیستی در روزهای آینده

به زودی کمک معیشتی به مددجویان درمناطق محروم و حاشیه ای پرداخت می شود

قبادی دانا با تشکر از بیشاز ۲۰ هزار پرسنل مراکز نگهداری شبانه روزی معلولان و سالمندان گفت: از ۲۲ هزار پرسنل سازمان بهزیستی که در کنار این افراد با نظارت دقیق در جهات ارجای کامل پروتکل های بهداشتی سعی در ارتقای استاندارهای لازم قدم برداشتند تشکر می کنم. ما در دوره مدیریت این بیماری قرار داریم و لحظه به لحظه نگران آلوده شدن مراکز و مشکلاتی که در پی آن بوجود می آید هستیم. 

وی ادامه داد: برای معلولان شدید و خیلی شدید وابسته به بستر و معلولان ضایعه نخاعی با کمک ۱۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان مبلغ ۲۵۰ هزار تومان کمک پرداخت شده است  همچنین با کمک بنیاد مستضعفان و اختصاص ۵ میلیارد تومان طرح آموزش و اهدای اقلام بهداشتی به کودکان کار انجام شد و ۵۷ هزار بسته به این کودکان تحویل داده شده است. همچنین در اسفندماه ۱۵ میلیارد تومان در سطح کشور برای کمک هزینه معیشت موردی برای ۷۵ هزار خانوار اختصاص داده ایم.

کمک ۳۵ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به بهزیستی

رییس سازما بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: همچنین با کمک ۲۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان که قرار است در روزهای آینده انجام شود، حمایت معیشتی از جامعه هدف تحت پوشش سازما بهزیستی به ویژه خانوارهایی که در مناطق حاشیه نشین ومحروم قرار دارند، انجام می شود. با دریافت این مبلغ کل مبلغ کمک شده از سوی بنیاد مستضعفان در زمان شیوع کرونا به سازمان بهزیستی به ۳۵ میلیارد تومان می رسد. 

قبادی دانا خاطرنشان کرد: البته در هفته اول فروردین ماه با حمایت دولت و تخصیص اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه کمک هزینه معیشتی برای ۱۹۱ هزار خانوار که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بودند و در دهک های ۱،۲ و ۳ قرار داشتند انجام شد و بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان روی کارت آنها شارژ شده است. 

وی با اشاره به فعالیت سامانه تلفنی ۱۴۸۰ گفت: همچنین سامانه تلفنی ۱۴۸۰ که مشاور های تخصصی روانشناسی را ارائه می کند توسط با بیش از ۴۰۰ نفر از روانشناسان آموزش دیده از اول اسفند تا ۲۰ فروردین ماه به ۱۵۲ هزار نفر مشاوره روانشناسی در خصوص مشکلات مختلفی در زمینه اضطراب ناشی از شیوع بیماری کرونا، مسائل خانوادگی و فرزندپروری ارائه کرده است. این مشاوره ها رایگان بوده و از ۸ صبح تا ۱۲ شب ادامه داشته است. در این مدت نیز ۶۳ هزار ساعت مشاوره تلفنی رایگان تخصصی به افراد مختلف ارائه شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: این ۴۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور در مراکز ۱۴۸۰ فعال هستند و به متقاضیان مشاوره تخصصی می دهند. همچنین سامانه خودارزیابی اختلالات روانشناختی هم در سازمان بهزیستی در استان های مختلف فعال شده است. همچنین درباره مسائلی که ممکن است برای خانواده ها پیش بیاید اگر چنین مشکلات منجر به فرزند آزاری، کودک آزاری، سالمندآزاری و همسرآزاری شود افراد می توانند این موارد را با تماس با ۱۲۳ موارد در میان بگذارند تا خدمات لازم به آنها ارائه شود.

شیوع کرونا در دو مرکز شبه خانواده

قبادی دانا در بخش دیگری از صحبت های خود درباره مراکز شبه خانواده نیز گفت: حدود ۶۵۰ مرکز به عنوان مراکز نگهداری از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست و شبه خانواده فعالیت می کنند و حدود ۱۰ هزار کودک به صورت شبانه روزی در خانه های کودکان و نوجوانان نگهداری می شود. با تلاش و همت همه مدیران مراکز و مددکاران ومربیان که به صورت شبانه روزی حضور دارند فقط در دو مرکز از مراکز شبه خانواده در دو استان مختلف آلودگی کرونا ویروس گزارش شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این کودکان تحت درمان قرار گرفته اند و مشکل خاصی وجود ندارد. همچنین آماری که از میزان فوت شدگان در مراکز معلولان و سالمندان در سطح کشور در اسفندماه ۹۷ و مقایسه آن با اسفند ۹۸ بیان شد، درخصوص فوت این افراد با هر علتی بوده است.

موارد کودک آزاری، همسرآزاری و سالمندآزاری را گزارش دهید

رییس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: ما همچنان با مشکل شیوع ویروس کرونا درکشور و جهان مواجه هستیم و امیدوارم با مدد الهی و به کارگیری روشهای تخصصی، فنی وعلمی و همچنین نظارت کامل برای اجرلی پروتکل های بهداشتی شاهد کنترل کامل و شکست ویروس کرونا بوده و کمترین آسیب را در جامعه هدف سازمان بهزیستی به ویژه افرادی که در مراکز نگهداری شبانه روزی حضور دارند باشیم و بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.​

بازگشت تدریجی مشاغل در گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی/روند صعودی بیماری در ۵ استان کشور

توضیح درباره پلاسمادرمانی

جهانپور درباره گام دوم فاصله گذاری اجتماعی عنوان کرد: موضوع فاصله گذاری هوشمند به عنوا ن فاز سوم بسیج مقابله با کرونا و گام دوم ستاد بسیار حائز اهمیت است و تست های متعدد را در بر خواهد. شناسایی خوشه‌های امن و نا امن و بازگشت مشاغل کم خطر و ضروری را در اولویت دارد. تا کنون ۸۰ راهنما در سامانه وزارت بهداشت بارگذاری شده و همه صاحبان صنایع باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند. ما در گام دوم فاصله گذاری اجتماعی با بازگشت تدریجی مشاغل رو به رو هستیم و البته با توجه به شرایط  موجود برای آن نمی‌توان یک جدول دقیق زمان بندی شده در نظر گرفت.

وی درباره طرح ترافیک ادامه داد: این موضوع در دستور کار است و شاید بتوان برای تردد های غیر  ضروری  فکری کرد. برگزاری طرح ترافیک در ساعات غیر از تردد کارکنار و کارمندان در حال بررسی است. 

جهانپور گفت:  از ابتدا که این موضوع در کشور آغاز شده یک تعدادی از استان ها طغیان و خیز داشتند و در کنار آن استانهایی دیگر هم اضافه شدند و برخی از استان ها از شیب نزولی خارج شدند. به طور کلی ما یک روند صعودی کند داشتیم اما استان به استان شرایط متفاوتی دارند. استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی،  سیستان و بلوچستان در این چند روز روند رو به رشد داشتند و این یعنی در یک هفته اخیرترددهای بیشتری در این استان‌ها بوده است.

سخنگوی وزرات بهداشت و درمان درباره ضد عفونی کردن اداره‌ها گفت: وزارت بعداشت متکفل تهیه ضدعفونی داخل اداره‌ها نیست. ما پروتکل‌هایی را ابلاغ می‌کنیم که بخش خصوصی و عمومی باید آن را اجرا کند به عنوان مثال ضدعفونی شدن ناوگان حمل ونقل عمومی به عهده شهرداری است. ما الان یکی از بهترین وضعیت را در زمینه اقلام ضد عفونی کننده و بهداشتی را در میان کشورهای دیگر داریم حتی در مورد ماسک هم مشکلاتمان مرتفع شده است.

وی درباره دارو کرونا توضیح داد: در دنیا طرح‌های تحقیقاتی و شیوه‌های درمانی مختلفی برای کرونا وجود دارد. تعداد کلینک های ما  اکنون  بیش از  ۷۳  مورد است که در زمینه rtc  مشغول بررسی این موضوع هستند و این امر قطعا به تولید دانش در دنیا کمک می‌کند اما  تا امروز هیچ داروی خاصی که مختص کرونا باشد وجود نداشته است. یک  سری از داروها کمک کننده این مساله هستند که در داخل نیز تولید می‌شود. 

جهانپور در پاسخ به این سوال که درج علت مرگ بر اثر کرونا به چه صورتی است؟ گفت: این موضوع قبلا ابلاغ شده تا سرگردانی برای خانواده درگذشتان پیش نیاید و درج ابتلا به کووید ۱۹ با تشخیص پزشک صادر شده و همچنان هم می‌شود. در این زمینه همچنین جواب آزمایش‌های پیش از فوت ملاک خواهد بود. از این لحاظ مشکلی وجود ندارد و مسئولیت درج آن به عهده پزشک است.  ما هم اطلاعاتمان را از همان مواردی که پزشکان درج می‌کنند جمع بندی می‌کنیم.

وی درباره تست‌های الایزا گفت: این تست های توسط شرکت های دانش بنیان تولید شده و ما همزمان با دنیا این کار را پیش بردیم. در همین فاصله گذاری هوشمند یکی از کارهایی که انجام خواهد شد انجام همین تست است تا بتوانیم به افراد گواهی سلامت ارائه  شود تا آنها به مشاغل خود برگردند. هزینه انجام شده نهایی تست الایزا یک دهم تست pcr  است و کاربرد بهتری هم دارد زیرا نشان دهنده ابتلا قبلی و مصونیت را نشان خواهد داد. حتی زمان انتظار کمتری به نسبت تست  pcr دارد. همکاران ما به تست های سریع تری نیز دست پیدا کرده اند که در حال بررسی است و بلافاصله بعد از تایید به تولید خواهند رسید وبین ۵ تا ۱۰ دقیقه تعیین می‌کند که فرد مبتلا شده است یا نه؟

وی درباره پیامک هایی که ارسال می‌شود گفت: پیام های که ارسال می‌شود به طور مستقیم مربوط به وزارت بهداشت نیست و احتمالا سازمان بهزیستی با کمک اپراتورهای مخابراتی انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به مراجعه افراد به آزمایشگاه های خصوصی گفت: ما توصیه نمی‌کنیم که افراد به بخش خصوصی برای انجام تست pcr  مراجعه کنند.

جهانپور درباره بورس کرونا گفت: در ۱۵ روز اخیر اوراق کرونا ۱ و کرونا دو در بورس اوراق بهادار مورد خریداری قرار گرفت. از منافع این بورس برای مقابله با کرونا و درمان آن استفاده خواهد شد. 

وی افزود: کلا تعداد ترخیص شدگان بیشتر از مراجعه کنندگان است اما ممکن است در روزهای اخیر در تهران، فارس، کرمانشاه، خراسان روضوی، آذربایجان شرقی و غربی این آمار افزایش داشته باشد. این وضعیت به خاطر مدیریت بیماری شکننده بوده و پایدار نیست. کوچکترین رفتار موجب می‌شود که وضعیت از حالت مدیریت خارج شود. اگر از این فاز مدیریت شده خارج شویم و به سمت افزایش مراجعه برویم شاهد یک فاجعه خواهیم بود، بنابراین ما این نگرانی را خواهیم داشت. با همین ظرفیت می‌توانیم به مراجعین فعلی پاسخ دهیم اما اگر وضعیت از مدیریت خارج شود این امکان وجود ندارد. 

وی درباره انجام تست کرونا پیش از زایمان گفت: زایمان اجتناب ناپذیر است و بعید می‌دانیم این تست منافاتی با پروتکل‌های ابلاغی داشته باشد . این تست حتی برای نوزاد و کادر درمانی میتواند کمک کننده باشد.

جهانپور ادامه داد: از هفته اول اسفند فاصله گذاری اجتماعی با تعطیلی مدارس کیلد خورد، قسمت اول این فاز بود و محوریت کار به عهده اقناع عمومی است که در ادامه آن دانشگاه ، مدرسه، اعتکاف، سینما و... تعطیل شد. در ادامه آن تلاش شد سفرهای غیرضروری کاهش یابد و از تردد های غیر ضروری جلوگیری به عمل بیاید.بیماری کرونا در ایران در این فاز مدیریت شده است اما اگراز این فاز خارج شویم امکان دارد هر اتفاقی بیافتد به همین خاطر ما وارد فاصله گذاری هوشمند شدیم.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان درباره روش پلاسمای بهبود یافتگان برای بیماران کوید ۱۹ گفت:  پلاسمای بهبود یافتگان تکنیک جدیدی نیست اما در هفته‌های اخیر بررسی شد ولی کاربرد آن برای بیماران کوید ۱۹ تازمانی که فرصت‌های دیگر فراهم شود به صورت فوریتی می‌تواند اثر نسبی داشته باشد البته همزمان مطالعه بالینیی روی آن انجام می‌شود و در برخی کشورها نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

مبتلایان به کووید۱۹ در کشور به ۶۸۱۹۲ نفر رسید

کیانوش جهانپور (رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت) درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ تا ظهر امروز ۲۲ فروردین ماه گفت: از دیروز تا امروز ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۹۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد

وی ادامه داد: با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۸۱۹۲ نفر رسید. همچنین متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند

جهانپور خاطرنشان کرد: تا کنون ۴۲۳۲ نفر از بیماران، جان خود را از دست داده اند و دیگر در بین ما نیستند. خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۳۵۴۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند

وی تصریح کرد: همچنین ۳۹۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون نیز ۲۴۲ هزار و ۵۶۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

انتقال ویروس کرونا اکنون به روستاهای هرمزگان رسید

حسین فرشیدی صبح امروز جمعه -۲۲ فروردین ماه- در جمع خبرنگاران، گفت : تلاش می‌شود تعداد تست های بیماری کرونا تا پایان فروردین ماه به روزانه ۴۰۰ تست در روز برسد تا بتوانیم موارد بدون علائم، ولی مثبت را بهتر شناسایی کنیم.

وی عنوان کرد: انتقال ویروس اکنون به روستاهای استان نیز رسیده است و دهیاران و بهورزان باید در این زمینه مراقبت بیشتری داشته باشند.

این پزشک اضافه کرد: در کنار بیماران، خانواده های آنها نیز نیاز به حمایت دارند که تاکنون ۱۰ انجمن مردم نهاد در این مسئله خدماتی ارائه کرده اند ولی نیاز بیشتری به کمک سازمانهای مردم نهاد در این زمینه داریم.

وی اضافه کرد: از شنبه نحوه فعالیت ادارات تغییر می یابد ولی دستور العمل های بهداشتی باید به طور الزامی رعایت شود.

جزییات ثبت‌نام واحدهای صنفی برای دریافت مجوز در راستای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی/ممنوعیت دریافت وجه نقد در نانوایی‌ها

فرهادی (معاون سلامت محیط کاری وزارت بهداشت)درباره اجرای گام دوم مقابله با کرونا فاصله گذاری اجتماعی ، الزامات سلامت محیط کار در واحد های صنفی گفت: از فردا صبح کلیه مالکان و متصدیان واحدهای صنفی و صنعتی نه کسانی که شاغل هستند بلکه به عنوان مثال مسئولین تراشکاری یا یک صنعت باید به سایت سلامت وزارت بهداشت مراجعه کرده و در آنجا ثبت نام کنند. آنها باید در این سامانه اعلام کنند که با رعایت بهداشتی فعالیت واحد صنعتی خود را ادامه می‌دهیم و خودمان را با رعایت نکات بهداشتی منطبق خواهیم کرد.

وی افزود: واحدهای صنفی و سلامتی هم باید سلامت خود و هم مشتریان را تامین و هم به رشد اقتصادی کمک کنند. طرح گام دوم فاصله گذاری اجتماعی زمانی موفق خواهد شد که ذی نفعان با کل مردم مشارکت داشته باشند. در صورت مشارکت می‌توانیم به ریشه کنی کرونا کمک کنیم. 

فرهادی افزود: در این برنامه کلیه برنامه‌های دولتی و خصوصی با هم تعامل خوبی داشتند. هیچ جای دنیا بدون مشارکت نمی‌تواند موفق باشند و نمی‌توان ۲۴ ساعته بر همه امور نظارت کرد مگر اینکه ما خودمان ناظر خودمان باشیم. این طرح خوشبختانه با مشارکت اتاق اصناف ایران و تمام استان‌ها برگزار می‌شود. سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و سامازن دامپزشکی در این برنامه مشارکت دارند ولی شرط اساسی در گرو واحد های صنفی و صنعتی است .

وی اشاره کرد: کسانی که مشخصات خودرا درسامانه salamat.gov.ir ثبت نام نکنند، نمی‌توانند مراحل اخذ مجوز در این شرایط را کسب کنند.

معاون سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: مصوبه به ما می‌گوید اگر کسی مشارکت نکرد از ادامه کار آن ممانعت به عمل بیاید اما به طور کل ما امیدواریم که منجر به پلمپ و تعطیلی جایی نشویم. 

وی با تاکید بر تصفیه آب گفت: امکان ورود کرونا در آب و پساب خروجی هست بنابراین ما باید در پروتکل های مان به این مساله توجه کنیم  و در تمام پروتکل‌های ما بحث تصفیه آب و دفع بهداشتی فاضلاب دیده شده است.

فرهادی درباره وضعیت نانوایی‌ها برای دریافت پول از مشریان گفت: تمام اصولی که در رعایت فاصله گذاری اجتماعی بیان شده همه مواردی است که حتی پیش از کرونا نیز ضرورت داشته مانند شستن مرتب دست‌ها. ما در یکی از بندهای مهم فاصله گذاری اجتماعی در باره نانوایی‌ها گفته‌ایم که دریافت هر گونه وجه نقد ممنوع است یعنی باید از دستگاه پوز یا اپ استفاده کنند. گذاشتن یک میز در ورودی نانوایی‌ها ضروری است همچنین کسی که نان را تحویل می‌دهد باید حتما ماسک و دستکش استفاده کند و از الکل و یا آب ژاول ۵ درصد استفاده کنند.در نانوایی‌های بربری یا سنگک یک میز را در خیابان گذاشتند که باید این میز هم حذف شود. 

معاون سلامت محیط کار وزارت بهداشت درباره مشاغل اینترنتی گفت: ما یک تعامل با بخش الکترونیک وزارت صمت داشتیم و ضوابط آن را اعلام کردیم و وزارت صنعت نیزبررسی‌های خود را در این زمینه انجام داده است.

وی درباره اینکه آیا زباله گردها هم ناقل هستند گفت: ما در همان ابتدای شیوع  کرونا در کشور نامه مکتوبی را به شهردار تهران و محیط زدیم و گفتیم که از زباله گردها جلوگیری کنند طبیعتا خطر ویروس آنها را تهدید می‌کند و مسئولیت به گردن کسانی که این افراد را مدیریت می‌کنند. زباله گردی باید متوقف شود. زباله‌های ما همه عفونی تلقی می‌شود و ما به آنها مشکوک هستیم به عنوان مثال زباله‌های بیمارستانی پسماند عفونی دارند.

معاون سلامت محیط کار وزارت بهداشت درباره ضدعفونی کردن محل کار گفت: تا زمانی که گندزدایی انجام نشده ویروس را خواهیم داشت بنابراین گند زدایی ضرورت دارد اگر سیستم تهویه خوبی وجود دارد از آب ژاول ۵ درصد که بی خطرتر و در دسترس تر است می توان استفاده کرد. 

فرهادی  درباره فعالیت سازمان دامپزشکی در گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: سازمان دامپزشکی در کنار وزارت بهداشت برای اینکار کمک خواهند کرد. یکی از راهنماهایمان  الزمات سلامت کار در کیلینیک‌ها و مراکز بهداشتی دامپزشکی است و مدیر آنها باید در سامانه ثبت نام کنند زیرا آنها نیز پسماند تولید می‌کنند. 

وی درباره آمار تخلف اصناف یا پلمپ محل کارها گفت: در حال حاضر آمار تخلفات را ندارم و دکتر رییسی و جهانپور این آمار را می‌دهند. ما یک جمله ثابت داریم که باید کلیه مقررات رعایت شود. باید با اهرم هایی که دیروز داشتیم امروز را مدیریت و به قانون‌ها عمل کنیم. یک قانون نظام صنفی داریم که در ماده ۱۷آن نوشته شده فرد صنفی موظف به رعایت نکات بهداشتی است و الزمات ما اکنون همان مواردی است که در سایت نوشته شده مانند خرید مواد گند زدا، ماسک و دستکش.

وی درباره سگ‌هایی که مشکوک به کرونا هستند گفت: اینها مشکوک هستند و تا مورد قطعی پیش نیاید نمی‌توان چیزی درباره آن گفت اما خوشبختانه  مورد انتقال از طرف حیوان داشته‌ایم.

فرهادی درباره برپایی برنامه‌های ماه رمضان گفت: ما تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. اما رهبری تاکید داشتند که مردم در ماه رمضان در خانه‌های خود به دعا و مناجات بپردازند. اما اگر مراکز مذهبی بسته باشند ما یکی از بندهایمان را به این کار اختصاص خواهیم داد در حالی که فاصله گذرای اجتماعی در این گونه مراکز بسیار سخت تر از جاهای دیگر است.

معاون سلامت محیط کار وزارت بهداشت در پایان درباره فعالیت رستوران‌ها و تالارها گفت: ما حتی برای دانشگاه‌ها هم راهنمای فعالیت و مراجعه  گذاشتیم ولی درباره مدارس چون حساس تر هستند فعلا راهنمایی نداریم. اما قرار نیست رستوران‌ها و تالارها راه اندازی شوند و فقط  می‌توانند غذای بیرون بر داشته باشند مگر اینکه شرایط در حالت عادی باشد. غذای بیرون بر از نظر ما با رعایت راهنما مشکلی ندارد.

 تحویل ۴۵ دستگاه سی‌تی‌اسکن جدید به بیمارستان‌ها

مهدی یوسفی گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون تعداد ۴۵ دستگاه سی تی اسکن برای مراکز درمانی دولتی تهیه و بلافاصله توسط هیات امنا توزیع شد.

 وی افزود: تهیه دستگاه‌های سرمایه‌ای بر اساس نقشه راه معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و در این راستا به شرط تهیه اعتبار ادامه خواهد داشت.

سی تی اسکن یکی از دستگاه های تشخیص ابتلا به ویروس کروناست که در صورت عفونت ریه این افراد، به تشخیص این بیماری کمک می کند و دقت تشخیصی آن در این موارد از دست تشخیص کرونا ( PCR) بیشتر است.

تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار تست تشخیص کرونا در کشور انجام شده است و با استفاده از این و روش های تشخیصی دیگر مانند تشخیص از طریق سی تی اسکن، ۶۶ هزار و ۲۲۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا شناسایی شده اند و از این تعداد ۴۱۱۰ نفر جان خود را از دست داده اند و ۳۲ هزار و ۳۰۹ نفر بهبود یافته اند. ۳۹۱۸ نفر از این بیماران اکنون در بخش های مراقبت های ویژه بستری هستند.

توضیح بهزیستی درباره  ارائه کمک حمایتی به مددجویان روزمزد و مهدهای کودک

 پرداخت ۲۵۰ هزار تومان به ۴۰  هزار معلول شدید و ضایعه نخاعی

«محمد نفریه» رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت مراکز روزانه بهزیستی و مهدهای کودک گفت: در حال حاضر مراکز روزانه بسته است و به آنها نیز خسارت مالی وارد شده است. این مراکز یارانه بگیر سازمان بهزیستی بوده اند و اکثر این مراکز یارانه بهمن، اسفند و حتی فروردین ماه را نیز دریافت می کنند و هیچ مشکلی برای پرداخت یارانه آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگرچه این مراکز تعطیل هستند، اما هزینه هایی مانند حقوق پرسنل بیمه و مالیات را باید بپردازند، تصریح کرد: در خصوص مهدهای کودک نیز باید بگویم؛ مشاغلی به هیات وزیران معرفی شده اند که این مشاغل با مشکل مواجه شده اند از جمله مراکز آموزشی که یکی از مصادیق آن نیز مهدهای کودک است و ما امیدواریم مهدهای کودک از تسهیلاتی مانند کمک های بلاعوض، وام های کم بهره، معافیت مالیاتی و بیمه و تعویق بدهی ها برخوردار و از آنها نیز حمایت شوند. 

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره حمایت از زنان سرپرست خانوار و مددجویانی که به صورت روز مزد فعال هستند، گفت: یکی از مهمترین موارد ما زنان سرپرست خانوار و معلولان شاغل هستند و با پیگیری هایی که انجام می شود امیدواریم این افراد نیز جزو مشاغلی باشند که تحت حمایت دولت قرار می گیرند. همچنین برخی از مددجویان بیمه نیستند و به صورت روزمزد کار می کردند و ما امیدواریم این افراد نیز جزو چند میلیون نفری باشند که کمک های دولتی شامل حالشان می شود.

نفریه خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی نیز برای 40 هزار نفر از معلولان ضایعات نخاعی و معلولان شدید حرکتی علاوه بر مستمری و عیدی که دریافت کرده اند 250 هزار تومان پرداخت کرده است. ان شاءالله پیگیر هستیم تا بتوانیم به افرادی که مشاغل روزانه دارند کمک های ویژه ای از سوی دولت بشود. البته مصوباتی در حال تدوین است که اجازه بدهید تا تدوین شود و ما بعد اطلاع رسانی کنیم. 

وی همچنین درباره سرانجام جمع آوری معتادان رها شده در خیابان گفت: ما در مراکز ماده 16 بیش از 6 ماه نمی توانیم معتادان را نگهداری کنیم از مراکز ما فقط 500 نفر ترخیص شده اند و اعدادی که اعلام می شود مربوط به مراکز ما نیست ما همه مددجویان در مراکز ماده 15 را کاملا نگهداشتیم و هیچ کس ترخیص نشده است و از مراکز ماده 16 به دلیل محدودیت قانونی خارج شده اند.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: نظر بهزیستی همان نظر ستاد مقابله با کروناست و ما هم معتقدیم که تجمیع این افراد باعث گسترش بیماری در بین آنها می شود، اما هر آنچه که کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد مقابله با کرونا تصمیم بگیرند نیز ما اجرا کرده و همکاری لازم در اجرای آن را خواهیم داشت. از اواسط اسفندماه نیز بیش از 9 میلیارد تومان برای مباحثی مانند وسایل بهداشتی، غذا و آموزش معتادان متجاهر در نظر گرفته شده است البته بسیاری از این تجمعات برای خرید و فروش مواد مخدر است. ما در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر تابع دستورات ستاد کرونا هستیم.

نگرانی از نحوه دفع زباله‌های خانه‌های دارای بیمار کرونا

به شدت با موارد زباله‌پراکنی‌های عفونی برخورد می‌کنیم 

«سعید محمودی» مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با تاثیر مواد شوینده، زباله های شهری و بیمارستانی در شرایط مقابله با کرونا بر سلامت محیط زیست، گفت: در رابطه با بیمارستان‌ها یا مراکزی که سیستم تصفیه دارند، اغلب جای نگرانی وجود ندارد، زیرا این زباله‌‌های عفونی از فیلتر دستگاه‌‌های تصفیه عبور داده می‌شوند. بیشتر ما نگران وضعیت زباله‌‌هایی هستیم که از این قبیل فیلتر‌ها عبور داده نمی‌شوند.

وی افزود: استفاده از مواد ضدعفونی در سطوح‌ شهری، زباله‌های شهری و... امکان ایجاد آلودگی‌های محیط زیستی را دارند و نمی‌توانیم اظهار کنیم که در کل بی‌تاثیر هستند، اما متاسفانه در این شرایط هیچ چاره‌ای جز این نیست و در تمام دنیا هم سطوح را ضدعفونی می کنند. 

محمودی در ادامه بیان کرد: البته برخورد ما در رابطه با دفع زباله متفاوت است و این جزو نگرانی‌هایی است که اقدامات لازم را برای آن انجام می‌دهیم. سازمان حفاظت محیط زیست، یک به یک بیمارستان‌ها را کنترل می‌کند. تولید پساب آن‌ها و اینکه این پساب‌ها در کجا دفع می‌شوند، تحت نظارت مداوم ما قرار دارد. 

مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران گفت: مواردی از زباله‌پراکنی در توابع تهران مانند اسلامشهر داشتیم که به شدت با آنها برخورد شد. این موضوع برای ما مسئله‌ای بسیار جدی است. بحث دفع زباله ‌های عفونی مانند ملزومات و ماسک‌های آلوده بحثی بسیار پیچیده است و تمام دنیا امروز برای این موضوع برنامه دارد. 

 وی افزود: در حقیقت بحث استفاده از مواد شوینده در سطوح و منازل و ابعاد تاثیرات محیطی آن و اینکه چه تاثیری بر محیط می‌گذارند، بحثی است که نیاز به مطالعات در آینده دارد، اما دفع زباله‌‌ها موضوعی دیگر است و سازمان در قبال آن بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند. 

محمودی با تاکید بر اینکه پسماندها موضوعی مخاطره‌آمیز است و حتما باید در این زمینه تمام ملاحظات رعایت شوند، گفت: نه صرفا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، بلکه زمانی که یک بیمار کرونایی در خانه وجود دارد، زباله‌های خانگی او با وضع متفاوتی تلقی می‌شود؛ این زباله‌ها کاملا ویژه و خطرناک هستند. اینگونه زباله‌‌ها حتما باید با عنوان زباله‌‌های عفونی دفع شوند. 

وی در پایان گفت:  زمانی که از متولیان شهرداری، پیگیر چگونگی دفع زباله‌ها می‌شویم، می‌گویند، ما تمام زباله‌‌ها را به چشم زباله‌های عفونی می‌بینیم، اما همچنان جای نگرانی وجود دارد و این یک مسئله بسیار مهم است.

بکارگیری ۵۰ اتوبوس برون شهری برای جابجایی مسافران در پایتخت

 تعیین سقف جمعیت در  اتوبوس‌ها

«یوسف حجت» سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص امتیازی که در اجرای طرح ترافیک تنها برای کارمندان دولت درنظر گرفته شده است، گفت: هر کسی در این تایم می تواند رایگان ورود و خروج به طرح ترافیک داشته باشد و تنها شامل کارمندان دولت نیست و شرکت های خصوصی هم اگر در این بازه زمانی تعطیل شوند، شامل استفاده رایگان از طرح ترافیک می شوند. از طرفی طی روزهای جاری پیک قابل توجه ترافیکی در بعد از ظهرها نداریم و پیک ترافیک سنگین  معمولا در صبح اتفاق می افتد که امیدواریم با این دستور جدید این اتفاق رخ ندهد.

او ادامه داد: اما نکته مهم این است که تایم ترافیک نباید به مردم علامت دهد که در شهر حضور یابند و نباید بگوییم تردد در شهر آزاد شده است. این یک تیغ دولبه است؛ از یک طرف در این شرایط وسیله نقلیه شخصی به لحاظ بهداشت و عدم سرایت بیماری بهتر است و از طرفی این اقدام ممکن است سفرهای غیرضروری را افزایش دهد. اگرچه که نمی توان گفت کدام قسمت موثرتر است، اما معتقدیم شرایط باید به گونه ای باشد تا کسانی که کار دارند بتوانند از آن استفاده کنند و کسانی که برای گردش و تفریح قصد بیرون رفتن دارند، منع شوند.

حجت در پاسخ به این سوال که چرا در این شرایط تعمیم سامانه "سفر برگ" به تردد درون شهری پایتخت اجرایی نمی شود تا تبعیضی که اکنون رخ داده نیز از بین برود، گفت: سامانه "سفر برگ" تاکنون برای سفرهای درون شهری به آن معنی نبوده است و برای سفرهای بین استانی طراحی و آماده شده که البته هنوز هم به کار گرفته نشده است. اگرچه  که می توان از آن برای سفرهای شهری نیز استفاده کرد، اما ترددهای شهری خیلی پیچیده تر است و میزان سفرهای شهری بسیار زیاد است و به همین دلیل امکان استفاده از سامانه سفربرگ برای تک تک افراد سخت است. 

سرپرست معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در واقع خود طرح ترافیک برای این منظور در نظر گرفته شده است، کسانی که سفرهای ضروری دارند، بتوانند در سطح شهر حضور یابند.

او در واکنش به این که با توجه به پایان تایم کاری تعدادی از شاغلین اصناف و شرکت های خصوصی که در ساعاتی غیر از ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر  است، آیا مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی سوق داده نمی شوند، گفت: اینطور فکر نمی کنم، چرا که جامعه مترو سوار و شخصی سوار ما دو جامعه  متفاوت هستند و برخی مردم به ندرت از ماشین شخصی استفاده می کنند و همیشه با مترو در تردد هستند، در عین حال گروهی هم همیشه از خودروی شخصی استفاده می کنند و برنامه ای برای استفاده از مترو ندارند.

اما معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران برنامه ورود اتوبوس های برون شهری و اتوبوس های سایر ارگان ها را نیز در دستور کار خود قرار داده و قرار است به صورت رزروی به شهروندان خدمات رسانی داشته باشند.

حجت درباره این طرح گفت: احتمالا در حدود ۵۰ اتوبوس طی هفته آینده از خارج مجموعه شرکت واحد برای جابجایی مسافران به کار گرفته می شوند تا به اتوبوس های شرکت واحد کمک کنند. به رغم آنکه این روزها در برخی از خطوط با افت شدید مسافر مواجه هستیم و اتوبوس ها خالی در حال تردد هستند، اما در برخی نقاط گلوگاه های پرتراکمی داریم و به همین خاطر تعدادی از اتوبوس های بین شهری را به کمک این خطوط شلوغ خواهیم آورد. 

حجت در خصوص نحوه پرداخت بهای این اتوبوس ها با اشاره به اینکه عمده این اتوبوس ها از سامانه کارت خوان برخوردار نیستند، تصریح کرد: پرداخت وجه این اتوبوس ها به صورت اینترنتی خواهد بود. با توجه به آنکه امکان پیش پرداخت برای آنها فراهم است، ممکن است اسم آن را رزرو بگذارند، اما هدف پرداخت اینترنتی است تا پول نقد جابجا نشود.

سرپرست معاونت سازمان حمل و  نقل و ترافیک ادامه داد: با توجه به تاکید بر اجرای فاصله گذاری اجتماعی برای استفاده از این اتوبوس ها سقف جمعیت در نظر گرفته می شود تا طرح فاصله گذاری رعایت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز