خبرگزاری کار ایران

۵۰ درصد ظرفیت بخش های بستری خالی است/همچنان احتمال پیک مجدد بیماری وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۷۳۹

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه روند ترخیص بیماران رو به افزایش است، ۵۰ درصد ظرفیت بخش های بستری در حال حاضر خالی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم جان‌بابائی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که سه شنبه، مورخ ۱۹ فروردین سال جاری از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: خوشبختانه روز به روز شرایط بهتری داریم. این بخاطر زحمات کادر درمانی و رعایتی است که مردم داشتند. مراجعات سرپایی کاهش پیدا کرده است، در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت بخش های بستری  خالی است. 

وی با بیان اینکه همچنین روند ترخیص ما رو به افزایش است، تصریح کرد: افزایش این روند به دلیل تعطیلی ادارات، بازار و فاصله گذاری فیزیکی است. خوشبختانه به سمت مهار بیماری پیش می‌رویم، اما هر رفتار اشتباهی می‌تواند ما را با خطر اپیدمی دوباره مواجه کند. 

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در ۴۰ روز گذشته ۳۰۰ تحت به تخت‌های ویژه اضافه شده است. در حال حاضر دیگر نگرانی بابت تجهیزات کادر پزشکی نداریم . خیرین، در اکثر بیمارستان‌های ما به اشکال مختلف در بیمارستان‌ها حضور دارند.

وی ادامه داد: با کمک اعتباری که به وزارت بهداشت تعلق گرفت، امیدواریم بتوانیم امکانات را افزایش دهیم. افزایش تخت‌های ویژه از اولویت‌های ماست، امیدواریم بتوانیم ۶ هزار تخت بیمارستانی به تخت‌های ویژه ‌اضافه کنیم.

جان‌بابائی گفت: تعدادی از افرادی داریم که در بیمارستان‌ها بستری هستند و بیمه ندارند. مصوبه این است که اتباع ایرانی که بیمه ندارند، بر تخت توسط بیمه سلامت بیمه شوند. کسانی که بیمه تکمیلی دارند از آن استفاده می‌کنند. کسانی که توانائی پرداخت سهم بیمه را ندارند، از طریق مددکاری وزارت برای آن‌ها پرداخت می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: پیشتر ما نمی‌دانستیم که ظرفیت‌های تخت ما به بیماران پاسخ می‌دهد یا نه. بنابراین تصمیم گرفتیم که با کمک‌ دستگاه‌های دیگر، محل‌هایی را مشخص کنیم که در نقاهت‌گاه‌ها بیایند. خوشبختانه به آن مرحله نرسیدیم که به این تخت ها نیاز شود. برای بیماران راحت‌تر است که در بیمارستان‌ها باشند، و ما در نظر نداشتیم که اول از نقاهتگاه‌ها استفاده کنیم. 

جان‌بابائی گفت: افرادی که مثبت یا مشکوک می‌شوند و شرایط قرنطینه در خانه نداشته باشند و نیاز به بستری نداشته باشند، به آن‌ها فضا داده می‌شود. اما ما امکانات این مراکز را رصد می‌کنیم. در شهرهای مختلف مانند گلستان از هتل‌ها استفاده کرد. داشتن نقاهتگاه‌ها را به عنوان پشتیبان به حساب آورید.  

وی افزود: همه آمارها را ما رصد می‌کنیم.  کسانی که ترخیص می‌شوند یا احیانا فوت می کنند. ولی در همه دنیا مبنای آمار فوتی کرونا از طریق کسر افراد فوت شده به دلیل کرونا بر افرادی است که در غربالگری مشخص شده است به کرونا مبتلا هستند. در حال حاضر با سامانه‌ای که وزارت بهداشت ایجاد کرده، موارد ابتلا افزایش پیدا  کرده است. تقریبا از آماری که به عنوان فوتی از بیمارستان‌های کرونائی می‌رود، یک چهارم بخاطر کرونا است. این افراد آمارهای جدائی دارند که ما روزانه این آمارها را جداگانه تصحیح می‌کنیم.

جان‌بابائی در پاسخ به این سوال که آیا تجربیات ایران برای دیگر کشورها قابل استفاده است گفت: این که تجربه‌های ایران میتواند الگویی برای کشورها باشد. دلیلی این موفقیت این است که ما یک نظام مویرگی داشتیم که بهیار و خدمات درمانی به روستاها می‌رود. ما تصمیم داریم که در هر استان سه یا چهار بیمارستان را از کرونا خالی کنیم، تا به بیماره‌های دیگر برسد. اگر نسخه الکترونیک در دوره کرونا ایجاد شود می‌توانیم معاینات را از دور و الکترونیکی انجام دهیم. این موضوع از منظر سلامتی و هزینه به نفع خانواده خواهد که زیرساخت آن آماده است.

جان بابائی گفت: در رابطه با آمارهای چین امر طبیعی است که اشتباه کنند. چین اولین کشوری است که با این بحران روبرو شد.  ما اولین کشوری بعد از چین بودیم که رسما اعلام کردیم. ولی اینکه آمارهای چین غیرقابل استفاده باشد، خیر. اما همه مطالعات آن‌ها فاقد استفاده نیست. چین براساس همین مطالعات داروهایی را پروتکل کرد، اما در کشورهای دیگر پاسخ نداد.  مسئله این است که کسی نمی‌تواند از کشور دیگری تقلید کند. بلکه باید ببینیم چه قدر توانسته‌ایم از اطلاعات آن‌ها استفاده کنیم.

 معاون درمان وزارت بهداشت گفت: استان‌های شمالی نسبت به استان‌های دیگر پیک زودتری داشت. گیلان و مازندران و گلستان در زمانی که پیک داشتند، استان‌های دیگر شیوع داشتند. بنابر اینکه ویروس زودتر به انجا رفت، اکنون پیک را گذرانده‌اند. ۵۰ درصد تخت‌های ما خالی است. اما مراجعات سرپائی و بیماران ناپایدار و بستری زیاد داریم. البته این به معنای رفع خطر نیست.

وی در ارتباط با بیماران خصوصی گفت: بیمارستان‌های خصوصی که ورشکست شدند، اظهارات و سندیت دیگری ندارد. اما به هر حال کرونا یک بحران اقتصادی ایجاد کرده است. قول‌های اقتصاد دنیا دچار مشکل شده‌اند، ما که یک اقتصاد نیم‌بند داریم. خیلی از اصناف من جمله بیمارستان‌های خصوصی مشکل پیدا کردند.

جان‌بابائی گفت: احتمال پیک مجدد است. در حال حاضر در بخش خصوصی ۸۶۰۰ تخت داریم. پیشتر ۴۰۰۰ بیمار نیازمند تخت آی‌سی‌یو داشتیم. الان وضعیت بهتری داریم. با موافقت وزیر برای ۵۰۰ تخت آی‌سی‌یو اضافه خواهد شد. همچنین ما مصوبه‌ای از ستاد کرونا داریم که اگر بخش دولتی کفاف ندهد، از بخش خصوصی خرید خدمت می‌کنیم.

جان‌بابائی بیان کرد: اختلافی بین وزارت بهداشت و دولت نیست. تفسیر این موضوع مهم است. ما به عنوان یک نهاد تخصصی گزارش و توصیه خودمان را اعلام می‌کنیم. تا زمانی که افراد علامت‌دار و بدون علائم در خیابان باشند، احتمال اپیدمی دوباره داریم. اگر وزارت بهداشت نظر تخصصی خود را می‌دهد باید نگران هشتاد درصدی باشد، که ناقل هستند. ما نظر خودمان را می‌دهیم، اما دولت تصمیماتش را در سطح کلان‌تری می‌گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: تا الان هیچ درمان قطعی که بتواند مرگ و میر را کاهش دهد، در دنیا و در ایران وجود ندارد. تنها اقدامی که وجود دارد، حمایت و مراقبت از بیمار است. 

جان‌بابائی افزود: ما کشوری نبوده‌ایم که همه اصناف را تعطیل کنیم. اما در همین شرایط شما می‌بینید که فروشگاه‌های شلوغ بوده، بالای ۱ میلیون مسافر نفر، مسافر داشتیم. وقتی این موضوعات را داریم نمی‌توانیم قضاوت درستی در رابطه با اتمام دوره اپیدمی داشته باشیم. این تنها نگرانی‌های ما را افزایش می‌دهند. کشورهایی تا ۳۵ روز تمام ترددها را ممنوع کردند، برای آن کشورها پیش‌بینی راحت‌تر است.

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: آنها که در خانه قرنطینه می‌شوند، از طریق وزارت بهداشت مراقبت‌می شوند. ولی افرادی که بستری می‌شوند، پس از ترخیص داروهای آن‌ها ادامه دارد. ما نگران افرادی که در جامعه مبتلا شده‌اند نیستیم، بیشترین نگرانی ما افرادی است که علائم شدید ندارند که با فاصله‌گذاری اجتماعی رفع می‌رود. 

جان‌بابائی گفت: برآورد مالی هزینه‌ای که برای درمان اتباع خارجی کردیم، ۱۲ میلیارد بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز