خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از شیوع بیماری کرونا در ایران؛

۶۲۵۸۹ مبتلا، ۲۷۰۳۹ بهبودیافته، ۳۸۷۲ فوتی/ کودکان کار کرونا نگرفته‌اند/ کمک ۲ میلیون دلاری کره جنوبی به ایران/ آثار سفرهای نوروزی در حال بروز است/ سیر صعودی آمار مبتلایان در آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۵۴۶

در چهل و هشتمین روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۲۵۸۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۸۷۲ نفر فوت شده و ۲۷۰۳۹ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در چهل و هشتمین روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۲۵۸۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۸۷۲ نفر فوت شده و ۲۷۰۳۹ نفر بهبود یافته‌اند.

پس از جلسه روز گذشته ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا، حسن روحانی از پرداخت وام 1تا 2 میلیون تومانی به 4 میلیون خانوار کم درآمد خبر داد. همچنین محسن حاجی میرزایی (وزیر آموزش و پرورش) در پایان همین جلسه اعلام کرد: مصوب شد تعطیلی مدارس تا دو هفته آینده نیز استمرار داشته باشد و پس از این مدت متناسب با وضعیت جامعه، درباره نحوه ادامه سال تحصیلی تصمیم‌گیری خواهد شد.

سعید نمکی (وزیر بهداشت) نیز در نامه‌ای به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار تاکید و راهنماهای گام دوم مبارزه با کووید ۱۹ را ابلاغ و اجرای آن را خواستار شد.

سردار محمدرضا مقیمی (رییس پلیس امنیت اقتصادی) نیز با اعلام آمار کشفیات قرارگاه مبارزه با قاچاق و احتکار کالاهای بهداشتی گفت: برخی از انبارهای اقلام بهداشتی که رصد کردیم، متعلق به نهادها و سازمان‌های متولی امور بودند و پلیس در توزیع سریعتر این اقلام بهداشتی کمک کرده است. 

شناسایی 18 شایعه‌پرداز

پلیس کرمانشاه از شناسایی 18 شایعه‌پرداز در حوزه کرونا خبر داد و گفت: دستگیری این افراد به دنبال رصد دقیق فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس فتا انجام گرفته است.

سردارعلی اکبر جاویدان اظهار داشت: از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور، کارشناسان پلیس فتا به صورت دقیق و شبانه‌روزی اخبار منتشر شده در خصوص این بیماری که در فضای مجازی تولید و بازنشر می‌شد را زیر نظر داشت. در همین راستا 18 نفر از افراد شایعه‌پرداز که اقدام به انتشار و بازنشر مطالب کذب که عموما امنیت روانی جامعه را دچار چالش می‌کردند، شناسایی و پس از احضار به پلیس فتا تذکرات لازم را دریافت کردند.

محموله پزشکی ۲ میلیون دلاری کره جنوبی در راه است

سفارت جمهوری کره در تهران در حساب توئیتری خود نوشت:«با آرزوی ریشه‌کن شدن بیماری کرونا و رسیدن روزهای بهتر، جمهوری کره قصد دارد محموله پزشکی به ارزش دو میلیون دلار را از طرف مردم کره به جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید. تا به حال اقلام به ارزش ٢٠٠ هزار دلار تحویل داده شده‌اند که شامل دستگاه PCR و پمپ ضد‌عفونی‌کننده می‌باشد.»

نباید سلامتی مردم را تحت‌الشعاع روابط‌مان با چین قرار دهیم

آثار سفرهای نوروزی، کم‌کم در شهرستان‌ها نمایان می‌شود

قربانیان روزانه کرونا ۳ برابر تلفات جاده‌ای است

شهروز برزگر کلشانی (عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس) در گفتگو با ایلنا، در خصوص اظهارات روزهای اخیر مسئولان درباره استناد به داده‌های چین درباره ویروس کرونا گفت: نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار داد، این است که مایه گذاشتن از جان مردم برای تقویت روابط با چین اشتباه محض است و اگر منشأ این ویروس معلوم باشد که از چین بوده و ورود آن تعمدی بوده است؛ این موضوع غیرقابل گذشت است و تفاوتی با قتل عمد ندارد که این موضوع در شرع و‌ قانون مشخص شده که در صورتی که این ویروس عمداً وارد کشور شده باشد، تفاوتی با قتل عمد ندارد.

وی افزود: امکان این وجود داشت که ما روابطمان با چین را محدود کنیم و پروازها را کنسل کنیم و همان کاری که خود چین با ووهان کرد را می‌توانستیم انجام دهیم. ما راهکارهای بسیاری برای جلوگیری از ورود این ویروس داشتیم اما انجام ندادیم و امروز طبق آمار رسمی شاهد ابتلای روزانه دو تا سه هزار نفر در کشور هستیم؛ همچنین این ویروس روزانه حدود ۱۵۰ نفر قربانی می‌گیرد؛ یعنی قربانیان این ویروس دقیقاً سه برابر تلفات جاده‌ای است.

برزگر بیان کرد: چنین دیدگاهی که بخواهیم سلامتی مردم را تحت‌الشعاع قرار دهیم که روابط ما با چین به خطر نیافتد، عملکرد نادرست و غیرقابل گذشت است. حفظ سلامتی، بهداشت و جان مردم از وظایف ذاتی دولت و جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده سلماس در خصوص وضعیت استان آذربایجان غربی نیز گفت: آمار مبتلایان استان آذربایجان غربی روند صعودی دارد که این موضوع بسیار نگران‌کننده است. به نظر می‌رسد آثار سفرهای نوروزی، کم کم در شهرستان‌ها نمایان می‌شود.

وی در پایان درباره نتیجه تست کرونای خود، گفت: من تست داده‌ام اما هنوز نتیجه آن به ما اعلام نشده است.

جزئیات طرح غربالگری کرونا در پایتخت

غربالگری ضعیف انجام شده است

ابتلای ۲۰۰ نفر به کرونا در شهرداری

«رضا کرمی محمدی» جانشین شهردار تهران در ستاد مقابله با کرونا در خصوص طرح غربالگری پایتخت‌نشینان گفت: این یک اقدام کلیدی است که دکتر زالی پیگیر آن است، چراکه همه کشورهایی که در کنترل کرونا موفق شدند، مساله غربالگری را در دستور کار خود قرار دادند. وزارت بهداشت نیز این کار را در دستور کار خود قرار داده است و در کل کشور در حال اجرا است، اما در تهران این اقدام ضعیف انجام شده است و نتوانستند آنگونه که باید و شاید اطلاعات افراد و محلات را پیدا کنند.

او ادامه داد: طی مذاکراتی که با ما داشتند درخواست کمک کردند، چراکه سازمانی که بیشترین دسترسی به اطلاعات شهروندان را در بلوک‌های مختلف دارد. قرار بر این شد کمک کنیم تا اطلاعات مردم تهران جمع‌آوری شود، چراکه این احتمال می‌رود تعداد بیماران بالاتر برود، در نتیجه این اطلاعات برای گرفتن تصمیمات بعدی ستاد ملی بسیار موثر است.

کرمی محمدی در ادامه تصریح کرد: اکنون بحث تبادل اطلاعات و کمک به غربالگری در دستور کار است. اطلاعاتی که از شهروندان در هر محله‌ای داریم را در اختیار ستاد مبارزه با کرونا قرار می‌دهیم، همچنین مکانی که برای غربالگری نیاز است را در اختیار می‌گذاریم و اطلاعات آنها نیز برای ما موثر است و یک اقدام مشترک چندجانبه اجرایی می‌شود. 

 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در خصوص جزئیات این طرح گفت: جزئیات این طرح طی جلسه‌ای که با دکتر زالی و دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌شود، مشخص و انشالله تا انتهای هفته اجرائی می‌شود.

او ادامه داد: این اقدام کمک به وزارت بهداشت برای غربالگری و پیدا کردن بیماران است. بیماران ما چند دسته هستند و آن فردی که از سوی وزرات بهداشت در هر محله‌ای مدیریت کار را برعهده دارد، تشخیص می‌دهد که بیمار نیازمند تست است و آن فرد را به آزمایشگاه‌هایی که مشخص کرده‌اند، ارجاع می‌دهد یا اگر نیازمند بستری باشد، به بیمارستان های تعیین شده معرفی می‌کنند. 

کرمی محمدی تصریح کرد: همچنین برای کسانی که بیمار بودند و پس از ترخیص به خانه بازگشته‌اند، سازوکاری تعریف شده است که اقلام و ارزاق آنها در اختیارشان قرار گیرد تا مجبور به بیرون آمدن از خانه نشوند. 

جانشین شهردار تهران در ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه از چه  آمبولانس‌هایی برای حمل متوفیان مبتلا به کرونا استفاده می‌شود، گفت: از ابتدای شیوع کرونا و فوت اولین افراد تعدادی آمبولانس مشخص به این امر اختصاص داده شد. رانندگان این آمبولانس‌ها مجهز به گان و وسائل بهداشتی هستند و آمبولانس‌ها نیز پس از هربار جابجایی ضدعفونی می‌شوند. 

کرمی محمدی همچنین در خصوص تعداد افرادی که در شهرداری تهران به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: ما از همه سازمان‌ها درخواست کردیم که آمار افراد مبتلا به کرونا را اعلام کنند. آماری که تا چند روز پیش تعدادی از سازمان‌ها ارائه دادند در حدود ۷۵ مبتلا بود و بسیاری از سازمان‌ها هنوز اطلاعات را ارسال نکردند و ضمن اینکه این آمار هر روز فرق می‌کند. تعدادی از سازمان‌ها افراد را معرفی کرده‌اند و در مجموع شاید در حدود ۲۰۰ نفر به کرونا مبتلا هستند، اما با توجه به اینکه تعدادی از سازمان‌ها اطلاعات را به ما نداده‌اند در نتیجه آمار دقیق نیست. مدیران سازمان‌ها باید این اطلاعات را احصا و به ما گزارش کامل دهند تا پیگیری‌های بعدی را انجام دهیم. 

او در پاسخ به این سوال که آیا بیشترین آمار ابتلا به کرونا در شهرداری تهران مربوط به بخش حمل و نقل عمومی و کادر درمانی مشغول به کار در شهرداری  است؟ گفت: بله، اطلاعات افراد این حوزه‌ها را تقریبا در اختیار داریم و ارائه شده است، تا چند روز پیش در مجموع ۷۵ نفر مبتلا به کرونا اعلام شد، اما بخش هایی هستند که هنوز اطلاعات آنها به ما ارائه نشده  است.

پایش و غربالگری مستمر کارگران و کارمندان شهرداری باید در دستور کار قرار بگیرد

لزوم توجه به تامین لوازم حفاظت فردی برای نیروهای پیمانکاری

«افشین حبیب‌زاده» رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به عدم پرداخت حقوق فروردین ماه برخی کارگران شهرداری تهران گفت: پیمانکارانی که با شهرداری تهران همکاری دارند به صورت مستقل عمل می‌کنند و از طرفی انعقاد قرارداد آنها با کارگران در سال جدید در اختیار خود پیمانکاران است و شهرداری نمی‌تواند آنها را مجبور کند که با شخص خاصی قرارداد ببندند.

او ادامه  داد: اگر قرارداد فی مابین کارگران و پیمانکار در پایان سال به اتمام رسیده باشد، در سال جدید پیمانکاران مختار هستند؛ با هر کسی که بخواهند قرارداد امضا کنند.

حبیب‌زاده در خصوص کارگران مشغول به کار در شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران پرسنل خود را دارد و کارگران پیمانکاری با شهرداری قرارداد ندارند. شهرداری تهران طبق سنوات گذشته با پرسنل قراردادی و نه رسمی که تا پایان اسفند سال گذشته قرارداد داشت، برای سال جدید با ارزشیابی قرارداد جدید را منعقد می‌کند.

او همچنین در واکنش به اینکه ملزومات بهداشتی نیروهای خدماتی که به صورت پیمانکاری با شهرداری تهران در حال همکاری هستند تامین نمی‌شود، گفت: شهرداری تهران اقدامات موثری انجام داده است، اما این مساله بیشتر درون سازمانی بوده و می‌‌بایست ضمن توجه به حفظ سلامتی و تامین اقلام مورد نیاز کارکنان شهرداری، در خصوص نیروهای پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری نیز اقدامات لازم صورت پذیرفته و عملکرد آنها در این خصوص به طور مرتب مورد پایش و نظارت قرار گیرد.

حبیب‌زاده ادامه داد: این موضوع در نامه‌ای به شهردار تهران مطرح شده است و نه تنها تامین لوازم حفاظت فردی مورد نیاز کارکنان شهرداری تهران بلکه نیروهای پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری نیز باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین پایش و غربالگری مستمر کارگران و کارمندان  شاغل در حوزه خدمات شهری از جمله کارکنان سازمان آتش نشانی اعم از کارکنان حوزه عملیاتی و ستادی و سازمان مدیریت پسماند، حمل و نقل و ترافیک شامل رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی، تاکسیرانان و شرکت مترو و همچنین حوزه سلامت، کارکنان شرکت شهر سالم و نیز پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری تهران باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

اطلاعیه شماره یک ستاد ملی مقابله با کرونا

کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای موارد مهمی از طرح فاصله‌گذاری هوشمند که از تاریخ ۲۳ فرودین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران به اجرا درمی‌آید، برای اطلاع عموم مردم منتشرکرد.

در این اطلاعیه آمده است: ضمن تشکر از همکاری و مشارکت مردم عزیز ایران در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ و با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد طرح فاصله‌گذاری هوشمند، موارد زیر به اطلاع عموم می‌رساند:

۱-با توجه به ماهیت گسترش و قابلیت بیماری کووید ۱۹(کرونا) فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین راهکار کنترل همه‌گیری این بیماری است و رعایت این فاصله تا زمانی که بیماری در جامعه در چرخش باشد، ضروری و با عنایت به اینکه می‌تواند تا ۹۵ درصد مانع از شیوع گردد، باید ادامه یابد.   

۲- طرح فاصله‌گذاری هوشمند  ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است که از اسفند ماه همزمان با شیوع بیماری کرونا در ایران اجرا شده و در این مرحله، صرفا مشاغل «غیر پرریسک» همراه با التزام به  رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از تاریخ ۲۳ فرودین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران مجوز فعالیت پیدا می‌کنند.

۳- سیاست کلی و راهبرد عمومی ستاد ملی مقابله  با کرونا، همچنان استمرار اصل «در خانه بمانیم» است و خروج از منزل تنها درصورت اضطرار بصورت بسیار محدود با رعایت دقیق و کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا ممکن می‌باشد.

۴- بخش‌های تولیدی - اصناف و مشاغل مشخص شده در طرح برای خدمت رسانی به مردم نیز با اجرای دستورالعمل‌های تخصصی و عمومی بهداشتی مصوب و ابلاغی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی امکان فعالیت کسب و کار خواهند داشت.

۵. با تلاش مستمر و هماهنگی بین اتاق بازرگانی و اصناف و  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دستورالعمل‌های بهداشت صنوف و کسب و کارها تدوین و طی روزهای آینده در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و هرگونه فعالیت صنفی منوط به اجرای این دستورالعمل‌ها خواهد بود. 

۶- براساس برنامه‌ریزی انجام شده کلیه صنوف موظف به ثبت‌نام و اخذ تعهد از صاحبان کارگاه‌ها و صنوف در سایت وزات بهداشت (مبنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی) خواهد بود و پس از دریافت  کد مجوز فعالیت صادر خواهد شد.

۷. با اجرای این طرح، تعطیلی‌های پایه (شامل تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، هنری، مشاغل پرریسک و ... ) و همچنین ممنوعیت ترددهای بین استانی، تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت.

۸. مراکز اداری نیز از تاریخ ۲۳ فروردین با رعایت اصول بهداشتی، به جای یک سوم، با دوسوم کارمندان خود فعال خواهند شد و ساعت کاری از ۷صبح تا ۱۴ خواهد بود.

در پایان ضمن تشکر مجدد از مردم عزیز ایران اسلامی در همراهی و همکاری و مشارکت جمعی برای مقابله با کرونا اطلاعات تکمیلی و سایر مراحل اجرایی  بصورت شفاف در اطلاعیه‌های بعدی  در اختیار عموم قرارخواهد گرفت.

کاهش آمار فرزندخواندگی در پی شیوع کرونا

هیچ موردی از ابتلا بین کودکان کار گزارش نشده

وجود موارد مشکوک در مراکز شبه‌خانواده

«حبیب‌الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی کشور در گفتگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت فرزندخواندگی با توجه به شیوع کرونا در کشور گفت: در بحث فرزندخواندگی در نامه‌ای که به استان‌ها اعلام کردیم، مقرر شد طبق رعایت مسائل بهداشتی این روند ادامه داشته باشد و بحث فرزندخواندگی قطع نشود. البته قاعدتا در این شرایط سرعت کار پایین‌تر می‌آید، اما قرار است با رعایت همه مسائل بهداشتی این روند ادامه داشته باشد. 

وی ادامه داد: البته در این شرایط برای بحث فرزندخواندگی به دلیل مسائل بهداشتی هیچ گونه ملاقاتی با کودک برقرار نمی‌شود و مقرر شده است به دلیل مسائل کرونا رفت و آمدهای غیر از پرسنل به مراکز شبه خانواده قطع شود. قطعا با توجه به شرایط موجود مقداری میزان فرزندخواندگی کمتر شده است، البته با توجه به اینکه تعطیلات به تازگی به پایان رسیده، آمار مشخصی از فرزندخواندگی در سال جدید جمع‌آوری نشده است. 

معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی خاطرنشان کرد: بی‌شک بعد از اتمام بحث کرونا در کشور و رفع کامل این شرایط انتظار ما این است که به یک‌باره آمار فرزندخواندگی بالا برود، چراکه پرونده بسیاری از موارد تشکیل و اقدامات لازم انجام شده است، اما به دلیل شرایط موجود و اینکه هیچ ملاقاتی با کودک در حال حاضر امکانپذیر نیست، این پروسه به تعویق افتاده است، از همین رو ممکن است بعد از پایان کرونا در کشور این آمار افزایش پیدا کند. 

فرید در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت کودکی به بهزیستی تحویل داده شده است، گفت: با اینکه ما به مراکز اعلام کردیم تا جایی که امکان دارد، در این شرایط با مددکاری اجتماعی مشکلات خانواده را برطرف کنند و یا اینکه یکی از اقوام که از نظر قاضی صلاحیت نگهداری کودک را دارد به طور موقت سرپرستی کودک را بپذیرد، اما در برخی از موارد با توجه به اینکه ممکن بود، کودک هیچ جایی نداشته باشد و باید حتما در بهزیستی نگهداری شود، پذیرش انجام شده است. 

وی تاکید کرد: در مراکز ما مسائل بهداشتی به شدت رعایت می‌شود و کودک تازه پذیرش شده بلافاصله وارد بخش دیگر کودکان نمی‌شود و در گذشته نیز همین روند وجود داشته است، کودک بعد از ورود به مرکز در ابتدا قرنطینه می‌شود، البته در این شرایط این موضوعات سخت‌تر و نظارت‌ها بیشتر شده است و اگر کودک علائمی دال بر بیماری داشته باشد با اینکه ممکن است، در کودکان بیماری شدت نداشته باشد، اما ممکن است این کودک ناقل باشد و باعث بیماری پرسنل و دیگر اعضای مرکز شود، بنابراین به شدت موارد رعایت شده و قرنطینه صورت می‌گیرد.  

به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی تعداد فرزندانی که در این مدت وارد مراکز بهزیستی شده‌اند کاهش پیدا کرده است و بعضا موارد استثنا پذیرش شده‌اند.  

فرید در پاسخ به این سوال که آیا در مراکز شبه خانواده مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است؟ گفت: تمام موارد بهداشتی به شدت در این مراکز رعایت شده است. همچنین ورود افراد متفرقه به مراکز شبه خانواده ممنوع شده است و حتی بسیاری از مربیان در این مراکز به صورت یک هفته یا دو هفته در این مراکز مستقر شده‌اند تا ترددها به این مراکز کمتر شود، اما با این حال تعداد معدودی موارد مشکوک در این مراکز نیز مشاهده شده است که بلافاصله به وزارت بهداشت و مراکز درمانی اطلاع و آن افراد مشکوک به قرنطینه منتقل شده اند تا دیگر افراد مستقر در مراکز شبه خانواده به این بیماری مبتلا نشوند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از نگهداری کودکانی که به دلیل ابتلای والدین آنها به بیماری کرونا و بستری شدن آنها در بیمارستان در بهزیستی وجود دارد، گفت: تاکنون چنین مواردی در هیچ یک از استان‌های کشور به ما گزارش نشده است. 

معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره زنان سرپرست خانوار گفت: وسایل بهداشتی بین این افراد توزیع شده است، اما یکسری از خانواده‌های زن سرپرست هستند که این زنان کسب و کارشان از جنس کسب و کار و تهیه غذا بوده است و در حال حاضر فعال نیستند و یا کسب و کاری دارند که به صورت روزانه درآمد کسب می کنند؛ این افراد که دارای مشاغل خودگردان هستند، ممکن است با توجه به شرایط پیش آمده از نظر اقتصادی دچار مشکل شوند، از همین رو ما از فروردین ما نامه‌نگاری برای زنان سرپرست خانوار انجام دادیم تا انشاءالله بتوانیم اقدامات خوبی را برای این زنان انجام دهیم.

فرید همچنین درباره کودکان کار تصریح کرد: برنامه ما این بود که آموزش‌ها به صورت روزانه و توزیع وسایل بهداشتی و ضدعفونی کننده در چند نوبت در بین کودکان کار توزیع شود. براساس گزارش‌های دریافتی از استان‌ها این اقدام نیز به صورت مکرر در حال انجام است. این کار توسط اورژانس اجتماعی در حال انجام است و در کنار اورژانس اجتماعی بسیاری از خیرین و موسسات مردم نهاد وارد این عرصه شده‌اند و در حال کمک هستند. 

وی درباره ابتلای کودکان کار به بیماری کرونا گفت: در بررسی‌هایی که از استان‌ها داشتیم در گزارش‌های ارسالی از مراکز ما آماری از ابتلای کودکان کار به کرونا به ما گزارش نشده است. البته نیروهای اورژانس اجتماعی و نیروهای داوطلب که در توزیع بسته‌های بهداشتی و آموزش کودکان کار فعالیت می‌کنند، علائم این بیماری را برای کودکان توضیح می‌دهند تا چنانچه تب، سرفه یا تنگی نفس داشتند، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند یا با سامانه‌های وزارت بهداشت یعنی ۱۱۵ و ۴۰۳۰ تماس بگیرند. همچنین اگر در حین آموزش مددکاران متوجه علائم در کودکان شوند، حتما کودک را به مراکز درمانی منتقل می‌کنند و تا پایان تعیین وضعیت کودک در همان جا بمانند. البته هیچ گزارشی در این زمینه نیز توسط همکاران ما اعلام نشده است.

گام دوم بسیج مبارزه با کرونا آغاز شد

شناسایی ناقلان بدون علائم

به اژدهای کرونا قلاده زدیم

سعید نمکی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در خصوص برنامه‌های بسیج ملی مبارزه با کرونا گفت: مرحله اول طرح بسیج مبارزه با کرونا که یک کار سنگین و بین بخشی بود به خوبی پیش رفت و ما طی آن توانستیم 70 میلیون جمعیت را رصد کرده و تعداد قابل توجهی از افراد را تشخیص داده و ایزوله کنیم.

نمکی در خصوص گام بعدی بسیج مبارزه با کرونا بیان کرد: امروز وارد مرحله دوم طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا شدیم. در این مرحله هدف ما این است که فاصله‌گذاری هوشمند را در کنار فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده کنیم.

وی افزود: در شرایط سنگین اقتصادی قرار داریم و فعالان اقتصادی و کسبه روزهای سختی را می‌گذرانند. آنها همدلی و همکاری خوبی در روزهای اول با ما داشتند اما می‌دانیم که تحریم‌ها روی ما فشار آورده و نمی‌توانیم تمام کاستی‌‎های ناشی از عدم اشتغال مردم را پاسخگو باشیم و به همین دلیل ما مجبوریم برای اینکه چرخ اقتصادی به حرکت دربیاید یکسری از پروتکل‌های کسب و کار را کار نیندازیم و با بازگشایی تدریجی این کار را شروع می‌کنیم. در این مرحله همه مردم و نمایندگان اصناف در کنار همکاران ما در ستاد ملی مبارزه با کرونا در اجرای فاصله‌گذاری هوشمند همکاری خواهند کرد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در گام اول طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا افراد علامتدار را شناسایی کردیم اما در گام دوم سراغ افرادی می‌رویم که منشا عفونت هستند اما علائمی ندارند و بدون علام عفونت را به دیگران منتقل می‌کنند. شرکت‌های دانش بنیان کمک‌های زیادی در این زمینه به ما کردند و ما اکنون به سراغ کانون‌هایی می‌رویم که علائم ندارند ولی ویروس را جا به جا کردند. ما امروز خوشه‌های آلوده بدون علامت را شناسایی خواهیم کرد و مردم نیز در این راه کنار ما خواهند بود.

نمکی بیان کرد: همکاران ما در پایگاه‌های مختلف موارد آلوده قبلی که در قرنطینه خانگی هستند را پیگیری می‌کنند و هم  سراغ موارد بدون علامت برای انجام آزمایش خواهند رفت. این اقدام جایگاه ما را در سطح بین‌المللی بالا خواهد برد.

وزیر بهداشت درباره وجود اختلاف‌ نظر میان مسئولان درباره کرونا توضیح داد: بحث‌هایی درباره اختلاف نظرهایی که درون دولت درباره اعمال محدودیت داریم مطرح شده است؛ اما ما در دولت هیچگونه عدم همکاری درون بخشی نداریم ولی برخی همکاران من نظرات کارشناسی و تخصصی می‌دهند که ممکن است هماهنگی این نظرات کارشناسی با نظرات دیپلماتیک،‌ اقتصادی و اجتماعی کمی زمان ببرد. همکاران ما از دریچه سلامت نگاه می‌کنند معتقدند که مزمن شدن بیماری از همه چیز خطرناک‌تر است.

نمکی اضافه کرد:‌ ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در محدودیت‌های شدید اقتصادی هستیم و برای پرداخت یارانه مردم نیازمند هزینه‌های زیادی هستیم و باید برای اینگونه کارها به خرانه کشور هم نگاه کنیم. ما مجبورم همکاران را قانع کنیم که باید دراین مواقع بر حسب ضرورت‌های کشور برنامه‌ریزی کنیم اما ما چیزی به عنوان اختلاف نظر در هیات دولت و حاکمیت نداریم و هیچ چیز جز دوستی در این مملکت حاکم نیست.

وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: ما در رابطه با بستن دانشگا‌ه‌ها مقاومت ندیدم. در رابطه با برنامه‌های آینده نیز این صمیمیت را خواهیم دید. لطفا در کوس عدم وفاق نزنید. امروز روز همدلی است. ما به اژدهای کرونا قلاده زدیم و خوشبختانه ممکن است در شهرهای بسیاری به مرحله کنترل برسیم. اما این به معنای این نیست که هم‌وطنان فاصله‌گذاری و رعایت بهداشت را رها کنند، تا دوباره این اژدها گوشه‌دیگری از کشور را مورد حمله قرار ندهد.

شناسایی ۲۰۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور

کیانوش جهانپور (سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا) درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹، گفت: از ظهر دیروز تا امروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۶۲۵۸۹ مورد رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۲۷۰۳۹ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و این روند ادامه دارد. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۳۸۷۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ۳۹۸۷ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز