خبرگزاری کار ایران

رییسی:

معاینه ۱۶ میلیون نفر از افراد زیر ۱۵ سال/ادامه تعطیلی اصناف پرریسک

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۳۵۶

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره اجرای گام دوم فاصله گذاری اجتماعی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوعیت کرونا ویروس، مورخ ۱۸ فروردین سال ۹۹، گفت: در طرح غربالگری بیش از ۸۰۰ هزار نفر، افرادی بودند که دارای علائم بودند، که مورد معاینه قرار گرفتند.  بالغ بر ۱۲۰۰ مرکز برای ویزیت افراد ایجاد شد.

وی افزود:  برای گام دوم قرنطینه، برنامه داریم برای همه صنوف پروتکل تعیین کنیم. از ابتدای گام اول، فروشگاه‌هایی مایحتاج اصلی مردم را تامین می‌کردند، باز بودند. اما برنامه‌ای که ایجاد خواهد شد که صنوف را بر اساس ارزیابی ریسک طبقه بندی کردیم و در اختیار ستاد مقابله قرار دادیم. بنابراین توصیه کردیم که کسب و کارها بازگشائی شود از کسب و کار‌هایی شروع کنند که ریسک کمتری دارد. 

رئیسی گفت: پروتکل‌ها با همکاری اصناف تهیه شد. این پروتکل‌ها بخش‌های مختلفی دارد. بهداشت محیط، بهداشت کارکنان و بهداشت مراجعه کنندگان از این جمله هستند. اما باید اشاره کنم که همچنان بحث در خانه ماندن باید رعایت شود. پروتکل ها به تنهایی نمی‌توانند جلوی سرایت عفونت را بگیرند. اصنافی که می‌خواهند بازگشائی کنند، باید به پروتکل‌هایی که برای هرکدام اصناف فرستاده می‌شود رعایت کنند. نظارت تشدید می‌شود و ما با قاطعیت برخورد خواهیم کرد. اما ناظران اصلی مردم هستند و باید گزارش دهند این رعایت در چه سطحی است. 

معاون بهداشت گفت: صنوفی که پر ریسک هستند، همچنان بسته است. مراکزی که حذف آن‌ها خللی در زندگی مردم ایجاد نمی‌کنند باید بسته باشند. در تهران تا ۳۰ام و استان‌ها تا ۲۳ام طرح ادامه دارد. همچنان تا این تاریخ حمل و نقل بین شهری برقرار می‌ماند. همچنان باید بگویم که رصد بیماری مداوم است و تغییری ایجاد شود، پروتکل‌ها را تغییر داده و ما بلافاصله آن را اعلام می‌کنیم.

رئیسی گفت: همچنان تحقیقات اپیدمی‌شناسی ما ادامه دارد. سن زیر بیست سال درصد کمتری در ابتلا دارد. در طرح غربالگری، بالغ بر ۱۶ میلیون نفر افراد زیر ۱۵ سال را معاینه کردیم. تعداد زیادی از این افراد که دارای علائم بودند، ارجاع داده شدند. ما مادران باردار، افراد پرریسک را به طور جداگانه غربالکردیم. این آمار به محض تعیین نهایی به اطلاع مردم رسیده  می‌شود. میانگین سن مبتلایان حدود ۵۰ سال بوده است. و فوت در کشور آمار بین ۵۷ تا ۵۹ سال را دارد.

وی در ارتباط با تعدیل نیروی بیمارستان‌های خصوصی، گفت: بیمارستان‌های خصوصی، همیشه در ایام عید کاهش فعالیت داشتند. با توجه به کرونا، افراد الکتیو یا اورژانسی هم حاضر به حضور در بیمارستان و جراحی نیستند. البته پروتکلی ابلاغ خواهد شد که اگر بحران‌تر بیشتر شود، همه دستگاه‌های خصوصی باید با ما همکاری کنند . 

رئیسی گفت: به طور کلی، در حوزه پزشکی و پیشگیری، پروتکل‌ها بیشتر جنبه توصیه‌ای و پیشنهادی دارند. بنابراین پروتکل نمی‌تواند به تنهایی جلوی شیوع را بگیرد، رعایت آن بسیار مهم است. در این مدت که فاصله گذاری و تعطیلی اصناف را داشتیم، دیدیم که برخی رعایت نکردند. همچنین در روزهای اخیر، حتی در وقت‌های شبانگاهی، می‌بینیم که افرادی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. همچنان طرح در خانه بمانیم خیلی مهم است. همچنین در گام دوم، باید با رعایت پروتکل بهداشتی، ایمن از خانه خارج شویم.

معاون بهداشت، گفت: تعداد تماس، مدت تماس افراد باهم شاخص‌های نگرانی ما است. هر تجمعی شانس انتقال عفونت را بالا خواهد برد. اما اگر شرایطی فراهم شود که مردم در خانه بمانند، نگرانی ها کمتر می‌شود. یک کار دیگری که در حال انجام آن هستیم، بحث شناسائی زودهنگام مبتلایان است. برای این منظور مراکز بسیج خود را متمرکز کرده‌ایم تا شناسائی افراد زودتر انجام شود. وقتی مدیریت بیماری به نتیجه رسید، می‌توانیم افراد مبتلا را در خانه قرنطینه کنیم تا افراد سالم بیرون بیایند. البته این صفر و صدی نیست. 

 در ارتباط با این موضوع که ادارات دولتی از پروتکل‌های بهداشتی تمکین نمی‌کنند،  بیان کرد: در رابطه با ادارات، دو تصمیم داریم. اگر فردی بیماری خود را مخفی کند، در صورتی که آگاهی داشته باشد از ابتلای خود، کار خلاف و غیرقانونی است. نکته بعد این است که، افرادی که های‌ریسک هستند در محل کار حاضر نشوند. کار دیگری که اتفاق افتاد و پروتکل ان همین امروز ابلاغ شد، این است که افراد فرم تعهدنامه امضا بکنند و بگویند علائمی دارند یا نه، همچنین متعهد می‌شوند اگر در طول کار علائمی داشتند، اعلام کنند. اگر افراد این کار‌ها نکنند، توبیخ می‌شوند و با آن‌ها برخورد می‌شود. همین طور می بینیم در برخی اصناف پروتکل‌ها انجام نمی‌شود، متاسفانه در برخی مراکز دولتی هم اتفاق می‌افتد. منتهی برخورد ما یکسان است. 

رئیسی در ادامه گفت: البته رنگ‌هایی که برای شهرهای می‌گذاریم، بر مبنای شاخص‌ها است. وگرنه جاهای مختلف و درون استان‌های مختلف هم طبقه‌بندی مختلفی دارد. ممکن است یک استان ۵۰ یا ۶۰ نفر ابتلا داشته باشد، ولی می‌تواند مربوط به یک کارخانه و کارکنان آنجا باشد. این با پراکندگی مبتلایان فرق دارد. در رابطه با زاهدان باید بگویم که اینطور نیست که امکانات نداشته باشد. در هیچ نقطه‌ای از کشور اینطور نبوده است که تخت نباشد. اما اینکه بگوییم ابتلا دارند یا نه؟ باید بگویم بله ابتلا وجود دارد. نکته دیگر این است که وقتی ما از ابتلا صحبت می‌کنیم، از آمار بستری‌ها صحبت می‌‌کنیم.

وی بیان کرد: مراکز ما که ۱۶ ساعت در روز فعال هستند، می‌توانند پاسخ‌گوی افرادی باشند که دسترسی به تلفن یا نت ندارند تا غربال شوند. این مراکز در دسترس در کل کشور هستند و مبلغ زیادی از افراد نمی‌گیرند. 

رئیسی گفت: بحث انتقال در هوا که هر از چندگاهی مطرح می‌شود، برای جاهای عمومی مطرح نیست. این ویروس سنگین است و از طریق هوا چرخش ندارد. ابتلا از طریق هوا فقط می‌تواند در فضاهای بسته اتفاق بیافتد. در رابطه با پروتکل وسایل نقلیه، کارگاه‌ها و غیره ، در سایت وزارت بهداشت با طبقه‌بندی آورده شده است. ماسک نیز برای افرادی که در فضاهای خطرناک که افراد نزدیک هم هستند، قرار دارند، لازم است. اینکه ماسک رایگان توزیع شود را اکنون نمی‌توان درباره آن اظهارنظری کنم. تصمیمی در این خصوص را نشنیده‌ام. 

معاون بهداشت بیان کرد: بیماری کرونا، بطور کلی مزایا و مشکلات مختلفی دارد. به خاطر همین بیماری کرونا، سطح بهداشت عومی بیشتر شده است. البته این نظریه و احتمال است، اما رعایت بهداشت برای سایر بیماری‌های عفونی هم موثر است. اگر در سال پیش این رعایت‌ها بود در آنفولانزاهای این سال‌ها مشکلت کمتری داشتیم. ما تاثیر این رفتارها را در سال‌های آینده می‌بینیم. این عادت که افراد بر سلامتی خود حساس می‌شوند، دستاورد مهمی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در رابطه کنترل واحدهای نانوائی، بیان کرد: پروتکل سه قسمت دارد. نوشتن به عهده ماست. اجرا بر عهده  اصناف است. نانوائی‌ها صنفی بودند که تعطیل نشدند. برای آنها رعایت اصول بهداشتی قبل و بعد از کرونا فرقی ندارد. یعنی تقریبا همان اصولی را باید رعایت کند که پیشتر رعایت می‌کردند. تنها پروتکل‌های اضافه شده، نکات ریزی است که شامل فاصله‌گذاری بین مشتری‌ها و عدم پرداخت و دریافت پول است. یا اینکه چه کسی کارت بکشد. توصیه به مردم کردیم تا سبد از خانه ببرند.

رئیسی گفت: اگر افراد با قطعیت می‌گویند طرح‌های ما شکست می‌خورند، خیلی برای ما مفید ما خواهند بود. چون این افراد باید به اقتصاد کشور و اپیدمی‌لوژی، پزشکی، مسائل اجتماعی و ... تسلط داشته باشند. به نظر بنده این افراد از دانش خود استفاده کنند و بگویند که این بیماری کی از کشور خارج می‌شود، تا کمکی به ما شود. یک سوال کلیدی وجود دارد؟ آیا طرح دوم هنوز شروع شده است. افرادی که دارند پیشگوئی می‌کنند، شلوغ شدن خیابان‌ها را در نظر می‌گیرند؟ افرادی که سفر رفتند و بازگشتند، و الان در خیابان هستند، احتمالا پیشگوئی هم کار آنها است. اینکه هیچ کس نیاید بیرون کار ما را راحت‌تر می‌کند. اما مواردی هستند که نمی‌توانیم در نظر نداشته باشیم؟ بهتر است بگذارند طرح اجرا شود و موفقیت‌ها و شکست‌های آن را ، بطور نسبی و درصدی ببینیم.

رئیسی اشاره کرد:  صددرصد بیمارستان‌هایی که بیمار پذیرش می‌کنند، به زباله‌سوز مجهز هستند. و هیچ نگرانی‌ای در رابطه با زباله‌های عفونی وجود ندارد. 

وی در رابطه با تغسیل متوفیان و بهداشت آب و نگرانی‌های در این باره، پاسخ داد: ما برای اولین بار نیست که بیمار عفونی دفن  می‌کنیم. ما بخاطرکرونا یک پروتکل نوشتیم و ابلاغ کردیم. یادمان باشد که متوفیان انسان هستند و خانواده دارند. نباید به آن‌ها اهانت کرد. این بیماران باید با احترام دفن شود. مضاف براین، این افراد مسلمان هستند و باید غسل شوند. 

وی افزود: آیا بین فرد مبتلا و فرد متوفی، در انتقال ویروس تفاوتی وجود دارد؟ بله. متوفی بسیار کم‌خطر تر از انسان زنده است. مرده‌ها که عطسه نمی‌کنند یا ترشحات عفونی ندارند. برای غسل وانی را پر می‌کنند و مواد ضدعفونی در آن می‌ریزند. متوفی را ۱۵ دقیقه در آن قرار می‌دهند. بنابراین متوفی هیچ ویروسی ندارد و بر سنگ قصال‌خانه شسته می‌شود. پروتکل‌های دفع آب هم اعلام شده است. اگر سیستم فاضلاب وجوددارد می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر ندارند می‌توانند با استفاده از چاه جذبی و ریختن مواد ضدعفونی در آن از آن استفاده کنند. اگر افراد فکر می‌کنند که نباید تغسیل انجام شود، زیرا به آب‌های زیرزمینی و فاضلاب می‌رود و باعث آلودگی شهر می‌شود، بر استفاده از سرویس بهداشتی و استحمام افرادی تمرکز کنند، که نمی‌دانند مبتلا هستند و ویروس زنده را وارد فاضلاب و آب‌های زیرزمینی می‌کنند. براساس پروتکل‌های موجود هیچ نگرانی‌ای در رابطه با آب‌ها وجود ندارد. 

رئیسی با بیان اینکه در برخی موارد ابلاغیه ‌ها رعایت نمی‌ شود، گفت: اگر نظارت بر این موضوعات انجام شود، کار جدی تر پیش رود. وزارت بهداشت نمی‌تواند از بانک‌ها دیدن کند. این‌ها موارد تخلف هستند و همه باید توجه کنند، پروتکل‌های وزارت بهداشت طبق و عین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است، و تمام دستگاه‌ها باید از آن پیروی کنند. در غیر این صورت، تخلف آشکار است و باید برخورد صورت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز