خبرگزاری کار ایران

یوسفی خبر داد:

توزیع ۹۳۲ تخت آی‌سی‌یو بین بیمارستان‌ها/نیاز به واردات ماسک‌ N۹۵ داریم

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۷۲۶

رییس هیات امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت گفت: ۹۳۲ تخت آی‌سی‌یو با دستور معاونت درمان بین بیمارستان‌ها توزیع شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی یوسفی، رییس هیات امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: هیات امنای ارزی یک انجمن غیردولتی است که کاملا در اختیار برنامه‌ریزی حاکمیتی قرار دارد. در این ۵۰ روزی که ما درگیر ماموریت بودیم، سعی کردیم، بالغ بر ۲۴ قطعه ملزومات را تهیه و به بیمارستان‌ها ارائه کنیم.

وی افزود: ۹۳۲ تخت آی‌سی‌یو با دستور معاونت درمان بین بیمارستان‌ها توزیع شد.تاکید هیئت امنای ارزی بر کیفیت اقلام داخلی است که ۵۰ درصد ملزومات را از شرکت‌های دانش‌بنیان خریدیم.

یوسفی گفت: بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد از تولیدکنندگان داخلی، به صورت تضمینی خرید کرده‌ایم. این درباره ونتیلاتور هم هست، بسیاری از کشورها در رابطه با این دستگاه مشکل دارند اما ایران توانسته است نیاز خود را تهیه کند.

وی افزود: مقام عالی وزارت تاکید کردند که مشکلات را با توجه به اینکه کشورهای دیگر به ما کالا ندادند، حل کردیم و  اقلام را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دادیم. ما کاملا برای وقایع پیش‌رو آماده هستیم و با تکیه بر تولیدات داخلی، نیاز بیمارستان‌ها را رفع می کنیم.

وی افزود: از بدو ورود کرونا، پیش‌بینی‌ها انجام شد. در برخی اقلام نسبت دارائی و نیاز ما ۱ به پنج بود. الان این میزان به ۳ از پنج رسیده است. امیدواریم اقدامات بتواند نیاز و دارائی را در یک کفه قرار دهد. در هفته آینده دسترسی مردم به مواد ضدعفونی کننده و ماسک کامل می شود. به نظر می رسد با همت جوانان ما و وزرت صنعت و معدن توانستیم بحران را به فرصت تبدیل کنیم.

یوسفی گفت: بالغ بر ۸۵ درصد از اقلام ۲۶ گانه ای که برای بیمارستان‌ها آماده کردیم داخلی است. س‌تی اسکن از اقلامی بود که وارد می‌شد اما الان با همکاری دو مرکز تولید داخل آن را خواهیم داشت. انشالله در ۲ ماه دیگر، بتوانیم صد در صد از اقلام مورد نیازمان را تولید کنیم. بنابراین امسال از آن سال‌هایی است که جهش تولید محقق خواهد شد.

یوسفی گفت: ما از هر تولیدکننده که آمادگی خود را اعلام کرد، حمایت می کنیم. تولید کننده اگر منابع اعتباری به دستش برسد با امنیت کار می کند. وضعیت ما در حوزه دستگاه‌های تولیدی خوب شده است. تا یک ماه آینده جزو کشورهایی خواهیم بود که تقاضای کشورهای همسایه و دیگر را تامین کنیم.

رئیس هیئت امنای ارزی گفت: در خصوص کشفیات از همان ابتدا، در  تمام استان‌ها مکشوفات را در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهند. در استان تهران با کمی وقفه تمام مکشوفات در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بهشتی قرار می‌گیرد. نیروی انتظامی و قوه قضائیه همتی جدی کردند تا در این زمینه روند مخفی ساز متوقف شد و امروز کسی جرات ندارد دیگر احتکار کند.  

یوسفی گفت: در صورتی که داروی خارجی توسط سازمان غذا و دارو تایید شود، برای واردات آن هیچ مشکلی نخواهیم داشت. البته با اتکا به تولیدات داخلی، می توانیم تمام نیاز خود را برآورده کنیم.

رئیس هیات امنای ارزی گفت: تولیدات ما، تمامی اقلامی که تولید و توزیع شده‌اند، در اختیار دانشگاه‌هاست. آن مراکزی که اجازه پیدا کردند بیمار کرونائی بستری کنند، اقلام دریافت می‌کردند، البته تعداد مراکز خصوصی بسیار اندک بود.

وی در رابطه با امکان تولید گان‌های نانو گفت: لباس‌های محافطتی باید قابل تنفس باشد. زیرا برای ساعت‌های طولانی استفاده می‌شود. یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان متکفل آن شدند که پارچه‌های مخصوص را ایجاد کند. این شرکت دیروز محصول خود را نشان داد. با فناوری نانو، محصول توانست  خاصیت قابل تنفس بودن و ضدعفونی ماندن پارچه را ایجاد کنند، از همین رو ما با این شرکت ادامه می‌دهیم.

یوسفی گفت: ما براساس شاخص‌های بستری،1 میلیون ماسک ساده و 100 هزار ماسک n95 نیاز داریم. خیلی از شرکت‌های ما توان تولید ماسک نداشتند. اما هم اکنون، شرکت‌ها 300 هزار ظرفیت تولید را در روز ایجاد کرده‌اند و امیدواریم تا یک میلیون پیش برویم. در رابطه با ماسک‌های n95 نیاز به واردات داریم. در رابطه با ونتیلاتور، ما توانستیم تولیدات را 8 برابر کنیم. در اقلام دیگر شرکت‌ها از همان اوایل کرونا، ظرفیت تولیداتشان را بالا بردند. جز ده درصدی که نیاز به واردات داریم، تولیدکنندگان داخلی توانستند نیاز ما را برآورده کنند.

وی افزود: قبل از کرونا n 95 فقط مصرف صنعتی داشت. پس از کرونا وزارت بهداشت همت کرد تا مصرف بیمارستانی این محصول تطبیق داده شود، بنابراین ما می‌توانیم به آن ارز تعلق دهیم چون هیئت ما تنها به ملزومات پزشکی ارز تعلق می‌دهد. امروز هر میزان ماسک 95n که سازمان غذا و دارو مجوز بدهد، می‌توانیم به آن ارز اختصاص بدهیم.

رئیس هیئت امنای ارزیف بیان کرد: در حوزه هیئت امنا، تکالیف مان را در تولید تجهیزات، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بودیم تا یک دپوی استراتژیک برای اردیبهشت داشته باشیم تا بحران کرونا وظایف جاری ما را نخواباند و اظهار می کنم که در همین شرایط با ارز اندکی که داریم، می‌توانیم برای شرایط بحرانی‌تر هم تمام کمبودها را حل و فصل کنیم. بنابراین احتمال دارد تا پایان سال هم دپوی مناسبی داشته باشیم. البته مشکلاتی در حوزه ارزبری وجود شده است که تمهیدات در نظر گرفته شده، تا عمده اقلام از تولیدات داخلی تامین شود.در رابطه با اقلام و داروهای ضدکرونا، دپوی قابلی داریم.

وی در پایان گفت: هر شرکت دانش بنیانی که مدعی شود کالائی دارد، اول دانش‌بنیان بودن آن و صلاحیت کالای آن‌ها بررسی می‌شود. پس از آن اقدام به خرید کالای آنها صورت می‌گیرد. البته اگر مجوزی ایجاد شود و تولیدات به بیمارستان برسد، و کادر درمانی گزارش کنند که کیفیت لازم را نداشته است، خرید ما متوقف می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز