خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با ایلنا:

کمبود وسایل حفاظتی فردی برای پرستاران در استان‌های شمالی، قزوین، خراسان رضوی و بوشهر/ نباید پرستار درجه یک و درجه دو ایجاد کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۵۰۵

رئیس سازمان نظام پرستاری از کمبود وسایل حفاظتی برای پرستاران در استان‌های شمالی، قزوین، خراسان رضوی و بوشهر خبر داد.

«محمد میرزابیگی» رئیس سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت پرستاران با توجه به شیوع کرونا در کشور گفت: در حوزه خدمتی همواره شرایط نامناسبی در پرستاری داشتیم که مسائل جدی نیز در زمان کرونا به آن اضافه شد. شرایطی که ما داشتیم با دو بحث عمده همراه بود؛ یکی از این موارد بحث کمبود نیرو بود که فوق‌العاده مزمن شده بود و حدود سه، چهار سال بود که تقریبا پشت سر هم سالانه ۴ الی ۵ هزار پرستار بازنشسته می‌شدند و از طرفی هم در همین مدت هیچ استخدامی صورت نمی‌گرفت و همچنین در این مدت حدود ۴ هزار تخت بیمارستانی به تخت‌های بیمارستانی در کشور اضافه شد. 

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ به بعد استخدام چندان متناسبی در زمینه کادر پرستارانی نداشتیم، ادامه داد: براساس حداقل استانداردهایی که برای کشور تعریف کرده‌ایم باید دو و نیم نفر از گروه پرستاری در ۲۴ ساعت به ازای هر تخت بیمارستانی مشغول  فعالیت باشند، البته این استاندارد بسیار کمتر از استانداردهای  جهانی است، اما در طول این مدت نه تنها پرستاری به کادر پرستاران اضافه نشد بلکه با خروج سالانه حدود ۵ هزار نفر از کادر پرستاری و اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی بار سنگین و مضاعفی بر دوش پرستاران موجود، گذاشته شده بود. 

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه برای جبران کمبود نیروی پرستار متناسب با بیماران و نیاز تعداد تخت‌ها، اضافه کار اجباری به پرستاران داده می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی  این موضوع عجیب‌تر می‌شود که علیرغم نیاز و اجبار برای پرداخت میزان اضافه کار به بهانه نرم افزار قاصدک سقف تعیین می‌شود و خود جریان قاصدک نیز  با تغییرات فراوان باعث ایجاد ملغمه‌ای شده و بحث نظام پرداخت را بسیار  پیچیده کرد بود، از همین رو پرستاران؛ نظام پرستاری؛ مسئولان و ... را بر آن داشت تا برای این دو موضوع  فکر اساسی کرده و کار را به جایی رساند که به ویژه شورای عالی سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم از همان آبان ماه و شروع به کار خود، جلسات مستمری با مسئولان تراز اول کشور از جمله رییس مجلس، معاون اول رییس جمهور، وزیر بهداشت و.... برگزار شد و در نهایت در روز پرستار سال گذشته با جمع چند هزار نفری پرستاران خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم.

حذف نرم افزار قاصدک در پرداخت حقوق پرستاران

میرزابیگی خاطرنشان کرد: مجموعه این رخدادها باعث شد که رییس مجلس، معاون اول رییس جمهور و وزیر بهداشت وعده بدهند که هم نیروی انسانی پرستاری را به سطح قابل قبولی می‌رسانند و هم نظام پرداخت در نظام سلامت را عادلانه‌تر می‌کنند که شروع آن با حذف نرم‌افزار قاصدک باشد. برای هرگونه تغییر در نظام پرداخت نیز با همکاری و همفکری محوری سازمان نظام پرستاری جلو بروند و همچنین  معوقات را نیز در کوتاه مدت پرداخت کرده و به صفر می‌رسانند.

وی ادامه داد: بر همین اساس شورای عالی سازمان  نظام پرستاری، با بهره‌گیری از نظر متخصصان اقتصاد سلامت و سایر صاحبنظران در تاریخ ۲۸ بهمن ماه؛ آیین‌نامه جدید نظام پرداخت را تدوین و به وزارتخانه تقدیم  کرد. در صورتی که این نظام پرداخت اجرایی شود، هم طرح قاصدک جمع‌آوری می‌شود و هم یک نظام پرداخت بسیار متناسب، خوب و قانع کننده که براساس نظرات کارشناسی تدوین شده است، جایگزین نظام پرداخت فعلی برای پرستاران می‌شود. 

رییس سازمان نظام پرستاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شروع بیماری کرونا ادامه داد: با وجود  مسائل و مشکلات پرستاری که همچنان باقی است؛ موضوع مهم، حیاتی و سرنوشت ساز کرونا نیز در کشور ایجاد شده، اما در جامعه بزرگ و ایثارگر پرستاری یک اتفاق کاملا برعکس اتفاق افتاد و پرستارانی که در برخی نقاط کشور، کاسه صبرشان لبریز شده بود و تا حدودی قصد اقداماتی چون تجمع و اعتراض در خصوص مشکلات بیان شده را داشتند به یکباره به دلیل اینکه جان و سلامت مردم در میان بود، همه با هم و با هیات مدیره‌ها و اعضای شورای عالی نظام پرستاری خودشان هم‌عقیده شدند که فعلا تا زمان وجود بحران کرونا، در خصوص کمبود نیرو و حقوق ضمن پیگیری از سازمان نظام پرستاری، اعتراضی نداشته تا به سلامت مردم در این شرایط خدشه وارد نشود و تمام تلاش خود را برای سلامتی مردم به کار بگیرند، اما بعد از کرونا و در اولین فرصت‌های عادی شدن وضعیت کشور از تمام ابزارها؛ مجاری و روش‌های ممکن قانونی برای احقاق حقوق پرستاران تلاش کرده تا به نتیجه برسند.

کمبود وسایل حفاظت فردی پرستاران در برخی استان‌ها

میرزابیگی همچنین درباره وضعیت پرستاران در بحران کرونا خاطرنشان کرد: در بحران کرونا با دو مشکل اساسی اختصاصی همچنان مواجه هستیم، یکی از این مشکلات کمبود ملزومات حفاظت فردی مانند ماسک، محافظ صورت، گان، لباس فضایی، دستکش و ماده ضدعفونی کننده است که لازم است در مواجه با بیماران کرونایی در اختیار پرستاران به وفور قرار بگیرد. در روزهای اول مواجه با بیماری تعداد این ملزومات خیلی کم بود و با معضلات جدی مواجه بودیم؛ در استان‌های شمالی نیز همچنان در این زمینه مشکل داریم. طبق گزارشات دریافتی در استان قزوین و در شهرهای همجوار قزوین مانند تاکستان همچنان پرستاران با کمبود لوازم حفاظتی مواجه هستند. همچنین در خراسان رضوی و بوشهر نیز با مشکل در این زمینه مواجه هستیم. 

میرزابیگی با بیان اینکه این روزها کاملا شبیه روزهای دفاع مقدس است و پرستاران دقیقا همان رزمندگان خط مقدم هستند، تصریح کرد: پرستاران باید این لوازم حفاظتی را داشته باشند تا بتوانند از خودشان حفاظت کنند تا به بیماران خدمت ارائه دهند. البته این گاهی شدت و ضعف دارد در شهرهایی مانند قم  تقریبا اوضاع  بهتر است و در تهران اوضاع به صورت نسبی است، اما همانطور که گفتم در استان‌های شمالی روزهای اول شرایط بسیار بد بود و در حال حاضر بینابینی است. 

قول رییس جمهور برای استخدام ۱۰ هزار پرستار

وی با بیان اینکه بحث کمبود نیرو همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: قرار بود در سنوات گذشته حدود ۲۰ هزار پرستار استخدام شوند و قول استخدام این پرستاران از قبل از کرونا توسط مسئولان مختلف کشوری داده می‌شد، اما در نهایت منجر به استخدام ۷ الی ۸ هزار پرستار طی دو سال شد که  آن هم به صورت ۸۵ روزه و شرکتی استخدام شدند. 

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه دو اتفاق بسیار خوب بر اثر پیگیری های سازمان نظام پرستاری در یکی دو  هفته گذشته صورت گرفت، ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده با رییس جمهور و وزیر بهداشت، رییس قوه قضاییه و ... رییس جمهور چند روز پیش اعلام کرد که حدود ۱۰ هزار نیروی پرستار استخدام شود. ما نیز امیدواریم مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستانها از این فرصت استفاده  کنند و پرستاران  مورد نیاز خود در بحران کرونا را استخدام کنند و مقداری فشار سنگین موجود را از دوش جامعه پرستاری کم کنند. همچنین این بار واقعا پرستار و از گروه پرستاری استخدام کنند نه اینکه مانند برخی اتفاقات گذشته به بهانه پرستار، سایر نیروها و سایر نیازهای غیراولویت دیگر را پوشش دهند، چرا که در گذشته تجربیات تلخی در زمینه استخدام پرستاران وجود داشت. 

میرزابیگی ادامه داد: خوشبختانه اکنون از دانشکده‌های پرستاری به اندازه کافی فارغ‌التحصیل  جوان پرستار داریم و ما امیدواریم این تعداد ۱۰ هزار نفر را استخدام کنند، آنهم استخدام دولتی و نه فقط ۸۵ روزه.

استخدام ۲۰ هزار پرستار ما را به شرایط سال ۹۶ بر می‌گرداند

وی درباره کوتاه شدن مسیر استخدام این پرستاران گفت: ما یک راهکار  مناسب برای استفاده هر چه زودتر از این دستور رییس جمهور  ارائه داده‌ایم و آن این است که برای اینکه مسیر استخدام و گزینش نیز کوتاه‌تر شده و زودتر از این ظرفیت استفاده کنیم در ابتدا نیروهای شرکتی موجود با استفاده از همین دستور را تغییر وضعیت داده و آنها را استخدام دولتی کنیم و در فرصت مناسب به جای نیروهای شرکتی تغییر وضعیت  داده شده از طریق همان شرکت‌ها و ظرفیت‌ها، نیروهای جدید را استخدام کنیم تا مجوز استخدام ۱۰ هزار پرستار از بین نرود. 

وی تصریح کرد: البته استخدام این ۱۰ هزار پرستار کافی نیست و ما درخواست  استخدام بیست هزار پرستار را داشته‌ایم که امیدواریم؛ مجوز ۱۰ هزار پرستار دیگر را بدهند تا در همین ایام بتوانیم  هر ۲۰ هزار پرستار را برای خدمت بهتر و بیشتر به بیماران کرونایی استخدام و مشغول به کار کنیم. اگر این بیست هزار نفر کامل به کار گیری شوند، تازه از نظر تعداد پرستار به تخت به شرایط سال ۹۶ بر می‌گردیم و می‌توانیم کمبودهای این چند ساله را جبران کنیم، اما عددی به تعداد پرستاران ما  آنهم متناسب با تعداد بیماران و تخت‌های بیمارستانی اضافه نخواهد شد. 

عدم برخورداری نیروهای شرکتی پرستاری از فصل دهم قانون خدمات کشوری 

رئیس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: خبر خوب دیگر اینکه همچنین مقرر شده است؛ پرسنل وزارت بهداشت از جمله پرستاران از مزایای فصل دهم قانون خدمات کشوری بهره مند شوند که انصافا آقای وزیر  و سازمان برنامه، در این زمینه بسیار تلاش کردند و سازمان برنامه و بودجه این اجازه را داد که در همین اسفندماه گذشته فصل دهم قانون خدمات کشوری برای پرسنل وزارت بهداشت اعمال شود، اما یک معضل در اینجا کماکان باقی است و  آن حق مسلم نیروهای پرستار شرکتی است که از نظر اعضای شورای عالی نظام پرستاری باید این حق  به طور کامل  به این پرستاران هم داده شود، چراکه هنوز ظاهرا نیروهای شرکتی پرستار از این حق، برخوردار نیستند در حالی که نیروهای شرکتی که جزو بهترین، جوانترین، فعال‌ترین نیروهای پرستاری حتی در همین بحران کرونا هستند.

نباید پرستار درجه یک و درجه دو ایجاد کنیم

وی گفت: تعداد قابل توجهی از پرستاران جوان به صورت شرکتی جذب شده‌اند و این نوع جذب شدن باعث می‌شود، پرستاران از برخی از خدماتی که پرستاران دولتی بهره‌مند هستند، محروم باشند و این یک عامل دلسردی برای پرستاران شرکتی است، در حالی که که اغلب آنها در خط مقدم کرونا در حال فعالیت هستند. ما از سازمان برنامه و بودجه درخواست می‌کنیم حال که فصل دهم قانون خدمات کشوری مانند تمام وزارتخانه برای پرسنل وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است، پرستاران شرکتی را از این حق محروم نکرده و پرستار درجه یک و دو ایجاد نکنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز