خبرگزاری کار ایران

ابتلا به کرونا ربطی به سن و سال ندارد/طرح جمع آوری معتادان متجاهر در تضاد با فاصله گذاری اجتماعی است/وضعیت قرمز در ۵ استان کشور

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۳۲۱

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: جمع آوری معتادان متجاهر باعث ایجاد تجمع در مراکز نگهداری می شود و تجمعات نیز ریسک ابتلا را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در نشست خبری با اصحاب رسانه، در مورخ ۱۶ فروردین ۹۹،  که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: هر چه گروه‌های سنی پایین‌تر باشد، میزان علائم شدید‌تر است. اما اگر جوانان وارد شرایط ناپایدار شوند، پیش‌اگهی کم‌تر داریم. مرگ و میر در تمام گروههای سنی است، اما مرگ و میر در گروه‌های  سنی بالا بیشتر است.البته ابتلای بیماران به سن ربطی ندارد. 

جهانپور گفت: معتادان متجاهر، کارتن‌خوابها و گروه های دیگر را نمی‌شود به دلیل اینکه در یک جا تجمع می کنند جمع آوری کرد. زیرا این تجمعات ریسک افزایش ابتلا را بیشتر می‌کند و متناقض با بحث فاصله‌گذاری اجتماعی است.

جهانپور گفت: کسانی که می‌خواهند به کار برگردند می‌توانند از بهداشت کار گواهی سلامت دریافت کنند. ما نمی‌توانیم این اقدام را درست یا غلط ابراز کنیم. اما کاری است که بی تاثیر نیست و می‌توانند این گواهی را دریافت کنند.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، در رابطه با کارگران که اخراج می‌شوند، گفت: اینکه هیچ کارگری نباید اخراج شود درست است. واگر کارگری اخراج شد، کارفرما نمی‌تواند از بسته‌های حمایتی استفاده کند. می توانند تخلفات در این زمینه را از طریق وزارت کار پیگیری کنند. کارگران بدون بیمه و کارگران غیرقانونی، با کرونا رسمیت پیدا نمی‌کنند. آنها وضعیت غیرقانونی خود را دارند اما به عنوان بخشی از جامعه، می‌توانند از امکانات استفاده کنند، اما نه به عنوان جامعه کارگران. ما به عنوان حوزه سلامت، بیشتر به این حوزه می‌پردازیم. دغدغه ما و تمام جامعه است که افراد فقیر و اقتصاد کشور چه می‌شود. بنده در رابطه با این مشائل نمی‌توانم اظهار نظر کنم. ما را بیشتر به متولیان سلامت حساب کنید.

جهانپور گفت: برخی مراکز خصوصی همکاران وزارت بهداشت هستند که کیت‌ها را از ما دریافت می‌کنند و هزینه‌ای برای انجام تست دریافت نمی‌کنند. دیگران که خارج از پروتکل دولتی اقدام به آزمایش می‌کنند، هزینه را می‌پردازند. اما این تست‌ها هیچ کاربردی دارد. شما ممکن است امروز ازمایش بدهید و فردا بیمار شوید. در رابطه با افرادی که علائم دارند، پروتکل ما مشخص است. آزمایش بی‌دلیل، تقاضای کاذبی است و نه دلیل درمان و نه دلیل پیشگیری است. اما کیت تولید شده است و مراکز خصوصی می‌توانند تهیه کرده و آزمایش بگیرند.

جهانپور بیان کرد: هرگونه بازگشت از فاصله‌گذاری اجتماعی باید سنجیده، گام‌ب گام باشد وگرنه ممکن است همه آنچه رشته کردیم، پنبه شود. 

وی گفت: در رابطه با معتادان متجاهر، باید پرسید فاصله گذاری اجتماعی در کدام وضعیت برای آنها ممکن است. جمع آوری معتادان یا عدم جمع‌آوری آنها. با عدم جمع‌آوری می‌توانیم از کمپ‌هایی که منبع انتقال هستند، جلوگیری کنیم. مشکلات زیادی وجود دارد، اما ما از وضعیت کمپ‌ها بیش از هر چیز دیگری می‌ترسیم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، گفت: وضعیت مدیرت شده‌ای که اعلام می‌کنیم، امروز مدیریت شده است. این خروجی هفت تا ۱۴ روز گذشته است. و آنچه از امروز اتفاق بیافتد تاثیرش روز دیگر دیده می‌شود. اوضاع نگرا کننده است. به قول وزیر بهداشت این یک کشتی است که ما امتیاز خوبی داریم. اما حریف ممکن است با یک فن ما را ضربه کند. بنابراین هر اقدام نادرست روز دیگر ما را با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌کند. سامانه سجام برای آن است که افراد به عنوان شهروند مسئول، مراکزی که در طرح فاصله گزاری اجتماعی تخلف می‌کنند را گزارش کنند. 

جهانپور گفت: در شرایطی که ما درمان دقیقی نداریم، پزشک می‌تواند با رعایت ضوابطی که اول رضایت فرد بیمار است، درمان را اعمال کند. اما در برخی موارد در محافل عمومی به موضوعاتی پرداخته می‌شود، این تخلف است. همچنین ، پزشکی که تخلف کند و داروئی را تجویز کند که در پروتکل‌های درمانی کشور نباشد، مورد پیگرد قرار می‌گیرد. هر اقدامی باید بر اتکای داده‌های علمی قبلی باشد.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، گفت: در رابطه با آویگان، توجه داشته باشید که دو هفته پیش، این دارو توسط کمیته اخلاق تصویب شده است. این اخبار جدید است. این دارو نه چین و نه در ژاپن برای کرونا تشخیص داده نشده است. بلکه گزارشات اولیه آن می‌گوید که ممکن است تاثیربخش باشد. این دارو اگر بخواهد در ایران به کار گرفته شود، باید بررسی شود. این بررسی شروع شده است.  ۱۰۰۰ دانه قرص اهدائی در آخرین بار از ژاپن داشته‌ایم که برای مطالعه بالینی کافی است. اما انتشار، تولید و تجویز آن تا رای کمیته علمی بنا بر مطالعات بالینی است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با اینکه چرا وزارت بهداشت در خصوص عملکرد نهادهای دیگر اقدام نمی‌کند، اظهار کرد: در رابطه با تصمیمات ستاد، تکلیف مشاغل مشخص است و ستاد پروتکل‌های خود را اعلام کرده است. اگر افراد خارج از این پروتکل‌ها رفتار کنند، متخلف هستند. سامانه سجام برای برخورد با این افراد و سازمان‌ها است. این سامانه برای گزارش موارد تخلف سازمان‌ها و افراد است. و بنا براین گزارشات مدعی العموم ورود خواهد کرد. قطعا قوه قضائیه موضوع را پیگیری می‌کند. اما ستاد بنا ندارد هر روز مصوبه جدید داشته باشد. ما درباره کارگرها، معتادان، کارتون‌خواب ها، پروتکل‌هایمان را ارائه کرده‌ایم. 

جهانپور گفت: روند مدیریت در کشورهای دیگر ممکن است مدیریت نشده باشد. آمار آنها ممکن است روزی ۳۰ تا باشد در حالی که روز دیگر ۸۰۰ است. ما چنین فراز و نشیبی نداشتیم زیرا مدیریت داشته ایم. بنابراین‌ آمار است که می‌توانیم ادعا کنیم بیماری مدیریت شده است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، گفت: تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی در راستای سناریوهای تلخی است که پیش‌بینی می‌کردیم. این فاصله‌گذاری باید با ارزیابی ریسک انجام شود. این اقدامات باید در جای جای کشور سنجیده باشد و اگر با شیوه‌ای نادرست انجام شود، ما عوارض آن را در هفته‌های آینده می‌بینیم. در رابطه با سفرهای نوروزی هم، از ۲۳ فروردین نتایج را مشاهده می‌کنیم. 

وی افزود: ما در تهران با کاهش بستری همراه بودیم. می‌توانیم برای افرادی که مجبور هستند از خانه خارج شوند در کمیته رایزنی ‌کنیم.  سپس هر آنچه مصوبه ستاد باشد را اعلام می‌کنیم. اما امیدواریم از حالت فاصله گذاری اجتماعی سریعا خارج نشویم. وگرنه اسیب‌های جدی آنها را خواهیم دید.

جهانپور گفت: ترافیک امروز مربوط به بخش دولتی نیست، زیرا تا ۲۰ فروردین این مراکز تعطیل هستند. نمی‌توانیم همه ترافیک را به علت بازگشت به کار تلقی کنیم. زیرا بسیاری از افرادی که از خودروی شخصی استفاده نمی‌کردند، بدلیل بیماری از خودروی خود استفاده می‌کنند.

وی گفت: وضعیت بیماری کرونا در استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، مازندران، اصفهان و خراسان رضوی که استان‌های مسافرپذیر هم هستند قرمز است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، گفت: اغلب سی‌تی اسکن‌ها در مراکز انجام می‌شود که در سامانه بیمارستان‌ها آرشیو می‌شود. امروز هیچ مریضی نیست که فرصت سی‌تی‌اسکن از او گرفته شده باشد. ما حتی برای بسیاری از بیماران سرپائی هم سی‌تی‌اسکن انجام می‌دهیم. بیمارهای ما معطل تست‌ پی‌سی‌آر نمی‌ماند، اما ما برمبنای پی‌سی‌ار درمان نمی‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز