خبرگزاری کار ایران

حریرچی:

ترافیک‌های امروز تهران نگران کننده است/بازگشت روال عادی فعالیتِ مشاغل، باعث اپیدمی دوباره کرونا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۲۲۰

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ترافیک‌هایی که امروز در تهران مشاهده کردیم، نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، در رابطه با کاهش شیوع کرونا در ۱۳ استان و اوضاع تهران، گفت: در استان‌هایی که ابتلا زودتر شروع شده‌ بود، روند نزولی است. بسیاری از استان‌ها این شرایط را دارند. اما متاسفانه استان‌هایی که شیوع را دیرتر تجربه کردند، وضعیت صعودی دارد.

وی افزود: در رابطه با تهران باید گفت، این استان نقش کلیدی دارد و رفتار و آمد از شهرهای دیگر برای ما مهم است. ترافیک‌هایی که در امروز مشاهده کردیم برای ما نگران کننده است. برای این شهر حتی در سطح متوسط هم شیوع، نگران‌کننده است.

حریرچی گفت: در حال حاضر در اکثر موارد از نظر تجهیزات و... تولید کافی داریم. اولویت ما مردم کشور خودمان هستند و اگر چیزی مازاد آمد بنابر انسانیت‌ها آن را به دیگر کشورها واگذار می‌کنم. اما تا زمانی که نیاز در ایران وجود دارد، نه کسی از ما می خواهد و ما نیز اجازه صادرات نمی‌دهیم. 

وی در ادامه افزود: بیشتر تخت‌‌های بیمارستانی صرف بیماران کرونا شد. همچنین ۱۰۰ درصد هزینه درمان بیماران را وزارت بهداشت پرداخت کرده‌است. مجموع اعتباری که ما دریافت کردیم، یک بسته ۱۲ هزار میلیارد تومانی بود. وعده  ۶۰۰  هزار میلیارد و ۱۲۰۰ میلیارد  تومانی هم داده شده است. همچنین ما هزینه‌‌های فرعی هم داریم. بیماران دیگری که به موقع رجوع نکردند و در زمان عود بیماری مراجعه کردند، هزینه درمان را بالا می برند.

حریرچی گفت: برای ما مسائل اجتماعی و اقتصادی و سلامت مردم مطرح است. رعایت تعادل در این زمینه لازم است. ملاحضات اقتصادی از آن نظر است که ما تنها با کرونا نمی‌جنگیم ، بلکه تحریم هم هستیم. در راستای سلامت مردم، تا آنجا که ممکن است، تصمیم‌های بر پایه سلامت مردم گرفته شود. 

وی افززود: با تمهیداتی که اندیشه شده است، زندان‌های ما جزو پایین‌ترین آمار ابتلا در جهان را دارند. متاسفانه برخی از آزادشدگان تجمعاتی داشتند که باعث گسترش ابتلا شده است. 

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: واقعیت این است که همکاری مردم در فاصله گذاری اجتماعی کم‌نظیر بود. مردم در فاصله‌گذاری اجتماعی در مواجهه با خانواده و خانواده دیگر آن را به حداقل رساندند. البته ممکن است تعدادی متخلف وجود داشته باشند که ما را گرفتار می کنند. این فاصله گذاری باید به حداکثر امکان برسد. وگرنه  ممکن است ما پیک دوم کرونا مواجه شویم.

حریرچی گفت: دو راه مبارزه با کرونا، کاهش مرگ‌ ومیر و کاهش مشکلات اقتصادی است. چون ما با تحریم‌ها و کرونا می‌جنگیم. برنامه ای برای ایجاد بازگشایی هوشمند داریم. آن چه را که می توانیم انجام می دهیم تا تدریجی و گام به گام به مشاغل برگردیم باید این اقدامات را گام به گام پیش ببریم. 

وی با بیان اینکه اثرات این ویروس بر اقشار ضعیف و متوسط بیشتر است، تصریح کرد: زندگی کسانی که درآمد آن‌ها روزانه است، به سبب اثرات اقتصادی این ویروس مختل می‌شود. دو استراتژی برای این مسئله وجود دارد. اول فاصله گذاری اجتماعی است که باید تا حداکثر قابلیت حصول ادامه پیدا کند. دوم اینکه شناسائی بیماران و افرادی که تماس با مبتلایان داشتند. اینکه ما سالانه شاهد ۳۵۸ هزار مرگ داریم. ۲۲ و ۴۷ درصد از مرگ‌ها زودرس مربوط به افراد زیر ۵۰ سال و زیر ۷۱ سال است. این موضوع نیز مورد توجه قرار گرفته است. باید با اقداماتی که دولت و ملت انجام می‌دهند بتوانیم بیماری کرونا را حتما شکست بدهیم. همچنین باید به ادامه اقتصاد کشور هم توجه کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت در رابطه با تمهیدات مشاغل و پیامد‌های برقراری ادارات و مشاغل گفت: مشخص است که روال عادی کار مشاغل، ما را با یک اپیدمی دوباره مواجه می کند . همانطور که روسای جمهور، ایران و آمریکا و انکلیس و ... گفته است، تا زمانی که واکسن و دارو ساخته نشود، یا تا زمانی که ویروس به خودی خود ضعیف نشود، ما با این ویروس درگیر خواهیم ماند. وضعیت هوا ممکن است تاثیرات خود را بگذارد، اما ویروس است. ما با تحریم‌ها هم مقابله می‌‌کنیم. ما نیاز به بازگشائی هوشمند برای برقرار ماندن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی داریم. ما در بازگشائی حذف گروه‌های پرخطر را داریم، و همچنین  اینکه طرح را با آهستگی و بررسی شروع و پیاده کنیم، برای ما اهمیت دارد. 

حریرچی ادامه داد:  ما از بخش خصوصی و سازمان نظام پزشکی، درخواست کرده‌ایم، مراکز خصوصی و غیردولتی به فعالیت برگردند، البته با رعایت حفاظت‌های بهداشتی. همچنین از هموطنان می‌خواهیم که با رعایت مسائل بهداشتی، در موارد لازم مراجعه کنند. فعلا تا اطلاع ثانوی، آنهایی که بالای ۶۰ سال سن یا بیماری خاصی دارند، دورکاری کنند تا از این مرحله بیماری بگذریم.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: کسی شک ندارد که اقدامات وزارت بهداشت که با تایید رهبر، رئیس‌جمهور و سازمان بهداشتی درمانی است، نتیجه بدی داشته است. اما ما ادعایی نداریم. اما کسی شک ندارد که ما با تمام توان کار کردیم. اما دارو در همه جای جهان با تایید ارگان‌های رسمی استفاده می‌شود. نمی‌شود که افراد داروهای غیر تایید شده مصرف کنند و پس از آن به سیستم درمانی ایراد بگیرند. یک شایبه‌هایی پیدا می‌شود که این داروها برای مسئولین است. در گذشته و همچنان وی‌آی‌پی ما برای قشرهای ضعیف است. ببینید نسبت به جمعیت عادی چند مسئول فوت کرده‌اند. عملکرد ما معلوم است و تخلفات مشخص می‌شوند و با آنها برخورد می‌شود. نمی‌شود که کسی بگوید من وظیفه تجویز دارم و وزارت بهداشت باید تهیه کند. اینطور نیست، دارو را سازمان‌های وزارت بهداشت تایید می‌کنند و صلاحیت پزشکان را نیز این سازمان‌ها می‌سنجند. 

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: چین اولین کشوری بود که حمله بیولوژیکی را به آمریکا نسبت داد. آمریکا هم چندین بار ویروس چینی را مطرح کرد. مسئولین ما هم این نکته را رد نکردند و یا به عبارت دیگر گفته‌اند که این ادعا را نمی‌توان رد کرد، اما نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. همچنین پدافند غیرعامل کشور بررسی‌های خود را ادامه می‌دهد. 

وی افزود: مانند تمام دنیا در اوایل ورود کرونا ما وسایل حفاظتی لازم را نداشتیم. این در همه کشورها بود. اما در هیچ مرکز درمانی، هیچ پزشک، پرستار و ... کم کاری نکردند. کمبودها تا  چند روز ادامه داشت که برطرف شد. نمی‌خواهیم مقایسه با کشورهای دیگر کنید، اما آنها رسما اعلام کردند که افراد مسن را حذف کنید. اما ما بیماران ۹۰ ساله ترخیصی داشتیم. شاید تست در روزهای اول کم بود، که این از نقص‌های ما محسوب می‌شود. نقد به ما وارد است، می توانستیم فاصله‌گذاری را زودتر اعمال کنیم. اما عملکرد ما در کنترل مرگ و میر بر اساس نظر سازمانی‌های جهانی خوب بوده است.

حریرچی گفت: فروشگاه‌های بزرگ ارائه دهنده موادغذایی و ملزومات مردم هستند. این بازارها اگر سرپوشیده یا پاساژ‌های بسته باشند، باید با تاخیر فعالیت خود را شروع کنند. ورود افراد به این مکان‌ها در کمیته اعلام شده است که نتایج ان تبعا اعلام می‌شود. موضوع دیگر مال‌ها و مراکز تجاری است. این مکان‌ها همچنین برای جوانان محل تفریح بود. باید برای ورود به این مراکز همچنان موانع جدی گذاشته شود. 

معاون کل وزارت بهداشت، بیان کرد: پیش‌بینی کاهش بیماری بسته به سطح فاصله‌گذاری اجتماعی است. بدون فاصله گذاری ما تا پاییز درگیر این بیماری خواهیم بود. اینکه بتوانیم کشور را لاک داون کنیم ممکن نیست. در چین یک شهر مبتلا بود و یک جمعیت ۱.۵ میلیاردی پشتیبان ۵۰ میلیون نفر بودند. بنابر این توانست لاک داون را اجرا کند. وگرنه ما در فرانسه دیدیم که لاک داون امکان پذیر نشد. در حال حاضر در اکثر استان‌ها از مرحله  صعود بیماری خارج شده ایم، و امیدواریم تا اردیبهشت کاهش داشته باشیم. اما این بمعنای پایان ابتلا نیست. چه بخواهیم یا چه نخواهیم، باید به زندگی با این ویروس عادت کنیم.

وی ادامه داد: در یکی از کشورهایی که شیوع چشم‌گیری ندارد، مطالعاتی انجام شده است که نشان می‌دهد خودکشی در آن آمار بالاتری از مرگ کرونا داده است. همین الان تماس ما با اورژانس ، سه برابر شده است. و بحث و جدل افراد با نیروهای ما در راستای رعایت بهداشت فردی است. ما نمی‌توانیم که مانند رباط با انسان برخورد کنیم. از آنها بخواهیم که در یک ساعت روشن و در یک ساعت خاموش شوند. باید تصمیم‌گیری‌های دقیق داشته باشیم. ما یک میلیون راننده اسنپی داریم که درآمد اصلی آنها روزانه است. بسیاری دیگر از این مشاغل هم وجود دارند. ۵۷ درصد تولید ناخالص ملی ما از خدمات است و باید به همه این مسائل توجه کنیم و تصمیم که به صلاحیت همه کشور است را بگیریم. البته ما متولی سلامت هستیم ولی باید تابع تصمیمات کلی باشیم.

وی گفت: در رابطه با مدارس، پیشنهاداتی ارائه دادیم، با وزارت آموزش و پرورش و وزارت عالی جلساتی را برگزار کردیم. مدارس مشکل تعداد زیاد دانش‌اموزان دارند. همچنین مسئله سرویس‌های پرتراکم آ‌نها هم هست. مشکل دیگر، این است که باور عمومی این شده است که کودکان مبتلا نمی‌شوند، درحالی که کودکان و جوانان مبتلا می‌شوند و تنها کم علامت هستند، حتی ممکن است آمار ابتلا در این گروه سنی بیشتر باشد. ما نگران افراد بدحال نیستیم. افراد مسن و بیماران بدحال، به خودی خود رفت و آمد زیادی ندارند و در شرایط شبه قرنطینه زندگی می‌کردند. بمب‌های ابتلای اصلی جوانانی هستند که مبتلا می‌شوند ولی هیچ علائمی شدیدی ندارند. این افراد می‌توانند ناقل ویروس برای افراد زیادی باشند. برای دانشجویان حساسیت‌های بیشتری وجود دارد. مسئله آنها خوابگاه‌ها، سرویس‌های پرتراکم و غذاخوری‌های آنهاست، زیرا محافل انتقال وسیع ویروس هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز