خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از شیوع کرونا در ایران؛

۵۵۷۴۳ مبتلا، ۳۴۵۲ فوتی و ۱۹۷۳۶ بهبودیافته/ شلوغی تهران نگران‌کننده است/ ۵ هزار معتاد در شهر رها شده‌اند/ ابتلای ۷۰ نفر از پرسنل مترو و اتوبوسرانی به کرونا/ مرگ ۵ راننده/ ۲۲۷ هزار خودرو از ورودی شهرها برگردانده شدند/ جریمه ۱۳ هزار خودرو

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۰۴۴

در چهل و پنجمین روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۵۵۷۴۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۴۵۲ نفر فوت شده و ۱۹۷۳۶ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در چهل و پنجمین روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۵۵۷۴۳  نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۴۵۲ نفر فوت شده و ۱۹۷۳۶ نفر بهبود یافته‌اند. همچنین معاون بهداشت وزارت بهداشت از غربالگری بیش از ۶۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از هموطنان در بسیج ملی مقابله با کرونا تا بعد از ظهر دیروز خبر داد.

براساس ستاد اطلاع‌رسانی کمیته ملی کرونا؛ واحدهای توزیعی و خدماتی و تجاری که مشمول ممنوعیت و محدودیت تردد و تجمع بوده و رسته‌های آنها قبلا در اطلاعیه‌های کمیته اجتماعی ستاد ملی کرونا اعلام شده است، تا اطلاع بعدی این کمیته تعطیل خواهند بود. اما  فعالیت کلیه واحدهای تولیدی – با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا – از تاریخ ۱۶ فروردین ماه بلامانع خواهد بود.

همچنین کریم همتی از ارائه کمک‌های حمایتی به ۵۰۰ هزار بیمار سرطانی، خاص و نادر از روز گذشته خبر داده و اعلام کرد ۵۲ دستگاه ونتیلاتور توسط خیرین به هلال احمر اهدا شده است.

در موج دوم شیوع کرونا باید تعطیلی مراکز آموزشی تا یک‌ماه دیگر تمدید شود

پس از فروکش کردن کرونا باید از مردم دلجویی کنیم

معصومه آقاپور علیشاهی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره اینکه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی چقدر می‌تواند از شیوع کرونا جلوگیری کند، گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار دیر صورت گرفت از همان ۱۵ اسفند گفته شد که باید قرنطینه را انجام دهیم اما بیان کردند خطری نیست، شرایط عادی است و همه چیز کنترل می‌شود ولی بعدها با شیوع بیماری و فراگیری گسترده در کشور  امروز شاهد فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به قول یک ضرب‌المثل هر وقت ماهی را از آب بگیری تازه است، فاصله‌گذاری اجتماعی باعث می‌شود این شدت صعودی که بیماری دارد، کاهش پیدا کند.

وی درباره اینکه گفته می‌شود موج دوم بیماری کووید-۱۹ پس از بازگشت مسافرانی که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکردند آغاز خواهد شد، بیان کرد: نگرانی درباره شیوع موج دوم بیماری کرونا پس از بازگشت مسافران وجود دارد. باید گفت سفرها قسمتی از پازل کروناست که می‌تواند باعث شیوع بیشترش شود؛ اما این عدم رعایت پروتکل‌ها که جهانی است گستره‌ دامنه‌اش‌ را افزایش می‌دهد.

 آقاپور با اشاره به این‌که اقتصاد کشور از ۱۵ اسفند دچار نوسان و بعد هم تعطیل شد، ادامه داد: اقتصاد کشور با شیوع بیماری کرونا تعطیل شده، کسب و کارها و بخش خصوصی خوابیده است.

وی یادآور شد: اگر کرونا هم نبود ۱۵ روز فروردین اقتصاد کشور تعطیل می‌شد حال با توجه به اینکه  شرایط و وضعیت اقتصاد هم نامعلوم است این سوال وجود دارد چگونه می‌خواهیم از امروز یعنی ۱۶ فروردین اقتصادمان را سامان دهیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با این وضعیت بخش خصوصی، شرکت‌ها و کارخانه‌جات مخارج خود را از کجا بیاورند؟

وی ادامه داد: برای این سوال باید پاسخ داشته باشیم، معضل اقتصادی شوخی‌ بردار نیست باید رفع شود.

نماینده مردم شبستر درباره اقدامات صورت گرفته ، بیان کرد: گفته شد که در بخش آموزش و پرورش، آموزش مجازی صورت می‌گیرد که تاثیر چندانی نداشت، دختر من که در خانه است از این آموزش‌ها استفاده می‌کند و جوابی آنچنانی نگرفته است.

 وی تاکید کرد: در موج دوم بخش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها حداقل باید از ۱۵ فروردین تا یک ماه دیگر تعطیل شوند تا موج دوم بیشتر گسترش نداشته باشد  در غیر این صورت ادامه پیدا خواهد کرد.

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه در این دوره ما باید نگرانی بیکاری‌ها را داشته باشیم، گفت: بزرگترین ضربه و آسیبی که کرونا به ما زد، بیکاری‌ در بعضی مشاغل است که اولین نمودش در تولید مشخص شد.

 وی ادامه داد: امروز مردم مشارکت می‌کنند و در تولید اقلام و مواد بهداشتی در کارخانه‌ها حاضر می‌شوند اما اگر همین روند تا ۳ ماه دیگر ادامه پیدا کند، مشارکت مردم هم به حداقل می‌رسد.

آقاپور درباره لزوم ایجاد اعتماد در مردم توسط مسئولان گفت: به واسطه یکسری از اتفاقات اعتماد مردم که سرمایه اجتماعی ماست کاهش پیدا کرده؛ حتی در خصوص همین بیماری کرونا ابتدا گفته شده بیماری وجود ندارد بعد گفتند در یک شهر شیوع پیدا کرده، سپس گفتند کنترل می‌شود و مردم می‌توانند به راحتی سر کارشان بروند اما بعدا دوباره مطرح شد خطرناک است قرنطینه می‌کنیم تا کنترل شود.

 وی ادامه داد: ما به یک زمان ۳ تا ۵ ساله نیاز داریم تا این سرمایه اجتماعی که آسیب دیده ترمیم شود؛ اما در حال حاضر وقت این کار نیست چراکه در حال حاضر وسط بیماری خطرناک کرونا قرار داریم و باید اقدامات دیگر انجام دهیم.

این عضو  کمیسیون اقتصادی  مجلس تاکید کرد: باید شفاف به مردم بگوییم امکانات و منابع محدود است و اگر مردم همکاری نکنند، این منابع محدود به جایی نمی‌رسد و اگر بحران جدی‌تر شود در این صورت نمی‌توانیم خدمات وسیعی را به ملت ارائه دهیم.

 وی‌ در پایان گفت: باید در کنار هم باشیم تا این بحران را هدایت کنیم و پس از آنکه بحران کرونا فروکش کرد باید از مردم دلجویی کنیم و در تصمیم گیری‌ها صادقانه با صراحت و شفاف با آنها سخن بگوییم.

تعیین ساعت کاری برای برخی رسته‌های صنفی تکذیب شد

روابط‌عمومی اتاق اصناف ایران با صدور اطاعیه‌ای خبر انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تعیین ساعت کاری برخی رسته‌های صنفی را تکذیب کرد.

در اطلاعیه روابط‌عمومی اتاق اصناف ایران آمده است: "در پی بازنشر اطلاعاتی کذب در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تعیین ساعت کاری برخی رسته‌های صنفی در روزهای آتی بدینوسیله به اطلاع می‌رساند:

حسب پیگیری‌های به عمل آمده تاکنون هیچ تصمیمی از سوی هیچیک از سازمان‌ها و نهادهای صنفی مبنی بر بازگشایی واحدهای صنفی یا تعیین ساعت کاری مشخص جهت حضور هر یک از این رسته‌ها اتخاذ نشده است. بدیهی است اتاق اصناف ایران و دیگر سازمان‌های صنفی خود را مکلف به تبعیت از تصمیم‌های ستاد ملی مقابله کرونا به مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌دانند.

به همین جهت هرگونه بازنشری تأییدی این خبر مصداق بارز شیطنت رسانه‌ای و تشویش اذهان عمومی به قصد برهم زدن آرامش موجود در جامعه اصناف محسوب شده و مستوجب پیگرد قانونی از سوی نهادهای ذیربط خواهد بود.

گفتنی است وفق آخرین تصمیم‌های اخذ شده هرگونه اطلاع‌رسانی در حوزه اصناف تنها از طریق درگاه‌های رسمی اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران صورت خواهد گرفت و دیگر اخبار منتشرشده از سوی دیگر شبکه‌های خبری فاقد وجاهت رسمی خواهند بود."

رها شدن ۴ تا ۵ هزار معتاد در سطح شهر تهران

شناسایی۴۰ مورد مشکوک به کرونا در گرمخانه‌ها

احیای پاتوق‌های شوش و هرندی پس از توقف فعالیت مراکز ماده ۱۶

سیر صعودی حضور در گرمخانه‌های پایتخت از زمان شیوع کرونا

 ۴ تا ۵ هزار نفر از معتادان در سطح شهر رها شده‌اند

سیدمالک حسینی (سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران) در گفتگو با ایلنا، درباره وضعیت گرمخانه‌ها در پی شیوع کرونا گفت: یکی از نگرانی‌های جدی ما گروه‌های جدید ازجمله معتادان مراکز ماده ۱۶ و زندانیانی هستند که آزاد شدند و می‌خواهند در گرمخانه‌ها حضور یابند، چراکه اگر مبتلا به کرونا باشند یک چالش جدید برای ما ایجاد می‌کند، این در حالی است که ما برای حدود ۶۰ درصد جمعیت ثابت گرمخانه‌ها تدابیری در نظر گرفته‌ایم و زمان ماندن آنها در گرمخانه هم بیشتر شده است.

 او ادامه داد: برای همین منظور دو گرمخانه بانوان و آقایان را برای قرنطینه کامل اختصاص داده‌ایم و در صورت مشخص شدن ابتلای فردی به کرونا یا گرمخانه‌ای که فرد در آن حضور داشته، اقدام به قرنطینه می‌کنیم، همچنین افرادی که توسط گشت‌های ما در سطح شهر شناسایی می‌شوند و به گرمخانه‌ها انتقال داده می‌شوند قبل از ورود غربالگری می‌شوند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص افزایش ظرفیت گرمخانه‌های پایتخت گفت: پذیرش در گرمخانه‌ها از ابتدای اسفند و شیوع کرونا سیر صعودی داشته است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد افزایش پذیرش داشتیم. قابل ذکر است که در روز طبیعت بیشترین پذیرش در گرمخانه‌های پایتخت ثبت شده است.

حسینی همچنین درباره افزایش حضور معتادان در منطقه شوش و حضور آنها در گرمخانه‌های پایتخت با تعطیلی مراکز ماده ۱۶ گفت: بعد از شیوع کرونا با توصیه وزارت بهداشت فعالیت برخی از مراکز نگهداری جمعی ازجمله مراکز ماده ۱۶ متوقف شد. توقف فعالیت این مراکز از طرفی باعث شد پاتوق‌های معتادان در مراکز شوش و هرندی احیا شود و از طرفی زندانیانی که خانواده نداشتند و یا پذیرشی از سوی خانواده نداشتند با توجه به باز بودن گرمخانه‌ها به این مراکز مراجعه کنند. 

حسینی با بیان اینکه ستاد مبارزه با کرونا در تهران و یا شورای تامین باید برای این موضوع تصمیم عاجل بگیرد، تصریح کرد: باید  تشدید مراقبت از مراکز انجام و مراکز ماده ۱۶ مجددا فعال شوند وگرنه با این وضعیت تا پایان دوران کرونا گرفتار هستیم.

او در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در گرمخانه‌های پایتخت ثبت شده است؟ گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون نزدیک به ۴۰ مورد مشکوک در گرمخانه‌ها شناسایی شدند، اما تاکنون مورد مثبتی گزارش نشده است. 

او با اشاره به تلاش وسیعی که نیروی انتظامی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر برای معتادان انجام داده است، گفت: اما بسته شدن مراکز نگهداری در پی شیوع کرونا باعث شد، بخش عمده‌ای از این افراد با توجه به آنکه مصرف‌کننده حرفه‌ای مواد هستند و در گرمخانه امکان مصرف ندارند، به مراکز ما مراجعه نکنند. بخشی هم که خانواده دارند تا پاسی از شب در پاتوق‌ها می‌مانند و نیمه‌های شب به خانه ها بازمی‌گردند، اما عده‌ای در خیابان‌ها می‌مانند و در مقابل اصرار همکاران ما برای حضور در محیط گرمخانه مقاومت دارند. 

حسینی تصریح کرد: براساس مشاهدات ما اکنون در حدود ۴ تا ۵ هزار نفر از معتادان در سطح شهر رها شده‌اند و در بسیاری از مسیرها و حاشیه بزرگراه‌ها شبانه قابل مشاهده هستند. 

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه ما اعلام کردیم آمادگی پذیرش بخشی از معتادانی که پرخطر نیستند را داریم، گفت: می‌توانیم ظرفیت‌های خود را اضافه کنیم و این افراد را جذب کنیم، اما خودشان نیز باید تمایل به حضور در گرمخانه‌ها و همکاری با ما را داشته باشند، چراکه اکنون در وضعیتی هستیم که نه می‌توانیم با آنها برخورد قهری کنیم و نه گروه هدف ما محسوب می‌شوند. 

۲۲۷ هزار خودرو پلاک غیربومی از مبادی ورودی شهرها برگردانده شدند

اعمال قانون ۱۲ هزار و ۸۰۰ خودرو با جریمه ۵۰۰ هزار تومانی

«سرهنگ ایوب شرافتی» جانشین رییس پلیس راه راهور ناجا در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه تا روز بیستم فروردین ماه و پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی طرح کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرها توسط نیروهای پلیس راهور همچنان ادامه دارد، گفت: نیروهای پلیس راهور در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان در مبادی ورودی و خروجی مستقر هستند و چنانچه این طرح بعد از بیستم فروردین ماه ادامه داشته باشد ما نیز آن را اجرا خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: تا پایان روز گذشته حدود ۲۲۷ هزار خودرو پلاک غیربومی از مبادی ورودی شهرهای کشور برگردانده شده است. همچنین ترددها در روز گذشته ۷۱ درصد کاهش داشته است. 

جانشین رییس پلیس راه راهور ناجا خاطرنشان کرد: از روز ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه نیز در مجموع ۶۴ درصد کاهش تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است. 

سرهنگ شرافتی با اشاره به خودروهایی که اعمال قانون شده‌اند، گفت: از آغاز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تاکنون ۱۲ هزار و ۸۰۰ خودرو اعمال قانون شده‌اند و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی شامل حال این افراد شده است. لازم به ذکر است که همه افرادی که اعمال قانون شده‌اند، خودروی آنها به صورت سیستماتیک به مدت یک ماه توقیف خواهد شد.

وی ادامه داد: ۷۵۰ خودرو نیز در مبادی ورودی شهرها در اجرای این طرح توقیف شده‌اند. ما از مردم درخواست می‌کنیم که همچنان در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به جهت کاهش شیوع ویروس کرونا از سفر بپرهیزند. 

ترافیک‌ امروز تهران نگران‌کننده است

 ایرج حریرچی (معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، در رابطه با کاهش شیوع کرونا در 13 استان و اوضاع تهران، گفت: در استان‌هایی که ابتلا زودتر شروع شده‌ بود، روند نزولی است. بسیاری از استان‌ها این شرایط را دارند. اما متاسفانه استان‌هایی که شیوع را دیرتر تجربه کردند، وضعیت صعودی دارد.

وی افزود: در رابطه با تهران باید گفت، این استان نقش کلیدی دارد و رفتار و آمد از شهرهای دیگر برای ما مهم است. ترافیک‌هایی که در امروز مشاهده کردیم برای ما نگران‌کننده است. برای این شهر حتی در سطح متوسط هم شیوع، نگران‌کننده است.

حریرچی گفت: در حال حاضر در اکثر موارد از نظر تجهیزات و... تولید کافی داریم. اولویت ما مردم کشور خودمان هستند و اگر چیزی مازاد آمد بنابر انسانیت‌ها آن را به دیگر کشورها واگذار می‌کنم. اما تا زمانی که نیاز در ایران وجود دارد، نه کسی از ما می‌خواهد و ما نیز اجازه صادرات نمی‌دهیم. 

وی در ادامه افزود: بیشتر تخت‌‌های بیمارستانی صرف بیماران کرونا شد. همچنین 100 درصد هزینه درمان بیماران را وزارت بهداشت پرداخت کرده‌ است. مجموع اعتباری که ما دریافت کردیم، یک بسته 12 هزار میلیارد تومانی بود. وعده 600 هزار میلیارد و 1200 میلیارد تومانی هم داده شده است. همچنین ما هزینه‌‌های فرعی هم داریم. بیماران دیگری که به موقع رجوع نکردند و در زمان عود بیماری مراجعه کردند، هزینه درمان را بالا می‌برند.

حریرچی گفت: برای ما مسائل اجتماعی و اقتصادی و سلامت مردم مطرح است. رعایت تعادل در این زمینه لازم است. ملاحظات اقتصادی از آن نظر است که ما تنها با کرونا نمی‌جنگیم بلکه تحریم هم هستیم. در راستای سلامت مردم، تا آنجا که ممکن است، تصمیم‌های بر پایه سلامت مردم گرفته شود. 

وی افززود: با تمهیداتی که اندیشه شده است، زندان‌های ما جزو پایین‌ترین آمار ابتلا در جهان را دارند. متاسفانه برخی از آزادشدگان تجمعاتی داشتند که باعث گسترش ابتلا شده است. 

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: واقعیت این است که همکاری مردم در فاصله گذاری اجتماعی کم‌نظیر بود. مردم در فاصله‌گذاری اجتماعی در مواجهه با خانواده و خانواده دیگر آن را به حداقل رساندند. البته ممکن است تعدادی متخلف وجود داشته باشند که ما را گرفتار می‌کنند. این فاصله‌گذاری باید به حداکثر امکان برسد. وگرنه ممکن است ما پیک دوم کرونا مواجه شویم.

علت شلوغی امروز شهر تهران در دست بررسی است

برخی مشاغل و شرکت‌های خصوصی از دستور دولت تبعیت نکردند

شیوع مجدد کرونا  در صورت ازدحام جمعیت در شهر

«شکرالله حسن بیگی» معاون اجتماعی و سیاسی استاندار تهران در گفتگو با ایلنا، درباره شلوغی معابر سطح شهر تهران گفت: متاسفانه امروز سطح شهر تهران از روزهای عادی هم شلوغ‌تر به نظر می‌رسید و ترافیک در برخی معابر سنگین بود. 

وی ادامه داد: اطلاعات لازم را جمع‌آوری و برای آقای استاندار ارسال کردیم تا در جلسه ستاد مقابله با کرونا این موضوع بررسی شود و علت آن و همچنین راهکار لازم در این خصوص ارائه شود. 

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و دولت، کارمندان ادارات دولتی همچنان دورکار بوده و یک سوم فقط در محل کار حضور دارند. در حال حاضر در استانداری نیز به غیر از مدیران که همگی در محل کار خود حاضر هستند، دیگر کارمندان به صورت یک سوم در اداره حضور دارند. 

حسن بیگی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چه عاملی باعث شلوغی شهر تهران شده است؟ گفت: احتمال می‌دهم، شلوغی امروز شهر تهران به واسطه فعالیت بخش خصوصی باشد و ظاهرا بخش خصوصی از دستور و مصوبه دولت به زعم من تبعیت نکرده است و انشاءالله این موضوع را در ستاد مقابله با کرونا که امروز عصر یا فردا تشکیل می‌شود، بررسی خواهیم کرد و تصمیم جدی در این خصوص اتخاذ خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمات سختگیرانه‌تری برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی با توجه به شرایط امروز شهر تهران اتخاذ می‌شود؟ ادامه داد: همانطور که گفتم برداشت من این است که برخی مشاغل و شرکت‌های خصوصی از این دستور تبعیت نکرده‌اند، اما باید در ابتدا عوامل این ازدحام در شهر بررسی شود و سپس بعد از مشخص شدن این ازدحام تصمیم درستی در خصوص آن اتخاذ شود. 

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در پاسخ به این سوال که آیا در صورت مشاهده تخلف از سوی مشاغل خصوصی درباره حضور پرسنل در محل کار امکان گزارش آن تخلف وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: افراد در صورت مشاهده چنین تخلفاتی می‌توانند موارد تخلف را به ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در شهر تهران که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مستقر است، اطلاع دهند. اگر قرار باشد، در شهر دوباره شاهد ازدحام جمعیت باشیم، به عقب باز می‌گردیم و ممکن است دوباره شاهد شیوع مجدد بیماری باشیم. 

حسن‌بیگی تصریح کرد: مردم در تعطیلات نوروز و به ویژه روز سیزدهم فروردین ماه همکاری خوبی با ما داشتند و در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها حضور نداشتند، در حال حاضر هم باید این مصوبات اجرایی شود تا با پیک مجدد بیماری مواجه نشویم. 

افزایش تعداد مسافران اتوبوس

فوت ۲ اتوبوسران بر اثر ابتلا به کرونا

«محمود ترفع» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفتگو با ایلنا، در خصوص وضعیت حضور مسافران در روز جاری گفت: شواهد عینی از خطوط نشان می‌دهد، از صبح امروز با آغاز فعالیت شرکت‌ها و ادارات تعداد مسافران زیاد شده است.

او ادامه داد: حمل ونقل عمومی تقاضا محور است و فراکرونایی هم که به آن نگاه کنیم، براساس تقاضا سرفاصله حرکت با توجه به تعداد مسافران تنظیم می‌شود. 

ترفع در خصوص تعداد پرسنل شرکت واحد اتوبوسرانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: 40 نفر از همکاران ما به کرونا مبتلا شده‌اند و متاسفانه از این بین دو نفر از رانندگان اتوبوس فوت شده‌اند.

مترو همچنان خلوت است

ابتلای ۳۰ نفر از پرسنل مترو به کرونا

«فرنوش نوبخت» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در گفتگو با ایلنا، در خصوص وضعیت جمعیت مترو در روز جاری گفت: با توجه به اینکه امروز اولین روز کاری ما است، تعداد قطارها را افزایش دادیم. قطارها خلوت است  و با حداکثر توان در حال کار کردن هستند. 

او با اشاره به اینکه ظرفیت مسافر با کاهش محسوسی نسبت به قبل از شیوع کرونا مواجه شده است، گفت: کم کم به حداکثر ظرفیت پس از تعطیلات می‌رسیم، اما فاصله گذاری اجتماعی باعث می‌شود که نزدیکی سرفاصله قطارها را نداشته باشیم. امروز قطارها خلوت هستند و وضعیت جابجایی مسافر و آمار دائما در حال رصد شدن است. 

نوبخت با بیان اینکه اگر میزان حضور مسافر در مترو بخواهد به یک میلیون و هشتصد هزار نفر برسد، رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای ما سخت خواهد بود، گفت: بهتر است همه مسافران از دستکش و ماسک استفاده کنند و از دستفروشان داخل واگن‌ها خرید نکنند و فاصله‌گذاری اجتماعی در آسانسورها و پله‌های برقی رعایت شود. 

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در خصوص سرفاصله حرکت قطارها گفت: سرفاصله حرکت متغیر است و براساس نیاز و ازدحام در ایستگاه‌ها به ویژه ایستگاه‌های تقاطعی تغییر می‌کند.  

او درخصوص تعداد پرسنل مترو که به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: ۳۰ نفر از همکاران ما با کرونا مبتلا شده اند که تحت مداوا هستند و  نحوه درمان آنها پیگیری می شود.

فوت ۳ راننده تاکسی بر اثر کرونا

افزایش مسافران تاکسی در خطوط مختلف

«علیرضا قنادان» مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در گفتگو با ایلنا، در خصوص آمار مبتلایان به کرونا بین رانندگان تاکسی گفت: از امروز برنامه‌ای را اجرایی خواهیم کرد تا آمار دقیق‌تری از تعداد رانندگان تاکسی که به کرونا مبتلا شده‌اند، داشته باشیم. این برنامه به‌صورت الکترونیکی است و آمار رانندگانی که خود یا افراد خانواده آنها مبتلا شده‌اند، جمع‌آوری خواهد شد. 

او در خصوص تعداد رانندگانی که در اثر ابتلا به کرونا فوت شده‌اند، گفت: متاسفانه سه نفر از رانندگان تاکسی در اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.

قنادان همچنین در خصوص استفاده از تاکسی‌ها در روز جاری گفت: متاسفانه امروز شاهد افزایش مسافر در خطوط مختلف بودیم که نسبت به هفته گذشته رشد داشته است. 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی همچنین با اعلام افزایش ۱۱ درصدی کرایه‌های تاکسی که هیات دولت آن را به تصویب رسانده بود، گفت: این ۱۱ درصد براساس مصوبه دولت افزایش یافته است، اما ۲۵ درصد افزایش کرایه‌های تاکسی در سال ۹۹ که در شورای شهر به تصویب رسیده است، در انتظار طی مراحل قانونی در فرمانداری است و هنوز ابلاغ نشده است و هر زمانی که به ما ابلاغ شود در دستور کار قرار خواهیم داد. 

بهبودی و ترخیص ۱۹۷۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور

 «کیانوش جهانپور» رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا گفت: از ظهر دیروز تا امروز ۱۶ فروردین۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند.

وی ادامه داد: مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۵۵۷۴۳ مورد رسید. خوشبختانه تاکنون ۱۹۷۳۶ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

جهانپور خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند. مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۳۴۵۲ نفر رسید.

وی ادامه داد: ۴۱۰۳ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مردم برای خوداظهاری غربالگری کرونا به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کنند.

دستور جمع‌آوری معتادان متجاهر باید از طریق ستاد کرونا اعلام شود

اخذ تست کرونا از معتادان بعد از جمع‌آوری

«مصطفی هادیزاده» دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تعیین‌تکلیف وضعیت معتادان رها شده در سطح شهر تهران گفت: در ابتدا باید بررسی شود که آیا تمام افراد رها شده در سطح خیابان معتاد متجاهر هستند، یا بین آنها افراد کارتن‌خواب نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در ابتدای اسفند ماه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر به ریاست معاون درمان وزیر بهداشت جلسه‌ای تشکیل داده و مقرر شد با توجه به شیوع کرونا در کشور به طور موقت طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر متوقف شود، چراکه تجمع این افراد با عارضه‌های مختلف ممکن است، باعث ایجاد اپیدمی کرونا در مراکز نگهداری شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران تصریح کرد: همچنین براساس قانون نمی‌توانیم یک روز یا حتی یک ساعت بیش از ۶ ماه معتادان متجاهر را در مراکز نگهداری کنیم و پس از آن باید ترخیص شوند. این ترخیص‌ها موجب شده است که با تجمعی از معتادان در خیابان مواجه باشیم. 

هادیزاده با اشاره به اطلاعیه ستاد در خصوص عدم جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: در این اطلاعیه آمده است که ستاد همواره آماده همکاری با دیگر دستگاه‌ها بوده است و در یک سال و نیم گذشته طرح جمع آوری معتادان متجاهر به خوبی در استان تهران انجام شده است. 

وی ادامه داد: امروز عصر جلسه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در وزارت بهداشت به ریاست معاون درمان وزیر برگزار می‌شود و در خصوص دو موضوع شروع مجدد طرح جمع‌آوری و همچنین تمدید مهلت معتادان متجاهر که مدت زمان نگهداری آنها به پایان رسیده است، تصمیم‌گیری می‌شود. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۵ هزار نفر در مراکز نگهداری معتادان متجاهر حضور دارند، گفت: دستور جمع‌آوری معتادان متجاهر باید از طریق ستاد کرونا اعلام شود و همانطور که گفتم در جلسه امروز عصر در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود، استاندار نیز در نامه‌ای پیشنهاد جمع‌آوری مجدد معتادان متجاهر را به ستاد کرونا داده است. 

هادیزاده تصریح کرد: در صورت جمع‌آوری مجدد معتادان متجاهر حتما طرح غربالگری و اخذ تست کرونا از معتادان متجاهر انجام خواهد شد، اگر این افراد معتاد بوده و تست کرونای آنها منفی باشد به مراکز اعزام خواهند شد. 

وی درباره جمع‌آوری معتادان منع پذیرش نیز گفت: چنانچه اجازه جمع‌آوری معتادان متجاهر از سوی ستاد کرونا داده شود، مقرر شده است که معتادان منع پذیرش نیز اگر کمتر از سن ۱۸ سال داشته باشند، بهزیستی این افراد را نگهداری کنند و اگر بیش از ۶۰ سال داشته باشند تا سن ۷۰ سال در مراکز نگهداری معتادان متجاهر نگهداری شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز