خبرگزاری کار ایران

مدیرکل داروی سازمان غذاودارو خبر داد:

ورود داروی "فاوپیراویر" به پروتکل درمانی به شرط تائید کمیته علمی مبارزه با کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۹۳۴۴۳

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو از تولید یک نوع داروی موثر در درمان بیماری کووید ۱۹ در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، غلامحسین مهرعلیان با اشاره به اقدامات سازمان غذاودارو در حوزه تامین و تولید یک نوع داروی موثر در درمان بیماران مبتلا به کرونا، اظهار کرد: داروی اویگان "فاوپیراویر"  یک برند ژاپنی است که پس از شیوع کرونا در چین برای درمان بیماران استفاده شد و نتایج نشان داد که در درمان برخی از  بیماران توانسته طول بستری را کوتاه و در بهبود حال عمومی بیماران نسبتا موثر باشد.

وی افزود: این دارو علیرغم نتایج مثبت اولیه، هنوز توسط آژانس های بین المللی دارویی دنیا برای درمان بیماری کووید ۱۹ تائیدیه نگرفته و زمان زیادی برای مطالعات بیشتر نیاز دارد.

مدیر کل دارو سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: پس از شروع کرونا در اسفندماه رایزنی‌هایی از طریق دفاتر بین المللی وزارت بهداشت و ریاست جمهوری برای واردات این دارو انجام شد و موفق شدیم تعداد محدودی از این دارو را به صورت اهدایی از کشور چین دریافت کنیم. خوشبختانه بلافاصله این دارو  در اختیار محققان کشور در چند مرکز بیمارستانی تهران و سایر شهرستان ها قرار گرفت تا مورد مطالعه بالینی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه داروی "فاوپیراویر"  در حال حاضر در فاز بررسی استانداردها و پروتکل های علمی است، عنوان کرد: همانطور که دبیر کمیته علمی کرونا اشاره کرده‌اند، فاز مطالعاتی دارو در حال اتمام و نتایج آن در حال جمع‌بندی و بررسی نهایی است، بنابراین این دارو هنوز در پروتکل درمان کوید ۱۹ وارد نشده است.

مهرعلیان با تاکید براینکه کمیته علمی مبارزه با کرونا با توجه به نتایج مطالعات، ورود این دارو را به پروتکل درمانی تشخیص خواهد داد،  گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان متولی تنظیم بازار دارویی، کاملا تابع ستاد علمی وزارت بهداشت بوده و براساس داروهایی که در پروتکل قرار خواهد گرفت، داروهای مورد نیاز را تأمین خواهد کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به سیگنال‌های مثبتی که از این دارو دیده شده است، با پیگیری  سازمان غذا و دارو و همکاری بخش خصوصی از هفته سوم اسفند، مواد اولیه ساخت داروی فاوپیراویر را از منابع معتبر جهانی تهیه و در داخل کشور فرموله کرده‌ایم و یک شرکت داروسازی هم تعداد محدودی از آن را تولید کرده است.

 به گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو نتایج اولیه نشان داده است که نمونه داروی تولید داخل از استاندارد خوبی برخوردار بوده و به طور موازی آزمایشات دراز مدت نیز در حال انجام است. لذا ما  آمادگی کامل را داریم تا بتوانیم با توجه به نتایج به دست آمده، ماده اولیه این دارو را با حجم بالاتری تهیه و آن را در داخل کشور تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر کل دنیا درگیر  این بیماری بوده و حجم  تقاضا برای این دارو زیاد است، تأمین داروی از منابع معتبر شانس کمتری دارد، لذا ما به طور موازی هم تأمین مواد اولیه و محصول را در برنامه خود قرار داریم و از هر پیشنهادی برای تامین دارو استقبال می‌کنیم.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با تشکر و قدردانی از تمامی پزشکان و کادر درمانی مبارزه با ویروس کرونا از آن‌ها خواست تا  مانند گذشته هم وزارت بهداشت را در اجرای هرچه بهتر پروتکل‌های درمانی کوید ۱۹ همراهی کنند تا با آرامش بیشتری برای جامعه درمانی و نگرانی کمتر مردم از این بیماری عبور کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز