خبرگزاری کار ایران

با روند ملایمی به سمت کاهش شیوع بیماری می رویم/ میزان مراجعات سرپایی به بیمارستانها کمتر شده است/توضیح درباره هزینه تست و درمان بیماران کرونایی در بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۸۵۲

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با روند ملایمی به سمت کاهش شیوع بیماری می رویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اولین مورد مثبت در استان قم گفت: پس از شناسایی اولین مورد در قم بود جلسه با استاندار قم برگزار شد و تصمیمات مهمی در همان شب گرفته شد. روز اول اسفند نیز در استان گیلان مواردی مشکوک گزارش شده بود که در همین راستا نیز جلساتی برگزار شد.

وی ادامه داد: ظرفیت بیمارستان ها را با توجه به اینکه احتمال می دادیم تعداد بیماران افزایش پیدا کند آماده کردیم و دو بیمارستان را در قم برای این منظور در نظر گرفتیم و در قم مشکلی برای بستری نداشتیم. در گیلان نیز بار بیماری بیشتر بود از همین رو تمهیدات بیشتری برای آنجا در نظر گرفتیم. همچنین درتهران و خراسان و همه استانهایی که احتمال ابتلا داشتند حضور پیدا کردیم و شرایط را مهیا کردیم.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از حدود دو هفته قبل از تشخیص کرونا در ایران احتمال اینکه کشور ما با فاصله زیاد از چین درگیر این بیماری شود خیلی کم بود اما ما دستورالعملهای لازم را ابلاغ کردیم و آمادگی ضمنی برای مدیران ما ایجاد شده بود.

جان بابایی تصریح کرد: با توجه به ظرفیتی که کشور در راستای طرح تحول سلامت ایجاد شده بود توانستیم در کمتر از ۱۰ روز ۴۰ هزار تخت برای بستری آماده کنیم. ما برخلاف خیلی از کشورهای دیگر که بیماران بد حال تر را انتخاب برای درمان انتخاب نمی کنند گزینشی در خصوص بیماران نداشتیم و همه بیماران را پذیرش می کردیم. همچنین بزرگترین بیمارستانهای کشور را به سمت بیماران کرونایی سوق دادیم مانند بیمارستات امام خمینی، بیمارستان امام حسین و به تبع آن در استانها نیز بزرگترین بیمارستانهای مراکز استانها زیر بار کرونا رفت چراکه بیمارستان بزرگ کادر درمانی ماهر تری دارد.

وی ادامه داد: ما اطلاعات زیادی از این بیماری نداشتیم و بسیاری از تجارب چین برای ما قابل استفاده نبود. تعطیلی مدارس و موسسات آموزش عالی کار مهمی بود که دولت تصمیم بر آن گرفت. همچنین مردم افراد سالمندان را در خانه نگه داشتند درحال حاضر شرایطمان باثابت شده است. استانهایی که درگیری بالا داشتند روند ثابتی دارند و استانهایی که حدس می زنیم که روند رو به رشدی داشته باشند الان ورودی سرپایی شان کمتر شده است

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: حدس می زنیم آن پیکی که ممکن است بعد از این ایجاد شود ملایم باشد و باعث ناکارامدی در سیستم نشود و سیستم را فلج نکند. خوشبختانه با روند ملایمی به سمت کاهش می رویم اما ممکن است زمان ببرد. درصد بالایی از جامعه قرنطینه بودند، موسسات تعطیل بودند. نیروی کار ما تا قبل از عید سر کار بودند و درصدی به عنوان فاصله گذاری اجتماعی که اجرا شده است در خانه مانده اند و این موضوع موثر بوده است.  اینکه دچار بحران شویم احتمال کمی دارد. امکان نوساناتی در برخی از استانها وجود دارد که این موضوع به رفتارهای اجتماعی مردم باز می گردد. مردم هر چه رعایت کنند این نوسانات کمتر خواهد بود. 

وی در پاسخ به این سوال که ظرفیت موجود برای مراجعه بستری و سرپایی چگونه است، گفت: ظرفیت برای بستری نیز وجود دارد در هفته های اول با توجه به اینکه نمی دانستیم در پیک بیماری با چه تعداد بیمار سرو کار داریم از همه ظرفیتهای کشور مانند نیروهای مسلح و بسیج کمک گرفتیم و نقاهتگاهها ایجاد کردیم. میزان مراجعات سرپایی ما به بیمارستانها کم شده است و این نتیجه غربالگری و همراهی مردم و در خانه ماندن است. ظرفتی ۵۰ درصدی تخت های بیمارستانی در اکثر استانها برای بیماران کرونا است. امیدواریم هر چه می گذرد از این ظرفیت استفاده نکنیم و خدمات غیرکرونایی را سرعت بیشتری دهیم. 

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: توان پزشکی ایران را نمایندگان سازمان جهانی بهداشت تصدیق کردند و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که از تجربه تیم درمان ایران می توان برای کشورهای منطقه استفاده کرد چرا که کادر درمان و نحوه مراقبت ما از بیماران کرونایی را دیدند.

او ادامه داد: تمام استادان صاحب نظر حوزه پزشکی کشور در خدمت بیمارستان ها قرار گرفتند و هر روز تعدادی از اساتید پیشکسوت ما در بیمارستان ها هستند. حتی رشته بسیاری از این اساتید رشته آنها با کرونا مرتبط نیست اما این اساتید برای اینکه جوان‌ها انگیزه خدمت بیشتری پیدا کنند در کنار سایر کادر درمان در بیمارستان ها حضور دارند و به بیماران خدمت رسانی می کنند.

جان بابایی گفت: کاهش مرگ و میر نتیجه مراقبت درست و زحمات کادر پزشکی بوده و خوشبختانه میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در بخش های مراقبت ویژه ما نسبت به سایر کشورهای به ویژه کشورهای اروپایی پایین تر است.

جان‌بابایی با بیان اینکه روش تشخیص قطعی این بیماری از طریق تست PCR است، گفت: این روش ۱۰۰ درصد نیست. زیرا مثبت شدن آن نشاندهنده ابتلای قطعی به کرونا ویروس است اما در کسی که علائم دارد و جواب تست منفی شده است،‌ ابتلای او به بیماری را رد نمی‌کند. بر همین اساس تشخیص عمدتا بر اساس بالین و سی‌تی‌اسکن است و بر همین اساس ترخیص می‌شود. باید توجه کرد که مراقبت خوب از بیماران چه در منزل و چه در بیمارستان‌ها،‌مهم‌ترین عامل بهبودی بیماران کرونایی است. ثابت نشده است که دارویی میزان مرگ‌ومیر در این بیماری را کاهش می‌دهد. داروهایی که معرفی شده‌اند، همه در فاز مطالعاتی هستند و ما هم از برخی داروها استفاده می‌کنیم.

​معاون درمان وزارت بهداشت درباره تعداد پزشکان و پرستاران در خط مقدم مقابله با کرونا گفت: بیش از ۱۰۰ هزار پرستار و بیش از ۱۲ هزار پزشک به‌طور مستقیم از بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها مراقبت می‌کنند و در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار دارند اما افزون بر اینها در بیشتر استان‌های کشور سامانه پاسخگویی راه‌اندازی شده است و پزشکان در منزل به بیماران مشاوره تلفنی می‌دهند و موارد زیادی از کادر درمان در این حوزه به  بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند.

جان‌بابایی در پاسخ به سوالی درباره میزان نیاز هفتگی به کیت‌های تشخیصی در کشور گفت: ما در دبیرخانه شورای کرونا دو اقدام مهم را در پیش داریم؛ یکی کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا و دوم خرید زمان برای شکست حلقه انتقال ویروس. اکنون بیمارانی را که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند ،حتی بدون تست با علائم بالینی و  سی تی اسکن شناسایی می‌کنیم و اقدامات درمانی انجام می‌شود، اما نگرانی ما برای افرادی است که بی علامت هستند یا علائم خفیف دارند چرا که ممکن است این افراد آلوده باشند و دیگران را مبتلا کنند. اینجاست که نقش تست و غربالگری اهمیت پیدا می کند. برای این افراد که ممکن است مبتلا باشند،‌ از طریق تست می‌توانیم اقدام به قرنطینه و جداسازی کنیم و هر چه ظرفیت تست بیشتری در غربالگری استفاده شود،‌ به کنترل بیماری بیشتر کمک خواهد کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه از سه گروه باید خیلی مراقبت کنیم،‌ گفت: ما از اطفال و جوانان که می‌توانند ناقل و چرخه انتقال ویروس باشند،‌ افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای که می‌توانند بالاترین مرگ و میر ناشی از کرونا را داشته باشند و افرادی که در بازار کسب و کار می‌کنند، باید مراقبت کنیم. اگر با تست‌ها افراد آلوده در این گروه‌ها را شناسایی و قرنطینه کنیم، زنجیره انتقال بیماری شکسته خواهد شد. به‌طور کلی باید توجه داشت که تست‌ها در غربالگری بسیار کمک‌کننده خواهند بود.

جان بابایی در پاسخ به این سوال که تست کرونا و سی تی اسکن چه میزان دقیق است، گفت: تست روش اختصاصی تشخیص کروناست، اما حساسیت پایین تری دارد، کسی که تست کرونای او مثبت می‌شود، به طور حتم مبتلاست، اما در تست منفی این گونه نیست و در ۵۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها بیمارانی داشتیم که علائم بالینی آن‌ها و سی تی اسکن منطبق با کرونا بوده، اما تست کرونای بیمار منفی شده است، ما هر بیماری که علائم و سی تی اسکن مثبت باشد، بیمار کرونایی محسوب می‌کنیم و حتی اگر فوت کند، فوتی کرونا محسوب می‌کنیم.

او ادامه داد: با بیمارستان‌های خصوصی و خیریه در استانی مثل قم که کانون آلودگی است، مذاکره صورت گرفت تا این بیمارستان‌ها به ماردان باردار، ترمایی‌ها و بیماران قلبی و عروقی خدمات بدهیم در بیماران دیالیزی و سرطانی مشکلی نداشتیم، در بحث پیوند به دلیل خطر بالا اعمال جراحی را متوقف کردیم چرا که پیوند اورژانسی نیست و اصل موضوع این بود که بتوانیم کرونا را مهار کنیم و اکنون که وارد فاز مهار شده ایم، شروع کرده ایم تا به تدریج بیماران کرونایی را در بیمارستان‌های تخصصی پذیرش نکنیم و این بیمارستان‌ها را از بیماران کرونایی خالی کنیم و با تخلیه پله پله بتوانیم خدمات تخصصی از چند روز بعد به بیماران بدهیم.

جان بابایی درباره هزینه درمان بیمار کرونایی در بخش خصوصی اظهار کرد: ما هزینه‌ای برای تست کرونا از بیماران نمی‌گیریم و بیمارستان‌های خصوصی اجازه ندارند، هزینه درمان اضافی‌تر از شرایط عادی بگیرند، ما تعرفه جدیدی به نام کرونا نداریم و بیمارستان‌ها هزینه هتلینگ بیمارستانی را دریافت می‌کنند و اگر فرد اتاق ایزوله دریافت کند، هزینه آن را باید پرداخت کند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه کنون تعرفه‌ای برای تست کرونا در بخش خصوصی تعیین نکرده ایم، گفت: تست کرونا را در سیستم دولتی انجام می‌دهیم و در بیماستان‌ها و مراکز بهداشت نمونه برداری انجام می‌شود و تا زمانی که وزارت بهداشت آزمایشگاه خصوصی خاصی را برای تست کرونا معرفی نکرده است، افراد مراجعه نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز