خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از کرونا در ایران؛

۴۴۶۰۶ مبتلا، ۲۸۹۸ فوتی، ۱۴۶۵۶ بهبود یافته/ ناقضان طرح فاصله‌گذاری باید جریمه‌های سنگین بپردازند/کمبود داروهای شیمیایی و اسپری‌های تنفسی در سردشت/ مصرف تریاک و الکل تاثیری در جلوگیری از ابتلا به بیماری ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۷۰۱

۴۱ روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۴۴۶۰۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۸۹۸ نفر فوت شده و ۱۴۶۵۶ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۴۱ روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۴۴۶۰۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۸۹۸ نفر فوت شده و ۱۴۶۵۶ نفر بهبود یافته‌اند. همچنین بیش از ۶۳ میلیون نفر در طرح غربالگری وزارت بهداشت شرکت کرده‌اند. به گفته موهبتی (مدیرعامل سازمان بیمه سلامت) دفترچه بیمه تمامی بیمه‌شدگان سلامت تا ابتدای اردیبهشت ماه تمدید شده است و بیمه سلامت هزینه تست و درمان مبتلایان به کرونا را پرداخت می‌کند.

گفتنی است کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا در اطلاعیه‌ای از همه هموطنان خواست تا سیزده فروردین؛ روز طبیعت در خانه بمانند و از هرگونه حضور در پارک‌ها، مراکز تفریحی و حاشیه شهرها که می‌تواند عامل جدی برای گسترش ابتلا به کرونا شود خودداری نمایند. همچنین پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرده است پارک خودرو در حاشیه پارک‌ها و بوستان‌ها ممنوع است. تاکنون نیز بیش از ۵ هزار خودرو جریمه ۵۰۰ هزار تومانی دریافت کرده‌اند و ۷۳۷ خودرو نیز اعمال قانون شده‌اند. 

تمام پیام‌رسان‌های دارای مجوز را برای «شاد» دعوت کردیم

اطلاعات دانش‌آموزان، مدارس و معلمان در اختیار پیام‌رسان نیست

طبق سند تحول در شرایط غیرکرونا هم موظف به ایجاد آموزش غیرحضوری بودیم

علی باقرزاده (رئیس دفتر وزارتی آموزش و پرورش) در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که چرا معلمان و دانش‌آموزان برای آموزش مجازی باید از یک پیام‌رسان داخلی استفاده کنند، گفت: بر اساس راهکار ۴-۱۷ سند تحول که تصریح دارد «گسترش  آموزش‌های غیرحضوری و مجازی در برنامه‌‌های آموزشی و تربیتی ویژه معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های ایرانی در خارج از کشور، براساس نظام معیار اسلامی و با رعایت اصول تربیتی از طریق شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات » از وظایف مهم آموزش و پرورش است.

وی در ادامه افزود: بنابراین، اگر مساله شیوع ویروس کرونا هم نبود، بنا بر وظیفه‌ای که سند تحول برای ما ایجاد کرده بود، باید از سال‌ها قبل این اقدام را پیگیری می‌کردیم. امروز به دلیل شرایط کرونا و با تعطیلی کلاس‌های درس و قطع ارتباط دانش‌اموز و معلمان ، لازم به ایجاد راهکار جایگزین بود. یک مسیر جایگزین آموزش‌های تلوزیونی بود. این اقدام، بصورت فراگیر و رایگان از طریق شبکه‌های صدا و سیما در حال اجر است و همچنان دنبال می‌شود، اما تعاملی نیست و رابطه عاطفی- تعاملی دانش‌اموز و معلم تقریبا قطع شده است.

باقرزاده بیان کرد: وقتی با اهل فن‌‌ این حوزه گفتگو کردیم، پیشنهادشان در شرایط موجود استفاده از پیام‌رسان‌ها بود.چون محیط تعاملی، بود و برای کاربران آشنا بود لذا نیاز به آموزش نداشت و زیر ساخت پرهزینه‌ای هم نیاز نداشت. بنابراین آموزش و پرورش یک پلتفورم اختصاصی آموزشی به عنوان شبکه اجتماعی دانش‌آموزی( شاد) ایجاد کرده که سرویس‌ها را از طریق  پیام‌رسان‌‌های داوطلب همکاری ارائه می‌دهند. منتهی، نه دیتا بیس ما و نه اطلاعات مدارس و دانش‌آموزان ما در اختیار پیام رسانها قرار نمی‌گیرد. آنها تنها سرویسی ارائه می‌دهند که بتوانند تعاملات بین دانش‌آموز و معلم را ممکن کنند. 

رئیس مرکز وزارتی اموزش و پرورش، گفت: ما از تمام پیام‌رسان‌هایی که از شورای عالی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران مجوز داشتند دعوت کردیم. گپ، آی‌گپ، بیسفون، روبیکا، سروش، بله و ایتا جزو این‌ پیام‌رسان‌ها بودند که برخی به خاطر نداشتن زیرساخت برای توسعه کاربران امتناع کردند و برخی اعلام کردند که ما تا حد این مقدار کاربر امکان پوشش دادن داریم. بنابراین لیست پنج پیام رسان که با ما همکاری کردند را به مدیران مدارس دادیم. یعنی گپ، آی‌گپ، بله، سروش و روبیکا. به مدیران اعلام کردیم که به هر کدام از این پیام‌رسان‌ها تمایل دارید انتخاب کنید. طی دو هفته فرجه، مدیران با مراجعه  به سامانه سناد آموزش و پرورش، پیام‌رسان مورد قبول خود را انتخاب کردند. 

وی افزود: معلمین مدرسه بر حسب انتخاب مدیر موظف هستند در آن پیام‌رسان‌ها حضور داشته باشند و از آن استفاده کنند، تا مدیر مدرسه امکان نظارت بر کلاس‌ها را داشته باشد. متعاقبا دانش‌آموزان همان پیام رسان را انتخاب می‌کنند.

با تصمیمات یک بام و دو هوا نمی‌شود با کرونا مقابله کرد

نیروی انتظامی و کادر درمان خسته شده‌اند

جریمه‌های سنگین برای ناقضان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در نظر گرفته شود

هنوز زوار خارجی در قم رفت و آمد دارند

مسئولان به‌جای همدلی همدیگر را تخریب می‌کنند

عزیز اکبریان در گفتگو با ایلنا، درباره ضرورت همدلی و یکصدایی مسئولان در خصوص مبارزه با بیماری کرونا به جای تخریب قوه مجریه، گفت: مسئولان باید به جای تخریب و انداختن تقصیر به گردن یکدیگر به اجماع برسند و تصمیمات واحد و سختگیرانه داشته باشند تا بتوانیم از شیوع کرونا که در کشور که روند صعودی دارد، جلوگیری کنیم.

 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه می‌گویند قرنطینه نداریم که نمی‌شود؛ معتقدم اگر روز اول قم را قرنطینه می‌کردیم و اجازه نمی‌دادیم خودرویی از این شهر خارج شود و مراکز غیرضروری را بسته بودیم، تا این حد بیماری شیوع پیدا نمی‌کرد.

وی افزود: امروز هنوز زوار خارجی در شهر قم رفت و آمد دارند! باید برای این مسئله فکری کرد زیرا مبارزه با بیماری چون کرونا شوخی‌بردار نیست.

نماینده مردم البرز در شورای اسلامی با بیان این‌که مجلس که تعطیل شده مسئولان هم به جای همدلی همدیگر را تخریب می‌کنند، اظهار کرد: ما دومین کشوری بودیم که بعد از چین کرونا واردش شد و باید بگویم اگر روند شیوع همین‌گونه ادامه پیدا کند قطعا آخرین کشوری خواهیم بود که با این بیماری خداحافظی خواهیم کرد.

 وی با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی نیروی انتظامی، کادر درمانی پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر ارگان‌ها و نهادها گفت: امروز عده‌ای به پلیس توهین می‌کنند چرا نمی‌گذاری من از شهر خارج شوم یا رفتارهای دیگر صورت می‌گیرد مشخص است که وقتی این گونه حرکات ادامه پیدا کند، پلیسی که شبانه‌روز تلاش می‌کند هم خسته می‌شود.

اکبریان ادامه داد: پلیس همیشه در خط اول بوده و در این روزها همه تلاش خودش را کرده است من معتقدم باید خودرویی که از خانه‌اش خارج می‌شود به پارکینگ برد و صاحبش را چندین برابر جریمه کرد. باید محدودیت‌ها را تا زمانی ادامه دهیم که این بیماری از کشور خارج شود در غیر این صورت دو الی سه ماه دیگر بازمی‌گوییم قرنطینه و دوباره بخش‌های دیگر را درگیر می‌کنیم.

وی گفت: ۵ روز مانده بود عید گفتم تا ۱۵ روز بعد عید قرنطینه ایجاد کنیم اما نشد. استانداران مازندران و گیلان مبادی ورودی شهرها را بستند اما گفتند که باید باز شود؛ اگر ما قصد داریم با بیماری مبارزه کنیم باید تصمیم جدی بگیریم در غیر این صورت کرونا حالا حالاها در کشور خواهند ماند‌.

نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: متاسفانه تصمیم‌گیری واحدی در مبارزه با شیوع کرونا نداریم. رئیس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا تهران اعلام می‌کند دوشنبه و سه‌شنبه هیچ کسی از خانه‌اش بیرون نیاید اما استاندار می‌گوید فقط بوستان‌ها و پارک‌ها تعطیل هستند؛ خب با این تصمیمات یک بام و دو هوا که نمی‌شود با بیماری مقابله کرد.

وی ادامه داد: بیماری کرونا یک جنگ میکروبی است باید تصمیمات حاکمیتی در آن دخیل شود. امروز برخی از اماکن بازهستند فردا بسته می‌شوند، پس‌فردا دوباره بازمی‌شوند. اینگونه حرکات تاثیری در ریشه کردن بیماری ندارد.

نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جرایم در نظر گرفته شده در خصوص افرادی که قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را نقض می‌کنند، گفت: گفته شده ۵۰۰ هزار تومان جریمه افرادی است که مقررات قرنطینه را نقض می‌کنند، ما اصلاً نباید بگذاریم ماشینی از خانه بیرون بیاید که برایش جریمه در نظر بگیریم، معتقدم اگر این کار انجام شد به جای ۵۰۰ هزار تومان باید یک میلیون تومان جریمه شود و خودروی کسی که این قانون را نقض نمی‌کند به پارکینگ برده شود و تا بعد از قرنطینه نیز به او بازگردانده نشود؛ در غیر اینصورت با این اقدامات نمی‌شود بیماری را جمع کرد.

وی با بیان اینکه با وضعیتی که امروز در کشور وجود دارد شاید مبارزه با این بیماری ماه‌ها طول بکشد، گفت: طرف مغازه‌اش را می‌بندد ۲ روز بعد دوباره بازمی‌کند و یا جاهای دیگر مانند ادارات و دیگر نهادها هم همین گونه‌ رفتار می‌کنند، ما باید یک تصمیم واحد بگریم تا کرونا از کشور خارج شود.

اکبریان ادامه داد: در همان روزهای اول باید بانک‌ها و ادارات را تعطیل می‌کردیم اما امروز می‌بینیم یک سومشان باز هستند و مردم پشت درها صف می‌کشند. باید از همان ابتدا می‌گفتیم ۲۰ روز بانک نداریم خدمات در ادارات ارائه نمی‌شود.

وی افزود: با بسیاری از کارشناسان بهداشت و درمان و پدافند غیرعامل صحبت کردم آنان ابراز می‌کردند این وضعیت رضایت‌بخش نیست و باید به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اهتمام ورزیم و اتفاقاً برای اینکه این طرح اجرایی شود جرایم سنگین‌تر اتحاذ شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید شرایط سختگیرانه‌تری به وجود بیاوریم، باید به فکر آحاد مردم، اقتصاد و منافع ملی باشیم و اتفاقاً نباید بگذاریم چیزی به شوخی و مدارا گرفته شود.

نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تهران چندین میلیون خودرو وجود دارد اما زندگی افراد به خاطر ۲۰ الی ۳۰ هزار نفر به بازی گرفته می‌شود که باید با این افراد برخورد سنگین و جریمه‌های چندین برابری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: نیروی انتظامی و کادر درمان خسته می‌شوند. چین با داشتن یک و نیم میلیارد نفر جمعیت ظرف ۲ الی ۳  ماه بیماری را جمع کرد، اما در کشور ما هنوز این روند سیر صعودی دارد که با بازگشت مردم از مسافرت معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز در برخی روستاها کرونا دیده می‌شود که افراد از شهرها این بیماری را به آنجا برده‌اند؛ این بیماری شوخی‌بردار نیست و ما نمی‌توانیم با تصمیماتی که یک بام و دو هوا هستند با آن مقابله کنیم.

مردم سردشت با کمبود اقلام ضدعفونی‌کننده و ماسک مواجه هستند

کمبود داروهای شیمیایی و اسپری‌های تنفسی

کمک‌های هلال احمر کافی نیست

مردم از کیسه فریزر دستکش درست می‌کنند

آمار مبتلا به کرونا ثابت مانده است

«صالح عزیز پور اقدم» رییس انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت در گفتگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت جانبازان شیمیایی در سردشت گفت: در حال حاضر وضعیت خوب است و ۳ الی ۴ روز است که آمار بیماران مبتلا به کرونا در شهرستان سردشت افزایش پیدا نکرده است. 

وی ادامه داد: خوشبختانه تعدادی از بیماران از بیمارستان ترخیص شده‌اند و متاسفانه دو نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. از بسته‌های اهدایی هلال احمر هم فقط ۴۰۰ بسته به ما تحویل داده شد و نمی‌دانیم که آیا فقط همین تعداد تحویل داده می‌شود یا ادامه هم خواهد داشت چراکه اعلام شده بود ۴ هزار بسته به سردشت ارسال شده است.

رییس انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت با اشاره به کمک‌های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز کمک‌های بسیاری به ما کرده‌اند با توجه به وضعیت شیمیایی مردمان سردشت رییس دانشگاه علوم پزشکی تعدادی تجهیزات مناسب تنفسی برای ما ارسال کرده‌اند مردم نیز از طریق کمک‌هایی داشته‌اند. 

پوراقدم خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم در حال حاضر وضعیت تقریبا در شهر عادی است البته مردم همه در خانه‌ها هستند و ادارات به صورت نیمه تعطیل بوده و به صورت شیفت فعالیت می‌کنند و تمام مغازه‌ها تعطیل هستند. کمبود اقلام ماسک و ضدعفونی‌کننده همچنان ادامه دارد و مردم با استفاده از پلاستیک فریزر خودشان دستکش درست می‌کنند بسته‌های هلال احمر هم حتی برای خانوارهای  ۵ نفره کفاف نمی‌دهد.  

وی با بیان اینکه خیلی وقت است که در خصوص داروهای شیمیایی مشکل داریم اسپری تنفسی هم به سختی گیر می‌آید، تصریح کرد: داروهای بیماران کرونایی را از ارومیه می‌آورند. همچنین یک بیمارستان صحرایی ۲۰ تختخوابی احداث شده است اما مردم مشکلات زیادی دارند.

رییس انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت یادآور شد: اینجا شهر مرزی است و بیکار زیاد دارد و کسی که صبح کار نکند برای نان شب می‌ماند. البته مردم ستادهای مردمی تشکیل داده‌اند و بسته‌های معیشتی برای نیازمندان تهیه می‌کنند اما اگر شرایط ادامه پیدا کند قطعا اوضاع برای مردم سخت‌تر می‌شود. 

وی درباره ضدعفونی شهر نیز گفت: شهرداری سردشت ماشین‌آلات برای ضدعفونی کردن خیابان‌ها ندارد. در این فصل گرد و خاک زیاد است البته کشاورزان از پمپ‌های دستی برای ضدعفونی کوچه‌ها استفاده می‌کنند اما باید ماشین‌آلات در اختیار شهرداری باشد تا بتوانند خیابان‌ها را بهتر ضدعفونی کنند.

۵ درسی که از کرونا باید آموخت

درآمد ۵۰ درصد خانوارهای شهری کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

نظام اشتغال کشور نیازمند بازنگری بنیادی است

خطاهای عرصه تصمیم‌گیری و تخصیص منابع اقتصاد و جامعه ایران را در برابر شوک‌ها آسیب‌پذیر کرده‌اند

حتی پیش از کرونا سرمایه گذاری‌های صورت گرفته قادر به جبران استهلاکات نبود

اگر برای ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی فکر نکنیم روند قهقرایی و شکننده جامعه ادامه می‌یابد

توطئه‌اندیشی به احساس حقارت ملی می‌انجامد

فرشاد مومنی در گفتگو با ایلنا، در مورد چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال 1399 گفت: مسئله بسیار حیاتی و مهمی که متاسفانه به دلایل گوناگون ساختاری و نهادی به آن توجه بایسته نمی‌شود نیاز شدید کشور به ویژه نظام تصمیم‌گیری و تخصیص منابع به داشتن چشم انداز است، این چشم انداز می‌تواند در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد. از منظر تحلیل‌های سطح توسعه مهمترین ویژگی چشم‌اندازها امکان هم‌راستاسازی نحوه اداره امور کشور در کوتاه مدت با ملاحظه‌ها و اهداف توسعه بلندمدت است. بنابراین در یک بحث عمیق‌تر باید حتما به چشم انداز کوتاه مدت در پرتو این نگرش دورمدت به توسعه و توسعه نیافتگی در کشور بپردازیم.

وی ادامه داد: به تعبیر برخی از بزرگترین آینده شناسان داشتن چشم انداز بستر و امکان تمدن‌سازی و اعتلابخشی به حیات جمعی را فراهم می‌کند. مسئله بسیار حیاتی این است که داشتن چشم انداز آنها را از رویکردهای جبرمحوی، توطئه اندیشی و مسلوب الاختیار فرض کردن مردم و دولت‌مردان مصون نگه می‌دارد دلیل این مسئله آن است که داشتن چشم انداز در هر سطح زمانی مورد اشاره به ما قدرت پیشگیری از آینده‌های نامطلوب محتمل را می‌دهد.

مومنی تصریح کرد: ویژگی و کارکرد دیگر داشتن چشم انداز این است که حتی اگر آینده ما خصلت ناگهانی و برونزا داشته باشد مانند آنچه در تحریم‌ها، کرونا، بازارهای مالی جهانی و تغییرات اقلیم اتفاق افتاده که کنترل معنی‌دار بر روی آنها نمی‌توانیم داشته باشیم حتی در مورد این متغیرهای برونزا داشتن چشم‌انداز آمادگی‌های لازم برای روبه‌رو شدن با کمترین هزینه و بیشترین دستارود را فراهم می‌کند. از همه مهمتر این است که داشتن چشم انداز قدرت اعمال اراده برای ساختن آینده مطلوب را برای ما به وجود می‌آورد و این هم اعتماد به نفس و احساس تعلق به محیط ایجاد می‌کند و هم از آسیب‌های توطئه‌اندیشی و و برخوردهای خشک مغزانه با مسائل پیچیده علمی جامعه ما را می‌تواند مصون نگه دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تاثیرات شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: یک مسئله مهمی که در هر نوع ارائه چشم انداز به اعتبار شرایط کرونایی کشور مهم است، اینکه حواسمان باشد که در دوران پیشاکرونا و پیشا بازگشت تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیز اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی خوبی نداشتیم. بنابراین ارزیابی و آسیب‌شناسی همه خطاهایی که در عرصه تصمیم‌گیری و تخصیص منابع اتفاق افتاده، اقتصاد و جامعه ایران را در برابر شوک‌های بیرونی آسیب‌پذیر کرده‌اند یک مسئله زیربنایی و تعیین کننده است. در واقع قبل از اینکه کرونا و بازگشت تحریم‌ها شرایط کشور را تحت تاثیر قرار بدهد از یک اقتصاد به غایت شکننده، جامعه‌ای با مناسبت به غایت نابرابر و محیط زیست به کلی ناپایدار برخوردار بودیم.

وی افزود: بنابراین برای بهره‌مندی از توانایی‌های سه‌گانه آینده‌نگری که چشم انداز نصیب ما می‌کند یک مسئله حیاتی این است که بدانیم قبل از اینکه شوک‌ها وارد شود ما با چه مجموعه آسیب‌ها و  شکنندگی‌هایی روبرو بودیم. واقعیت این است که اگر به مسئله کرونا از این زاویه نگاه کنیم، می‌توانیم آن را به مثابه یک فرصت برای اندیشه‌های عمیق در نظر بگیریم. طی بالغ بر سه دهه گذشته نظام تصمیم‌گیری و تخصیص منابع ما به طرز غیرمتعارفی تحت تأثیر و تسلیم اراده غیرمولدها بوده است. آنها با ایجاد یک فضای ذهنی برای نظام تصمیم‌گیری ما و البته با شریک کردن بخش‌هایی از ساختار قدرت با منافع خودشان، آنها را در کانالی قرار داده‌اند که در برابر این مسائل منفعلانه و کوته‌نگرانه تصمیم بگیرند. بطوریکه فشارها و هزینه‌های غیرمتعارفی که در حال پرداخت آن هستیم در واقع آثار و پیامدهای این مسئله است.

مومنی ادامه داد: الان به لطف کرونا یک مجال بنیادی پدیدار شده و می‌توانیم به گذشته نگاه و پرسش کنیم که چرا کرونا به‌طور نسبی اقتصاد و جامعه ما را بسیار بیشتر از کشورهایی مانند کره جنوبی، چین و حتی ترکیه و هند در معرض آسیب قرار داده است. پاسخ این است که شوک‌های برونزا اصل نیستند بلکه اصل استحکام خانه‌ای است که بنا کردیم و اگر قبل از این اتفاقات فرآیندهای تصمیم‌گیری و تخصیص منابع ملی در ایران، ما را شکننده و آسیب‌پذیر کرده باشد طبیعتاً شوک‌های برونزا آسیب‌های بسیاری به ما وارد می‌کند. البته می‌توانیم از این پدیده درس‌های بزرگ بگیریم و بپرسیم که طی سه دهه گذشته چه انجام دادیم که نسبت هزینه‌های دولت به تولید ناخالص ملی به طرز وحشتناکی سقوط کرده و ما شاهد هستیم حتی در دوران نفت با قیمت بالای ۱۰۰ دلار هم این روند سقوط تعهدات حاکمیتی دولت در زمینه آموزش، سلامت، بهداشت، محیط زیست، تغذیه و مسکن مردم به این وضع شکنندگی‌آور تبدیل شده است.

این اقتصاددان متذکر شد: ما می‌توانیم از خود بپرسیم که چرا ابعاد بدهی‌های دولت از نظر مالی به وضع وحشتناکی رسیده و شکنندگی‌های مالی کشور کار را به جایی رسانده که دولت برای گذران امور جاری خود هم، متوسل به ایجاد بدهی‌های داخلی و خارجی است. وقتی که ما اوضاع و احوال کشور را بسنجیم، می‌توانیم بپرسیم که ساز و کارهای تصمیم گیری و تخصیص منابع به چه صورتی بوده که در سال ۱۳۹۸ با یک نقطه عطف تاریخی روبرو شدیم و برای اولین بار حتی پیش از ظهور کرونا، کل سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در اقتصاد ملی حتی قادر به جبران استهلاکات نبوده و ما با یک بحران جدی در این زمینه روبرو هستیم که شکنندگی‌های ما را به طرز غیرمتعارفی افزایش می‌دهد.

 مومنی با ابراز نگرانی از پیشی گرفتن نرخ رشد استهلاک نسبت به میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده ادامه داد: می‌توانیم این پرسش را داشته باشیم که چرا در تاریخ اقتصادی ایران، سال ۱۳۶۱ یعنی در سال‌های میانی جنگ به یک نقطه عطف و استثنائی تبدیل شده و شاهد آن هستیم که نرخ رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نسبت به سال قبل از آن، رشد ۸۵ درصدی داشته و همچنین نرخ رشد سرمایه گذاری در ماشین آلات در سال ۱۳۶۱ نسبت به سال قبل از آن ۷۳ درصد رشد داشته است، رشدهایی که هرگز در ۵۰  سال گذشته اقتصاد ایران نمونه‌ای از آن وجود ندارد. این بدین معنا است که وقتی نظام تصمیم‌گیری و سیاستگذاران ما به دلایل واقعاً مشکوک و واهی تصورشان این است که امور کشور را طریق از بی‌ثبات‌سازی اقتصاد کلان و ناامن سازی حقوق مالکیت اداره کنند چگونه می‌توانند اعتماد بخش خصوصی را زائل کنند و از آن طرف امکان فعالیت‌های رانتی، فرصت‌طلبانه و غیرمولد را فراهم کنند.

رییس موسسه دین و اقتصاد ادامه داد: چه کرده‌ایم که میزان سود پرداختی بابت سپرده‌های بلندمدت در سال‌های گذشته هم از سهم صنعت و هم از سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی فزونی گرفته است. می‌توانیم در مورد این جهش‌های غیرمتعارف و مشکوک در بازار سرمایه کشور این پرسش را داشته و متوجه شویم که چه اتفاقی افتاده در شرایطی که کشور بی‌سابقه‌ترین بحران‌ها را تجربه می‌کند، بی‌سابقه‌ترین جهش‌ها در بازار سرمایه هم اتفاق می‌افتد. اینها همه در واقع جلوه‌هایی از خصلت آنومیک و ناهنجار پیدا کردن رفتارهای اقتصادی و اجتماعی در کشور است و اگر به قاعده علمی در مورد آنها فکر و راه‌حل پیدا نکنیم این روند قهقرایی و شکننده قطعاً استمرار پیدا خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی با طرح این پرسش که چرا طی دو سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۱۵ درصد از اندازه اقتصاد کشور کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: چرا بر اساس میانگین قیمت یک متر آپارتمان در تهران و با استاندارد حداقل دستمزد، ۵۶ سال باید زمان نیاز داشته باشیم تا یک شهروندِ شرافتمندِ مزد و حقوق‌بگیر حتی با فرض محال صفر بودن سایر هزینه‌ها، بتواند صاحب‌خانه شود. می‌توانیم این پرسش را داشته باشیم چه کار کردیم که در سال ۱۳۹۸ بر اساس گزارش‌های رسمی بیش از ۵۰ درصد خانوارهای شهری در کشورمان درآمدی که کفاف هزینه‌ها را بدهد دریافت نمی‌کنند. با پیگیری جدی جهت‌گیری‌های نادرستی که ما را به این روز رسانده، می‌توان یک فهم عالمانه پیدا کرد و منشاء آسیب‌پذیری‌ها را شناسایی و به سمت برطرف کردن آنها با کمترین هزینه و بیشترین دستاورد حرکت کنیم.

مومنی با بیان اینکه به نظرم حداقل ۵ درس بسیار بزرگ از تجربه کرونا می‌توانیم به دست بیاوریم افزود: نخست آنکه در همه عرصه‌های حیات جمعی این مسئله بارها و بارها در تمدن بشری مورد آزمون قرار گرفته بود و یک بار دیگر در مسئله کرونا اهمیت خود را نشان داد که باید این بلوغ فکری را از خود نشان دهیم که در همه عرصه‌های اداره جامعه با تقدم پیشگیری بر درمان روبرو هستیم. اگر کل نظام سلامت ما بیش از آنکه بر درمان اهتمام دارد بر پیشگیری تمرکز کرده بود آسیب‌پذیری‌های ما در این زمینه در ابعادی که مشاهده شد نمی‌بود.

وی افزود: مسئله مهم دیگری که به عنوان درس در مسئله کرونا می‌توان دریافت کرد اینکه نظام تبلیغات رسمی کشور باید علم محور باشد و اگر در تبلیغات دینی و غیره منزلت عقل پایین بیاید، خرافه‌پروری جایگزین علم می‌شود و در اینصورت هم آبروی خود را در دنیا از دست می‌دهیم و هم در داخل قادر به حل و فصل مشکلات نخواهیم بود. از همین زاویه به ویژه مسئولان سازمان برنامه و بودجه بیاندیشند که چرا وقتی اوضاع و احوال مالی دولت دچار بحران می‌شود، فوری‌ترین واکنش آنها قطع یا کاهش بودجه‌های پژوهشی است، این یک طنز تلخی به همراه دارد و نشان می‌دهد که این رفتار اینگونه فرض می‌کند که در شرایط بحرانی نیاز ما به اندیشه‌محوری، دورنگری و خرد را مبنای تصمیم‌گیری قرار دادن کاهش پیدا می‌کند.

مومنی در توضیح درس سوم گفت: از تجربه کرونا باید بیاموزیم که صرف نظر از منشاء کرونا، به محض آنکه بحران اتفاق می‌افتد همه نگاه‌ها به سمت دولت متمرکز می‌شود در این چند وقت حتی بسیاری از متفکران کشور از دولت خواسته‌اند که پرداخت‌های جدی را برای گروه‌های آسیب‌پذیر در اولویت قرار بدهد و دولت هم در حد توان خود که متاسفانه ناچیز بود تلاش‌هایی در این زمینه انجام داد. به شکل واضح همه مردم دیدند شرایط بحرانی کرونا مانند هر بحران دیگری نیروی محرکه انگیزه‌های سوداگرانه همراه با ظلم و اجحاف به مردم بی‌پناه و بی‌دفاع بود و اگر قدرت سازماندهی، تمرکز و تنظیم‌گری دولت در حد نصاب نباشد مناسبات حاکم بر اقتصاد و اجازه عملکرد آزادانه به نیروهای بازار در چنین شرایطی تا چه اندازه می‌تواند کشور را به سمت قانون جنگل هدایت کند و نقش بسیار تعیین کننده حکومت در مواجهه با فرصت طلبی‌ها برای بقا و بالندگی جامعه یک بار دیگر خود را به رخ کشید.

مومنی افزود: درس بسیار مهم دیگری که کرونا به ما آموخت این است که ویروس‌ها محدود به یک منطقه یا کشور نیستند و به هیچ وجه از قواعد مرزهای ملی تبعیت نمی‌کنند بدین ترتیب نشان داده شد نباید در این زمینه به دیدگاه‌های توطئه‌اندیشانه راه بدهیم. مسئله اساسی این نیست که با واقعیت توطئه در دنیا همراه نیستیم بلکه توطئه‌اندیشی ما را مسلوب الاختیار و مقهور توطئه‌ها فرض کرده و این یک احساس حقارت ملی ایجاد می‌کند، از همین روی چاره‌ای باید اندیشیده شود.

مومنی در مورد درس پنجم گفت: مسئله جهانی راه‌حل جهانی می‌خواهد و راه‌حل‌های جهانی هم منحصراً راه‌حل‌های همکاری محور هستند. کرونا هم مانند بحران تغییر اقلیم، بحران انتشار گازهای گلخانه‌ای، بحران‌های شکنندگی‌آور در بازارهای مالی جهانی شده،... به یک مسئله جهانی تبدیل شده است و ما باید همکاری در چارچوب مناسبات جهانی را بیش از آنچه تا امروز آموخته‌ایم را بیاموزیم تا از این معرکه با کمترین هزینه و بیشترین دستاورد خارج شویم.

این کارشناس اقتصادی در توضیح تاثیرات کرونا بر اقتصاد ایران گفت: اما مسئله اساسی این است که در ایران هم مانند همه جای دنیا یک سلسله آثار مستقیم بر سلامت کارکنان بنگاه‌ها و خانه نشینی اجتناب ناپذیر سالم‌ها به همراه داشته است و شدت‌یابی عدم اطمینان‌های ناشی از کرونا نیروی محرکه برای تغییرات معنی‌دار در الگوی مصرف، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خانوارها و فشارهای شدید بر نظام‌ بیمه‌ای و درمانی شده است بطوریکه آثار چشمگیری بر نظام مالی کشور به جا گذاشته که تک تک آنها را باید با واکاوی دقیق و عالمانه زیر ذره‌بین قرار بدهیم تا بتوانیم درس‌های بایسته‌ای از آنها بگیریم.

وی ادامه داد: اما از نظر بنده حیاتی‌ترین مسئله این است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی دستگاه‌های مسئول شوک ناشی از کرونا بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل را فقط در کادر واحدهای صنفی تحت تأثیر قرار داده و این قابل مقایسه با آثار برآورد شده شوک ناشی از بازگشت تحریم‌ها است که آثار مستقیم آن در واقع بر روی یک میلیون و ۱۰۰ هزار فرصت شغلی تاثیر گذاشته بود. نکته مهم و کلیدی در این مسئله این است که بیشترین اثرگذاری کرونا روی مشاغل کشور در حیطه‌های عمدتاً خدماتی مانند رستوران‌ها، هتلداری، تالارهای جشن و پذیرایی، آجیل و خشکبار، غذا و آرایشگری و از این قبیل بوده است، ما به همه این مشاغل نیاز داریم اما واقعیت آن است که چون در سطح کلی اشتغال ما بیش از آنکه بر محور و پشتیبان تولید باشد بر محور و پشتیبان مصرف و واردات بنا شده است و به همین دلیل آسیب پذیری ما بسیار شدیدتر از کشورهای دیگر است. این شاید بزرگترین درسی است که از  تجربه کرونا باید یاد بگیریم.

مومنی یادآور شد: بخش مهمی از مشاغل از دست رفته مضمون توسعه‌ای ندارند، یعنی نه قادر هستند فقر را در کشور برطرف کنند و نه قادر هستند عقب ماندگی علمی و فنی ما را کاهش دهند. بنابراین به یک بازنگری بنیادی در نظام اشتغال کشور نیازمند هستیم و  این بازنگری باید مضمون اقتصاد سیاسی داشته باشد. کشوری که مشارکت فعال مردم در سرنوشت خود را نپذیرد، دائماً شکننده باقی می‌ماند و  یکی از مهمترین پیامدهای اقتصادسیاسی رانتی در ایران، بی‌سابقه‌ترین و شکنندگی آورترین غفلت‌ها در این زمینه است.

پلمپ ۱۷۲ واحد صنفی متخلف در روز گذشته

سردار حمید هداوند جانشین رییس پلیس پایتخت در گفتگو با ایلنا، درباره آخرین عملکرد کمیته‌های ۷ گانه پلیس در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: براساس آخرین آمار ارائه شده از عملکرد پایگاه‌ها و معاونت اماکن در نظارت بر صنوف در روز گذشته ۱۱۹ صورت‌جلسه تشکیل شده است و به مغازه‌هایی که فعال بودند، تذکر داده شد. 

وی ادامه داد: همچنین ۱۷۲ صنف متخلف پلمپ شده‌اند. نظارت‌ها همچنان ادامه دارد و به اصناف و مغازه‌های متخلف تذکر داده می‌شود. 

جانشین رییس پلیس پایتخت خاطرنشان کرد: براساس اعلام پلیس راهور ۶۰۷ خودروی متوقف شده در حاشیه بوستان‌ها و ۳۰۷۸ خودروی دارای پلاک شهرستان اعمال قانون شده‌اند.

ممنوعیت ورود به مناطق چهارگانه تحت حفاظت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد

برخورد قضائی با متخلفان ورود به پارک‌ها و مناطق جنگلی

آماده‌باش کامل محیط‌بان‌ها در روز طبیعت

سرهنگ جمشید محبت خانی (فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور) در گفتگو با ایلنا، درخصوص اقدامات سلبی و تعطیلی  پارک‌های جنگلی و مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست در روز ۱۲ و ۱۳ فروردین گفت: ۴ روز است که محدودسازی کاملا در  مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست و همچنین پارک پردیسان که سازمان محیط زیست کشور در آن مستقر است، صورت گرفته است. همچنین در مناطقی که نیاز بوده ازجمله در پارک پردیسان از نیروی انتظامی کمک گرفته‌ایم و این مساله جای تقدیر دارد. 

او با اشاره به آماده‌باش نیروهای محیط بان سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این طرح با کمک محیط‌بان‌ها و حوزه ستادی سازمان انجام است و تا اطلاع ثانوی و نه فقط برای روز طبیعت برقرار است. 

محبت خانی تصریح کرد: همه پارک‌های ملی، پارک‌ها و بوستان‌های داخل شهری بسته هستند. اما برخی رعایت نمی‌کنند و ما با گشت موتوری و خودرویی در حال رصد این محل‌ها هستنیم و نیروهای سازمان محیط زیست و نیروی انتظامی هرجا تخطی از این اقدام را مشاهده کنند، شدیدا با آنها برخورد خواهند کرد. 

او از مردم درخواست کرد موارد تخلف و اخبار را از طریق ۱۱۰ و سامانه ۱۵۴۰  با سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کنند. 

محبت خانی با تاکید بر اینکه با افرادی که نخواهند منع ورود به این اماکن را رعایت کنند به شدت برخورد می‌شود، افزود: افرادی که به این مساله توجه نکنند را با خودرو تحویل مقامات انتظامی می‌دهیم تا اعمال قانون صورت گیرد. درصد بسیار بالایی از مردم همکاری کردند، اما با آن چند درصدی که به این مساله توجه نکنند، اقدام سلبی، انتظامی و قضائی صورت می‌گیرد و حتما با افراد برخورد خواهد شد چراکه این ممنوعیت به دلیل سلامتی فرد، خانواده و جامعه اعمال شده است. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه برای حفظ سلامتی فرد و جامعه از امنیت مردم کوتاه نخواهیم آمد، تصریح کرد: امنیت و سلامت مردم در دستور کار تمامی مسئولین است و در این مورد کوتاه نخواهیم آمد و از چند درصدی که می‌خواهند نافرمانی کنند، تقاضا داریم به هیچ عنوان این کار را انجام ندهند چراکه برخورد جدی با آنها صورت می‌گیرد. در روز طبیعت نیز به همین صورت است تا سایه این ویروس از سر جامعه ایران کم شود.

او درباره آماده‌باش نیروهای محیط‌بانی در این ایام گفت: نحوه فعالیت نیروهای محیط‌بان باتوجه به شیوع کرونا به صورت ۵۰ درصدی شده بود اما اکنون این ظرفیت به ۷۵ درصد کار، ۲۵ درصد استراحت رسیده است که شامل دو روز خدمت و یک روز استراحت است. برای روز ۱۳ فروردین درصورت نیاز این رقم را به ۱۰۰ درصد خواهیم رساند.

محبت خانی درخصوص سم‌پاشی فضاهای سبز برای ممانعت از حضور مردم در فضاهای جنگلی گفت: چنین مساله‌ای مطرح نیست. 

ویروس کرونا در آب کلرینه شده، منتشر نمی شود

دمای ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد بهترین درجه حرارت برای از بین رفتن ویروس کرونا است

مصرف تریاک و الکل تاثیری در جلوگیری از ابتلا به بیماری ندارد

«مسعود مردانی» عضو کمیته کشوری آنفولانزا در گفتگو با ایلنا، درباره شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر انتشار ویروس کرونا در استخر با دمای ۴۰ درجه گفت: ویروس کرونا در استخرهایی که آب آن کلرینه شده باشد از بین می‌رود. معلولا استخرهای عمومی نیز توسط کلر ضدعفونی می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین دمای ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد بهترین درجه حرارت برای از بین رفتن ویروس کرونا است بنابراین به نظر می‌آید طرح این موضوعات در فضای مجازی با واقعیت همخوانی ندارد و مطابق نیست.

عضو کمیته کشوری آنفولانزا تصریح کرد: مردم نباید به اخباری که در فضای مجازی منتشر می‌شود و موثق نیستند، توجه کنند. 

مردانی همچنین درباره طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: طرح فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا است. حدود ۸۴ ساعت قبل نتایج یک مطالعه در منابع علمی منتشر شده است مبنی بر اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی از قرنطینه حکومتی تاثیر مثبت بیشتری داشته است. به نظر می‌آید بهترین چاره برای مقابله با اپیدمی در کشور ما همین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است. 

وی درباره مصرف الکل و تریاک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ گفت: خوردن الکل و کشیدن تریاک هیچ تاثیری بر جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا ندارد و بجز اخبار مسموم در فضای مجازی چیز دیگری نیستند. توجه به این اخبار هیچ تاثیری جز اشغال تخت‌های بیمارستانی برای مسائل همودیالیز و همچنین کوری مردم ندارد. مردم از خوردن هر نوع الکلی و یا مصرف تریاک جدا خودداری کنند. 

عضو کمیته کشوری آنفولانزا خاطرنشان کرد: الان بهترین موقع برای ترک دخانیات و مصرف مواد مخدر است. 

شناسایی ۳۱۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور

مشارکت در غربالگری کرونا از مرز ۶۵ میلیون نفر گذشت

کیانوش جهانپور (رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت) درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در کشور گفت: از ظهر دیروز تا امروز ۱۲ فروردین۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۴۴۶۰۶ مورد رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه تا کنون ۱۴۶۵۶ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند و این روند ادامه دارد. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به ۲۸۹۸ نفر رسید.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: ۳۷۰۳ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند. همچنین با مشارکت در طرح غربالگری کرونا در کشور آمار از مرز ۶۵ میلیون نفر گذشت و توصیه وزارت بهداشت به مردم، مشارکت در خوداظهاری از طریق سامانه salamat.gov.ir است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز