خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از شیوع کرونا در ایران؛

۴۱۴۹۵ مبتلا، ۲۷۵۷ فوتی و ۱۳۹۱۱ بهبود یافته/ بیمه سلامت ۹۰ درصد هزینه‌های درمان کرونا را پرداخت می‌کند/ دفن زباله‌های بیماران کرونایی در آرادکوه/ افزایش زباله‌های بیمارستانی به ۱۰۰ تن/ اطلاعیه شماره ۳ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا/در خانه بمانید

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۲۴۲

در چهلمین روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تا ظهر روز گذشته ۴۱۴۹۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۷۵۷ نفر فوت شده و ۱۳۹۱۱ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در چهلمین روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تا ظهر روز گذشته ۴۱۴۹۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۷۵۷ نفر فوت شده و ۱۳۹۱۱ نفر بهبود یافته‌اند. 

روز گذشته کیانوش جهانپور (رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت) در نشست خبری خود که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: با سوگ ابراز نشده در جامعه روبرو هستیم و روانشناسان باید در این زمینه تمهیدات لازم را داشته باشند. همچنین برخی از کشورهای منطقه آمار دقیقی از مبتلایان به ویروس کرونا را در کشورهایشان اعلام نمی‌کنند. وی همچنین از مردم خواست تا اطلاعات خود را تنها به تماس‌هایی که از سامانه ۴۰۳۰ با آنها گرفته می‌شود، بدهند. همچنین روز گذشته پروتکل دفن اجساد متوفیان کووید ۱۹ توسط وزارت کشور ابلاغ شد.

۲۱۷۶ خودرو اعمال قانون شده‌اند

اصناف متخلف تعطیل شدند

سردار حمید هداوند (جانشین رییس پلیس پایتخت) در گفتگو با ایلنا، درباره آخرین آمار اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که توسط کمیته‌های هفتگانه این پلیس انجام در روز گذشته انجام شده است، گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده توسط کمیته اصناف در خیابان خیابان سپه (حدفاصل میدان سپاه تا پل چوبی) اکثر فروشگاه‌ها در این منطقه تعطیل و چند واحد صنفی فروش متعلقات چوبی باز بوده‌اند همچنین در خیابان ابن سینا چند واحد صنفی آجیل و خشکبار، تعمیرگاه، نانوایی و سوپری در حال فعالیت بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در خیابان امیرکبیر تمامی مغازه‌ها و فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو، لاستیک فروشی‌ها تعطیل هستند، ادامه داد: در خیابان مصطفی خمینی نیز برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌های غیرضرور بازبودند اما بنابر گزارش‌های اعلام شده هیچیک از این مغازه‌ها مشتری نداشتند. 

جانشین رییس پلیس پایتخت با تاکید براینکه اصنافی که براساس دستورالعمل باید تعطیل باشند اما در حال فعالیت بودند با صدور تذکر تعطیل شدند، خاطرنشان کرد: در خیابان امام خمینی (میدان حسن آباد) نیز اکثر واحدهای صنفی فروش ابزار و یراق بسته هستند و صرفا دو مغازه باز بودند. همچنین در خیابان ولیعصر (حدفاصل جمهوری) اکثر واحدهای صنفی فروش تجهیزات پزشکی باز بودند.

سردار هداوند همچنین در خصوص فعالیت کمیته راهور در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز گفت: برابر مصوبات قرارگاه امام رضا( ع) آمار عملکرد ۲۴ ساعت گذشته این پلیس در خصوص"طرح فاصله گذاری اجتماعی" با ۹۹۷ خودرو که در حاشیه بوستان‌ها توقف کرده بودند همچنین ۱۵۸۵ خودرو پلاک شهرستان متخلف برخورد شد.

وی ادامه داد: براساس گزارش کمیته اصناف در خیابان انقلاب تمامی صنوف کتابفروشی بسته بودند و تنها برخی از شعب بانک‌ها در محدوده خیابان ولیعصر از چهارراه ولیعصر تا میدان ولیعصر در حال فعالیت بودند. در خیابان طالقانی نیز تمامی صنوف بجز داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها تعطیل هستند. همچنین در اکثر نقاط شهر تعدادی از اصناف متخلف در حال فعالیت بودند که با تذکر تعطیل شدند. 

جانشین رییس پلیس تهران بزرگ خاطرنشان کرد: براساس گزارش کمیته پلیس راه که در سه نقطه آزادراه تهران شمال، اتوبان قم_ تهران وجاده قدیم قم _تهران فعالیت می‌کنند تا ساعت ۱۸ روز گذشته در مجموع تعداد ۲۵۰۰ دستگاه خودروی برگشت داده شده و ۲۱۷۶ مورد اعمال قانون شده‌اند. 

سردار هداوند همچنین در خصوص فعالیت یگان‌های مختلف پلیس گفت: هیچکدام از نیروهای پلیس در یگا‌ن‌های مختلف دورکار نشده‌اند و امکانات ایمنی از قبیل ماسک در اختیار آنها قرار داده شده است و در سطح شهر و مبادی ورودی و خروجی شهر در حال فعالیت هستند. مردم در صورت باز بودن اصناف می‌توانند با ۱۱۰ تماس بگیرند و اطلاع دهند. 

شناسایی نوزاد سه روزه مبتلا به ویروس کرونا در تربت جام

خبرنگار ایلنا از تربت جام گزارش داد که یک نوزاده سه روزه مبتلا به ویروس کرونا شده است. رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام با اشاره به شناسایی نوزاد سه روزه مبتلا به ویروس کرونا گفت : مادر نوزاد سالم و بدون علامت است؛ البته آزمایشات وی جهت ابتلا به ویروس کرونا در حال پیگیری است.

محمد افکار با قدردانی از کادر پزشکی و درمانی به جهت شناسایی بیماران کرونایی با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به کرونا در یکشنبه دهم فروردین افزود: نتایج آزمایش ۱۲۳ نفر مثبت، ۳۱ نفر در بیمارستان بستری و ۹۵ بیمار با بهبود نسبی ترخیص و در منزل قرنطینه هستند و ۱۳ نفر متوفی آزمایش آنان مثبت اعلام شده است.

 وی با اشاره به اینکه مردم توصیه های بهداشت فردی و محیطی را جدی بگیرند و درخانه بمانند در پاسخ به پرسش های مردم در ارتباط با آمارها تصریح کرد: دانشکده علوم پزشکی تربت جام به عنوان معین درمانی شرق خراسان بیماران شهرستان های صالح آباد، باخرز و تاحدودی از تایباد را هم تحت پوشش درمانی دارد و آمار مثبت و فوت شدگان از این مناطق هم هستند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام خاطر نشان کرد: از مجموع افراد فوت‌شده ۲ نفر از باخرز، یک نفر از صالح آباد و ۱۰ نفر از تربت جام فوت شده‌اند.

دفن زباله‌های بیمارستانی در آرادکوه براساس پروتکل وزارت بهداشت

تمهیدات برای جلوگیری از حضور مردم در روز ۱۳ فروردین بیشتر می‌شود

 رضا کرمی محمدی (رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و عضو شورای فرماندهی ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران) در گفتگو با ایلنا گفت: در حال حاضر ۲۲۶۹ بوستان و پارک در شهر تهران تعطیل شده‌اند. 

وی ادامه داد: برخی فضاهای باز در خیابان‌ها وجود دارد که مردم متاسفانه در آنها تجمع می‌کنند البته نیروی انتظامی نیز باید در این زمینه به ما کمک کند. در مترو و اتوبوسرانی نیز اقدامات لازم در خصوص ضدعفونی و تبلیغات «در خانه بمانید» نیز پخش می‌شود. 

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص دفع پسماند در شهر تهران تصریح کرد: دفع پسماند در شهر تهران دو بار در روز انجام می‌شود و بدون تفکیک شدن دفن می‌شود. دفع پسماندهای بیمارستانی نیز براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت در آرادکوه انجام می‌شود. 

کرمی محمدی خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان پسماندها در شهر تهران افزایش پیدا کرده است. مقدار پسماند و زباله در شهر از ۲۵۰۰ تن روزانه به ۷ هزار تن رسیده است. همچنین زباله‌های بیمارستانی از ۶۰ تن به ۱۰۰ تن رسیده است. حجم کار پسماند بسیار بالا رفته است اما همانطور که گفتم در دو نوبت اقدامات ما در خصوص دفع پسماند در روز انجام می‌شود. 

وی درباره تمهیدات لازم در خصوص سیزده بدر ادامه داد: در این روز پارک‌ها کاملا بسته هستند و از ماموران حفاظت نیز در خصوص عدم ورود به پارک‌ها استفاده بیشتری می‌شود. چنانچه ستاد مقابله با کرونا در استان صلاح بداند احتمال تعطیلی حمل و نقل عمومی در این روز وجود دارد. نیروی انتظامی نیز باید در این روز به ما کمک بیشتری داشته باشند تا از حضور در بوستان‌ها و پارک‌ها به شدت جلوگیری شود. 

کادر درمان: هر روز شاهد افزایش مبتلایان کرونا هستیم

تلخ‌ترین خاطره از دست دادن همکارمان بود

یکی از اعضای کادر درمان از استرس زیاد فرزندش را از دست داد

گزارشگر ایلنا سری به بیمارستان‌های شفا و تامین اجتماعی شهرستان تاکستان در استان قزوین زد تا پای درد و دل کادر درمان این بیمارستان بنشیند و خاطرات تلخ و شیرین این روزهای آنان را بشنود.

ناجیان سلامت این روزها سخت درگیر مداوا و درمان بیماران کرونایی هستند، پزشکان و پرستارانی که جان خود را کف دستشان گرفته‌اند و به دور از خانواده و عزیزانشان به یاری مبتلایان به این ویروس بی‌رحم می‌پردازند.

هر روزی که می‌گذرد آمار مبتلایان کرونا در بین همکارانمان بیشتر می‌شود و این موضوع بر اضطراب ما می‌افزاید که باعث شد یک نفر از اعضای کادر درمان فرزند خود را در دوران بارداری از دست بدهد.

بیشترین خواسته کادر درمان از مردم "ماندن در خانه" است تا این بیماری کاملا از بین برود و زندگی تمام انسان‌ها به روال عادی خود بازگردد.

سامانه ۱۶۶۶ می‌تواند پاسخگوی ۱۵ هزار نفر باشد

دفترچه منقضی بیمه‌شدگان یک ماه تمدید شد

تا یک ماه آتی بیماران خاص نیاز به مراجعه برای چکاپ ندارند

۹۰ درصد هزینه‌های درمان کرونا توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود

طاهر موهبتی (مدیرعامل سازمان بیمه سلامت) در گفتگو با ایلنا، در خصوص حمایت‌های بیمه‌ای از بیماران مبتلا به کرونا ویروس، گفت: تمام خدمات مربوط به کرونا ویروس برای بیماران مبتلا به کووید۱۹، مانند آزمایشات CBC.CBCD. CRP  و مهترین آنها که PCR که تست کرونا است، تحت پوشش بیمه سلامت است. حتی آزمایشات CTSCAN که با شمار بالائی گرفته می‌شود نیز تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارد.

وی همچنین گفت: بستری بیماران کروناویروس که در بیمارستان در بخش‌های عادی یا ICU انجام می‌شود نیز تحت پوشش خدمات است. یکسری از داروهای درمان که در پروتکل‌های حمایتی درمان کووید۱۹ استفاده می‌شود نیز تحت پوشش خدمات بیمه سلامت قرار دارد. بنابراین پوشش بیمه‌ای، در تمام امور، ۹۰ درصد هزینه از اعتبار سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌شود و تنها ۱۰ درصد فرانشیز باقی می‌ماند که بیمار باید خودش پرداخت کند. البته در برخی موارد وزارت بهداشت آن ۱۰ درصد فرانشیز را تقبل می‌کند که در حوزه اطلاعات مدیران بیمه‌ای نیست و افراد می‌توانند از خود مراکز درمانی یا وزارت بهداشت پرس‌وجو کنند.

موهبتی گفت: کلیه دفترچه‌های بیمه سلامت تا ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تمدید شده‌اند که باتوجه به شرایط کشور، به نظر می‌رسد این مدت تمدید هم بشود. مضاف براین، از این هفته، فرایند استحقاق‌سنجی در کشور آغاز شده است تا کسانی که دفترچه بیمه آنها منقضی شده است حتی نیاز به مراجعه به دفاتر پیش‌خوان نداشته باشند. پزشکان باتوجه به سازوکار تمهید شده‌ای، می‌توانند استعلام الکترونیکی کنند و می‌توانند با دریافت کد برای بیمارانی که دفترچه‌های منقضی دارند هم نسخه بنویسند.

مدیر‌عامل سازمان بیمه سلامت‌، در خصوص بیمه داروهای بیماران خاص، گفت: برای دریافت این داروها، بیمارانی که باید در بازه‌‌های زمانی سه ماهه یا شش ماهه یا ... برای چکاپ مراجعه می‌کردند، نیاز به مراجعه ندارند و تا یک ماه دفترچه‌های آنها تمدید شده‌ است. درباره این گروه از بیماران نیز باتوجه به شرایط محتمل است زمان طولانی‌تری برای آنها تمدید شود.

وی افزود: همچنین بیماران هموفیلی که نیاز به تحویل پوکه‌های داروهای خود داشتند، این وظیفه‌ی آنها علی‌الحساب منتفی است. همه این‌ها تمهیداتی است که به جهت کاهش رفت وآمد صورت گرفته است.

موهبتی گفت: سامانه ۱۶۶۶ هم توان پاسخ‌گویی به ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر از تماس‌گیرنده‌ها را دارد. در این سامانه پزشکان و پرستاران پاسخگوی سوالات مردم هستند تا نیازی به حضور در مراکز درمانی نباشد. و افراد می‌توانند به‌صورت تلفنی علائم و احتمال بیماری خود را بررسی کنند. به حدود ۸۵ میلیون نفر ازجمله تمام بیمه‌شدگان بیمه سلامت هم پیامک‌های آموزشی ارسال کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: متاسفانه هیچ اعتباری بابت کرونا به بیمه سلامت داده نشده است. البته مکاتباتی صورت گرفته و اقداماتی در حال انجام است، منتهی هیچ اعتباری تا الآن پرداخت نشده است. زمانی که سخنگوی دولت اظهار کرد، بیمه سلامت هزینه‌‌های درمان را تقبل کرده‌است، ما با رئیس سازمان برنامه و بودجه مکاتباتی انجام دادیم که بودجه آن را هم فراهم کنند.

اگر مردم در خانه بمانند می‌توانیم امیدوار باشیم پیک بیماری کاهش پیدا کند

«مینو محرز» عضو کمیته بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در گفتگو با ایلنا در خصوص پلاسمادرمانی گفت: در چین نیز یافته‌هایی درباره پلاسمادرمانی گزارش شده است و از سرم خون افرادی که بهبود یافته بودند به دلیل اینکه در آن آنتی بادی موجود است، به بیماران تزریق شده است. 

وی ادامه داد: افرادی که مبتلا به کرونا شده‌اند و بهبود پیدا کرده‌اند آنتی بادی در خون آنها موجود است بنابراین پلاسمای این افراد را گرفته و تصفیه می‌کنند و به بیماران بدحال تزریق می‌کنند. این روش بیشتر برای بیماران بدحال کاربرد دارد در چین نیز از این روش استفاده شده و نتیجه آن بد نبوده است. 

عضو کمیته بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت تصریح کرد: در کشور ما نیز تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است و در مسیح دانشوری روی بیماران بدحال در حال انجام است. امیدواریم که این روش نیز اثر بخش باشد. 

محرز با اشاره به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: اگر این طرح خوب اجرا شود قطعا می‌تواند تاثیر داشته باشد. در هفته اول تعطیلات نوروز از مردم خواهش کردیم در خانه بمانند و به مسافرت نروند اما متاسفانه برخی افراد توجهی نداشتند در همه جای دنیا هم همین گونه است و در کشورهای اروپایی هم برخی افراد به توصیه‌ها عمل نکرده و در خانه نمی‌مانند. 

وی ادامه داد: وقتی عده‌ای از مردم توجه نمی‌کنند باید الزام کنند تا مردم رعایت کنند. در چین اوضاع قرنطینه خیلی بدتر بود و در خانه تمام افرادی که بیمار بودند را پلمپ می‌کردند تا کسی بیرون نیاید و از نظر حقوق بشر به این موضوع ایراد گرفته شد. مردم تا قبل از اینکه پارک‌ها و بوستان‌ها تعطیل شود هر روز عصر در پارک‌ها مشغول تفریح بودند، این نوعی خودخواهی است.

عضو کمیته بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اگر این طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به خوبی اجرا شود امیدواریم از اواخر فروردین ماه از پیک بیماری خارج شویم. تا قبل از انجام سفرها مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یافته بود البته با انجام مسافرت‌ها احتمالا دوباره شرایط تغییر کند. مهم این است که طرح فاصله اجتماعی به خوبی اجرا شود و مردم رعایت کنند. امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم منحنی شیوع را در سرازیری قرار دهیم.

محرز تاکید کرد: بیمارستان‌ها ظرفیت‌شان پر است و هر چقدر هم که بیمارستان موقت ایجاد کنیم نیاز به پرسنل پزشکی و پرستاری دارد و پرسنل پزشکی و پرستاری خسته شده‌اند و نمی‌توانیم یک شبه نیرو تربیت کنیم بنابراین مردم باید رعایت کنند و در خانه بمانند تا پیک بیماری کاهش یابد. شرایط نه فقط برای ما بلکه برای همه دنیا سخت است و باید صبر کنیم و در خانه بمانیم تا به شرایط عادی بازگردیم. 

صدور ۵۰۰۰ برگه جریمه ۵۰۰ هزار تومانی/ توقیف ۷۳۷ خودروی متخلف

سردار هادیانفر (رئیس پلیس راهور ناجا) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به کنترل‌های پلیس در خصوص مهار انتشار ویروس کرونا گفت: از شروع اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تاکنون نسبت به صدور  ۵۰۰۰ برگ جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای رانندگانی که با پلاک غیربومی وارد شهرهای دیگر شده‌اند، اقدام شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۷۳۷ که رانندگان آنها علی‌رغم تذکرات و صدور جریمه اصرار به تردد در شهرهای غیرمحل سکونت خود را داشتند، توقیف شد.

رئیس پلیس راهور ناجا با تشکر از هموطنانی که با پیوستن به کمپین در خانه بمانیم در حفظ جان خود و سایرین کوشا هستند، تصریح کرد: با معدود رانندگانی که به محدودیت‌ها و تذکرات بی‌توجه هستند و با سهل‌انگاری خود موجب تهدید سلامت عمومی جامعه می‌شوند با جدیت برخورد خواهد شد. خودروی این قبیل رانندگان ضمن اعمال قانون به میزان ۵۰۰ هزار تومان  توقیف و یک ماه آینده را بدون خودرو به امورات خود خواهند پرداخت.

شناسایی ۳۱۸۶ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور

مشارکت بیش از ۶۳ میلیون نفر در طرح غربالگری کرونا

 کیانوش جهانپور (رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت) درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کرونا تا ظهر امروز گفت: از ظهر دیروز تا امروز ۱۰ فروردین۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۴۱۴۹۵ مورد رسید.

وی ادامه داد: خوشحالیم که تاکنون ۱۳۹۱۱ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و این روند ادامه دارد. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به ۲۷۵۷ نفر رسید.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ۳۵۱۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند. همچنین تا ظهر امروز بیش از ۶۳ میلیون نفر در غربالگری کرونا مشارکت داشته‌اند.

وی ادامه داد: مردم حتما برای خوداظهاری و آگاهی از وضعیت سلامتی خود به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کنند.

مصرف بیش از حد آب تاثیری بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد

خدمات شهری و حمل و نقل عمومی متوقف نمی‌شود

برای اطلاع از مراکز درمانی غیرکرونایی با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرید

 کیانوش جهانپور (رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت) در نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: رویکرد فاصله گذاری بهداشت نو نیست و یکی از رویکردهای ما بود که بنا به نگرانی ها به خاطر روز طبیعت، سفرهای نوروزی و ... وزارت بهداشت به وزارت کشور پیشنهاد داد و با تایید رئیس جمهور برقرار شد. چیزی به نام تاخیر در فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد. بنا بر ارزیابی خطر این اقدام انجام شد و ما تا پایان ۲۲ فرردین این اقدام را مستمر داریم و با ارزیابی خطر ممکن است تمدید شود.

وی ادامه داد: مصرف آب به خودی خود تاثیری بر کرونا ندارد. اینها به وسواس‌ها و اضطرابات ناشی از آن بر می‌گردد که باعث می شود برخی افراد مازاد مصرف آب داشته باشند. ما تنها توصیه‌ای  شستشوی دست داریم که باعث مصرف آب زیاد نمی‌شود. توصیه ما این است که آب در مسائل بهداشتی منطقی مصرف شود و زیاد شستن سطوح و ... کارآئی در جلوگیری از ابتلا به کرونا تاثیر ندارد. 

جهانپور گفت: پذیرش بیماران الکتیو منوط به ابلاغ معاونت درمان است. تا روزهای آینده موضوع پذیرش مجدد برای بیماران الکتیو نخواهیم داشت، از زمانی که احساس شود که نیازی وجود دارد، این اقدام را خواهیم داشت. البته این به زودی نیست. 

وی افزود: تعداد تخت‌های آی‌سی‌یوی ما در روز که تخصیص به بیماران کرونا دارد افزایش پیدا می‌کند. الان حدود ۵۰ درصد خدمات ویژه کشور به بیماران حاد کرونا اختصاص پیدا کرده است، بنا به نیاز ما این تعداد باید افزایش پیدا کند و توان ما هم افزایش پیدا می‌کند.

جهانپور گفت: نامه‌هایی که به رئیس جمهور فرستاده می‌شود، به دلیل زمانی بیشتری است که دوستان بدست آورده اند. گویا کارشناسان هم زیاد شده اند. البته این مسائل برای ما مهم است. و به آن‌ها توجه می‌کنیم. در رابطه با اپیدمی حتی استادان این حوزه هم زعم‌هایی دارند و هیچ کس نمی‌تواند حتمی صحبت کند. شما اگر به سخنان متخصصین هم توجه کنید می‌توانید متناقضات سخنان آنها را مشاهده کنید. سیاست‌ها بر مبنای سناریوهای مختلف است اما هیچ قطعیت در حذف، کنترل و زمان آن‌ها وجود ندارد. لذا در دنیا موضوعی امروز مطرح می‌شود، مسئولیت مشترک و اقدام مشترک هست که با همکاری انجمن‌ها و مردم و دولت ها و ملت‌ها است. این اقدام مشترک و به اشتراک توانمندی‌ها راهگشای ماست. این موضوع مانند محیط زیست است. موضوع جهانی است. اینکه چه اقداماتی می‌توانیم در این اشتراک گذاری داشته باشیم، نیاز به مفهوم‌سازی اشتراک است.

سخنگوی ستاد مقابله  با کرونا بیان کرد: وی در راطبه باز گشایی دوباره روزنامه‌ها گفت: با توجه به اینکه روزنامه علاوه بر تحریریه، مسئله انتشار کاغذ دارد، مشمول مراقبت‌های امنیتی در مقابله با ویروس دارد که نمی‌تواند به زودی مشمول معافیت باشد . 

جهانپور،  گفت: کیت‌هایی توسط دو شرکت ایجاد و تایید شد. ظرفیت تولید آن بیش از ۸۰ هزار کیت در هفته خواهد. استاندارد ما مطابق کیت‌های جهانی و تایید شده توسط سازمان جهانی بهداشت است و موارد تایید شده آن قطعی است.

جهانپور گفت: اگر دانشگاه‌ها آمار قطعی خود را اعلام کند مشکلی نداریم. اما افرادی که هستند که خدمات جزء دارند و غیر مسئول هستند، می‌توانند تریبون را از ما بگیرد. واژه‌های پزشکی که برای مردم ناشناخته است. مانند مشکوک که در شرایط بحران همه مردم مشکوک هستند. این افراد اگر بدنه دولت هستند متخلف هستند. افرادی که بیرون هستند هم به عنوان نشر اعداد ضد و نقیض  به عنوان تشویش اذهان عمومی تکلیف آنها مشخص است. رسانه‌ها کمک کنند و این مسائل را منتشر نکنند. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در رابطه با جابه‌جایی مستاجرین در فصل پیش رو گفت: این موضوعی است که ابعاد حقوقی و قضائی دارد. باید مصوبات آن با حضور قوه قضائیه باشد قراداد‌های موجر و مستاجر باید از شرایط فوری خارج شوند. 

وی در رابطه با غربالگری و لباس کامل برای پرستاران گفت: هر فردی در خارج از نظام درمان یا داخل آن، علائم داشته باشد و اظهار کند، غربال و تست می‌شوند. در رابطه با لباس سرتاسری بسته به نیاز و برمبنای پروتکل علمی است. هر اقدامی صورت گرفته است، با توجه به تصمیمات مسئول فنی بیمارستان و پروتکلهای کلی کشور است که انجام می‌شود. حتی مطالعاتی داریم این گونه پوشش در برخی موارد می‌تواند خطر را زیاد کند. اگر در بیمارستان امام خمینی هم چنین اقدامی شده است، بنا به نیاز درمانی و محیطی بوده است. 

جهانگیری، گفت: تمام افرادی که در خانه جداسازی می‌شوند، افرادی که مشکوک باشند و افرادی که تماس با بیمار داشته باشند، در قرنطینه خانگی پیگیری می‌شوند. تا پنج روز پایش می‌شوند و روز دهم هم پایش آن‌ها انجام می‌شود. افراد مبتلا هم اگر نیازمند به خدمات بیمارستانی باشند بستری می‌شوند، و اگر نیاز نداشته باشند باید به مراکز مراقبت بالینی بروند. برای اینکه افراد به دلیل فرهنگی امتناع می‌کنند بیمارانشان در نقاهتگاه‌ها بستری شوند، لازم به اعمال قانون است و رایزنی‌های آن‌ هم در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: بخش خدمات شهری و حمل و نقل متوقف نمی‌شود. افرادی که قصد سفر دارند نمی توانند عبور داده شوند، اما افرادی که در حال برگشتند باید این اجازه را داشته باشند تا به شهر خود بازگردند. 

جهانپور بیان کرد: بیماران غیر کرونایی بخاطر سلامت خودشان است که مراجعه نکنند. برای موارد فوریتی مراکز و بیمارستان‌ها هستند که در این زمینه اطلاع رسانی می‌کنند . اگر آدرس در شهرهای خاصی می‌‌خواهند و دنبال مراکز درمانی می‌گردند، به سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و با وارد کردن کدهای مشخص آدرس را پیدا کنند. 

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، در رابطه با محدودیت‌های سیزده بدر گفت: محدودیت ها در ۱۳ به در در طرح فاصله گزاری مشخص است. در مناطق بنا به اقتضای مناطق محدودیت وجود دارد. در رابطه با فضای مجازی و شایعات ارسال محصولات به کشورهای دیگر، باید بگویم که ما امروز مشتری هستیم و هیچ ارسالی به کشوهای دیگر نداریم. 

جهانپور گفت: مواردی که فردی به صورت قاچاق محصولات را خارج کرده باشد که تخلف است و برخورد می‌شود. اما اگر نیازهای خودمان حل شود، قطعا به هر توافق بین کشورها وارد می‌شویم تا کمک هایی که می‌توانیم بکنیم را انجام می‌دهیم. 

وی افزود: اگر پروتکلی باشد در مرحله دفن است. اگر پروتکل‌هایی در نظر گرفته برای تماس با جسد است. اما اینکه بدون غسل، با آهک، با گودی قبر و .. باشد، پروتکلی نداریم. جنازه در یک عمق معمول و تدفین معمول با حضور کارشناس بهداشت محیط، انجام می‌شود. اینکه افراد فکر کنند جنازه از زیر دو متر خاک بتواند افراد را آلوده کند، غیر ممکن است. بسیاری از این موضوعات وسواس است. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در رابطه با کمبود ونتیلاتور بیان کرد: برای امروز که در اختیار شما هستیم نیازمند به ونتیلاتور نیستیم. اما قطعا در روزهای آینده نیاز به ونتیلاتور و بخش‌‌های آی‌سی‌یو داریم. بنابر این اگر کسی به ما بگوید که چه چیزی نیاز دارید، در راس آن ونتیلاتور است. 

وی در ادامه افزود: ما تبعیضی بین بیمارستان‌ها قائل نیستیم. ما باید تجهیزات را برای تمامی بیمارستان‌های کشور داشته باشیم. برای اینکه پزشکان یا کادر درمانی را از بخش ترخیص کنیم، نیاز به تست پی‌سی آر نداریم. بیماری علائمی دارد و مشخص است. پی‌سی‌ار حتی تشخیص تست سی‌تی اسکن را کاهش می‌دهد. نیازی نیست که برای ورود و خروج کادر درمانی تست انجام شود. پروتکل‌ها کاملا مشخص است. 

جهانپور عنوان کرد:  از نظر بنده کولبری جرم است و اینکه در این شرایط که کشور درگیر است، کسی نباید تجهیزات و امکانات پزشکی را خارج کند. اصنافی که در لیست ما نیستند، نمی‌توانند از بیست فروردین ادامه کار بدهند. حتی برای بعد از بیست فروردین هم باید منتظر تصمیمات بعدی بمانند. 

وی اشاره کرد: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای کمک‌های معشیتی انجام شده است. کارگاه‌هایی که باید تعطیل شوند، اگر کارگران خود را اخراج نکنند می‌توانند از از این بسته‌ها استفاده کنند. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: ما در حوزه سلامت، چه در حوزه زیرساخت و چه زمینه دارو، پیشرفت چشم‌گیری داشتیم. امروز حدود ۹۰ درصد داروهای حمایتی کرونا را خودمان تولید می‌کنیم. مضافا توانستیم کیت‌ها را تولید کنیم. می توانیم در صورتی که نیازهای خودمان را رفع کنیم به منطقه و دنیا نیز کمک کنیم. این یک مشکل جهانی است و نیاز به تلاش جهانی و مشارکتی جهانی دارد. ایران هم باید دانش خود را با اولویت کشورهای منطقه ارائه بدهد.

اطلاعیه شماره ۳ کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

روز طبیعت در خانه بمانید/ برخورد با افرادی که سلامت دیگران را به خطر می اندازند

کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا در اطلاعیه‌ای از همه هموطنان خواست تا سیزده فروردین؛ روز طبیعت در خانه بمانند و از هرگونه حضور در پارک‌ها، مراکز تفریحی و حاشیه شهرها که می‌تواند عامل جدی برای گسترش ابتلا به کرونا شود خودداری نمایند.

متن اطلاعیه به شرح زیر است:

«ضمن تشکر از همراهی مردم شریف ایران در اجرای طرح  فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های کشور برای پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری کرونا، مجدداً از همه مردم درخواست می‌شود تا سیزده فروردین؛ روز طبیعت در خانه بمانند و از هرگونه حضور در پارک‌ها، مراکز تفریحی و حاشیه شهرها که می‌تواند عامل جدی برای گسترش ابتلا به کرونا شود خودداری نمایند. به همین دلیل انتظار دارد موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد؛

۱) با تأکید بر اجرای حداکثری مصوبه کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت مقابله کرونا، توصیه جدی به حضور در خانه در روز سیزده فروردین، مجدداً اعلام و تأکید می‌شود که کلیه پارک‌ها، مراکز تفریحی و ... تعطیل است و هرگونه حضور در این مراکز ممنوع می‌باشد تا مانع از گسترش کرونا شود.

۲) پلیس به عنوان ضابط قوه قضائیه موظف به اعمال قانون در مورد آن بخش از افرادی است که به هر دلیل به توصیه‌ها توجه ننموده و با خطر انداختن سلامت مردم در مسیر مدیریت و پیشگیری اخلال ایجاد می‌نمایند.

۳) انتظار می‌رود با تحقق عملی” هر ایرانی  یک رسانه " با تقویت پویش مردمی «در خانه می‌مانیم» در تحقق اهداف کاهش زنجیره انتقال بیماری و در نتیجه پیشگیری از ابتلاء خود و خانواده و هموطنان عزیز گردند.( تأکید ویژه بر- سیزده بدر- در خانه- می‌مانیم)

۴) کلیه ظرفیت کادر درمانی ـ بهداشتی و سایر دستگاه ها به صورت ۲۴ ساعته با تمام توان در خدمت مردم برای پیشگیری، مقابله و درمان مبتلایان بوده و  تأکید می‌گردد ماندن در خانه بهترین حمایت  و همراهی با کادر درمانی و پزشکی است که در خط مقدم مبارزه با این بیماری، خالصانه و ایثارگرانه تلاش می‌نمایند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز