خبرگزاری کار ایران

هر کشوری از ما کیت بخواهد به آنها کمک می کنیم/ با سوگ ابراز نشده در جامعه روبرو هستیم/برخی کشورهای همسایه آمار دقیق مبتلایان به بیماری کرونا در کشورشان را اعلام نمی کنند

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۰۳۲

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میانگین ابتلای ما ۵۵ سال است و میانگین مرگ و میر ۶۹ سال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در نشست خبری روزانه با اصحاب رسانه که در ارتباط با اخبار کووید۱۹ از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، در تاریخ ۹ فروردین ماه سال ۹۹، گفت: هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی جان خود را از دست می‌دهد. البته این با تجزیه آمار کلی که اظهار می‌شود قابل برآورد است. یعنی اگر آماری که ارائه می‌دهیم را بررسی کنید به همین مرگ و میر خواهید رسید. آمار ترخیصی و بهبود در کشورهای دیگر کمتر از ایران است. 

وی افزود: ما ابتلای بیشتری در سنین بالا داریم. میانگین ابتلای ما ۵۵ سال است و میانگین مرگ و میر ۶۹ سال است. البته به این معنا نیست که در سنین دیگر متوفی نداشتیم. اینکه در جاهای دیگر دنیا، خلاف اخلاق پزشکی اظهارات بدی درباره سالمندان دارند، در کشور ما تمام هم‌ و غم ما نجات سالمندان است. 

جهانپور گفت: تلاش ما این بوده است که نتایج علمی دانشگاه‌هایمان که استنادات علمی دارند، توسط تولید محتوا به وسیله وزارت بهداشت در سایت وزارت بهداشت منتشر شود. این مقابله ای با اخبار فیکی است که جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به اینکه عمر مطالعه بیماری کم است، ولی این نتایج به مراتب موثق‌تر است. 

وی افزود: الان به قطعیت یکی از دقیق‌ترین آمارها را دربین تمام کشورهای جهان ما داریم. خیلی از کشورها نمی توانند آمار را مدیریت کنند اما از ثمرات بسیج ملی غربالگری ما را یاری کرد تا با مدیریت آمار، شناسائی و خدمت رسانی زودهنگام داشته باشیم. در بین اپیدمی‌لوژیت‌های جهان این اقدام از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما در دنیا یک تفاوت امکانات را در کشور های مختلف می‌بینیم. بطور جهانی شاهد پاندمیک جهانی هستیم و اگر عزم جدی داشته باشیم، میتوانیم یک اشتراک‌گذاری اظلاعات بین ملت‌ها نه دولت‌های جهان داشته باشیم.

وی در رابطه با اشتراک‌گذاری تشریح کرد: فارغ از دولت‌ها صحبت می کنم و مقصودم جوامع و مردم هستند. کشورهای مزیت نسبی در درمان دارند، بسیاری ماسک و تولیدات خوبی دارند، برخی کشورها پزشکان خوب، برخی امکانات داروسازی دارند. برخی کشورها توان ارائه داروهای ارزان‌تر دارند. در این شرایط که جهان با یک پاندمیک جهانی روبرو است، سازمان‌های مردم‌نهاد و جهانی باید به این اشتراک‌گذاری کمک کنند. نیاز امروز مشارکت بین این جوامع است. مسلما ما ظرفیت‌هایی داریم و دیگران نیز این ظرفیت‌ها را دارند. جدا از سیاست‌های زشت کشورهایی که امروز و فردا خواهد بود، مردمان جهان، بیایند و امکاناتشان را در اختیار یکدیگر بگذارند.

جهانپور در رابطه با پلاسما درمانی توضیح داد: تحقیقات در کشور ما و کشورهای دیگری، به محض گرفتار شدن به این ویروس شروع شد و متعاقبا شدت گرفت. بنابراین ما در ایران در رابطه با این ویروس و جوانب پزشکی آن فرضیه و تحقیقات داشتیم. این فرضیات در معاونت‌های مختلف اخذ مجوز کردند و راه مطالعاتی را پیش می‌گیرند. اما قبل از ارزیابی اثربخشی و هزینه اثربخشی، نمی توانیم به آنها تکیه کنیم. به محض تایید هم وارد پروتکل می کنیم و هم به جوامع جهانی اعلام میکنیم. داروهای قدیمی، پلاسما درمانی و تحقیقات سلول‌های بیادی از این قبیل است. هر کدام از مطالعات در کشور و جهان نتیجه بگیرد، قسمتی از آن در کشور ایجاد شده بوده است و مشکلی در تهیه آن نخواهیم داشت. 

جهانپور گفت: بیش از دو سوم مردم ما در کاهش ترددها مراعات کردند. ولی بیم آن می رفت که بخشی به دلایل مختلف رعایت نمی‌کردند. نگران سیزده بدر هم بودیم ، قاعدتا در طرح تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی این موضوع دیده شد و با توجه به مصوبات ستاد ملی، ما در روزهای آتی محدودیت‌هایی در تفرجگاه‌ها خواهیم داشت. افرادی که تخطی کنند با سد قانون مواجه خواهند شد.

وی افزود: ما با سوگ ابراز نشده روبرو هستیم. کشور ما نزدیکی‌های فرهنگی پررنگی دارد. قطعا یکی از عوامل مخل روان سوگ ابراز نیافته است. برای اینکه این سوگ و اندوه به نوعی تخلیه شود، ما نیازمند مهارت‌هایی هستیم که باید روانشناسان ما ارائه کنند. اینکه جایی را برای متوفیان کرونا در آرامگاه‌ها مشخص کنند، این نه درست است، نه علمی است، نه با فرهنگ ما است و این انگ زدن بسیار آسیب‌زا است. ما پروتکل‌های مشخصی داریم و ابلاغ کردیم. درحالی که در مناطقی می‌بینیم این موضوعات را رعایت نمی‌کنند و می خواهند متوفیان را به قسمتی سوق دهند. اینکه ویروس بتواند از دو متر زیر زمین بالا بیائد و دیگران را بیمار کند، محتمل نیست. پروتکل‌ها و سطح حفاطتی کفن و دفن مشخص است. برداشت افراطی از پروتکل‌ها آسیب اجتماعی است. وقتی ما حدود ۲۶۰۰ متوفی داریم آسیب بسیار گسترده‌ای خواهیم داشت.

جهانپور گفت: ما چیزی به نام درمان نداریم. هر داروئی که برچسب درمان به آن خورده باشد ، قابل تبلیغ نیست، غیرقانونی است و فقط می توانند به نهادهای علمی بهداشتی توصیه شود. این داروها سیکلی برای تایید دارند و روند آن بارها گفته شده است. این دارو ها نه تنها اثربخش نیست، بلکه عواقب زیان‌باری دارد. این‌مواد مواد خنثی نیست و افرادی که اینها را به طور زیرزمینی تولید می کند، اظهاراتی دارند که عقل سالم این اظهارات را نخواهد داشت.

جهانپور گفت: باید توجه کنید که آنهایی که از لاکداون یا حکمت نظامی به هر دلیلی صحبت می‌کنند، به محض بنا شدن حکومت نظامی آن را مرتب نقد خواهند کرد. 

وی در رابطه با آمارهایی که گاها افراد مسئول کشور جز وزارت بهداشت اعلام می کنند، گفت: برخی مسئولان هم، فکر می‌کنند با انابه و داد و بیداد امکانات کسب می کنند. شاید روند کشور قبلا اینطوری بوده است که با هر اتفاقی مانند زلزله و سیل می‌بینیم. اما در حال حاضر این هرگز اتفاق نمی‌افتد که تجهیزات غیر عادلانه تقسیم شود. انابه و زاری بی‌مورد باعث نشد کسی تخت یا دستگاه تنفس دریافت کند. این یک موضوع جهانی یا ملی است، اگر کمبودی وجود دارد برای همه است. 

جهانپور گفت: کسانی احساس می کنند آمار‌ آنها دیده نشده است. ما تمام آمار شهرها را اعلام می کنیم. آمار اردبیل هم در آمار جهانی است. ایشان از کجا فهمیدند که آمار اردبیل در آمار ما نیست. مگر آمار کل کشور را دارد. اگر رسانه‌ها کل آمارها و اظهارات را جمع کنند، خواهند دید که آمار اعلامی ما بدست می‌آید. ما صادقانه آمار توام افراد قطعی، مشکوک، بستری و ... را اعلام می کنیم. بنده اظهار می کنم که افراد با دید کوچکی که در محدوده خودشان دارند، آمارشان را به کل کشور تعمیم می دهند. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در پاسخ به سوال ایلنا اظهار کرد: هر کیتی در کشور ما سوی سازمان غذا و دارو تایید شود مورد تایید ماست. اگر استاندارد ما را به رسمیت نشناسند مشکل خودشان است. در شرایط کنونی نه با منطقه و نه با دنیا مسئله بیزینس نداریم. هر کشوری دیگری که از ما کیت‌بخواهد ، چه در منطقه و چه در جهان، ما به آنها کمک خواهیم کرد، این با رویکرد انسان دوستانه انجام می‌شود، بهیچ عنوان در شرایط پاندمیک جهانی دنبال سودجوئی نیستیم. اما اگر کشوری استانداردهای ما را نمی‌پدیرد، مشکل خودشان است. 

وی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان انتقال خون گفت: اظهاراتی که دکتر عشقی فرمودند درست است. اگر این پلاسما درمانی برای بخشی از بیماران که در شرایط ناپایداری بسیار هستند، پزشک به هر اقدامی برای درمان متصل می‌شود. این در رابطه با بیماری‌های دیگر هم بوده است و فقط در رابطه با کرونا نیست. اما این روش‌ها هیچ کدام عام نیست. ولی در شرایط بحران پزشک می تواند از هر ابزاری که میتواند کمک کند استفاده کند.برای شرایط بحرانی هر اقدامی مجاز است . 

جهانپور گفت: مرگ و میر در کودکان داشتیم. البته یکی از کودکان سه ساله ما مبتلا به سرطان بود. موارد دیگری هم بوده است. اما ما در کودکان مرگ و میر داشته باشیم، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و مسائل مشابه محرز است. در رابطه با اپیدمی ژنتیک مهم است . اگر می‌بینید که بیماری در یک خانواده یکی نیست ، سببش تفاوت‌های فردی است. تفات‌های ایمنوژنتیکی افراد دامنه‌های مختلفی دارد.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، بیان کرد:  افراد به تماس‌‌هایی که ایدی کالر غیر از شماره ۴۰۳۰ را نشان می دهد، اطلاعات ندهند. همکاران ما با ۶۰ هزار خط موبایل در ۴۰۳۰ کار می کنند. تمهید شده است که تمام خطوط یک شماره را نشان دهند . اما امکان دارد که به دلایل نقص فنی، این اتفاق نیافتد. افراد می توانند تماس آنها را با سامانه ۴۰۳۰ استعلام کنند. 

جهانپور گفت:‌در سطح سوم قرنطینه، مشاغلی که به خدمات عمومی شاغل هستند وضعیت سابق را حفظ می کنند. برخی از بنگاه‌های اقتصادی اگر کارگران را اخراج نکرده باشند، برای آنکه بتوانند زیان‌های خود را جبران کنند و حقوق کارگران را بدهند، می توانند از تسهیلات استفاده کنند. در رابطه با کارمندان مشترک نداریم. ۵۰ درصد کارمندان از یک اسفند تعطیلی با حقوق داشتند. بعضا مطالبی را می‌گویند که یا اطلاعات ندارند. بخشی از کارمندان دولت کارکنان نظام سلامتند که باید حضور داشته باشند که ۲۰ درصد هستند. حداقل ده درصد کارکنان عمومی شهرداری هستند که به هیچ عنوان نمی‌توانیم خدمات شهری را تعطیل کنیم. بنابراین ۲۰ درصد تعیین تکلیف نشده بودند و قرار شد که بصورت شیفتی کار کنند. در این رابطه کارکنان انتظامی و امنیتی در لاک داون هم نمی ‌توانند تعطیل کنند. 

وی در ادامه اظهار کرد: ما اگر فاصله گذاری اجتماعی را از ابتدای اسفند برگزار نمی‌کردیم، با مشکلاتی روبرو می‌شدیم که در بسیاری کشورها مشاهده می‌کنیم. ولی مدیریت سطح به سطح است. نمی‌توانیم وارد لجام گسیختگی شویم. تشدید فاصله گذاری و تمدید آن تا ۲۰ فروردین بخاطر خطراتی است که برای روز طبیعت داریم. شاید یکی از کشورهایی که بدون افتادن در دام هیجانات و تصمیم هیجانی مدیریت کرد ایران بود. در برخی کشورها که ادعا می کنند دنیا را اداره می‌کنند  ۷۲ ساعت به ۷۲ ساعت تصمیم گرفتند. ما از روز اول مراحل چهارگانه مقابله را مشخص کردیم. سطوح آن را مشخص کردیم و طبق آن پیش رفتیم و تحت مدیریت قرار گرفت. 

جهانپور در ادامه گفت: یکی از دلایلی که با شروع نوروز سعی کردیم آمار تفکیکی را اعلام نکنیم، نگرانی از آن بود که با اعلام آمار تفکیکی، افراد را به سمت استان‌ها ببرد. آمار مقایسه‌ای می تواند ما را با یک پیک دیگر در آن منطقه برساند. در برخی استان‌ها کنترل داشته ایم و کمتر از ۵ نفر روزانه ابتلا داریم اما آمار را به دلایلی که گفته شد اعلام نمی کنیم. بنابراین اجازه بدهید روند مرگ و میر تفکیکی را اعلام نکنیم. ما در برخی استان‌ها تخت خالی داریم. اما جزئیات آن را اعلام نمی کنیم. چون بهرحال همچنان در پیک بیماری هستیم.

جهانپور در ادامه گفت: ما تفاوتی بین اتباع خارجی کشورها قائل نیستیم. افرادی که بیمه هستند مانند اتباع کشور هستند. یک مشکلی که وجود دارد این است که کشورهای همسایه ما، آمار نامشخصی را اعلام می کنند. منطقه مدیترانه شرقی از دو سوی شرق و غرب محاصره است. این آمارها نمی‌تواند درست باشد که تمام کشورهای منطقه اندازه یک کشور هم مبتلا نداشته باشد. دلایل متفاوتی دارد که این آمارها اعلام می شود. اما برخی کشورها هم  با آمارهای کم تلاش می کنند بیماران را به کشور ما بفرستند. اما امروز ما امکان پذیرش بیمار از خارج کشور نداریم. اگر روزی اوضاع ایران کنترل شد، ما می‌توانیم در خود کشورهای مجاورمان اقدام به ارسال نیرو کنیم. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در پایان گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که هم کمبود پزشک داریم و هم با کمبود پرستاران مواجه هستیم. تا آنجا که می شود از ظرفیت دولت استفاده کردیم تا این کمبودها را رفع کنند. بیش از ۴۵۰۰ پرستار که به عنوان مدافعین سلامت از اسفند مشغول هستند، به عنوان نیروی پیمانی جذب می شود. تا فردا این اطلاعات در اختیار هم‌وطنان قرار می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز