خبرگزاری کار ایران

حریرچی اعلام کرد:

مردم برای درمان بیماریهای غیرکرونایی اورژانسی به مراکز درمانی مراجعه کنند/ارجاع ۱۶ هزار نفر به بیمارستانها در طرح غربالگری

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۹۱۵

معاون کل وزارت بهداشت از مردم خواست درخصوص بیماریهای غیرکرونایی اورژانسی حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی در نشست خبری خود گفت: میانگین بیماری در کشور ما نشان می دهد که مردم ایران از فرهنگ بالائی برخوردار هستن. آنها  به توصیه ها توجه می کنند و رفتار صحیح را دارند. البته برخی افرادی معدود توجه نمی کنند و ما خواهش می کنیم این افراد نیز به توصیه‌هارا جدی بگیرند. مضاف براین،  تصمیم دولت است> با افرادی که توجه نمی کنند برخورد قانونی خواهد شد. 

وی درباره درمان سایر بیماریهای غیرکرونایی گفت: سایر بیماری های غیر کرونا و  بروز آن‌ها کاهش پیدا نکرده است. در برخی از استان‌ها در اورژانسها می بینیم که بیماران غیرکرونایی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌‌کنند. این منجر به شدت بیماری‌ آنها می شود. مردم در موارد اورژانسی غیر کرونایی به موقع مراجعه کنند و کسانی که  بیماری غیرکرونایی دارد پس از تعطیلات مراجعه کنند. 

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: در این شرایط اشتغال کم دو گروه از مردم را فراموش نکنید. دولت به قوت در این زمینه کار می کنند اما دو گروه نیاز به کمک بیشتری دارند.  مانند تمام کشورها در این زمینه هت مردم نیز اهمیت داردو یکی از این گروه‌ها خانواده هایی هستند که در گذشته هم با کمک‌های خیرین زندگی می کردند. حتما به این خانوارها کمک شود. همچنین به خانواده‌هایی که سرپرست خانوارآنها  کارگر روزمزد بوده است. آنها نیز به کمک نیاز دارند.

حریرچی افزود: فرصتی که برای ماندن در خانه است را استفاده کنید. گویا زیاد عادت به باهم بودن نداریم. خواهشا به نکات مثبت همدیگر توجه کنیم، سعی نکنیم نکات منفی را ببینیم و بخواهیم موشکافی کنیم. کشورهایی را رصد می کنیم که خودکشی و طلاق در آنها زیاد داشته اند. 

وی افزود: ما نگرانیم که پرداخت از جیب مردم بالا برود. مواد ضدعفونی را درست استفاده کنید. ما استفاده ماسک را درشرایط عادی توصیه نمی‌کنیم. مشاهده می‌کنیم که مراجعه مردم به مراکز پزشکی کاهش پیدا کرده است. عده‌ای به خاطر جراحی‌های زیبائی یا مانند آن مراجعاتشان را  کنسل کرده اند که کار خوبی است. اما نباید اقدامات اورژانسی کاهش پیدا کند. همچنین ما نیاز داریم که نگذاریم کادر درمانی ما فرسوده شود. 

وی گفت: تلاش می کنیم بعد از عید از بخش خصوصی بیشتر کمک بگیریم ولی باید آماده شرایطی باشیم که پیش رو داریم.

مدیر کل وزارت بهداشت در ارتباط با طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: ما چهار سطح قرنطینه داریم. یکی ایزوله افراد مبتلا است. اصطلاح قرنطینه برای کسانی در متون پزشکی به کار می‌رود که مشکوک به بیماری هستند. صدراعظم آلمان به خاطر مصاحبت با یک پزشک، قرنطینه شده است. ما در هفته اخیر افرادی را که مراوده با بیماران داشتند قرنطینه کردیم. 

وی ادامه داد: قدم بعدی، فاصله گذاری اجتماعی است و برای تمام افراد جامعه فاصله فیزیکی ایجاد می‌کنیم. این طرح نیز سطوح مختلفی دارد که سطح به سطح مبنی بر اهمیت مکان‌ها اجرا می‌شود. ما از اواسط اسفند ماه این اقدامات را انجام دادیم. سطح بعدی، لاک داون است. این چیزی است که رسانه ما آن را تنها قرنطینه می‌داند. یعنی حکومت نظامی. این سطح از قرنطینه فقط در چین انجام شد. این بخاطر این بود که ۵ میلیون نفر از ووهان خارج شدند. مردم ما تحمل این را دارند که بگوییم از خانه خارج نشوند. ولی آیا ما توان این را داریم که غذا را به درب خانه‌ی افراد ببریم؟

حریرچی گفت: ببینید که لاک داون‌های متفاوتی در جهان هست و استثناهائی برای رفت و آمد دارد که در نهایت سطحی می‌شود که ما اتخاذ کرده‌ایم. فرانسه لاک داون را انجام داده است، اما شما می توانید برای خرید، برای درمان، برای مراقبت از مسن‌ها یا پرستاری کودکان از خانه خارج شوید، یا می‌توانید برای پیادروی یا گردش حیوان خانگی خارج شوید. اگر شبکه انگلیسی سی ان ان را ببینید، مردم در شهرها هستند. ما از رفتار مردممان راضی هستیم اما گلایه‌هایی هم داریم.

حریرچی بیان کرد: متاسفانه  سال های گذشته هم در نوروز شیمی درمانی را متوقف می کردند. هر بیماری که شیمی درمانی انجام می‌داد، باید در همان بیمارستان دولتی درمان شود. دوم بیمارانی که جدید که پیدا می‌شوند، اگر استطاعت بخش دولتی دارند را به بخش دولتی رجوع کنند. برای کادر درمانی سخت است ولی ما تعهد داریم و تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا این درمان‌ها را وانگذاریم. 

وی در رابطه با کیت‌های تست کرنا، گفت: کیت‌های ما، در ابتلای امر عمدتا اهدائی بود. قسمتی را کشور چین به ما اهدا کرد. بعد ما خریداری کردیم. قیمتی بالایی برای آن پرداخت نکردیم. امروز ما می خواهیم پیگیری افراد مشکوک را داشته باشیم. یعنی اگر کسی مبتلا است خودش و تمام افرادی که با او نزدیک بودند را تست کنیم. بنابراین نیاز به تست بیشتر داریم. یعنی از شش هزار باید به ۱۵ هزار تست و مصرف کیت برسیم تا بتوانیم افراد را به مراکز پیش‌بیمارستانی مراجعه دهیم. 

معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: بنابراین وقتی آزمایشات زیاد می‌شود، قیمت کاهش می‌شود. قیمت‌هایی که الآن پرداخت می کنیم حدود ۸ یورو برای یک کیت است. احتمالات را بررسی می کنیم تا شاید از بخش خصوصی برای آزمایشات استفاده کنیم. برخی آزمایشات را با قیمت مناسب انجام می دهند. البته از طرف ما کیت به آن‌ها داده نمی‌شود ولی می توانند قانونا و به راحتی کیت وارد کنند. خیلی از مراکز خصوصی خوب عمل کرده اند و برخی از ازمایشات کیفیت پایین را قیمت بالا داشتند که با آنها برخورد قانونی می‌شود. 

حریرچی در ادامه افزود: در ارتباط با آمریکا، آنها کمکی بما نکردند و موانع را هم افزایش می دهند. نمی‌خواهد به ما کمک کنند، موانع سر راه را بردارند. ما در صادرات غیرنفتی وضعیتی داریم که اگر موانع را بردارند، کارمان را می کنیم. ما پول داریم و می توانیم نیازمان را برآورده کنیم. اما آنها یا پول‌ها را بلوکه می‌کنند و از انتقال آن جلوگیری می‌کنند. یا آنکه شرکت‌ها را تهدید می‌کنند که با ایران همکاری نداشته باشند. 

وی گفت: استان گیلان جزو استان‌ها پرشیوع ما بوده است. خوشبختانه بسیار خوشحال هستیم چرا که مناطق پرشیوع ما، کاهش یافته است. مثلا از ۱۰۰ تا بیمار به ۸۰ بیمار رسیده است، این خیلی موفقیت خوبی است. در رابطه با بیمارستان‌ها اگر تخت‌های خالی زیر بیست درصد باشند بحران است. این وضعیت بحران را در حال حاضر در گیلان داریم.  

معاون کل وزارت بهداشت اشاره کرد: این اظهاراتی که در رابطه با فوت افراد می گویند باطل است. یک زمان به ما طعنه می زدند که کاری نکرده‌اید. اما امروز مبرهن شده است،  اگر چه کشورهای خارجی مانند ایتالیا و امریکا و.. فرصت بیشتر و امکانات بیشتری داشته‌اند، اما مدیریت ضعیفتری دارند. برخی از سازمان‌های بین‌المللی که اقتصادی هستند، تحت امر آمریکا هستند. در عمده این  سازمان‌ها هیچ کمکی به ما نمی‌شود. اما در سازمان‌هایی مانند بهداشت جهانی و سازمان‌های غیرسیاسی کمک‌هایی به ما شده است که اگر کم هم باشد ما پذیرای آن هستیم. 

وی افزود: فرضیه ترور بیولوژیک را نمی‌شود منتفی دانست. امریکا و چین هم مدعیانی دارند. کمیته ای در وزارت بهداشت قضیه را پیگیری می‌کند. اما شیوع در همه کشورها است. باید در این رابطه تحقیقات بیشتری شود، میبینیم که ممکن است اروپای غربی و آمریکا وضعیت شدیدتری خواهند داشت. بنابراین نیاز به تحقیقات بیشتر برای اینگونه اظهارات داریم. 

حریرچی گفت: در رابطه درمان، اکثر درمان‌های توصیه شده ای که الآن وجود دارد، اختصاصی کرونا نیستند و اثرات کم دارند. درمان‌های توصیه شده توسط ما و سازمان‌های جهانی مضر یا کم اثر هستند. اینکه دارو تولید شود، حداقل یک سال یا ۱۸ ماه وقت لازم است. بنابراین اگر کسی در کل جهان ابراز کرد که دارو کشف یا تولید کرده است دروغ می گوید. این موضوعات بیزینس است. یا داروهای سنتی که می‌گویند می توانند مکمل باشد. ولی اینکه داروی آنها از چند سال پیش کشف کرده اند، دروغ است. بخاطر متانول در چند شهر چهار برابر کرونا کشته داده ایم. ما کودک چهارساله کشته شده به خاطر مصرف متانول داشتیم. بنابراین مردم آگاه باشند.

حریرچی گفت: ما نگران هزینه‌های نظام درمانی هستیم. همچنین تامین کننده‌های هزینه نظام درمان یعنی دولت، بیمه و مردم کم شده است و ممکن است اثرات طولانی مدتی داشته باشد. خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده است، مانند آنکه تخت‌های آی‌سی‌یوی ما ۵ برابر شده بوده اند، مشکلات ما را رفع کرد. بویژه در جابجائی این امکانات توانمندیم. هم اکنون در خیلی از مناطق محروم مانند سوسنگرد و کژاوه بیمارستان زدیم. این ثمره کارهایی است که در سال‌های گذشته در ایران انجام شد. ما در زمانی که بیماری اوج می‌گرفت نگران ظرفیت بودیم. اما خوشبختانه در عمده شهرها بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت ما مصروف نظام درمان شند. 

معاون کل وزارت بهداشت گفت: چین هم در ابتدای شیوع کرونا، تعداد مبتلایان پزشکان زیاد بود. اما طبق مطالعات آخر بیشتر پزشکان مبتلا مربوط به بیرون از بیمارستان بود. ما متاسفیم که مانند همه دنیا نتوانستیم در روزهای اول به همه ماسک بدهیم. این فداکاری پزشکان بود. 

حریرچی گفت: ما ناراحتیم که کرونا آمده است، اما میزان مرگ و میر ما کاهش داشته است. یعنی سال‌های پیش که ۴۴ درصد مرگ‌ و میر تصادفات داشتیم ۶۰ درصد کاهش داشته است و مرگ و میر ناشی از آب و هوا کاهش پیدا کرده است. یک سری ثمرات اجتماعی دارد که یکپارچگی انسان‌ها و مردم ما است. یعنی کل دنیا فهمیدند که یک ویروس بسیار کوچک می تواند همه ما را متاثر کند، پس باید جز خودخواهی و اینکه ادعای خدائی کنند، به مسائل دیگری هم توجه کنند.

حریرچی گفت: ما در یکی از روستای ۴۰۰ نفری بیش از ۱۲۰ نفر جمعیت افزوده غیر بومی داشتیم.  یعنی سی درصد افزایش جمعیت به خاطر افراد نگران شهری داشتیم که از ترس به آن روستاها رفتند. الان نگرانی ویژه ما آن محلات هستند. ما در ۱۳ استان پرشیوع و اولیه ، به طرز قابل توجهی شیوع کمتری داریم. موارد ابتلا در روستاها کم است ولی استثنائاتی با شیوع بالا وجود دارد. 

معاون کل وزارت بهداشت گفت: بسیار نگران تعطیلات ۱۵ روزه عید بوده ایم، چون در بخش‌های خصوصی و حتی بخش دولتی کاهش خدمات داشته ایم. امیدواریم بعد از تعطیلات این کاهش را رفع کنیم، بویژه برای بخش خصوصی تا کمک آن‌ها باعث شود بخش دولتی ما یک نفسی بکشد تا بتوانیم مقابله پایدار داشته باشیم.

وی در ارتباط با ادعاهای داروئی و رسانه‌ها گفت: نباید رسانه‌ها آزمایشات اولیه را به عنوان یک کشف مطرح کند. فکر افرادی باشید که بیماران آنها در آی‌سی‌یو هستند و مضطرب هستند. آنها با این اظهارات بدلیل بیمارشان در مراکز درمانی جمع می‌شوند و با ناامیدی بازمی گردند. افراد خودشان را جای خانواده‌‌هایی بگذارند که بیمار آی‌سی‌یو در بیمارستان دارند. 

حریرچی در رابطه با هزینه درمان بیماران کرونا گفت: تا الان،  ما از بیماران طبق قانون مصوب خودمان هم که ۱۰ درصد فرانشیز بود وجهی نگرفته‌ایم. یکی از مشکلات ما با افراد بیمه نشده است همچنین در خصوص اتباع غیرمجاز یا اتباع مجازی که بیمه ندارند نیز با مشکلاتی مواجهیم. ما تا الآن حدود ۶۰ میلیون نفر را غربالگری کردیم. ۴۹میلیون نفر تماس از سمت ما بود. دو میلیون نفر نیاز به ارجاع به پزشک داشتند و ۱۶ هزار نفر به بیمارستانها ارجاع شده اند. 

وی در پایان گفت: یکپارچگی و به قول امام وحدت کلمه نیاز امروز ما است. وقت جناح بندی نیست. افراد خارج و داخل نظام باید دست یکدیگر را بگیرند. تحلیل‌هایی وجود دارد که دوران پسا کرونا، دورانی متفاوت از لحاظ تمام تجربه‌های سیاسی ما در گذشته خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز