خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار از شیوع کرونا در ایران؛

۳۸۳۰۹ مبتلا، ۲۶۴۰ فوتی و ۱۲۳۹۱ بهبودیافته/طرفداران حکومت نظامی اولین منتقدان آن خواهند بود/اینکه ویروس از زیر زمین دیگران را بیمار کند، محتمل نیست/برای کاهش مرگ‌ومیرها پلاسمادرمانی را توصیه می‌کنیم/اطلاعیه ستاد ملی مدیریت کرونا+پروتکل دفن متوفیان کووید 19

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۸۳۵

پس از گذشت ۳۹ روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تا ظهر روز گذشته ۳۸۳۰۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۶۴۰ نفر فوت شده و ۱۲۳۹۱ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از گذشت ۳۹ روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تا ظهر روز گذشته ۳۸۳۰۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۶۴۰ نفر فوت شده و ۱۲۳۹۱ نفر بهبود یافته‌اند. طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از روز هشتم فروردین ماه آغاز و تا بیستم فروردین ماه ادامه دارد.

در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق هوا در رسانه‌ها مطرح شد که کیانوش جهانپور (رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت) این موضوع را در نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، قویا تکذیب کرد. همچنین ایرج حریرچی (معاون کل وزارت بهداشت) از استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در روزهای آینده برای درمان بیماران غیرکرونایی خبر داد. پلیس تهران بزرگ نیز برای اجرای هرچه بهتر دستورالعمل فاصله‌گذاری اجتماعی اقدام به تشکیل ۷ کمیته در این پلیس کرده است. همچنین براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی در تهران لغو نمی‌شود و کماکان با محدودیت ادامه خواهد داشت.

ایجاد تخت‌های نقاهتگاهی در سراسر کشور توسط ارتش جمهوری اسلامی

درمان بیماران غیرکرونایی در بیمارستان‌های ارتش در استان‌های مختلف

امیر بهزاد موذنی (رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش) در گفتگو با ایلنا، درباره فعالیت‌های ارتش جمهوری اسلامی گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی زمینی از همان روزهای اول شیوع بیماری کرونا در کشور به صورت فعالانه با در اختیار گذاشتن بیمارستانهای ثابت خود برای درمان بیماران کرونایی در اختیار وزارت بهداشت، وارد عمل شد.

وی ادامه داد: ضدعفونی کردن معابر، غربالگری و رفع آلودگی معابر عمومی نیز از دیگر اقدامات ارتش در بحث کرونا بوده است. همچنین ارتش براساس نیازمندی استانها اقدام به ایجاد نقاهتگاه‌هایی برای نگهداری بیماران پس از درمان کرده است.

رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: بعد از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر برخورد بیولوژیک با این رویه، رزمایشی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد که بخشی از این رزمایش ایجاد نقاهتگاه هزار تختی در تهران بود که توسط ارتش جمهوری اسلامی در ظرف مدت ۴۸ این نقاهتگاه در تهران ایجاد شد و از زمان ابلاغ ایجاد این نقاهتگاه در ۴ فروردین ماه این نقاهتگاه در ۶ فروردین ماه با حضور فرمانده ارتش، دکتر حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، دکتر زالی رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران افتتاح شد. 

امیر موذنی تصریح کرد: بیش از ۶ هزار تخت نقاهتگاهی توسط ارتش نیروی زمینی در دیگر نقاط کشور برپاه شده است. همچنین نیروهای ارتش در بیش از ۳۰۰ نقطه در اقصی نقاط ایران در خصوص بحث غربالگری برای بیماریابی و جداسازی بیماران فعالیت داشته است. در ورودی اکثر شهرها نیز جداسازی و ضدعفونی کردن خودروها و ماشین ها توسط نیروی زمینی ارتش انجام شده است.

وی با اشاره به ایجاد بیمارستان صحرایی توسط ارتش گفت: در دو شهر هدف قم و رشت به صورت ویژه هر روز شهر توسط نیروهای ارتش ضدعفونی می‌شود. به غیر از تهران به درخواست استان قم با توجه به شیوع گسترده بیماری در این استان در تاریخ ۱۴ اسفندماه در قم یک بیمارستان صحرایی ۵۰ تختخوابی احداث شد و با توجه به رزمایشی که برگزار شد ۳۰۰ تخت نقاهتگاهی نیز به این بیمارستان صحرایی اضافه شده است. 

رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش با اشاره به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی برای تولید دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده یادآور شد: ماسک، لباس‌های حفاظت فردی، ضدعفونی‌کننده دست و ضدعفونی‌کننده سطوح نیز در یگان‌های ارتش تولید شده است. همچنین فعالیت‌های تحقیقاتی برای تشخیص بیماری کرونا در ارتش جمهوری اسلامی در حال انجام است. 

امیر موذنی در پاسخ به این سوال که آیا ارتش از ظرفیت‌های درمانی خود برای درمان بیماران غیرکرونایی نیز استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: نیروی زمینی ارتش ۲۴ بیمارستان از ۲۶ بیمارستانی که در سراسر کشور دارد را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است. همچنین در برخی از شهرها مانند گرگان، بخشی از شهر مشهد، تبریز از بیمارستان‌های ارتش برای درمان بیماران غیرکرونایی استفاده می‌شود تا بیمارستانهای دانشگاهی وابسته به وزارت بهداشت بتوانند به بیماران کرونایی خدمات ارائه دهند. البته در تمام بیمارستانهای ارتش بیماران نیروهای مسلح و بازنشستگان ارتش و نیروهای مسلح پذیرش می‌شوند و تمام تخت‌های بیمارستانهای ارتش با هماهنگی دانشگاه هر استانی نیز می‌تواند در اختیار بیماران کرونایی قرار بگیرد که در اکثر استانها بیمارستانهای ما نیز درگیر این موضوع هستند. 

وی با اشاره به غربالگری نیروهای مرزی توسط ارتش جمهوری اسلامی ادامه داد: عملیات غربالگری و بیماریابی در پادگان‌ها تحت نظارت ارتش جمهوری اسلامی در حال انجام است. خوشبختانه باتوجه به اینکه از اواسط بهمن ماه دستورات پیشگیری در خصوص فاز دوم آنفولانزا صادر شده بود خوشبختانه هیچ اپیدمی در پادگان‌های ارتش اتفاق نیفتاده است. 

رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش درباره آمادگی ارتش برای ایجاد بیمارستان‌های صحرایی گفت: همانطور که امیر فرماندهی نیروی ارتش جمهوری اسلامی هم اعلام کرده است ما تا ۱۵ هزار تخت توان افزایش تخت‌های نقاهتگاهی را داریم و در هر نقطه‌ای که وزارت بهداشت تمایل داشته باشد می‌توانیم بیمارستان صحرایی برپا کنیم.

هیچ‌کدام از هتل‌های استان فارس نیروهای‌شان را تعدیل نکرده‌اند

مردم به تماس‌‌های ۴۰۳۰ پاسخ دهند

خودروهای پارک شده در اطراف پارک‌ها و مراکز تفریحی جریمه می‌شوند

سیدحسن سیادتان (رئیس جامعه هتل‌داران استان فارس) در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه تمام هتل‌های استان فارس تا اطلاع ثانوی تعطیل است، می افزاید: فعالیت هتل های استان بعد از حل شدن موضوع کرونا مجددا آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ‌کدام از هتل‌های استان نیروهای‌شان را تعدیل نکرده‌اند، می افزاید: طرح پرداخت بیمه بیکاری توسط دولت باعث شد تا نیروها و کارگران هتل‌ها برای دریافت بیمه بیکاری اقدام به ثبت نام کنند.

سیادتان ادامه می دهد: اگر چه شیوع کرونا مشکلات عدیده ای را برای هتل‌داران و فعالان این بخش ایجاد کرد اما پرداخت سه ماه بیمه بیکاری به کارمندان هتل می تواند بخشی از ضررها را جبران کند.

محمدرضا دهقانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اجرای طرح غربالگری درباره بیماری کرونا اظهار داشت: همکاران ما در مراکز جامع سلامت، مراقبان سلامت یا بهورزها تماس تلفنی با مردم گرفته و از آنها در مورد علائم اصلی بیماری کرونا سوال می‌پرسند. متاسفانه برخی از مردم وقتی همکاران ما با آنها تماس می‌گیرند، شماره ۴۰۳۰ به روی گوشی‌ها نمایش داده می‌شود و پاسخگو نیستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با بیان اینکه شماره ۴۰۳۰ تبلیغاتی نیست بیان داشت: برقراری این تماس‌ها برای سلامت مردم و شناسایی افراد در صورت ابتلا است.

وی با اشاره به موارد پیگیری توسط سایت سلامت و خود ارزیابی عنوان کرد: وارد کردن شماره تلفن همراه در سایت برای ارسال جواب ارزیابی به فرد است و وارد کردن کد ملی باعث می‌شود که بدانیم این فرد تحت پوشش کدام خانه بهداشت است و کدام بهورز پیگیر خواهد بود.

صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد هم گفت: تمامی مسیرهای ورود و خروج به استان مسدود است و تنها مسیر پل تقوی به میدان جانباز با کنترل شدید باز است که در روزهای 12 و 13 فروردین مسیر خروجی مسدود خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین ‌ماه توقف وسایل نقلیه اطراف و نزدیک پارک ها، بوستان ها و مراکز تفریحی و گردشگری استان ممنوع بوده و با خودروهای توقف شده به مانند متخلف برخورد می‌شود و با توقیف یک ماهه خودرو و ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی، ‌برای متخلفان اعمال قانون خواهد شد.

قوه قضائیه به تسهیل اجرای طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» کمک کند

به وزارت بهداشت در مبارزه با کرونا اعتماد کنیم

معاندان هیچ‌گاه نکات مثبت را نمی‌گویند

علی اکبری در گفتگو با ایلنا، درباره ضرورت اعتماد به آمارها و اقدامات ارائه شده نظام بهداشت و درمان در این روزها که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، گفت: وزارت بهداشت و درمان و متصدیان و مسئولان زحمات خودشان را می‌کشند و ما باید به آنها اعتماد کنیم؛ چراکه در سایه اعتماد و همدلی است که می‌توانیم این روزهای سخت را پشت سر بگذاریم.

نماینده مردم شیراز درباره ضرورت مقابله با فرافکنی و دروغ پردازی ضد انقلاب و معاندان بیان کرد: صحبت‌هایی در شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود که گاهی اوقات یک کلاغ و چهل کلاغ است و ما نباید به اینگونه اخبار که مبنایی ندارند توجه کنیم و اعتماد داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شبکه‌هایی هستند که هیچگاه نکات مثبت و اقدامات سازنده‌ای که صورت گرفته است را نمی‌گویند و همه نکات منفی را بزرگ‌نمایی می‌کنند و این گونه به مخاطب القا می‌کند که هیچ کاری صورت نگرفته است.

 اکبری در خصوص ایجاد همدلی و یکصدایی در شرایط فعلی میان مردم و مسئولان به جای حمله به قوه مجریه، گفت: تصمیماتی که گرفته می‌شود اگر اشکال هم داشته باشد باید اجرایی کنیم، چراکه برای سلامتی خود ما اتخاذ می‌شود.

 وی با بیان این که در دنیا گفته می‌شود عبور از این بیماری با مشارکت مردم صورت می‌گیرد، عنوان کرد: این نکته را باید جدی بگیریم. مردم باید از آمدن به خیابان‌‌ها، مسافرت‌های غیرضروری و رفت و آمدهایی که موجب انتقال ویروس می‌شود، خودداری کنند. خوشبختانه بخش عمده‌ای از جامعه ایران این مسائل را رعایت می‌کنند و باید گله را از آن بخش کنیم که نه تنها توجه به آنچه که گفته می‌شود نمی‌کند بلکه به راحتی در هر جایی که دلشان می‌خواهد تردد دارند.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شاید این افرادی که امروز به مسافرت می‌روند و یا رفت و آمد می‌کنند خودشان ناقل باشند و جاهای دیگر را آلوده کنند ما باید به اطلاعاتی که وزارت بهداشت و درمان می‌گوید توجه کنیم چرا که مرجع تصمیمات رسمی کشور هستند.

وی درباره اینکه ورود قوه قضاییه به روان‌سازی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی چه کمکی می‌کند، گفت: همه ارکان نظام باید حضوری فعال در اجرای این طرح داشته باشند و این را جزو وظایف ذاتی‌شان قرار دهند که منافع مردم از منافع شخصی مهم‌تر است.

اکبری گفت: قوه قضاییه زمانی که ضرورت ایجاد می‌کند باید به صورت قهری برخورد کند و به اعتقاد من باید به این ماجرا ورود داشته باشدو با خاطیان برخورد کند.

وی ادامه داد: نباید به خاطر منافع کوتاه‌مدت عده‌ای معدود سلامت کل جامعه را به خطر بیندازیم، ممکن است افرادی ضرر کنند اما نگاه ما باید به کل جامعه باشد.

این نماینده مجلس شورای تاکید کرد: ما باید منافع کل کشور را در نظر بگیریم اینکه روزهایی که  بیماری بگذرد ما می‌توانیم ضررهای اقتصادی را جبران کنیم اما آیا ضررهای جانی را می‌توانیم برگردانیم؟ قطعاً قوه قضاییه باید برای سرعت دادن به بهبودی چنین وضعیتی ورود کند.

تا زمانی که به شرایط عادی بازنگشتیم، سختگیری‌ها ادامه یابد

اسدالله عباسی (سخنگوی هیات رئیسه مجلس) در گفتگو با ایلنا، درباره طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و اثرگذاری آن و همچنین نقش دستگاه‌های مختلف برای اجرای این طرح، گفت: این طرح می‌تواند دو وجه فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، در وجه فرهنگی باید روی مردم کار شود و به آنها گفته شود که این طرح باعث تامین سلامت آنها و همچنین افزایش سرعت عمل در قطع زنجیره انتقال می‌شود.

وی افزود: وجه فرهنگی باعث می‌شود که مردم با خودشان و عوامل اجرایی، دولت و سایر نهادها و سازمان‌ها تعاون و همکاری داشته باشند؛ مثل بسیاری از کشورهای توسعه یافته که راه‌های مختلفی را طی کرده‌اند، هر چه سریع‌تر این معضل را از پیش پا برداریم.

نماینده مردم رودسر در مجلس با بیان اینکه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ساده‌ترین و بدیهی‌ترین راهی است که انتخاب شده است، اظهار داشت: هر چند که این طرح باید از ماه قبل یعنی همان زمانی که علائم این بیماری تشخیص داده شد، به مرحله اجرا می‌رسید و باید قبل اینکه اینقدر این ویروس فراگیر و زحمت‌زا شود اقدامات لازم انجام می‌شد، اما اکنون هم که فراگیر شده و زحمات چند برابر شده باید بخش فرهنگی آن برای مردم نهادینه و فرهنگ‌سازی شود.

وی ادامه داد: در بخش اجتماعی هم قانون و مقررات وجود دارد و حکومت و دولت به این نتیجه رسیده‌اند که این راه می‌تواند زنجیره شیوع ویروس را قطع کند و هر چه سریع‌تر ضمن پیشگیری درمان را هم انجام دهند؛ چراکه اگر این موضوع طولانی شود، علاوه بر اینکه مردم خسته می‌شوند، هزینه‌های آن نیز سنگین‌تر شده و کادر درمانی هم خسته می‌شوند.

عباسی گفت: اینگونه نیست که هر یک نفری که بیمار می‌شود، تنها یک تخت را اشغال کند، بلکه  میلیون‌ها تومان درمان هر فرد هزینه دارد، آن‌هم در صورتی که اگر درمان شود و اینکه راه درمان کسی که مبتلا شده وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات این بود که نه مردم و نه مسئولان در ابتدا موضوع را جدی نگرفتند و بی‌خیالی طی می‌کردند،  انگار نه انگار که چنین پدیده شومی در کشور ما در حال شیوع است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با تاکید بر این که قرنطینه و سختگیری باید ادامه داشته باشد، بیان کرد: وقتی که مجلس به عنوان قوه قانون‌‌گذاری و نهادی که ناظر بر عملکرد ستاد مدیریت مقابله با کرونا است، از نظر این نهاد تبعیت و جلساتش را کنسل می‌کند، مردم نیز باید این موضوع را به عنوان یک سمبل و الگو قرار دهند و همه می‌بایست کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای قرنطینه را باید به عنوان یک خط قرمز در نظر بگیریم؛ چراکه اگر رعایت نشود برنامه‌ریزی که دستگاه‌های ذی‌ربط برای ریشه‌کنی این بیماری در  زمان کوتاه انجام داده‌اند افزایش می‌یابد و اقتصاد کشور آسیب می‌بیند.

عباسی با بیان اینکه  برخی بیماری را فقط در بیمارستان می‌بینند اما باید به اقتصاد هم توجه داشته باشیم، چرا که اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند، اقتصاد و تولید مختل می‌شود و بعد از آن رشد اقتصادی ما پایین می‌آید، اظهار داشت: این موضوع باعث می‌شود که درآمد کشور کاهش پیدا کند، در این صورت چگونه دولت باید برای خودش درآمد ایجاد کرده و معاش و زندگی مردم را تامین کند؟ بنابراین مردم باید به این مسائل هم توجه کنند چرا که دولت باید هزینه‌های درمانی را هم بدهد؛ دولت این هزینه‌ها از کجا باید بیاورد؟ آنهم در این شرایط سخت تحریمی که وجود دارد و دشمنان کماکان اصرار بر تحریم دارند.

وی تصریح کرد: مردم می‌بایست این شرایط را درک و با مسئولان همکاری کنند تا از این شرایط عبور کنیم و اعلام کنیم که به دلیل همکاری و آگاهی مردم توانستیم زودتر از سایر کشورها از اپیدمی گذر کنیم.

نماینده مجلس دهم درباره نقش قوه قضائیه در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: قوه قضاییه تضمین قانون است یعنی اگر کسانی می‌خواهند قانون را زیر پا گذاشته و  آن را مختل کنند، قوه قهریه و قوه قضایی باید با آنها برخورد جدی داشته باشد. باید برخورد با کسانی که هنجار را زیر پا گذاشته و قانون‌شکنی می‌کنند و با بی‌مبالاتی  باعث می‌شوند که مردم آسیب ببینند، مورد توجه این ارگان قرار بگیرد.

وی بیان کرد: متخصصان باید تشخیص دهند که آیا در این حدی که گفته می‌شود مسافر جابجا شده است یا نه؛ اگر شده باشد، برای مسئولان متاسفیم که سعی کردند فقط با توصیه مردم را از مسافرت منع کنند و اقدام دیگری انجام ندادند.

عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به وجود آمدن پیک جدید شیوع بیماری با بازگشت مسافران نوروزی، با بیان اینکه چرا اصلاً اجازه داد شده که مردم به مسافرت بروند تا اینکه موج دوم ایجاد شود، گفت: حالا اگر این اتفاق افتاده است باید سختگیری‌ها، پایش و معاینه‌ها را در ورودی شهرها در نظر بگیرند و اگر افرادی مشکوک هستند آنها را در اردوگاه‌ها و نقاهتگاه‌هایی که مشخص شده است، بستری کنند.

وی تاکید کرد: مسئولان در این زمینه نباید کوتاه بیایند؛ چراکه اگر عده‌ای که به توصیه‌های آنها توجه نکرده‌اند و دچار آلودگی شدند به شهر و منطقه خودشان بازگردند آنجا را آلوده می‌کنند؛ بنابراین بر اساس مقرراتی که دارند آنها را به مدت دو هفته قرنطینه و بعد از درمان برگردانند؛ این سخت‌گیری‌ها باید باشد تا شاهد موج دوم که آقایان خوشبینانه پیش‌بینی می‌کنند، نباشیم؛ اصلا چرا باید فضا را آزاد بگذاریم که چنین اتفاقی بیفتد؟!

عباسی با اظهار تاسف برای مسئولانی که موضوع «موج دوم شیوع» را مطرح و القا می‌کنند، گفت: چرا باید چنین اتفاقی بیفتد؟ چرا این شبهه و ابهام را ایجاد می‌کنند؟ چرا دست روی دست می‌گذارند که اتفاق بیفتد اگر این اتفاق بیفتد مسئولیتش با کسانی است که این فرصت را به مردم و عوام داده‌اند که زندگی دیگران را مختل و قانون شکنی کرده‌ و باعث ایجاد دردسر و هزینه مادی و معنوی برای جامعه شده‌اند.

وی تصریح کرد: همه قوا از قوه مقننه و قضاییه گرفته تا همه دستگاه‌ها به جان مردم اهمیت بدهند و برای آن ارزش قائل باشند تا ما شاهد شاهد پرپر شدن عزیزانمان جلوی چشمان نباشیم.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره ضرورت ادامه تعطیلی‌ها تا بعد از ۱۵ فروردین، گفت: تا زمانی که به شرایط عادی بازنگشته‌ایم ناگزیر هستیم که از اجتماع جلوگیری کنیم و به گونه‌ای فضا را مدیریت کنیم‌ که زنجیره شیوع و انتقال قطعی شود.

برای تامین مایحتاج ضروری هیچ مشکلی وجود ندارد

تشکیل بیش از ۵۶۰۰ پرونده درخصوص اصناف متخلف در استان تهران

محمد امامی امین (معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری) تهران به ایلنا، گفت: تقریبا غیر از صنوفی که از منع فعالیت مستثنی شده‌اند کمابیش و به‌صورت موردی برخی از صنوف فعال بوده‌اند که طی گشت‌های انجام شده، با اصناف متخلف برخورد شده است. 

وی ادامه داد: در شهر تهران ۴۰۰ بازرسی توسط ۸ گشت مشترک با تعزیرات انجام شده است و ۴۷ پرونده به ارزش ریالی ۹۵.۷۱۰.۰۰۰ ریال باز شده است.

معاون اقتصادی استانداری تهران درباره گشت‌های انجام شده در توابع استان تهران تصریح کرد: تاکنون نیز ۳۱۷ بازرسی در  ۱۱ گشت مشترک انجام شده و در همین خصوص نیز ۱۶ پرونده به ارزش ریالی ۱۳۰.۱.۸.۰۰۰ تشکیل شده است. 

امامی امین خاطرنشان کرد: در استان تهران نیز در ۱۹ گشت مشترک ۷۱۷ بازرسی انجام شده و در مجموع ۶۳ پرونده به ارزش ریالی ۲۲۵.۸۱۸.۰۰۰ تشکیل شده است. همچنین در مجموع روزهای گذشته از ابتدای طرح نوروز ۹۹ در شهر تهران ۲۲۰۱۵ گشت انجام و ۳۷۹۳ پرونده تشکیل شده است. همچنین در توابع استان تهران ۲۱۷۵۰ بازرسی انجام و ۱۴۰۸ پرونده تشکیل شده است. در مجموع در استان تهران ۴۳۷۶۵ بازرسی انجام و ۵۶۴۶ پرونده تشکیل شده است. 

وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره مواد ضدعفونی‌کننده گفت: به گفته وزیر صمت حدود ۸ برابر تولید مواد ضدعفونی‌کننده افزایش پیدا کرده است و تقریبا در همه سوپرمارکت‌ها مواد ضدعفونی‌کننده نیز موجود است. در بخش ماسک نیز افزایش تولید بسیاری داشتیم و تقریبا در بازار در همه داروخانه‌ها ماسک نیز قابل تهیه است. 

معاون استاندار تهران خاطرنشان کرد: به گفته وزیر صمت نیز حدود ۱۸ میلیون گان و ماسک وارد شده است. 

امامی امین در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص تامین اقلام ضروری و مایحتاج مردم مشکلی در استان وجود دارد یا خیر گفت: ذخایر ما بسیار خوب است و در خصوص تامین مایحتاج ضروری مردم هیچ مشکلی در استان وجود ندارد. حتی گوشت گوسفند که در مقطعی افزایش قیمت داشت در حال حاضر به قیمت‌های اولیه بازگشته است و مشکلی برای تامین مواد غذایی و مایحتاج مردم نداریم. 

وی درباره برخورد با محتکران گفت: در حال حاضر به نسبت قبل بحث احتکار وجود ندارد چراکه هر کالایی که وجود داشته باشد زمان فروش و مصرف آن در حال حاضر است فقط در مواردی با احتکار الکل مواجه هستیم که سیستم قضایی با شدیدترین نحو با این افراد برخورد می‌کند. 

پیشنهاد ما به‌کار گیری روش پلاسمادرمانی است

FDA همین شیوه درمان را در پیش گرفته

برای کاهش مرگ و میرها باید سریعا وارد عمل شویم

پیمان عشقی (رئیس سازمان انتقال خون کشور) در گفتِگو با ایلنا، در رابطه با دستاوردهای تحقیقات پلاسمادرمانی در درمان کرونا و مراحلی که این مطالعات سپری کرده است، گفت: پلاسمادرمانی برای مقابله با کرونا‌، طرح مشترک سازمان انتقال خون و بیمارستان بقیه‌الله بود. پس از آن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از طریق بیمارستان مسیح دانشوری به گروه ما پیوست.

وی افزود: پس از آن که بیمارستان شهید بهشتی قم هم به ما پیوست، باید گفت 3 دانشگاه به علاوه سازمان انتقال خون، یعنی چهار مرکز تحقیقاتی کشور در این مطالعات شرکت دارند. در ابتدا البته، این طرح در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با همکاری سازمان انتقال خون، کلید خورد.

عشقی گفت: در گزارش‌های اولیه ما شاهد نتایج خوبی در درمان 13 بیمار مبتلا به کووید 19 بودیم. از آنجا که ممکن است براساس نتایج مرحله‌ای؛ آمار ما در هر روز متفاوت باشد، تصمیم کمیته علمی بر این است که جامعه آماری و اطلاعات تکمیلی را پس از مرحله‌ نهایی به صورت مکتوب به رسانه‌ها گزارش کنیم.

رئیس  سازمان انتقال خون کشور با تاکید بر اینکه، طرح پلاسمادرمانی برای بیماری‌های عفونی عقبه‌ی علمی محکمی دارد، بیان کرد: اینطور نیست که محققان ما خوابگردی کنند و این آزمایشات را شروع کنند. پلاسمادرمانی برای بیماران عفونی از تحقیقات برای آنفولانزای اسپانیائی از سال 1920 میلادی شروع شد و تا هم‌اکنون هم ادامه داشته است. این آزمایشات برای بیماری‌های سارس و مرس از خانواده کرونا، H1N1 یا همان آنفولانزای خوکی معروف و همچنین برای ابولا که در آفریقا رخ داد، انجام شده است.

عشقی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: وقتی بیماری‌های عفونی افراد را مبتلا می‌کند، سیستم ایمنی آنها واکنش نشان می‌دهد. افرادی که از پس بیماری برمی‌آیند و بهبو پیدا می‌کنند، یعنی سیستم ایمنی آنها دارای پادتن‌ها و پادزهرهای مکفی بوده است. پس از درمان با یک فاصله معقول و وابسته به نوع ویروس، این پادتن در حدی است که می‌توانیم پلاسمای آنها را استخراج کنیم و آن را به جریان خون فردی اضافه کنیم که در شرایط رو به ناپایداری پیش می‌رود. طبق نتایج تا الان، فاصله معقول برای کرونا ویروس دو هفته است.

وی افزود: این نتیجه‌گیری بر مبنای متون علمی و مستندات صورت گرفته است، آزمایشاتی که در چند ماه اخیر در چین برای کرونا انجام شده است، در گذشته هم برای بیماری‌هایی که ذکر شد، انجام شده بود. نتایج همه آن آزمایش‌ها تاثیربخشی خوبی را نشان دادند. به آن معنا که مدت بستری بیمارستانی کوتاه‌ می‌شده است و ورود به آی‌سی‌یو، مرگ و میر کاهش پیدا کرده است که همین امر هدف ما در درمان کرونا یا بیماری‌های عفونی شدید دیگر محسوب می‌شود، یعنی نجات جان بیمارانی که به ویروس مبتلا می‌شوند.

رئیس سازمان انتقال خون کشور بیان کرد: مسئله پیش‌روی ما این است که هر طرح تحقیقاتی ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خود را دارد. برای رفع این ظرافت‌ها که مستندات، تجزیه‌ و تحلیل و آنالیز برای اقدام درمانی را آماده می‌کنند، شاید دو یا سه ماه زمان لازم باشد اما از جهتی ضرب‌العجل برای نجات جان انسان‌ها مطرح است.

وی افزود: با نتایجی که از مشاهده تحقیقات تا الآن دیده‌ایم و با اتکا به عقبه علمی تحقیقات در زمینه پلاسمادرمانی، پیشنهاد می‌‌کنیم این طرح زودتر به‌کار گرفته شود. هم‌اکنون FDA سازمان غذا و داروی آمریکا چند روز پیش این درمان را به عنوان درمان آلترناتیو برای پروتکل درمانی خود تعریف کرد. آنجا هم هنوز مطالعات کامل نشده است اما پزشک می‌تواند با تشخیص خود و مجوز FDA درمان را انجام دهد.

عشقی گفت: هم‌اکنون ما هم به این مرحله رسیده‌ایم که می‌توانیم این پیشنهاد را به وزارت بهداشت بدهیم تا اگر پزشکان احساس ‌کنند بیمارشان نیاز به این درمان دارد، با مجوز و رعایت مکاتبات با دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت، این اقدام درمانی را انجام دهند. ما نتایج خوبی دیده‌ایم و این نتایج روز به روز بهتر می‌شود. ممکن است البته در آخر طرح نتایج تفاوت کند، ولی الآن نتایج امیدوارکننده است. مشکل امروز دنیا و مملکت ما مرگ و میر است، ما باید سریعا وارد عمل بشویم. نمی‌توانیم با یکسری داروی معمولی تا دوسال کار تحقیقاتی بکنیم تا ببینیم چه می‌شود.

مردم برای درمان بیماری‌های غیرکرونایی اورژانسی به مراکز درمانی مراجعه کنند

ارجاع ۱۶ هزار نفر به بیمارستان‌ها در طرح غربالگری

ایرج حریرچی در نشست خبری خود گفت: میانگین بیماری در کشور ما نشان می دهد که مردم ایران نشان دادند که فرهنگ مردم بالاست و به توصیه ها توجه می کنند و رفتار صحیح را انجام می‌دهند البته برخی افرادی معدود توجه نمی‌کنند و ما خواهش می‌کنیم این افراد نیز به توصیه‌ها توجه کنند البته تصمیم دولت این است که با افرادی که توجه نمی‌کنند برخورد خواهد شد.

وی درباره درمان سایر بیماریهای غیرکرونایی گفت: سایر بیماری‌ها شیوع و بروز آن کاهش پیدا نکرده است. در برخی از استانها در اورژانس‌ها می‌بینیم که برخی بیماران غیرکرونایی به مرکز درمانی دیر مراجعه کرده‌اند و منجر به شدت بیماری می‌شود. مردم در موارد اورژانسی غیرکرونایی را به موقع مراجعه کنند و هرکسی بیماری غیرکرونایی دارد بعد از تعطیلات مراجعه کند. 

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: در این شرایط اشتغال کم دو گروه از مردم را فراموش نکنید. دولت به قوت در این زمینه کار می‌کند اما دو گروه نیاز به کمک بیشتری دارند. یکی از این گروه‌ها خانواده‌هایی هستند که در گذشته نیز با کمک‌های خیرین زندگی می‌کردند حتما به این خانوارها کمک شود همچنین به خانواده‌هایی که سرپرست خانوار کارگر روزمزد است نیز باید کمک شود. 

حریرچی افزود: فرصتی که برای ماندن در خانه استفاده شده است مورد استفاده قرار گیرد. گویا زیاد عادت به باهم بودن نداریم. خواهشا به نکات مثبت همدیگر توجه کنیم، سعی نکنیم نکات منفی هم را ببینیم و بخواهیم موشکافی کنیم. کشورهایی را رصد می کنیم که خودکشی و طلاق زیاد داشته اند. ما نگرانیم که پرداخت از جیب مردم بالا برود. مواد ضدعفونی را درست استفاده کنید. ما ماسک را درشرایط عادی توصیه نمی‌کنیم. ما مشاهده می‌کنیم که مراجعه مردم به مراکز پزشکی کاهش پیدا کرده است. عده‌ای به خاطر جراحی های زیبائی کنسل کرده اند که کار خوبی است. اما نباید اقدامات اورژانسی کاهش پیدا کند. همچنین ما نیاز داریم که نگذاریم کادر درمانی ما فرسوده شود. 

وی گفت: تلاش می کنیم بعد از عید از بخش خصوصی بیشتر کمک بگیریم ولی باید آماده شرایطی باشیم که پیش رو داریم.

مدیر کل وزارت بهداشت در ارتباط با طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: ما چهار سطح قرنطینه داریم. یکی ایزوله افراد مبتلا است. اصطلاح قرنطینه برای کسانی در متون پزشکی به کار می‌رود که مشکوک به بیماری هستند. صدراعظم آلمان به خاطر مصاحبت با یک پزشک، قرنطینه شده است. ما در هفته اخیر افرادی که مراوده با بیماران داشتند را قرنطینه می‌کنیم. 

وی ادامه داد: قدم بعدی، فاصله گذاری اجتماعی است و برای تمام افراد جامعه فاصله فیزیکی ایجاد می کنیم. این طرح نیز سطوح مختلفی دارد که سطح به سطح مبنی بر اهمیت مکان‌ها اجرا می‌شود. ما از اواسط اسفند ماه این اقدامات را انجام دادیم. سطح بعدی، لاک داون است. این چیزی است که رسانه ما قرنطینه می‌داند. یعنی حکومت نظامی است. این سطح از قرنطینه فقط در چین انجام شد. این بخاطر این بود که ۵ میلیون نفر از ووهان خارج شدند. مردم ما تحمل این را دارند که بگوییم از خانه خارج نشوند. و ما توان این را داریم که غذا را به درب خانه‌ی افراد ببریم. 

حریرچی گفت: ببینید که لاک داون‌های متفاوتی در جهان هست و استثناهائی دارد. یعنی در فرانسه شما می توانید برای خرید، برای درمان، برای مراقبت از مسن‌ها یا پرستاری کودکان از خانه خارج شوید، یا می‌توانید برای پیادروی یا گردش حیوان خانگی خارج شوید. اگر شبکه انگلیسی سی ان ان را ببینید، مردم در شهرها هستند. ما از رفتار مردممان راضی هستیم اما گلایه‌هایی هم داریم.

حریرچی بیان کرد: متاسفانه  سال های گذشته هم در نوروز شیمی درمانی را متوقف می کردند. هر بیماری که شیمی درمانی انجام می‌داد، باید در همان بیمارستان دولتی درمان شود. دوم بیمارانی که جدید که پیدا می‌شوند، اگر استطاعت بخش دولتی را به بخش دولتی رجوع کنند. برای کادر درمانی سخت است ولی ما تعهد داریم 

وی در رابطه با کیت‌های تست کرنا، گفت: کیت‌های ما، قسمت عمده و اولیه اهدائی بود. کمی کشور چین به ما اهدا کرده بود. بعد ما خریداری کردیم. قیمتی بالای برای آن پرداخت نکردیم. امروز ما می خواهیم پیگیری افراد مشکوک را داشته باشیم. یعنی اگر کسی مبتلا است خودش و تمام افرادی که با او نزدیک بودند را تست کنیم. بنابراین نیاز به تست بیشتر داریم. یعنی از شش هزار باید به ۱۵ هزار برسیم تا بتوانیم افراد را به مراکز پیش‌بیمارستانی مراجعه دهیم. 

معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: بنابراین وقتی آزمایشات زیاد می‌شود، قیمت کاهش می‌شود. قیمت‌هایی که الآن پرداخت می کنیم حدود ۸ یورو برای یک کیت است. ما احتمالات را بررسی می کنیم تا شاید از بخش خصوصی برای آزمایشات استفاده کنیم. برخی آزمایشات با قیمت مناسب انجام می دهند. البته از طرف ما کیت به آنها داده نمی‌شود ولی می توانند قانونا و به راحتی کیت وارد کنند. خیلی از مراکز خصوصی خوب عمل کرده اند و برخی از ازمایشات کیفیت پایین با قیمت بالا داشتند که با آنها برخورد قانونی می‌شود. 

حریرچی در ادامه افزود: در ارتباط با آمریکا، آمریکایی ها کمکی نکردند و موانع را هم افزایش می دهند. نمی خواهد به ما کمک کنند، موانع سر راه را بردارند. ما در صادرات غیرنفتی وضعیتی داریم که اگر موانع را بردارند، کارمان را می کنیم. ما پول داریم و می توانیم نیازمان را برآورده کنیم. 

وی گفت: استان گیلان جزو استان‌ها پرشیوع ما بوده است. خوشبختانه بسیار خوشحال هستیم که مناطق پرشیوع ما، کاهش شیوع داشته است. مثلا از ۱۰۰ تا بیمار به ۸۰ درصد رسیده است، این خیلی موفقیت خوبی است. در رابطه با بیمارستان‌ها اگر تخت‌های خالی زیر بیست درصد باشند بحران است. این وضعیت بحران را در حال حاضر در گیلان داریم. 

معاون کل وزارت بهداشت اشاره کرد: این اظهاراتی که در رابطه با فوت افراد می گویند باطل است. یک زمان به ما طعنه می زدند که کاری نکرده‌اید. اما امروز مبرهن شد که اگر چه کشورهای خارجی مانند ایتالیا و امریکا و.. فرصت بیشتر و امکانات بیشتر دارند، مدیریت ضعیفتری دارند. برخی از سازمان‌های بین‌المللی که اقتصادی هستند، تحت امر آمریکا هستند. در برخی سازمان‌ها هیچ کمکی به ما نمی‌شود. اما در سازمان‌هایی مانند بهداشت جهانی کمک‌هایی به ما می‌شود که اگر کم هم باشد ما پذیرای آن هستیم. 

وی افزود: فرضیه ترور بیولوژیک را نمی‌شود منتفی دانست. امریکا و چین هم مدعیانی دارند. کمیته ای در وزارت بهداشت وپیگیری می‌کند. اما شیوع در همه کشورها است. باید در این رابطه تحقیقات شود، میبینیم که ممکن است اروپای غربی و آمریکا وضعیت شدیدتری خواهند داشت. 

حریرچی گفت: در رابطه درمان، اکثر درمان‌های توصیه شده ای که الآن وجود دارد، اختصاصی کرونا نیستند و اثرات کم دارند. درمان‌های توصیه شده توسط ما و سازمان‌های جهانی مضر یا کم اثر هستند. اینکه دارو تولید شود، حداقل یک سال یا ۱۸ ماه وقت لازم است. بنابراین اگر کسی در کل جهان ابراز کرد که دارو کشف یا تولید کرده است دروغ می گویند. این موضوعات بیزینس است. یا داروهای سنتی که می‌گویند می تواند مکمل باشد. ولی اینکه داروی آنها از چند سال پیش کشف کرده اند، دروغ است. در رابطه با متانول در چند شهر چهار برابر کرونا کشته داده ایم. ما کودک چهارساله کشته شده به خاطر مصرف متانول داریم. بنابراین مردم آگاه باشند.

حریرچی گفت: ما نگران هزینه‌های نظام درمانی هستیم. همچنین تامین کننده‌های هزینه نظام درمان یعنی دولت، بیمه و مردم کم شده است و ممکن است اثرات طولانی مدتی داشته باشد. خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده است، مانند آنکه تخت‌های آی‌سی‌یوی ما ۵ برابر شده است، مشکلات ما را رفع کرد. بویژه در جابجائی این امکانات می‌توانیم توانمندیم. ما در خیلی از مناطق محروم مانند سوسنگرد بیمارستان زدیم. این ثمره کارهایی است که در سال‌های گذشته در ایران داشتیم. ما در زمانی که بیماری اوج می‌گرفت نگران ظرفیت بودیم. اما خوشبختانه در عمده شهرها بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت ما مصروف نظام درمان شند. 

معاون کل وزارت بهداشت گفت: چین هم در ابتدای شیوع کرونا، تعداد مبتلایان پزشکانشان از بیمارستان‌ها زیاد بود. اما طبق مطالعات آخر بیشتر پزشکان مبتلا مربوط به بیرون از بیمارستان بود. ما متاسفیم که مانند همه دنیا نتوانستیم در روزهای اول به همه ماسک بدهیم. این فداکاری پزشکان بود. 

حریرچی گفت: ما ناراحتیم که کرونا آمده است، اما میزان مرگ و میر ما کاهش داشته است. یعنی سال‌های پیش که ۴۴ درصد مرگ‌ و میر تصادفات داشتیم ۶۰ درصد کاهش داشته است و مرگ و میر ناشی از آب و هوا کاهش پیدا کرده است. یکسری ثمرات اجتماعی دارد که یکپارچگی انسان‌ها و مردم ما است. یعنی کل دنیا فهمیدند که یک ویروس بسیار کوچک می‌تواند همه ما را متاثر کند، پس باید جز خودخواهی و اینکه ادعای خدائی کنند، به مسائل دیگری هم توجه کنند.

حریرچی گفت: ما در یکی از شهرهای ۴۰۰ هزار نفری بیش از ۱۲۰ نفر ابر ساکنین بومی افزوده شده است. یعنی سی درصد افزایش جمعیت به خاطر افراد نگران شهری داشتیم که از ترس به آن روستاها دارند که الان نگرانی ویژه ما آن محلات هستند. ما در ۱۳ استان پرشیوع و اولیه، به طرز قابل توجهی شیوع کمتری داریم. موارد ابتلا در روستاها کم است ولی استثنائاتی با شیوع بالا وجود دارد. 

معاون کل وزارت بهداشت گفت: بسیار نگران تعطیلات ۱۵ روزه عید بوده‌ایم، چون در بخش‌های خصوصی و حتی بخش دولتی کاهش خدمات داشته‌ایم. امیدواریم بعد از تعطیلات این کاهش را رفع کنیم، بویژه برای بخش خصوصی تا کمک آن‌ها باعث شود بخش دولتی ما یک نفسی بکشد تا بتوانیم مقابله پایدار داشته باشیم.

وی در ارتباط با ادعاهای داروئی و رسانه‌ها گفت: نباید رسانه‌ها آزمایشات اولیه را به عنوان یک کشف مطرح کند. فکر افرادی باشید که بیماران آنها در آی‌سی‌یو هستند و مضطرب هستند. آنها با این اظهارات بدلیل بیمارشان در مراکز درمانی جمع می‌شوند و با ناامیدی بازمی گردند. افراد خودشان را جای خانواده‌‌هایی بگذارند که بیمار آی‌سی‌یو در بیمارستان دارند. 

حریرچی در رابطه با هزینه درمان بیماران کرونا گفت: تا الان،  ما از بیماران طبق قانون مصوب خودمان، ۱۰ درصد فرانشیز هم نگرفته‌ایم. یکی از مشکلات ما با افراد بیمه نشده بوده است همچنین در خصوص اتباع غیرمجاز یا اتباع مجازی که بیمه ندارند نیز با مشکلاتی مواجه بودیم. ما تا الآن حدود ۶۰ میلیون نفر را غربالگری کردیم. ۴۹میلیون نفر تماس از سمت ما بود. دو میلیون نفر نیاز به ارجاع به پزشک داشتند و ۱۶ هزار نفر به بیمارستانها ارجاع شده اند. 

وی در پایان گفت: یکپارچگی و به قول امام وحدت کلمه نیاز امروز ما است. وقت جناح بندی نیست. افراد خارج و داخل نظام باید دست یکدیگر را بگیریم. تحلیل‌هایی وجود دارد که دوران پسا کرونا را دورانی متفاوت از لحاظ تمام تجربه‌های سیاسی ما در گذشته داشته است.

شمار درگذشتگان کووید۱۹ در کشور به ۲۶۴۰ رسید

 کیانوش جهانپور رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ گفت: از ظهر دیروز تا امروز ۱۰ فروردین۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۹۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۳۸۳۰۹ مورد رسید.

وی ادامه داد: خوشحالیم که تا کنون ۱۲۳۹۱ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند و این روند ادامه دارد. اما متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به ۲۶۴۰ نفر رسید. همچنین ۳۴۶۷ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی اقدام به تولید محتوای علمی و تخصصی مربوط به کرونا ویروس کرده که برای همه مفید و قابل استفاده است.مردم می توانند برای بهره مندی از تولیدات علمی و مورد تایید وزارت بهداشت در زمینه کرونا به سامانه arman.vums.ac.ir/corona مراجعه کنند.

به تماس‌های غیر از ۴۰۳۰ اطلاعات ندهید

کیت‌هایی مورد تایید سازمان غذاودارو مورد اعتماد ما هم هست

طرفداران حکومت نظامی اولین منتقدان آن خواهند بود

اینکه ویروس از زیر زمین دیگران را بیمار کند، محتمل نیست

کیانوش جهانپور (سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا)، در نشست خبری روزانه با اصحاب رسانه که در ارتباط با اخبار کووید۱۹ از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، در تاریخ ۹ فروردین ماه سال ۹۹، گفت: هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی جان خود را از دست می‌دهد. البته این با تجزیه آمار کلی که اظهار می‌شود قابل برآورد است. یعنی اگر آماری که ارائه می‌دهیم را بررسی کنید به همین مرگ و میر خواهید رسید. آمار ترخیصی و بهبود در کشورهای دیگر کمتر از ایران است. 

وی افزود: ما ابتلای بیشتری در سنین بالا داریم. میانگین ابتلای ما ۵۵ سال است و میانگین مرگ و میر ۶۹ سال است. البته به این معنا نیست که در سنین دیگر متوفی نداشتیم. اینکه در جاهای دیگر دنیا، خلاف اخلاق پزشکی اظهارات بدی درباره سالمندان دارند، در کشور ما تمام هم‌ و غم ما نجات سالمندان است. 

جهانپور گفت: تلاش ما این بوده است که نتایج علمی دانشگاه‌هایمان که استنادات علمی دارند، توسط تولید محتوا به وسیله وزارت بهداشت در سایت وزارت بهداشت منتشر شود. این مقابله ای با اخبار فیکی است که جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به اینکه عمر مطالعه بیماری کم است، ولی این نتایج به مراتب موثق‌تر است. 

وی افزود: الان به قطعیت یکی از دقیق‌ترین آمارها را دربین تمام کشورهای جهان ما داریم. خیلی از کشورها نمی توانند آمار را مدیریت کنند اما از ثمرات بسیج ملی غربالگری ما را یاری کرد تا با مدیریت آمار، شناسائی و خدمت رسانی زودهنگام داشته باشیم. در بین اپیدمی‌لوژیت‌های جهان این اقدام از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما در دنیا یک تفاوت امکانات را در کشور های مختلف می‌بینیم. بطور جهانی شاهد پاندمیک جهانی هستیم و اگر عزم جدی داشته باشیم، میتوانیم یک اشتراک‌گذاری اظلاعات بین ملت‌ها نه دولت‌های جهان داشته باشیم.

وی در رابطه با اشتراک‌گذاری تشریح کرد: فارغ از دولت‌ها صحبت می کنم و مقصودم جوامع و مردم هستند. کشورهای مزیت نسبی در درمان دارند، بسیاری ماسک و تولیدات خوبی دارند، برخی کشورها پزشکان خوب، برخی امکانات داروسازی دارند. برخی کشورها توان ارائه داروهای ارزان‌تر دارند. در این شرایط که جهان با یک پاندمیک جهانی روبرو است، سازمان‌های مردم‌نهاد و جهانی باید به این اشتراک‌گذاری کمک کنند. نیاز امروز مشارکت بین این جوامع است. مسلما ما ظرفیت‌هایی داریم و دیگران نیز این ظرفیت‌ها را دارند. جدا از سیاست‌های زشت کشورهایی که امروز و فردا خواهد بود، مردمان جهان، بیایند و امکاناتشان را در اختیار یکدیگر بگذارند.

جهانپور در رابطه با پلاسما درمانی توضیح داد: تحقیقات در کشور ما و کشورهای دیگری، به محض گرفتار شدن به این ویروس شروع شد و متعاقبا شدت گرفت. بنابراین ما در ایران در رابطه با این ویروس و جوانب پزشکی آن فرضیه و تحقیقات داشتیم. این فرضیات در معاونت‌های مختلف اخذ مجوز کردند و راه مطالعاتی را پیش می‌گیرند. اما قبل از ارزیابی اثربخشی و هزینه اثربخشی، نمی توانیم به آنها تکیه کنیم. به محض تایید هم وارد پروتکل می کنیم و هم به جوامع جهانی اعلام میکنیم. داروهای قدیمی، پلاسما درمانی و تحقیقات سلول‌های بیادی از این قبیل است. هر کدام از مطالعات در کشور و جهان نتیجه بگیرد، قسمتی از آن در کشور ایجاد شده بوده است و مشکلی در تهیه آن نخواهیم داشت. 

جهانپور گفت: بیش از دو سوم مردم ما در کاهش ترددها مراعات کردند. ولی بیم آن می رفت که بخشی به دلایل مختلف رعایت نمی‌کردند. نگران سیزده بدر هم بودیم، قاعدتا در طرح تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی این موضوع دیده شد و با توجه به مصوبات ستاد ملی، ما در روزهای آتی محدودیت‌هایی در تفرجگاه‌ها خواهیم داشت. افرادی که تخطی کنند با سد قانون مواجه خواهند شد.

وی افزود: ما با سوگ ابراز نشده روبرو هستیم. کشور ما نزدیکی‌های فرهنگی پررنگی دارد. قطعا یکی از عوامل مخل روان سوگ ابراز نیافته است. برای اینکه این سوگ و اندوه به نوعی تخلیه شود، ما نیازمند مهارت‌هایی هستیم که باید روانشناسان ما ارائه کنند. اینکه جایی را برای متوفیان کرونا در آرامگاه‌ها مشخص کنند، این نه درست است، نه علمی است، نه با فرهنگ ما است و این انگ زدن بسیار آسیب‌زا است. ما پروتکل‌های مشخصی داریم و ابلاغ کردیم. درحالی که در مناطقی می‌بینیم این موضوعات را رعایت نمی‌کنند و می‌خواهند متوفیان را به قسمتی سوق دهند. اینکه ویروس بتواند از دو متر زیر زمین بالا بیائد و دیگران را بیمار کند، محتمل نیست. پروتکل‌ها و سطح حفاطتی کفن و دفن مشخص است. برداشت افراطی از پروتکل‌ها آسیب اجتماعی است. وقتی ما حدود 2600 متوفی داریم آسیب بسیار گسترده‌ای خواهیم داشت.

جهانپور گفت: ما چیزی به نام درمان نداریم. هر داروئی که برچسب درمان به آن خورده باشد، قابل تبلیغ نیست، غیرقانونی است و فقط می‌توانند به نهادهای علمی بهداشتی توصیه شود. این داروها سیکلی برای تایید دارند و روند آن بارها گفته شده است. این داروها نه تنها اثربخش نیست، بلکه عواقب زیان‌باری دارد. این‌ مواد، مواد خنثی نیست و افرادی که اینها را به طور زیرزمینی تولید می کند، اظهاراتی دارند که عقل سالم این اظهارات را نخواهد داشت.

جهانپور گفت: باید توجه کنید که آنهایی که از لاکداون یا حکومت نظامی به هر دلیلی صحبت می‌کنند، به محض بنا شدن حکومت نظامی آن را مرتب نقد خواهند کرد. 

وی در رابطه با آمارهایی که گاها افراد مسئول کشور جز وزارت بهداشت اعلام می‌کنند، گفت: برخی مسئولان هم، فکر می‌کنند با انابه و داد و بیداد امکانات کسب می‌کنند. شاید روند کشور قبلا اینطوری بوده است که با هر اتفاقی مانند زلزله و سیل می‌بینیم. اما در حال حاضر این هرگز اتفاق نمی‌افتد که تجهیزات غیرعادلانه تقسیم شود. انابه و زاری بی‌مورد باعث نشد کسی تخت یا دستگاه تنفس دریافت کند. این یک موضوع جهانی یا ملی است، اگر کمبودی وجود دارد برای همه است. 

جهانپور گفت: کسانی احساس می کنند آمار‌ آنها دیده نشده است. ما تمام آمار شهرها را اعلام می کنیم. آمار اردبیل هم در آمار جهانی است. ایشان از کجا فهمیدند که آمار اردبیل در آمار ما نیست. مگر آمار کل کشور را دارد. اگر رسانه‌ها کل آمارها و اظهارات را جمع کنند، خواهند دید که آمار اعلامی ما بدست می‌آید. ما صادقانه آمار توام افراد قطعی، مشکوک، بستری و ... را اعلام می‌کنیم. بنده اظهار می‌کنم که افراد با دید کوچکی که در محدوده خودشان دارند، آمارشان را به کل کشور تعمیم می‌دهند. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: هر کیتی در کشور ما سوی سازمان غذا و دارو تایید شود مورد تایید ماست. اگر استاندارد ما را به رسمیت نشناسند مشکل خودشان است. در شرایط کنونی نه با منطقه و نه با دنیا مسئله بیزینس نداریم. هر کشوری دیگری که از ما کیت‌بخواهد، چه در منطقه و چه در جهان، ما به آنها کمک خواهیم کرد، این با رویکرد انسان دوستانه انجام می‌شود، به هیچ عنوان در شرایط پاندمیک جهانی دنبال سودجوئی نیستیم. اما اگر کشوری استانداردهای ما را نمی‌پدیرد، مشکل خودشان است. 

وی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان انتقال خون گفت: اظهاراتی که دکتر عشقی فرمودند درست است. اگر این پلاسما درمانی برای بخشی از بیماران که در شرایط ناپایداری بسیار هستند، پزشک به هر اقدامی برای درمان متصل می‌شود. این در رابطه با بیماری‌های دیگر هم بوده است و فقط در رابطه با کرونا نیست. اما این روش‌ها هیچ کدام عام نیست. ولی در شرایط بحران پزشک می‌تواند از هر ابزاری که می‌تواند کمک کند استفاده کند برای شرایط بحرانی هر اقدامی مجاز است. 

جهانپور گفت: مرگ و میر در کودکان داشتیم. البته یکی از کودکان سه ساله ما مبتلا به سرطان بود. موارد دیگری هم بوده است. اما ما در کودکان مرگ و میر داشته باشیم، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و مسائل مشابه محرز است. در رابطه با اپیدمی ژنتیک مهم است . اگر می‌بینید که بیماری در یک خانواده یکی نیست، سببش تفاوت‌های فردی است. تفاوت‌های ایمنوژنتیکی افراد دامنه‌های مختلفی دارد.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، بیان کرد: افراد به تماس‌‌هایی که آیدی کالر غیر از شماره 4030 را نشان می‌دهد، اطلاعات ندهند. همکاران ما با 60 هزار خط موبایل در 4030 کار می‌کنند. تمهید شده است که تمام خطوط یک شماره را نشان دهند . اما امکان دارد که به دلایل نقص فنی، این اتفاق نیافتد. افراد می توانند تماس آنها را با سامانه 4030 استعلام کنند. 

جهانپور گفت:‌ در سطح سوم قرنطینه، مشاغلی که به خدمات عمومی شاغل هستند وضعیت سابق را حفظ می‌کنند. برخی از بنگاه‌های اقتصادی اگر کارگران را اخراج نکرده باشند، برای آنکه بتوانند زیان‌های خود را جبران کنند و حقوق کارگران را بدهند، می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند. در رابطه با کارمندان مشترک نداریم. 50 درصد کارمندان از یک اسفند تعطیلی با حقوق داشتند. بعضا مطالبی را می‌گویند که یا اطلاعات ندارند. بخشی از کارمندان دولت کارکنان نظام سلامتند که باید حضور داشته باشند که 20 درصد هستند. حداقل ده درصد کارکنان عمومی شهرداری هستند که به هیچ عنوان نمی‌توانیم خدمات شهری را تعطیل کنیم. بنابراین 20 درصد تعیین تکلیف نشده بودند و قرار شد که به صورت شیفتی کار کنند. در این رابطه کارکنان انتظامی و امنیتی در لاک داون هم نمی‌توانند تعطیل کنند. 

وی در ادامه اظهار کرد: ما اگر فاصله گذاری اجتماعی را از ابتدای اسفند برگزار نمی‌کردیم، با مشکلاتی روبرو می‌شدیم که در بسیاری کشورها مشاهده می‌کنیم. ولی مدیریت سطح به سطح است. نمی‌توانیم وارد لجام گسیختگی شویم. تشدید فاصله گذاری و تمدید آن تا 20 فروردین به خاطر خطراتی است که برای روز طبیعت داریم. شاید یکی از کشورهایی که بدون افتادن در دام هیجانات و تصمیم هیجانی مدیریت کرد، ایران بود. در برخی کشورها که ادعا می‌کنند دنیا را اداره می‌کنند 72 ساعت به 72 ساعت تصمیم گرفتند. ما از روز اول مراحل چهارگانه مقابله را مشخص کردیم. سطوح آن را مشخص کردیم و طبق آن پیش رفتیم و تحت مدیریت قرار گرفت. 

جهانپور در ادامه گفت: یکی از دلایلی که با شروع نوروز سعی کردیم آمار تفکیکی را اعلام نکنیم، نگرانی از آن بود که با اعلام آمار تفکیکی، افراد را به سمت استان‌ها ببرد. آمار مقایسه‌ای می تواند ما را با یک پیک دیگر در آن منطقه برساند. در برخی استان‌ها کنترل داشته ایم و کمتر از 5 نفر روزانه ابتلا داریم اما آمار را به دلایلی که گفته شد اعلام نمی کنیم. بنابراین اجازه بدهید روند مرگ و میر تفکیکی را اعلام نکنیم. ما در برخی استان‌ها تخت خالی داریم. اما جزئیات آن را اعلام نمی‌کنیم. چون بهرحال همچنان در پیک بیماری هستیم.

اطلاعیه شماره ۲ کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا

کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا مستقر در وزارت کشور ازسوی پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور منتشر شد.

باسمه تعالی

اطلاعیه شماره ۲ کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا

اکنون که همراهی، همکاری، حمایت و مشارکت مثال‌زدنی مردم شریف و عزیز ایران، در اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کوئید ۱۹ و استمرار فعالیت‌های شبانه‌روزی پزشکان، کادر درمانی و همه دستگاه‌های مسئول برای کنترل شیوع بیماری کرونا در سطح کشور، موجب شده تا شروع طرح، به نحو مؤثری محقق و گام مهمی در جهت تحقق سیاست‌های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای ایجاد تمهیدات ضروری پیشگیرانه در سطح جامعه برداشته شود، ضمن ابراز سپاس و تقدیر به پیشگاه ملت و بمنظور تداوم مؤثر اجرای طرح، توجه عموم هموطنان عزیز را به ۷ موضوع بسیارمهم ذیل، جلب می‌کند.

برای به ثمر رسیدن تلاش ملی و خواست همگانی با هدف ممانعت از شیوع کرونا، آن دسته از هموطنان که به هر دلیل به سفر رفته اند، با اهتمام به پویش #به خانه بر می گردیم و با رعایت کامل قوانین و مقررات رانندگی و نکات ایمنی مرتبط با آن، نسبت به مدیریت زمان بازگشت به شهرهای مبدأ خود اقدام و از آغاز هر گونه سفر جدید، خودداری کنند.

برابر تاکیدات مکرر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عموم متخصصان، مهمترین راه مقابله و ممانعت از شیوع ویروس کرونا ماندن درخانه است، لذا برای تحقق حداکثری این راهبرد، انتظار می‌رود، هر ایرانی یک رسانه برای بازنشر این درخواست عمومی و ترغیب اطرافیان به حضور در پویش #در خانه می‌مانیم باشد.

تلاش حداکثری برای مقابله با شیوع کرونا نیاز به خودداری از انجام ترددها و سفرهای غیرضروری در داخل شهرها دارد. لذا شایسته است، هموطنان عزیز، حتی‌الامکان، کالاهای مورد نیاز خود را با روش‌های غیر‌حضوری، از فروشگاه‌های توزیع‌کننده کالا و خدمات، دریافت نمایند.

ستادهای استانی در استانداریها و ستادهای شهرستانی در فرمانداری‌ها از ابتدای اجرای طرح با جدیت فعالیت داشته و آماده پاسخگویی به سوالات احتمالی شهروندان محترم هستند. به علاوه در پرتال وزارت کشور، استانداریها و فرمانداری‌ها نیز پاسخ سوالات متداول مردمی واصله در خصوص این طرح، درج و به تدریج تکمیل خواهد شد.

با تقدیر از بسیج همگانی تمام دستگاه‌ها، نهادها و خصوصاً مردم آگاه کشورمان در اجرای صحیح و همه‌جانبه طرح موصوف، تاکید می‌گردد، انتشار اخبار در مورد این طرح و ترتیبات مختلف ناشی از آن در روند زندگی مردم و کسب و کارها، صرفاً در قالب مصاحبه‌های مسئولان عالی کشور و اطلاعیه‌های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و کمیته اجتماعی انتظامی ستاد از طریق رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و سایر رسانه‌های شناسنامه دار کشور انجام می‌شود و به همین دلیل انتظار دارد به شایعات، گمانه‌زنی‌ها و برداشت‌هایی که بعضاً از سر بی‌اطلاعی یا بی‌توجهی، در بخش‌های از فضای مجازی، توزیع می‌شود، توجه نشود.

با توجه به انتشار برخی تصاویر در فضای مجازی مبنی بر مراجعه به اقامتگاه افراد غیربومی در یکی از شهرستان‌ها و تعیین ضرب‌الاجل مبنی بر تخلیه فوری محل، به آگاهی عموم هموطنان گرامی می‌رساند که تذکرات لازم مبنی بر ضرورت رعایت چارچوب‌ها و اجتناب از هرگونه افراط و تفریط در اجرای طرح، به مسئولان استان و شهرستان محل تهیه تصاویر یادشده ابلاغ شده است. بعلاوه تأکید می‌شود؛ صرفاً مدیریت زمان بازگشت از سفر و موکول نکردن آن به روزهای پایانی تعطیلات، مورد انتظار و هرگونه اقدام فراتر از طرح ابلاغی در خصوص مسافرین غیرقابل قبول است و با متخلفین برابر قانون برخورد خواهد شد.

با توجه به سؤالات مکرر ترددکنندگان بین تهران و البرز، تأکید می‌شود؛ رفت و آمد اتومبیل‌های پلاک استان‌های مذکور بین دو استان، برای مقاصد کاری یا موارد اضطراری، فاقد اشکال است و مسئولان استانداری‌های مذکور، با ایجاد هماهنگی نسبت به اجرای این امر، اقدام می‌کند.

ابلاغ پروتکل دفن اجساد متوفیان کووید 19 توسط وزارت کشور

 پروتکل دفن اجساد مبتلایان یا مشکوکین مبتلا به کرونا ازسوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مدون و ازسوی وزارت کشور به استانداری‌ها ابلاغ شد. مراحل و توصیه‌های مندرج در این پروتکل با فرمت PDF به خبر پیوست می‌شود. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز