خبرگزاری کار ایران

جزئیات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از زبان رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۳۵۵

حسین ذوالفقاری (معاون وزیر کشور و رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا) جمعه شب در شبکه خبر سیما به تشریح روند اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی (کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا) پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین ذوالفقاری (معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور) در برنامه تلویزیونی گفت: از نیروهای پزشکی که در خط مقدم هستند تشکر می‌کنم. در زمان جنگ یکی از کارهای سخت جنگی تخریب مین بود. امروز من تشریحی که می‌توانم درباره تیم درمان بکنم این است که آنها در میدان مین نامرئی خدمات ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: در طول این مدت شاهد بودیم که بیش از 70 درصد مردم به توصیه‌ها عمل کرده‌اند. یک عده در مسائل شخصی خود رعایت کردند، یک عده نیز به دیگران برای رعایت مسائل کمک کرده‌اند اما عده‌ای رعایت نکردند. ما عادت کرده‌ایم در هر شرایطی براساس عادت‌های خودمان عمل کنیم اگر عادت به سفر داشتیم می‌خواهیم همان را ادامه دهیم.

رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: در این مدت خیلی از مردم و متخصصان خواستار این بودند که مداخلات دولت و حاکمیت بیشتر شود. در خروجی شهرها تب‌سنجی در یک مرحله صورت گرفت و در ادامه با توجه به نظر وزارت بهداشت در ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته شد محدودیت‌های بیشتری اعمال شود. یک بخش از این محدودیت‌ها کاهش سفرها و ترددها است یعنی افرادی که قصد مسافرت دارند سفر خود را لغو کنند.

وی ادامه داد: برای کاهش شیوع بیماری باید کاری کنیم که تماس‌ها کاهش پیدا کند حتی تماس‌های خانوادگی نیز کاهش پیدا کند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ادامه داد: براساس تجارب ستاد تظنیم بازار لیستی تهیه شده است. در ادامه طرح مشخص خواهد شد که چه مشاغل دیگری باید به اندازه نیاز فعالیت کنند. یکسری مشاغل که اعلام شده است به صورت قطعی تعطیل می‌شود اما بنا به شرایط استانی بخشی بنا به نیاز استان می‌توانند فعالیت کنند. لیست کلی به اتحادیه‌ها ابلاغ شده است. استانداران هم توجیحات لازم را انجام داده‌اند اما قطعا در طول مسیر با مشکلاتی مواجه خواهیم شد که در موقع ضرور درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که فروشگاه‌هایی که در لیست قرار است تعطیل باشند آیا می‌توانند فروش الکترونیک داشته باشند، گفت: در این باره تصمیم‌گیری شد که بدون باز کردن فروشگاه، فروش الکترونیک داشته باشند یا طبخ غذای بیرون‌بر نیز می‌تواند فعالیت داشته باشد. درکل صاحبان مشاغل و اصناف لطف کنند براساس شرایطی که برای نیازهای ضروری مردم لازم است، به ما اعلام کنند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: برای آن دسته از مشاغلی که اعلام شده فعال باشند کلمه باید را بکار برده‌ایم ازجمله پمپ بنزین‌ها. یکی از مکان‌هایی که در هیچ شرایطی تعطیل نمی‌شوند، پمپ بنزین‌ها هستند. به همه آنها اعلام شده که اگر پروتکل وزارت بهداشت را رعایت کنند، مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز غذای آماده بیرون‌بر و تعمیرگاه تاسیسات خودرو می‌توانند حتی به صورت 24 ساعته فعالیت کنند. اما ما نگران این هستیم که با محدودیت زمان مراجعات زیاد شود برای همین می‌خواهیم زمان مراجعات مردم زیاد باشد برای همین برای اصنافی که باید باز باشند، محدودیت زمان قرار ندادیم.

رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در ادامه گفت: استانداران باید برای افراد شاغل که در خارج از محل سکونت مشغول به کار هستند تدبیر محلی داشته باشند و برای آنها کارت تهیه کنند.

وی افزود: هر طرحی که اجرا کنیم یکسری حواشی و مشکلات دارد. ما به صورت شبانه‌روزی بسیج شده‌ایم تا اگر مشکلاتی ایجاد شود، آنها را برطرف کنیم. در همین راستا اختیارات وسیع به استانها داده شده است. البته استانها باید در چارجوب طرح اقدام کنند و به مردم باید بگوییم باید همه رعایت کنیم. حتی خروج از منزل را به ضرورت کاهش دهیم. مردم باید نهایت همکاری با نیروهای انتظامی و پلیس را داشته باشند تا کمتر نیاز به استفاده از موارد قضایی را داشته باشیم.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در پایان اظهار داشت: در اجرای طرح هیچ سستی وجود ندارد و همه شورای تامین استانها باید با احترام و با قاطعیت این طرح را اجرا کنند. ما امیدوارم با همکاری مردم زودتر از شر این ویروس که مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری به همراه داشته است، نجات پیدا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز