خبرگزاری کار ایران

جهانپور اعلام کرد:

هموطنان به تماس سامانه ۴۰۳۰ پاسخ دهند/غربالگری بیش از ۶۰ درصد مردم

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۲۲۴

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اگر بر روی شماره همراه فردی شماره ۴۰۳۰ درج شد، حتما جواب دهید، چرا که برای پیگیری و پایش وضعیت شما و اعضای خانواده تان است. بعضا برخی همکاران ما گلایه دارند به سامانه ۴۰۳۰ پاسخ داده نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه بیش از ۵۵ میلیون نفر در سامانه salamat.gov.ir مشارکت داشتند، از سایر عزیزانی که در روزهای اخیر امکان ثبت خوداظهاری را نداشتند، از همه افراد سالم و مشکوک به علائم شبه آنفولانزا درخواست می کنیم، در این سامانه ثبت نام کنند و آنهایی که از گذشته در این سامانه ثبت نام کردند، اگر احتمال ابتلا به آنفلولانزا، کرونا و یا علائم مشابه داشتند، مجددا می توانند اطلاعات خود را در سامانه ویرایش کنند و همکاران ما در صورت نیاز تماس خواهند گرفت.

او ادامه داد: اگر بر روی شماره همراه شما شماره ۴۰۳۰ درج شد، حتما جواب دهید، چرا که برای پیگیری و پایش وضعیت شما و اعضای خانواده تان است و بعضا برخی همکاران ما گلایه دارند به سامانه ۴۰۳۰ پاسخ داده نمی شود. 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه قرار گرفتن کشور در فاز مدیریت بیماری در کشور به دلیل مشارکت مردم و جدیت و همت مردم بوده است گفت: امیدواریم در روزهای آتی با رعایت نکات فردی و بهداشتی و مشارکت با همکاران ما در سراسر کشور ادامه پیدا کند.آمار وضعیت ابتلا و در گذشتگان در کشورهای اروپایی و آمریکا نشان می دهد اگر مشارکت اجتماعی و خودمراقبتی نباشد، وضعیتی که در این کشورها در حال رخ دادن است برای ما نیز دور از انتظار نخواهد بود.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، از امروز طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به صورت جدی و با مشارکت دستگاه های اجرایی مرتبط آغاز شده که در فاز اول تا ۱۵ فروردین ادامه دارد و در صورت نیاز، قابل تمدید خواهد بود.

جهانپور گفت: در سراسر دنیا، روش های مختلفی برای مقابله با کرونا اتخاذ می‌شود. برخی کشورها، این روش‌ها را روزانه یا هفتگی تغییر می دهند. خوشبحتانه با توجه به آمادگی ایران از یک ماه پیش و برآورد‌هایی که توسط وزارت بهداشت و نظام درمانی انجام می‌شد، ما توانستیم با اجرای یک سیکل منظم درمانی فاز اول بیماری را بگذرانیم و وارد فاز دوم شویم. 

وی افزود: بااظهار شخصی بیماران و بیماریابی و اقدام سریع مدیریت بیماری در کشور، غربالگری با روند بسیار صحیحی انجام شد.از ابتدا اقدامات ما با احترام به افکار عمومی بود.  همکاری مردم و زحمات نظام درمانی ما را در شناسائی و رسیدگی سریع یاری کرد و سبب شد در ایران، حتی یک مورد از صحنه‌هایی که در ایتالیا، نروژ، آمریکا و یا کشورهایی که غول‌های درمان حساب می‌شوند را نداشته باشیم. خوشبختانه تا کنون بیش از ۶۰ درصد از مردم ما غربالگری شده اند. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: تاکنون تنها دو گزارش از جهش در ویروس نداشته‌ایم. اینکه ویروس در یک شهری رفتار وحشی‌تری از دیگر شهر یا منطقه داشته است می‌تواند به دلیل جهش‌های درونی ویروس باشد اما به هیچ عنوان سخنی با قطعیت در این باره نمی‌توانیم بگوییم. 

جهانپور گفت: ظرفیت تولید کیت‌های ما به هشتاد هزار عدد در روز خواهد رسید. اما اگر چه دسترسی به کیت تسهیل می‌شود، در این فاز کارامدی وسیع نخواهد داشت. در شرایط حاضر به کیت‌های اختصاصی با حساسیت بالا نیاز است. ما نیاز به کیت‌هایی داریم که بیماران بدون علامت را نیز شناسائی کند. کیت‌های انیستیتو می تواند برای آزمایش‌های اولیه و فوت شدگان استفاده شود. بهرحال ما در شرایط طغیان بیماری هستیم. برای ما پزشکان، هر فردی با علائم نسبی سرما‌خوردگی کرونا است مگر آنکه  خلاف آن ثابت شود. 

جهانپور در ادامه افزود: متوسط بستری افراد ۷ تا ۱۰ روز است. نقاهتگاه‌های پسابیمارستانی یا پیشابیمارستانی با الگوهای فرهنگی و اجتماعی جامعه ما قرابت ندارد. نفس فرهنگ حمایتی در ایرانیانْ مردم و خانواده‌های ما به مراقبت از بیمارانشان در منزل میل می‌دهند. این یکی از دشواری های ما طبق گزارش  از مناطق است. ما تلاش می کنیم افراد را اقناع کنیم، اقامت آنها به نفع خود و خانواده‌هایشان است ولی بسیاری از مردم ما نمی‌پذیرند. وضعیت نقاهتگاه‌های ما نسبت به خیلی از کشورهای مدعی بهتر است. اما این با فرهنگ خانواده های ما همگون نبود. 

وی در ارتباط با پاسخ به این سوال که شک و شبهاتی در استاندارد کیت‌های چینی استفاده شده وجود داشته‌ است یا خیر، گفت: تاکنون ما از کیت‌های آلمانی، فرانسوی یا کیت‌هایی که سازمان جهانی بهداشت به ما داده است استفاده می‌کردیم. هنوز بسته های کیت‌های چینی باز هم نشده‌اند. 

وی در ارتباط با ابتلای دوباره بهبودیافتگان افزود: تاکنون هیچ آماری از ابتلای بهبودیافتگان در ایران نداشتیم. با توجه به نتایجی که در رابطه با پلاسما درمانی و ارتباط آن با ویروس کرونا بدست آمده است، می توان گفت بدن انسان تا سطحی در رابطه با این ویروسی ایمنی پیدا می‌کند. 

جهانپور گفت: اگر بیماران به پزشکان و مراجع خصوصی مراجعه کنند، پیش از هر موضوعی هزینه‌های آن را مطالعه کنند. برای بخش خصوصی تفاوتی بین بیمار کرونا و غیر کرونا وجود ندارد. آ‌‌ن‌ها تعرفه‌‌های درمانی خود را دارند و مطابق آن پول دریافت می‌کنند. همچنین،  درمان‌های لازم در بخش دولتی به بیماران کرونا داده می‌شود و ما کسی را به بخش خصوصی نمی‌فرستیم. 

وی افزود: همچنین، همپورفیوژن جز اقدامات ما نیست. اگر انجام شده با اجازه بیمار و با تشخیص پزشک معالج بوده است. حتی اینکه با تجویز پزشک و رضایت بیمار انجام شده باشند مورد پذیرش ما نیست. ما در هیچ سیستمی هزینه‌های آن را قبول نمی کنیم و همچنین بیمه‌ها پوشش نمی‌دهند. زیرا طبق هیچ مطالعاتی این اقدام درمانی در رابطه با کرونا موثر شمرده نشده است. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا عنوان کرد: بخشی از سیر صعودی ابتلا به دلیل سفر‌های نوروز بود. اما نمی‌پذیرم که بیشتر مردم رعایت نکردند. ما کاهش ۵۰ درصدی در سیاحت‌ها داشتیم. اما حضور در کلان‌شهرها، مراکز خرید و سفرها به رشد این امار کمک کرد. حتی مواردی از مرگ و ابتلای مسافران گزارش شد. این تصمیم باید از طریق قانونی اعمال می‌شد که خوشبختانه از بامداد دیروز شد. 

وی در ادامه گفت: تب سنجی از اقداماتی است که نمونه‌های مثبت آن ارزشمند است. اما نمی‌توانیم نمونه‌های منفی آن را سالم در نظر بگیریم. هر کسی می تواند با خورد یک بروفن ۵۰۰ با تب بالا از گیت دقیقترین تب‌سنج‌های دنیا هم عبور کند. اما در راستای غربالگری نمی‌توانیم این اقدام را نفی کنیم. موارد منفی کاذب اهمیت ندارند اما شناسائی موارد مثبت کمک بزرگی به ما می کند. این تمهیدی بوده است که در ایام اربعین و هر مسافرت گروهی به خارج از کشور انجام می‌شده است. کمک‌های بسیاری به شناسائی افراد کرده بیمار کرده است. مسلما افراد به مراحل بعدی آزمایشات فرستاده می‌شوند. به طور کلی استفاده از تب‌سنج اقدامی مفید اما ناکافی تلقی می‌شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز