خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آزمایشات درمان کرونا با پلاسما امیدواری دانشمندان ایرانی را به دنبال داشت/ بیمارستان‌های بقیه‌الله، مسیح دانشوری و بهشتی قم به پروژه پلاسما پیوستند

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۰۱۳

پشتیبان تشکیلاتی پروژه پلاسما درمانی برای کووید19، گفت: تاکنون این پروژه توانسته است تاییدیه کمیته علمى کشورى مقابله با کرونا، شوراى عالى پژوهشى سازمان انتقال خون و کمیته اخلاق را کسب کند.

نریمان صدری، پشتیبان تشکیلاتی پروژه پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به کووید۱۹، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در تفصیل این پروتکل درمان که می‌تواند در آینده نزدیک ما را برای مقابله با کرونا مجهز کند، گفت: در بدو ماجرا، ایده را از پنجم اسفند ماه سال جاری، با بررسی مطالعاتی که در ووهان چین شده بود به ساحت تحقیقات کشور وارد کردیم. پروپوزال اولیه این طرح، با اساتید متخصص مطرح شد که نهایتا کارآزمایى بالینى آن با همکاری حسن ابوالقاسمى، به عنوان پژوهشگر ارشد طراحی شد. لازم به ذکر است که ایشان رییس انجمن خون و سرطان کودکان کشور هستند. 

وی در ادامه گفت:  با همکارى این اساتید برجسته و دیگر اساتید، طراحی مدل برای تحقیقات شاکله یافت و متعاقبا، شروع به جمع‌آورى پلاسما از بیست و چهارم اسفند کلید خورد. 

صدری تاکید کرد که مشاهده نتایج آزمایشات اولیه  سبب امتداد این تحقیقات شد، زیرا امید اثربخشی این شیوه درمانی برای بیماران نتیجه‌ی آزمون‌های ما بود. وی افزود: اولین تزریق پلاسما به بیماران در مرکز دوم فروردین انجام شد. این مطالعه بالینى طرح مشترکى بین چندین دانشگاه علوم پزشکى، انجمن خون و سرطان کودکان ایران و سازمان انتقال خون ایران است که حمایت مالى و تشکیلاتى آن به بخش خصوصى محول شده است. 

پشتیبان تشکیلاتی پروژه پلاسما درمانی برای بیماری کرونا، در خصوص روند امتداد تحقیقات اظهار کرد: مطالعه با محوریت بیمارستان بقیه الله انجام مى‌شود. همچنین اهدا کنندگان پلاسما از بیمارستان فیروزگر ارجاع داده شده‌اند. مضاف بر این مراکز،  بیمارستان شهید بهشتى قم و بیمارستان مسیح دانشورى، طی چند روز گذشته به طرح اضافه شده اند. در مورد پشتوانه علمى،  پژوهشگران طرح مطالعه گسترده‌اى روى منابع موجود انجام شده است تا طراحى پروژه با پیروى از أصول درست انجام مطالعات بالینى (GCP) انجام بگیرد. 

صدری گفت: تاکنون این پروژه توانسته است تاییدیه کمیته علمى کشورى مقابله با کرونا، شوراى عالى پژوهشى سازمان انتقال خون و کمیته اخلاق را کسب کند. لازم به ذکر است سازمان غذا و داروى آمریکا از روز پنجم فروردین، جایگیری این شیوه درمانى را برای پروتکل درمانی بیماران مبتلا بهCOVID-۱۹  و کسانی که در مرحله بحرانى هستند، مورد تایید قرار داده است.

وی با تاکید بر این موضوع که هنوز زمان نتیجه‌گیری و اعلام موفقیت نرسیده است و ما نمی‌خواهیم، اقداماتمان در زمره شایعات درمان کرونا قرار بگیرد، گفت: تنها تحقیقاتی را که می‌تواند قاصد امید برای بیماران یا خانواده آن‌ها باشد، معرفی می‌کنیم. در مورد نتایج این کارآزمایى بالینى زود است که صحبت کنیم، ولى امیدواریم تا دو هفته دیگر پژوهشگران طرح بتوانند نتایج را با مجامع علمى و مردم در میان بگذارند.

وی افزود: ایران توان کشف و ایجاد این دانش پزشکی را دارد. در آسیا ایران جزو اولین کشورهایى بود که صنعت پلاسما را آغاز کرد. بویژه در دوره‌اى با حمایت از بخش خصوصى، این صنعت دانش بنیان پا گرفت. مبتنی بر آن تلاش‌ها، امروز جزو کشورهاى برتر در این دانش پیچیده هستیم و چندین شرکت بخش خصوصى با جمع آورى پلاسماى ایرانى ما را در تامین محصولات دارویى مشتق از پلاسما خودکفا کرده‌اند.

صدری گفت: درمان آرا حامى مالى و تشکیلاتى طرح است. این حمایت با کمک چندین شرکت خصوصى دیگر انجام می‌شود که در خدمت پژوهشگران هستند. امیدواریم این پروژه به انجام برسد. این طرح در درجه اول مورد حمایت معنوى و عملیاتى اتاق بازرگانى تهران قرار دارد و یکى از طرح‌هاى کمپین نفس است و از این طریق حمایت لجستیکى و مالى چندین شرکت که در حوزه سلامت فعال نیستند را داشته‌ایم. از این جمله می‌توان به بانک، بیمه سامان، مجموعه خیریه نیکان ماموت و چندین شرکت همکار در حوزه سلامت اشاره کرد که  به ما پشتیبانى عملیاتى داده‌اند. 

پشتیبان تشکیلاتی پروژه پلاسما درمانی بر مقابله با کرونا، ضمن بیان این مهم که نیازمند بسیج تمام امکانات کشور برای گذار از این بحران هستیم، بیان کرد:  بى شک براى حل این بحران بزرگ سلامت عمومى نیاز به بسیج تمام منابع کشوراست. باید بتوانیم به سلامت از این چالش عبور کنیم. بخش خصوصى با توجه به چالاکى و دسترسى به نیروهاى متخصص، منابع مالى و تجربیات ذی‌قیمت مى‌توانند نقش مهمى در این گذار داشته باشد. مشروط به اینکه بخش دولتى بپذیرد که جایگاه این سرمایه عظیم انسانى و تشکیلاتى کجاست و اجازه حضور در صحنه و همکارى حداکثرى به ما بدهد.

وی در پایان گفت: هم امیدواریم و هم باید دولت نقش حمایتى و هدایتى خود را اجرا کند. در این روزها هم شاهد آن هستیم که همت والاى فعالین بخش خصوصى در تامین امکانات مورد نیاز و هدایت مدیریت بحران، توانسته در بخش‌هایی مجوزهاى لازم را اخذ کند، همین شرکت‌های خصوصی در همان بخش‌ها بسیار گره گشا بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز