خبرگزاری کار ایران

واکنش شانه‌ساز به ادعای درمان بیماران کرونا با استفاده از آنزیم‌های بهبودیافتگان/به هیچ وجه کمبود وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۹۰۸۳۳

رئیس سازمان غذا و دارو به ادعای درمان بیماران کرونا با استفاده از آنزیم‌های بیماران بهبودیافته واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری با اصحاب رسانه بوسیله ویدوئو چک گفت: کرونا بحرانی است  که ما و تمام کشور‌های دیگر و حتی کشور‌هایی که ادعای بزرگی در درمان دارند، درگیری کرده است.

وی افزود: هماهنگی بسیار زیادی بین سازمان‌های تعزیرات و قضائی و وزارت بهداشت صورت گرفت که امیدواریم تجربه‌ای برای بعد از بحران باشد. مجوز‌های مراکز تولیدی ما که ماسک و موادضدعفونی تولید می‌کنند، حتی تا یک روز ترتیب داده می‌شود. ظرفیت کشور در تولید ماسک تا هشت برابر  شده است. 120 میزان تولید ما به 700 هزار رسیده است. ما در گان 2 هزار تولید داشتیم، اما اکنون بالای 40 هزار ظرفیت داریم.

شانه‌ساز در پاسخ به این پرسش که امکان استفاده از آنزیم‌های بیماران بهبودیافته برای بیماران شدید ممکن است؟ گفت: به هرحال ادعاهای مختلفی در زمینه درمان وجود دارد. یک ادعا هم درمان‌ بوسیله آنزیم‌های موجود در خون افراد بهبودیافته است.  بسیاری از این ادعاها توسط افراد دانشمند و صاحب نام صورت می‌گیرد، اما باید صلاحیت آن‌ها توسط کمیته علمی تایید شود. مشکل این است که تائید این داروها نیاز به زمان دارد.

وی افزود: پتانسیل علمی در کشور ما در ابعاد و رشته‌های مختلف وجود دارد. ما با روش‌های علمی زیادی می‌توانیم این تحقیقات را پیگیری کنیم. وزارت بهداشت همه این پیشنهاد‌ها را تایید خواهد کرد، اما اثربخشی و امنیت بیماران مهم است و هر داروئی باید به تایید کمیته علمی وزارت بهداشت برسد و با صلاحدید آن‌ها به پروتکل درمانی اضافه بشود.  

شانه‌ساز در پاسخ به این پرسش که " آیا همچنان با کمبود در مواد ضدعفونی روبرو هستیم یا خیر؟ گفت: به دلیل تلاش‌هایی که در این بحران داشتیم، تولیدات مواد ضدعفونی ما به ده ‌برابر سابق رسیده است. درست است که در روزهای نخست و به دلیل حجم تقاضاها دستخوش مشکلات شدیم و این سبب شد، کادر درمانی ما در بیمارستان‌ها با مشکلاتی مواجه شوند، اما امروز به هیچ وجه کمبود وجود ندارد و تمام فقدان نیازهای بیمارستانی که بحران ساز شده بودند، رفع شده‌اند. البته حجمی هم بوسیله واردات رفع شد.

وی افزود:  قویا ابراز می‌کنم که طی دو هفته آینده حتی از واردات نیز بی‌نیاز می‌شویم.طی هفته آینده با آغاز به تولیدات جهادی، مواد ضدعفونی را در بازار پخش می‌کنیم. ماسک هم به همت همان فعالیت جهادی در چند روز آینده برای مردم عادی نیز در داروخانه‌ها ارائه می‌شود.

شانه‌ساز با تاکید بر این موضوع که ظرفیت تولید ما در این مدت بسیار افزوده شده است، گفت: با توجه به افزایش ظرفیت تولیدی کشور در زمینه‌ تجهیزات و دارو، پس از عبور از بحران می‌توانیم صادرات داشته باشیم. این ظرفیت به لطف الهی در شرایطی است که سال‌ها با تحریم‌ها دست به گریبان بوده‌ایم. امیدواریم این بتواند تجربه‌ای برای مدیریت‌های آینده در کشور باشد.

شانه‌ساز بیان کرد: در زمینه‌ی استفاده از مکمل‌های داروئی و ویتامینی توصیه‌های بسیاری انجام می‌شود. همه اقلام مکمل می‌تواند به صورت کلی موثر باشد، البته استثنائاتی هم وجود دارد. توصیه ما این است که از ویتامین‌های موجود در مواد طبیعی استفاده شود. موضوع مهم‌تر آن است که مردم تنها به توصیه‌های کمیته مرکزی وزارت بهداشت توجه کنند. نباید به تبلیغات افراد ناشناخته توجهی کرد. ببینند که وزارت بهداشت به روی چه داروهائی تایید می‌کند.

شانه‌ساز در رابطه با ماسک‌های کشف شده و اینکه چه مقدار از این اقلام به دست کادر درمانی رسیده است، اظهار کرد: کل اقلامی که توسط تعزیرات و قوای قضائی جلب شد، بالغ بر 10 میلیون مورد بود. برخی اظهارات اغراق آمیز و ناصحیح است، اینطور نبوده است که 100 میلیون یا بیشتر اقلام کشف شده باشد. به هر حال تمام کشفیات به دانشگاه‌های علوم پزشکی تعلق پیدا کرده است.

وی گفت: کمک‌های بین‌المللی که مغرضانه نباشد و توسط مراجع سیاسی ما تایید شده باشند را با آغوش باز می‌پذیریم. ما از خیلی از کشورها کمک‌های مردمی دریافت می‌کنیم، حتی این کمک‌ها توسط مردم عادی به سفارت‌خانه‌هایمان رسانده می‌شود. این واقعیت مشاهده شده است و شعار نیست. به هرحال ما نیاز اورژانسی نداریم.اما در رابطه با الکل این نیاز وجود دارد، زیرا مصرف آن چندین برابر شده است. برنامه‌ای داریم که آن را از کشورهای دیگر وارد کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: تمام 2000 داروخانه شبانه‌روزی ما در سطح کشور دایر هستند. امسال به همه دانشگاه‌ها اعلام کردیم که داروخانه‌های روزانه با شرط حضور مسئول فنی خود باید کار کنند.

وی در پایان گفت: ما در پروتکل جدید کمیته درمانی یک مورد آنتی بیوتیک داریم. این آنتی بیوتیک در کشور تولید می‌شود. اما بعید می‌دانم برای همه بیماران آنتی بیوتیک لازم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز