خبرگزاری کار ایران

حمایت دانشگاه علوم پزشکی ایران از طرح‌های پژوهشی مقابله با کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۸۶۹۸۷

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران از حمایت حداکثری از طرح های پژوهشی و فناورانه در زمینه مقابله با اپیدمی ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش ایلنا، دومین جلسه کمیته پژوهشی کرونا دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل شد. سید عباس متولیان معاونت تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان ثبت ۵۶ طرح تحقیقاتی مرتبط با کرونا که از طرف دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سامانه ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی، گفت: ۹ طرح تحقیقاتی مرتبط با کرونا اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در طی هفته گذشته در سامانه پژوهشیار ثبت شده بودند، مطرح و مورد بحث قرار گرفت. در نهایت هر ۹ طرح ارائه شده با انجام اصلاحاتی مورد تایید قرار گرفتند.

متولیان افزود: طرح های پژوهشی مربوط به کرونا را به دو دسته می توان تقسیم کرد: گروه اول طرح هایی که در پاسخ به سئوالات بالینی و مدیریتی متخصصان و سیاستگذاران انجام می شوند و لازم است در اسرع وقت نتایج آنها برای تصمیم گیری در اختیار آنها قرار گیرد. گروه دوم طرح هایی هستند که برای مستندسازی تجربه اپیدمی در کشور ایران و انتقال این تجربیات به دیگران انجام می شوند.

وی طرح های کارآزمایی بالینی داروها و مطالعات اقدام پژوهی مشارکتی از گروه اول؛ و مطالعات سری موارد و مورد-شاهدی را از مطالعات گروه دوم نام برد.

متولیان تاکید کرد: این پاندمی، تجربه ای است که ممکن است در طول عمر یک پزشک یا یک پژوهشگر فقط یک بار اتفاق بیافتد، و ما به عنوان حامی تحقیقات و فناوری لازم است از پژوهشگرانی که در این زمینه تحقیق می کنند و فناورانی که در حل این بحران ایده های نوآورانه دارند، حداکثر حمایت را در کوتاهترین فرصت ممکن داشته باشیم.

چمسعود سلیمانی دودران، مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی ایران در حاشیه این نشست خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ویژه موجود، دانشگاه محدودیتی در حمایت از طرح های تحقیقاتی که به مهار کروناویروس جدید کمک کند، ندارد و آمادگی داریم پروپوزال های دیگر را هم طی جلسات فوق العاده  آتی که به صورت حضوری یا غیرضروری تشکیل می شود، ارزیابی و تصویب کنیم.

وی با تاکید بر این که به رغم تسریع روند ارزیابی طرح های مرتبط با کروناویروس، بررسی و تصویب طرح ها با رعایت دقیق ضوابط کیفی انجام می شود اظهار داشت: به دلیل تعهد و تلاش مضاعفی که محققان دانشگاه در شرایط حساس فعلی دارند و لذا کمترین دغدغه ای در زمینه مسایل مالی دارند مطمئنا در مدتی کوتاه شاهد به ثمر نشستن این طرح ها با حداقل هزینه ها خواهیم بود که کمک قابل توجهی به شناسایی ابعاد مختلف کروناویروس جدید و اپیدمی اخیر و مهار آن خواهد کرد.

در پی اپیدمی ویروس کووید ۱۹ در ایران، کمیته پژوهشی کرونا توسط معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل شد. در اولین جلسه کمیته پژوهشی کرونا به پیشنهاد معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، چهار کارگروه برای مدیریت پژوهش های کرونا تشکیل شد.

این چهار کارگروه شامل پژوهش های اپیدمیولوژی و سلامت عمومی، پژوهش های بالینی، پژوهش های علوم پایه و ویروس شناسی و پژوهش های مرتبط با حفظ سلامت کارکنان بودند. کار گروه ها به بحث در مورد عناوین پژوهشی پیشنهادی پرداختند و مقرر شد در اسرع وقت پروپوزال ها تدوین و در پژوهشیار ثبت شوند که ۹ مورد پروپوزال ثبت شده در جلسه دوم به تصویب رسید.

از پژوهشگران علاقمند دعوت میشود تا طرح های پژوهشی خود را در اسرع وقت در سامانه پژوهشیار ثبت کنند و طرح های فناورانه خود را به مرکز رشد و مدیریت توسعه فناوری دانشگاه ارائه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز