خبرگزاری کار ایران

پیشگیری از مسمومیت ناشی از شوینده ها و ترکیبات ضدعفونی کننده

asdasd
کد خبر : ۸۸۶۴۸۲

ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو در اطلاعیه ای نکات بهداشتی لازم درمورد ضرورت رعایت بهداشت و استفاده از ترکیبات شوینده و ضدعفونی کننده در روزهای پایانی سال و شیوع ویروس کرونا صادر کرد.

به گزارش ایلنا، داروها و سموم دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو در این اطلاعیه آورده است:

محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلیشان نگهداری کنید. هرگز این فراورده‌ها را در ظروف مواد خوراکی (مثل بطری نوشابه) نگه ندارید. ممکن است افرادی به اشتباه این مواد را بخورند و دچار مسمومیت شدید شوند.

ایمن‌سازی منازل در مقابل عوامل بروز مسمومیت ها خصوصا ترکیبات شوینده خانگی بسیار حائز اهمیت است. استفاده نابه‌جا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک‌کننده شیمیایی می‌تواند خطراتی جبران‌ناپذیر بر سلامتی وارد کند. 

 بنا بر اعلام ایفدانا، همیشه هنگام استفاده از فراورده‌های شیمیایی و شوینده‌ها ابتدا در نور کافی، برچسب روی بسته‌بندی را مطالعه و سپس مصرف کنید. استفاده از مواد شیمیایی در تاریکی و بدون مطالعه و آگاهی از نحوه استفاده آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد.

مخلوط کردن مواد شیمیایی و شوینده خانگی مانند جوهر نمک (جرم بر و لوله باز کن)، مواد سفیدکننده و لک‌بر (مانند وایتکس) بسیار خطرناک می باشد و گازهای ناشی از این ترکیب بسیار سمی و خفه‌کننده است. برخی افراد که از این خطر اطلاع ندارند، تصور می‌کنند با اختلاط مواد سفیدکننده و جرم‌گیر، اثر پاک‌کنندگی آن را افزایش می‌دهد. این در حالی است که گاز خطرناک حاصل از این ترکیب، به مسمومیت تنفسی شدید و حتی صدمات برگشت‌ناپذیر در ریه منجر شده است. بنابراین به هیچ عنوان انواع ترکیبات و پودرها و مواد مایع شوینده، جرم‌گیر و سفیدکننده نباید با هم مخلوط شوند.

در هنگام استفاده از محلولهای با پایه الکلی توجه شود که این فرآورده ها به دلیل قابلیت تبخیر سریع آتش زا هستند و باید از نگه داری آنها در کنار شعله آتش خودداری کرد. حتی توصیه شده است در هنگام ضدعفونی تلفن همراه، گوشی خود را ابتدا خاموش و سپس سطح آن را با محلول الکلی ضدعفونی نمایید. هنگامی که دست و سطوح به محلول الکلی آغشته شد، باید صبر کنید تا خودبه خود خشک شود. محلول الکلی پس از ۳۰ ثانیه می تواند ویروس کرونا را از بین ببرد.

استفاده از پاک‌کننده‌هایی مثل جوهرنمک، مواد شوینده و لک‌بر، لوله‌بازکن، لاک‌پاک‌کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت خطرناک بوده و این مواد در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم یا تنفس، بسیار سمی هستند.

محلول های لک بر حاوی کلر می باشند( مانند وایتکس) دارای بخارات سمی هستند که باید به همین دلیل پس از رقیق سازی در محیط باز دارای تهویه هوا استفاده شوند و بهتر است از سطح مورد استفاده فاصله بگیرید.

هنگام استفاده از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی، خصوصا مواد لک بر مانند وایتکس و یا مواد جرم بر، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا خوب در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات بخار های سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زنند.

 در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده کنید. همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی بلافاصله در آن را ببندید و دقت کنید که هیچ ظرفی حتی با درب بسته در دسترس کودکان قرار نگیرد.

اگر نزدیکان شما ماده‌ای غیرخوراکی و سمی را بلعید یا استنشاق کرد با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و فرد مسموم را وادار به استفراغ نکنید.

در صورت تماس اتفاقی پوست یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، برای درمان هرچه سریع‌تر آن محل را با آب فراوان شست‌وشو دهید و در صورت برطرف نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز