خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

استفاده ۱۲ هزار دانشجوی علامه طباطبایی از آموزش مجازی/احتمال عدم دسترسی ۲ هزار دانشجو به اینترنت

asdasd
کد خبر : ۸۸۶۴۷۲

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی درباره بهره‌مندی دانشجویان شهرستان‌ها از بستر آموزش مجازی گفت: ممکن است دو هزار نفر از دانشجویان ما به اینترنت دسترسی نداشته باشند، به همین دلیل ما باید برای آنها امکاناتی فراهم کنیم که از درس باز نمانند.

«شجاع احمدوند» معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره روند آموزش مجازی این دانشگاه توضیح داد: برای ادامه این روند ما تابع شرایط کشور هستیم، با توجه به اینکه ما زیر ساخت آماده‌ای برای آموزش مجازی نداشتیم، اما خیلی زود با همکاری اساتید و دانشجویان سامانه آموزش مجازی را راه‌اندازی کردیم و مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت. اوج برنامه‌های آموزشی ما در روز دوشنبه هفته گذشته رخ داد به این صورت که ۲۴۰ کلاس درس به طور همزمان برگزار شد.

وی در ادامه بیان کرد: البته در این زمینه یک سری مشکلات داریم، به عنوان مثال ممکن است برخی از سرور‌هایمان جوابگو نباشد، زیرا ما هدفمان این است کلاس‌ها را ضبط کنیم تا بعدا مورد استفاده دانشجویان باشد ولی زمانی که فشار و حجم زیادی روی سرور اعمال می‌شود، تصمیم به اولویت بندی می‌گیریم که مثلا برنامه‌های ضبط شده را کمی به تعویق بیاندازیم تا به سرورها فشار نیاید.

احمدوند در ادامه خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما ابتدا این بود که در ۴ تا ۵ ساعت بعد از برگزاری کلاس، فایل ضبط شده روی سامانه قرار بگیرد، ولی الان متاسفانه این زمان به ۲۴ ساعت رسیده است. در حال حاضر تلاش می‌کنیم ظرفیت این سرورها را افزایش دهیم و اگر سرورها تقویت شود شاید بتوانیم زمان ارائه درس‌های ضبط شده را به همان ۴، ۵ ساعت برسانیم.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت:  سرور دانشگاه اکنون ظرفیت ادامه دادن کار را دارد به همین دلیل ما نیز زمان مشخصی را برای اتمام آموزش مجازی تعیین نکرده‌ایم و تابع شرایط کشور هستیم، از طرفی ممکن است مشکلاتی را در آینده به دنبال داشته باشیم. یک درصدی از دانشجویان ما که در روستاها هستند به علت سرعت پایین اینترنت دسترسی خوبی ندارند. ما در دانشگاه علامه طباطبایی تعداد ۱۳ تا ۱۴ هزار دانشجو داریم که تاکنون نزدیک ۱۲ هزار نفر آنها به سامانه ما وصل شده‌اند و از کلاس‌ها استفاده کردند، اما هنوز از دو هزار نفر آنها خبری نیست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ممکن است دو هزار نفر از دانشجویان ما به اینترنت دسترسی نداشته باشند به همین دلیل ما باید برای آنها امکاناتی فراهم کنیم که از درس باز نمانند. برنامه اولیه ما این است که بعد از تعطیلات آماری را در بیاوریم تا ببنیم چه حجمی ازکلاس‌هایمان به صورت مجازی برگزار شده است. اگر این کلاس‌ها در حد حجم قابل توجهی بود ناگزیر می‌شویم یک سری کلاس‌های جبرانی برای آن دسته از دانشجویانی که دسترسی به اینترنت نداشته‌اند در اواخر هفته بگذاریم تا ترم‌ها را طولانی نکنیم، اما اگر ببینیم که کلاس‌ها به اندازه قابل قبولی تشکیل نشده در هماهنگ با سیاست‌های کلان وزارت علوم ممکن است، چند هفته ترم‌ها را به عقب بیاندازیم که البته بعد از تعطیلات نسبت به آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

احمدوند درباره درخواست برای افزایش پهنای باند گفت: پهنای باندی که در نظر گرفته شده بود برای برخی نیازهای ما مانند سامانه‌های اداری یا سمینارها بوده، اما اکنون این حجم از پهنای باند اکنون برای بزرگترین حجم کار سامانه مجازی  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اشاره کرد: در گذشته تجربه‌ زیادی در این خصوص نبوده است و به طور ناگهان دانشگاهی که ۱۴ هزار دانشجو دارد، باید با این حجم از پهنای باند و سرور ۴۰۰ تا ۵۰۰ کلاس درس برگزار کند. از این رو دفتر فناوری دانشگاه ما با وزارت ارتباطات در مذاکره است تا بتوانیم مشکلات این چنینی را حل کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان اظهار داشت: ما جزو دانشگاه‌هایی بودیم که آموزش مجازی را زود شروع کردیم، اما برای نیم سال دوم که از بهمن ماه شروع شده است، سه یا چهار جلسه از کلاس‌ها به شکل حضوری برگزار شد و پس از یک هفته تا ۱۰ روز تعطیل شدیم، اما بعد ازآن آموزش مجازی را شروع کردیم. مابقی ترم باقی مانده، زیرا معمولا کلاس‌های نیم سال دوم تا خردادماه ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز