خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

آغاز آموزش شایستگی‌های فنی از شبکه آموزش/ برنامه‌ریزی‌های درسی نسبت به شرایط کشور منعطف خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۸۸۴۱۸۵

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش از آغاز آموزش شایستگی‌های فنی از شبکه آموزش خبر داد.

«مصطفی آذرکیش» مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره نحوه آموزش‌ دروس عملی به دانش آموزان در ایامی که کلاس‌های درس در مدارس تعطیل بوده و دروس به شکل مجازی و از راه دور آموزش داده می‌شود، گفت: آموزش هنرستان‌های ما شامل چند بخش است؛ بخش آموزش عمومی شامل دینی، عربی، زبان، قرآن، تاریخ و جغرافیاست. بخش بعدی آموزش شایستگی‌های پایه شامل ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست است. علاوه بر این بخش شایستگی‌های غیرفنی پنج درس است و شامل اخلاق حرفه‌ای، الزامات محیط کار، کارگاه نوآوری و تولید، کارگاه نوآوری و کارآفرینی و مدیریت تولید و فناوری‌های نوین می‌شود.

وی در ادامه افزود: یک سری دروس هم هستند که میان شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشترک هستند. یک بخش دیگر آموزش‌ها، بخش شایستگی‌های فنی است که عمدتا یا استاندارد مهارت در شاخه کار دانش و یا  پودمان‌های مهارتی در قالب فصل‌های کتاب درسی فنی و حرفه‌ای است. دروس مشترک در این زمینه‌ها شامل ارتباط موثر، طرح‌ها و زبان بصری، نقشه کشی فنی رایانه‌ای، آب، خاک و گیاه است. در شبکه آموزش اولویت اول ما تحت پوشش قرار دادن دروسی است که بین همه هنرجویان مشترک است و بیشترین استفاده را برای همه داشته باشد.

 مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش  گفت: بر این اساس شایستگی غیر فنی و دروس پایه عمومی را به خصوص در هفته اول در اولویت قرار دادیم. در هفته دوم و از روز شنبه شایستگی‌های فنی در رشته‌های حسابداری، کامپیوتر  را در دستور کار قرار دادیم و تا آخر هفته در کنار دروس شایستگی‌های عمومی، پایه و شایستگی‌های غیر فنی در حال آموزش است.

آذرکیش بیان کرد: در شاخه فنی حرفه‌ای 41 رشته مهارتی و 31 رشته تحصیلی و در شاخه کار دانش 160 رشته مهارتی داریم که در زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر است. با اولویتی که گفتم آموزش‌هایمان را شروع کردیم. با توجه به شرایط عمومی کشور و این که تعطیلی چقدر ادامه یابد و کنترل آن توسط نظام سلامت کشور تا چه زمانی طول بکشد، برنامه ریزی‌های منعطفی خواهیم داشت.  دقیقا مشخص نیست که تا چه زمانی شرایط اضطرار و بحران را در کشور خواهیم داشت، برای شرایط فعلی با شعار آموزش تعطیل نیست سعی کردیم آموزش‌ها مستمر، منسجم و هدفمند باشد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار رسانه ملی شبکه‌های استانی و هنرستان‌های ما توسط مدیران، کادر اداری و همچنین توسط هنر آموزان نیز، آموزش‌هایی به صورت منسجم در حال برنامه ریزی و برگزاری است. هر کدام از هنرآموزان در سراسر کشور متناسب با شرایطی که دارند در پیام رسان‌های اجتماعی امن، آموزش را شروع کرده‌اند.

 مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش توضیح داد: ماهیت آموزش طوری است که باید در طول سال جاری باشد حتی در شرایط اضطرار و بحران نیز این رویه باید ادامه یابد و آنچه که در آینده برای کشور رقم می‌خورد متناسب با آن هم آموزش‌هایمان را در قالب رسانه ملی یا بستر آی تی و فضای مجازی و پیام رسان‌های اجتماعی امن کشور پیگیری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: برای آموزش دروس و رشته‌هایی که ماهیت آموزش از طریق تلویزیون را دارند برنامه ریزی شده است. برخی از دروس تکرار و تمرین، سر کلاس و کارگاه است که قطعا متناسب با شرایط کشور بعدا اعلام خواهیم کرد.

آذرکیش درباره آموزش به شیوه شبه‌سازی شده گفت:  شبیه سازی شده یکی از روش‌هاست. روش آموزش حضوری، غیرحضوری و الکترونیکی هم داریم اما زمانی که ما با این شرایط مواجه هستیم باید متناسب با آن برنامه‌ریزی کنیم. هر گاه شرایط اضطرار و بحران بیماری کرونا در کشور تغییر کند متناسب با آن برنامه‌های بهتری خواهیم داشت. در حال حاضر نمی‌دانیم تعطیلی‌ها و  استقرار و شیوع بیماری کرونا در کشور دقیقا تا چه زمانی است و اکنون اولویت برای تحت پوشش قرار دادن اکثر هنرجویان در سراسر کشور است.

 مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ما اکنون شایستگی فنی را در این قالب شروع کردیم. از طرفی ظرفیت رسانه ملی نیز ظرفیت مشخص و محدودی است

آذرکیش درباره اهم برنامه‌های سال آینده دفتر  فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: اولویت یا راهبرد اصلی ما در دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش ارتقاء کیفیت آموزشی است. در سال آینده از اکثر برنامه‌ها و اقدامات و فعالیت‌هایی که به بهبود کیفیت آموزش کمک می‌کند بهره‌مند می‌شویم که از جمله آنها برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و المپیادهاست.

 مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش اظهار داشت: آموزش همراه با تولید، تقویت دبیرخانه‌ها، تقویت گروه‌های آموزشی، توسعه حرفه‌ای هنر آموزان، مدیران و معلمان از جمله دیگر برنامه‌های کیفیت بخشی است که سالانه طراحی می‌کنیم. همچنین استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌های آموزش و پرورش خارج از آموزش و پرورش از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای متناسب سازی آموزش‌ها با نیاز بازار است که در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز