خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

طول عمر اپیدمی کرونا تا ۲ ماه است/شباهت رفتار ویروس در ایران با سایر کشورها تایید شده/ ماسک‌های دست‌سازِ قابل شست‌وشو فایده‌بخش‌تر است

asdasd
کد خبر : ۸۸۴۰۵۹

رئیس گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران طول عمر اپیدمی کرونا یا هر اپیدمی دیگری را یک تا دو ماه عنوان کرد.

«طلعت مختاری» رئیس گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس کووید ۱۹، در ایران رفتاری متفاوت نسبت به چین دارد؟ گفت: ماهیت ویروس به گونه‌ای نیست که بتواند به این سرعت تغییر رفتار داشته باشد. ویروس‌های مشترک بین انسان و حیوان مستعد تغییر رفتار و تحول‌ هستند، اما نمی‌توانیم تغییرات در شدت بیماری‌زایی آن را با این سرعت انتظار داشته باشیم. 

طول عمر اپیدمی کرونا یا هر اپیدمی دیگری یک تا دو ماه است

مختاری در پاسخ به این پرسش که ممکن است، طول اپیدمی کرونا در ایران با چین متفاوت باشد؟ گفت: طول عمر اپیدمی کرونا یا هر اپیدمی دیگری یک تا دو ماه است. ویروس وارد می‌شود، عده‌ای مبتلا می‌شوند و افرادی ایمن می‌شوند. سرانجام اپیدمی عبور می‌کند. این ویژگی اپیدمی است و این فرایند تنها مربوط به کرونا هم نیست. 

وی افزود: اگر می‌بینیم که مدارس و دانشگاه‌ها و... تعطیل می‌شوند، به این دلیل است که افراد مبتلا به یکباره افزایش پیدا نکنند و شرایط به گونه ای پیش نرود که سیستم درمانی نتواند پاسخگو باشد. به هر حال ما با یک ویروس جدید روبه‌رو هستیم. 

رئیس گروه ویروس شناسی علوم پزشکی تهران اظهار کرد: اینکه سازمان بهداشت جهانی به دلیل آنفولانزا اعلام بحران جهانی نکرد به این خاطر است که با ویروسی جدید مواجه نبودیم، وگرنه ویروس آنفولانزا می‌توانست خطرناک‌تر باشد. ویروس آنفولانزائی که چند ماه پیش شیوع پیدا کرد، همان ویروس H۱N۱  بود که آن را می‌شناختیم و تنها تغییراتی در آن اتفاق افتاده بود، اما ویروس عامل  کووید ۱۹ کاملا جدید است.

 کرونا ویروس نسبت به خشکسالی مقاوم نیست 

مختاری در پاسخ به این پرسش که تفاوت‌های جغرافیائی هر کشور چه مقدار تفاوت، می‌تواند در رفتار ویروس کرونا ایجاد کند؟ بیان کرد: بقای ویروس در طبیعت اهمیت دارد. کرونا ویروس، ویروسی پوشش دار محسوب می‌شود که نسبت به رطوبت و درجه حرارت  مقاومت آن  متفاوت است  و نسبت به  خشکی بسیار حساس است. بنابراین با تغییر رطوبت و افزایش دما بقای کمتری خواهد داشت. 

شباهت رفتار ویروس کووید 19 در ایران با سایر کشورها تایید شده است

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در ارتباط با تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده در ایران در خصوص ویروس کرونا گفت: در حال حاضر تمام همت نیروهای آزمایشگاهی بر آزمایشات مربوط به بیماریابی است. طبیعتا افراد بنا به تخصصی که دارند، مشاهدات خود را در جریان تشخیص و درمان ویروس ارائه می‌دهند. این اطلاعات گنجینه اطلاعاتی ما در رابطه با ویروس و بیماری آن را افزایش می‌دهد. البته مطالعات ویروس‌شناس‌های ما نیز معطوف به چگونگی رفتار ویروس بوده است که شباهت آن با این نوع ویروس‌ در سایر کشورها تایید شده است. 

استفاده از ماسک غیراستریل موجب انباشت باکتری‌های ریوی خود فرد می‌شود 

وی در رابطه با ضرورت استفاده از ماسک بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی معتقد است، افراد عادی ماسک نزنند، زیرا استفاده از ماسک غیراستریل موجب انباشت باکتری‌های ریوی خود فرد می‌شود که خود عامل بیماری‌زا محسوب می‌شود. دلیل دیگر هم این است که افراد از ماسک مراقبت صحیح نمی‌کنند یا به اصطلاح این طرف و آنطرف می‌اندازند و این خود موجب انتقال بیماری در افراد است. 

مختاری با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک‌هایی افراد در خانه می‌سازند و قابلیت شست وشو دارد، فایده بخش‌تر است، گفت: استفاده از ماسک می‌تواند مانع تماس دست افراد با بینی و دهانشان شود. بطور عموم افراد بصورت ناخودآگاه صورت و بینی خود را لمس می‌کنند. ماسک مانع این رفتار است. ماسک‌ها قرار نیست جلوی ویروس را بگیرند. بهترین اقدامی که توسط مردم چین انجام شد، ساخت ماسک پارچه‌ای خانگی بود که در روز استفاده می‌کردند و شب آن را می‌شستند. این حتی از ماسک‌هایی که فروخته می‌شود، هم کارآمدتر است. 

وی اشاره کرد: توجه کنید که ضرورت استفاده از ماسک عدم تماس دست با صورت و بینی است. باید مدام عوض و شست‌وشو شود. پیشنهاد ما استفاده از همان اقدامی است که در چین انجام شد. 

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، در ارتباط با احتمال حمله بیولوژیکی در خصوص کووید ۱۹ گفت: اینکه ویروس حمله بیولوژی باشد، منطقی نیست، چرا یک کشور باید بیاید یک ویروس تنفسی را دستکاری کند، در حالی که توان کنترل آن‌ را نداشته باشد؟ همچنین اولین قربانیان را خودشان داشته باشند. مضافا اگر ویروس انسان‌ساز بود و از پیش واکسن داشت، تاکنون به بازار وارد کرده بودند. 

از سفر بین‌ شهری پرهیز کنید/سایر شهر‌ها امکانات درمانی تهران را ندارند 

مختاری گفت: مهم است که افراد نقطه‌ نظرات وزارت بهداشت را رعایت کنند. با رعایت این نقطه نظرات امکان کنترل راحت این ویروس ممکن می‌شود. همین که افراد از خانه بیرون نیایند یا به سفر نروند. برخی افراد گمان می‌کنند، چون ویروس در کشور شیوع پیدا کرده است، اجتناب از سفر اهمیت ندارد، اما آن‌ها فکر نمی‌کنند که جمعیت مبتلایان برای شهری با امکانات تهران با شهری که تنها یک بیمارستان دارد، متفاوت است. باید توجه کرد، امکانات بهداشتی ما در شهرهای مختلف متفاوت است، در واقع خدمات درمانی برای مبتلایان در تهران که می‌توانند به ده بیمارستان مراجعه کنند متفاوت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز