خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

لزوم غنی‌سازی برنامه‌های درسی در راستای تربیت دانش‌آموز پژوهشگر/ به معلم محقق و پژوهشگر نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۸۸۴۰۵۶

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از لزوم غنی‌سازی برنامه‌های درسی در راستای تربیت دانش‌آموز پژوهشگر خبر داد.

«حسن ملکی» معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اهمیت پژوهش و آموزش آن به دانش آموزان در مدارس گفت: در این که دانش آموزان ظرفیت بالایی برای تحقیق و پژوهش و پژوهشگر شدن دارند، هیچ شکی نیست، زیرا دانش آموز انسانی است که دارای عقل، اندیشه، فکر، اراده و اختیار است؛ بنابراین هر انسانی حق دارد از امکانات، فرصت‌ها و شرایط پژوهش و تحقیق بهره ببرد؛ اما اگر بخواهیم کتاب‌های درسی پژوهش محور شوند، باید تلاش کنیم آنها را مسأله محور کنیم، یعنی بین مسأله محوری و پژوهشگر تربیت کردن رابطه مستقیم وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در بعضی از کتاب‌های ما این مسأله به مقدار زیادی محقق شده است؛ به طور مثال در کتاب‌های علوم، مطالعات اجتماعی، کار و فناوری تا جایی که امکان داشته به موضوع مسأله محوری و سوال محوری توجه شده است و بر این اساس فرصت‌هایی برای تحقیق و پژوهش دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی فراهم کردند.

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی  گفت: البته ما بنا داریم برای آینده بر اساس برنامه درسی ملی و بر اساس دلالت‌های اسناد بالا دستی در برنامه‌ها و کتاب‌‌های درسی زمینه بهتر و بیشتری فراهم کنیم تا دانش‌آموزان امکان و فرصت پژوهش، تحقیق، در مقابل معما قرار گرفتن، حل معما، در مقابل سوال قرار گرفتن، حل سوال، در مقابل مسأله قرار گرفتن و حل مسأله را آموزش ببینند. اینها ویژگی‌هایی است که یک برنامه درسی پژوهش محور دارد و امیدوارم اینگونه برنامه‌ها را برای سال آتی بیشتر داشته باشیم.

ملکی در واکنش به اینکه دانشگاه‌ها به خروجی مدارس انتقاد دارند و معتقدند مدارس ما دانش‌آموزان پژوهشگر بار نمی‌آورد، گفت: اگر وضعیت کنونی را با ده سال قبل مقایسه کنید می‌بینید وضعیت خیلی بهتر است و در مقایسه با ده پانزده سال پیش کتاب‌های درسی در رابطه با موضوع پژوهش و تحقیق وضع خیلی بهتری دارند، اما به کارهای بیشتری احتیاج داریم؛ از طرفی هم باید برنامه‌های درسی را از این زاویه غنی سازی کنیم و هم توجه داشته باشیم که وقتی از برنامه درسی حرف می‌زنیم از کتاب درسی به اضافه معلم حرف می‌زنیم؛ یعنی اگر معلم آماده و خبره نداشته باشیم، طبیعی است که او نمی‌تواند دانش‌آموز را به سوی پژوهش و تحقیق سوق بدهد.

معاون طراحی و تولید بسته های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی  گفت: در ارتباط با معلمان در مجموع ضعف‌هایی داریم که باید آنها را تقویت کنیم. ما به نیروی انسانی تربیت شده از بعد تحقیقی و پژوهشی نیاز داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر شما دانشگاه فرهنگیان معلمان را پژوهشگر و محقق تربیت می‌کند؟ گفت: دانشگاه فرهنگیان برای همین تاسیس شده و تلاش دارد، معلمان پژوهش محور تربیت کند و قطعا یکی از فعالیت‌های آنها همین است.

معاون طراحی و تولید بسته های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان در برخی جلسات این مسأله را مطرح کرده و تبادل نظرهای لازم در جهت غنی‌سازی ظرفیت‌ها و فرصت‌های پرورش، تحقیق و پژوهش در دانش آموزان را مد نظر قرار داده است. البته هم دانشگاه فرهنگیان باید در برنامه‌هایشان بازنگری داشته باشند و هم ما در کتاب‌های درسی‌مان بهتر است، نسبت به آن چیزی که پیش‌تر بوده است، اقدامات دقیق‌تری انجام گیرد و امر تحقیق و پژوهش تقویت بیشتری یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز