خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی بیمارستان لقمان در گفت‌وگو با ایلنا:

مراجعه به بیمارستان لقمان به دلیل مسمومیت‌های الکلی چندین برابر شده است/ برخی سودجویان الکل صنعتی را به جای اتانول به مردم می‌فروشند/ ژل‌های ضدعفونی کننده‌ با پایه متانول باعث مسمومیت و مرگ می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۸۳۱۶۵

عضو هیات علمی بیمارستان لقمان حکیم گفت: در دو هفته اخیر مواردی که با علائم مسمومیت با الکل متانول یا الکل صنعتی به بیمارستان لقمان مراجعه کرده‌اند، چندین برابر شده است.

«مسعود مردانی» عضو هیات علمی بیمارستان لقمان حکیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل گفت: آمار مسمومیت‌های الکلی در کشور را ندارم و باید از مقامات وزارت بهداشت پرس و جو کنید، اما در همین دو هفته اخیر مواردی که با علائم مسمومیت با الکل متانول یا الکل صنعتی به بیمارستان لقمان مراجعه کرده‌اند، چندین برابر شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب با تبلیغات سوء در فضای مجازی باعث شده‌اند، مردم تصور کنند که اگر این الکل را به صورت خوراکی مصرف کنند، دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شوند. 

عضو هیات علمی بیمارستان لقمان حکیم با تاکید براینکه مصرف الکل خوراکی باعث جلوگیری از ابتلا به کرونا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اگر مصرف خوراکی الکل باعث ابتلا به کرونا نمی‌شد، امروز باید در همه کشورهایی که مصرف الکل آزاد است، افراد به کرونا مبتلا نمی‌شدند. 

مردانی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو و فرصت طلب الکل‌های صنعتی را که نارنجی رنگ هستند با یک ماده بی رنگ کننده مخلوط می‌کنند و رنگ الکل صنعتی را از بین می‌برند و آن را به جای الکل اتانول به مردم می‌فروشند و مردم هم آن را مصرف می‌کنند که این موضوع باعث مسمومیت این افراد شده است. 

وی ادامه داد: به مردم توصیه می‌کنم که الکل خوراکی به هیچ عنوان کرونا را از بین نمی‌برد. بهترین راه برای قطع زنجیره ابتلا به عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، شستن مکرر دست‌هاست. ما هیچ توصیه‌ای برای استفاده از الکل برای پاک کردن دست‌ها نمی‌کنیم، مگر در مواردی که آب و صابون در دسترس نباشد، که در این صورت می‌توان از محلول‌های شست و شوی حاوی الکل برای پاک کردن دست‌ها استفاده کرد. 

عضو هیات علمی بیمارستان لقمان خاطرنشان کرد: همچنین توصیه می‌کنیم برای ضدعفونی کردن سطوح و لباس به هیچ عنوان از الکل استفاده نکنند. بهترین راه برای ضدعفونی کردن آب و وایتکس رقیق شده است، چراکه هم به صرفه و هم کم هزینه‌تر است. اگر خیلی سطوح آلوده باشد، می‌توان از محلول یک به ده آب و وایتکس استفاده کرد و برای ضدعفونی کردن جاهایی مانند میز کار و پیشخوان مغازه استفاده از محلول یک به 50 آب و وایتکس کفایت می‌کند.  

مرادنی تاکید کرد: همانطور که گفتم، در حال حاضر آمار مراجعان مسمومان با الکل به بیمارستان لقمان افزایش پیدا کرده است. باید اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت بگیرد تا مردم بدانند، استفاده از ژل‌های ضدعفونی کننده‌ای که اگر با پایه الکل متانول باشد، ممکن است باعث مسمومیت و مرگ آنها شود و در شرایطی که تمام بیمارستان‌ها درگیر بیماران کرونایی هستند و امکانات برای رسیدگی این بیماران کم است، نباید اقداماتی انجام داد که زحمت مضاعف هم برای خود افراد و هم کادر درمان و جامعه ایجاد کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز