خبرگزاری کار ایران

بیانیه جامعه اسلامی دانشجویان علوم پزشکی گیلان؛

برای جبران حداقل ۹۰۰ پرستار فقط ۸۰ نفر را استخدام می کنند

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۸۸۸

در بیانیه (جاد) به استاندار بیان شده است که بعضا برای حداقل ۲۴ بیمار، ۲ تا ۳ پرستار وجود دارد. در حالی که استانداردها اجازه‌ی حضور یک پرستار بر بالین حداکثر ۵ بیمار را می‌دهند.

به گزارش ایلنا، جامعه اسلامی دانشجویان (جاد) دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بیانیه‌ای شکواییه‌های خود از اقدامات مسئولان در مقابله با کووید19 در این استان را به سمع استاندار و نمایندگان مجلس رساندند. در این بیانیه ذکر پرسیده شده است که آقایان برای کمبود پرستار چه چاره اندیشیده اند؟ آیا چاره ی این کمبود در بیمارستان ها، اضافه کارهای اجباری و سنگین است؟ 

متن این بیانیه به شرح ذیل است. 

برای جبران حداقل ۹۰۰ پرستار فقط ۸۰ نفر را استخدام می کنندبه نام خدا

بیانیه جامعه اسلامی دانشجویان (جاد) دانشگاه علوم پزشکی گیلان

 

امام صادق(ع):

ما قَضی مُسلِمٌ لِمُسلِمٍ حاجةً اِلاّ ناداهُ اللّه ُ تبارکَ و تعالی عَلیَّ ثوابُکَ وَلا اَرْضی لَکَ بِدُونِ الجَنّةِ

هیچ مسلمانی حاجت مسلمان دیگری را روا نمی سازد؛ مگر اینکه خداوند تبارک و تعالی به او خطاب کند که "پاداش تو به عهده من است و کمتر از بهشت برایت نمی پسندم."

 

استاندار محترم گیلان

رییس گرامی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

و نمایندگان مردم شریف گیلان در مجلس شورای اسلامی

در واپسین روزهای سال ۹۸ که سالی سراسر حادثه و غم برای ملت شریف ایران بود به سر می بریم و در این روزها، چنگ در گریبان ویروس نوشکفته ی دردسرساز چینی هستیم، ویروسی که اگر در بدو کشف آن در ایران، پیشگیری، قرنطینه و اصول استاندارد اعمال می شد قطعا اکنون بیش از ۴۰۰۰ مبتلا به این بیماری نداشتیم و این مسئله به عنوان یک بحران، مطرح نمی شد.

عدم فرهنگ سازی و سازماندهی، عدم وجود زیرساخت های کافی، کمبود تجهیزات و نیروی انسانی و راس تمام این مشکل ها که عدم کفایت در مدیریت بحران و بیمارستان هاست از عوامل زمینه ساز شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور است.

با این حال، جامعه ی پزشکی که به یاری و لطف خداوند همواره در خدمتگزاری مردم پای کار بوده و هست کماکان با قدرت در خط اول مبارزه با این ویروس قرار دارد هرچند که بارها با طرح هایی از قبیل طرح تحول سلامت در حق آن ها کم لطفی شده است.

در این میان جامعه پرستاری ایران و به خصوص گیلان بیش از سایر رشته های علوم پزشکی از این ناکارآمدی ها ضربه خورده است و هم‌اکنون نیز به علت کمبود امکانات برای جلوگیری از سرایت ویروس، برای سومین بار سوگوار همکاران گیلانی خود که به کرونا ویروس مبتلا شده اند، گردیده است.

بارها در گیلان توسط مقام های مختلف به کمبود پرستار در بیمارستان ها اشاره شده و در آخرین مصاحبه این کمبود، حدود ۹۰۰ پرستار، تخمین زده شده است؛ اما سوال اینجاست که آقایان برای این کمبود چه چاره اندیشیده اند؟ آیا چاره ی معضل کمبود پرستار در بیمارستان ها، اضافه کارهای اجباری سنگینی است که سلامت و بنای خانواده ی پرستاران را به خطر می اندازد و هزینه ی بسیار ناچیز آن پس از ماه ها واریز می شود؟ یا کلید این مشکل، استفاده از دانشجویان پرستاری با حقوق ساعتی ۵۰۰۰ تومان است که در مقایسه با برخی رشته ها بسیار ناچیز است و انگیزه ی دانشجویان برای کار کردن در این رشته را به صفر می رساند؟

آیا منطقی است که بخشی در بیمارستان رازی با حداقل ۲۴ بیمار، فقط ۲ تا ۳ پرستار داشته باشد در حالی که استانداردها اجازه ی حضور یک پرستار بر بالین حداکثر ۵ بیمار را می دهد؟

در این روزها که ویروس کرونا، سایه بر سرزمین ما افکنده و تعدادی از کارکنان بیمارستان که سوگند خدمت به مردم یاد کرده اند به علت کمبود تجهیزات محافظتی سر از کار باز می زنند، باز هم پرستاران هستند که در خط مقدم قرار گرفته و جان در کف با کمترین تجهیزات به مبارزه با این بیماری پرداخته اند و تنها تشویق برای آنها این است که در اولویت استخدام قرار بگیرند! کدام استخدام؟! سلسله مراتبی که برای جبران حداقل ۹۰۰ پرسنل پرستاری فقط ۸۰ نفر را استخدام می کند؟

کمبود پرستار در استان گیلان، معضلی دیرینه است که توجه و تلاش جدی مسئولان استانی و کشوری را می طلبد در حالی که تمام توجهات بر  ساخت ICU ها و بیمارستان ها متمرکز شده است.

با این وجود این تفاسیر، جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خواستار:

  • به کارگیری نیروهای متخصص در زمینه ی پیشگیری از بیماری های واگیر و غیر واگیر و فرهنگ سازی سبک زندگی سالم به منظور کاهش مراجعات به بیمارستان ها و کاهش هزینه ها و بار کاری پرسنل به خصوص پرستاران
  • توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری در زمینه کمبود تجهیزات و کمبود نیرو در بحران حال حاضر و توجه به سلامت خانواده ی پرستاران حاضر بر بالین بیماران مبتلا به کرونا
  • تاکید بر جایگاه و حقوق پرستاران در بیمارستان بر اساس شرح وظایف تعریف شده برای آنان
  • تلاش در جهت افزایش ظرفیت استخدام پرستاران و سایر کادر بهداشتی در گیلان

می باشد؛ امید است با تلاش در این راستا و تحقق این اهداف، شاهد دستیابی جامعه پرستاری به حقوق و جایگاه مناسب این قشر باشیم.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان

اسفند ماه  ۹۸

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز