خبرگزاری کار ایران

تشکیل کمیته ملی تحقیقات ویروس کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۸۵۵

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته ملی تحقیقات COVID ۱۹ را به منظور هدایت متمرکز و هدفمند برای تشخیص و درمان ویروس کرونا را تشکیل و راه‌اندازی کرد.

به گزارش ایلنا، براساس اعلام سامانه مدیریت پژوهش کاپیر موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی ایران، نخستین جلسه این کمیته در روز دوشنبه (۲۰ اسفند ۱۳۹۸) با حضور ۱۸ نفر از محققان و دست‌اندرکاران حوزه پژوهش و فناوری در سطح دانشگاهی و ملی برگزار خواهد شد.

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعتباری معادل ۵ میلیارد تومان برای حمایت از پژوهش‌های مرتبط با این ویروس به دانشگاه‌هایی که شیوع این بیماری در منطقه تحت پوشش آنها بالا و در عین حال زیرساخت فیزیکی و انسانی برای پژوهش بر این بیماری را دارا هستند، اختصاص می‌دهد.

امکان بررسی فوری و ارایه کداخلاق برای طرح‌های پژوهشی ملی در زمینه بیماری کورونا ویروس جدید در وب ‌سایت مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) فراهم شده است.

محققان می توانند پروپوزال پژوهشی خود (در صورتی که دامنه کار پژوهشی آن فراتر از یک دانشگاه است) به آدرس  ttp://rms.nimad.ac.ir/ProposalStart.php?id=۱۱ ارسال کنند.

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی و مؤسسات تحقیقاتی وابسته درباره طرح‌های پژوهشی دانشگاهی در زمینه بیماری کوروناویروس ۲۰۱۹  توصیه هایی ارائه داده است.

نخست اینکه همه پروپوزال‌های مربوط به بیماری COVID-۱۹ توسط کمیته علمی صلاحیت‌دار مانند شورای پژوهشی دانشگاه، دانشکده و مرکز تحقیقاتی مطرح و مورد ارزیابی قرار گیرد. در صورتی که امکان تشکیل شوراها به هر دلیلی وجود ندارد، پروپوزال‌های یادشده می‌توانند با تایید معاون پژوهشی دانشگاه یا دانشکده به لحاظ علمی بودن، مصوب تلقی شود. البته معاونین می‌توانند از مشاوره داوران علمی مربوطه استفاده کنند.

همچنین همه پروپوزال‌های مربوط به COVID-۱۹ لازم است توسط کمیته‌های اخلاق در پژوهش بررسی و تصویب شوند. برهمین اساس همه کمیته‌های اخلاق در پژوهش موظف هستند پروپوزال‌های دریافتی مربوطه را حداکثر تا ۴۸ ساعت تعیین تکلیف و کد مربوطه را صادر کنند.

در ادامه این توصیه‌ها آمده است: با توجه به حساسیت موضوع و برای پرهیز از انتشار داده‌های غیر قابل استناد برای هماهنگی بیشتر، انتشار هرگونه اثر علمی در مورد  همه‌گیری فعلی در مجلات علمی منوط به کسب مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه یا کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا کمیته اخلاق مؤسسه نیماد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز