خبرگزاری کار ایران

سطح همکاری‌های بین‌المللی با ایران در مبارزه با مواد مخدر در حد انتظار نیست

asdasd
کد خبر : ۸۸۱۳۸۹

​دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: علیرغم اقدامات ایران، سطح همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با مواد مخدر در حد انتظار نیست و اجرای اصل مسئولیت مشترک در قبال این مسئله جهانی، توسط کشورهای مقصد به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش ایلنا، اسکندر مؤمنی در حاشیه شصت و سومین اجلاس سالیانه کمیسیون مواد مخدر در مقر سازمان ملل متحد در وین با غدا والی دیدار و انتصاب وی را به سمت مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) تبریک گفت و افزود: جمهوری اسلامی ایران در منطقه آسیای غربی یکی از شرکای اصلی UNODC محسوب می‌شود و بیست سال از سابقه همکاری جمهوری اسلامی ایران با این دفتر می‌گذرد و هم اکنون نیز در سال پایانی چهارمین برنامه مشارکت کشوری ایران که شامل چهار زیر برنامه مقابله با عرضه؛ امور حقوقی؛ کاهش تقاضا، درمان و پیشگیری؛ و توسعه پایدار و معیشت جایگزین می‌باشد، هستیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از حفظ و تقویت جایگاه و نقش اثرگذار کمیسیون مواد مخدر (CND)، هیئت بین‌المللی کنترل مواد مخدر(INCB)  و همچنین دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) حمایت می‌نماید و عمیقاً معتقد است که تمامی سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه مواد مخدر باید با مرجعیت این نهادها به‌عنوان ساختارهای مصوب رژیم بین‌المللی مواد مخدر به پیش رود.

دبیرکل ستاد بیان کرد: همه ساله، معمولاً در پایان سال میلادی (دسامبر) گزارش کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان توسط دفتر UNODC تنظیم و انتشار می‌یافت اما این امر در دسامبر ۲۰۱۹ انجام نشد. این گزارش حاوی اطلاعات و تحلیل‌هایی است که برای ما به‌عنوان یکی از همسایگان افغانستان و کشوری که بیش از سایرین از این کشور متأثر گردیده، اهمیت بسیار دارد.

مؤمنی گفت: بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی و امنیتی افغانستان، اجازه نمی‌دهد تا نسبت به مهار این مسئله در آینده نزدیک امیدوار باشیم. لیکن، با حمایت از تشکیل دولت جدید در افغانستان و مشارکت جامعه جهانی در اجرای برنامه‌های معیشت جایگزین و توسعه پایدار باید بتوان این مسئله را تا حد ممکن مهار کرد و ایران آمادگی دارد تا در اینگونه برنامه‌ها با دولت افغانستان و UNODC همکاری کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب اجرای راهبرد متوازن، اقدامات و برنامه‌های خود را در حوزه‌های کاهش تقاضا، مقابله با عرضه، ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی و مبارزه با پول‌شوئی به پیش برده است، گفت: علیرغم اقدامات و تلاش‌های انجام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، سطح همکاری‌های بین‌المللی در حد انتظار نیست و اجرای اصل مسئولیت مشترک در قبال این مسئله جهانی مواد مخدر به خصوص توسط کشورهای مقصد به بهانه‌های مختلف غیر مرتبط به فراموشی سپرده شده است.

دبیرکل ستاد اظهار داشت: در سال ۲۰۱۵، برنامه مشارکت کشوری فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و دفتر UNODC  برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ با اعتبار ۲۰ میلیون دلار امضاء شد که تاکنون فقط اندکی از آن یعنی بیش از ۳ میلیون دلار جذب شده است که حدود ۹۰ درصد آن را دولت ژاپن تأمین کرده است.

مؤمنی در این دیدار بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران و مقامات عالی کشور برای همکاری با سازمان ملل متحد در تمام عرصه‌ها، به ویژه در عرصه مبارزه با مواد مخدر تأکید و یادآوری کرد که برخی برخوردهای گزینشی و سیاسی، مردم را نسبت به نحوه مشارکت جامعه جهانی به‌خصوص کشورهای کمک کننده و پایبندی‌شان به اصل مسئولیت مشترک دلسرد می‌کند.

همچنین غدا والی مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)ضمن تشکر از اقدامات کشورمان بر لزوم توسعه همکاری‌ها تأکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز