خبرگزاری کار ایران

معاون پرستاری وزیر بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

به اعضای هیئت علمی و پرستاران باتجربه نیاز داریم/ اعلام آمادگی ۳۶۲ پرستار برای کمک به بیماران کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۸۱۲۸۳

معاون پرستاری وزارت بهداشت از اعلام آمادگی ۳۶۲ پرستار برای کمک به بیماران کرونا خبر داد.

«مریم حضرتی» معاون مراقبت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در شرح راه‌اندازی سامانه بکارگیری پرستاران داوطلب به منظور مقابله ملی با کووید ۱۹، گفت: وزارت بهداشت در سایت معاونت پرستاری، سامانه‌‌ای را جهت جذب نیروهای داوطلب برای مقابله با کرونا راه‌اندازی کرده است.پرستارانی که داوطلب هستند که وزارت بهداشت و مردم را در این شرایط یاری کنند، می‌توانند نامزدی خود را در این سامانه اعلام کنند. 

وی در ادامه بیان کرد: تاکنون ۳۶۲ پرستار اعلام آمادگی کردند که مایلند در مقابله با کووید ۱۹، به بیماران کمک کنند. البته این جدای فراخوان دانشگاه‌هایی علوم پزشکی و داوطلبانی است که آن‌ها جذب کرده‌‌اند. لیست پرستاران داوطلب، به معاونت درمان تحویل داده شد و بزودی پرستاران در حوزه‌های مورد نیاز مستقر خواهند شد. 

افرادی که در مقابله با بحران کرونا پیش‌قدم می‌شوند، مستحق امتیاز هستند

حضرتی تاکید کرد: این موجب فخر ماست که می‌بینیم داوطلبان از تمام رده‌های سنی از بازنشستگان تا دانشجویان ترم‌های آخر پرستاری با اشتیاق برای خدمت به مردمشان پیش‌قدم می‌شوند. در حال حاضر، تعداد زیادی پرستار طرحی، قراردادی یا شرکتی داریم که با سابقه قریب به ۱۲ سال مشغول خدمت هستند. 

وی افزود: پیش از بحران کرونا، طبق دستور مقام عالی وزارت، استخدام پرستار را در برنامه داشتیم. بنابراین، یک امتیاز برای پرستارانی که در روزهای سخت ما را یاری می‌کنند، اولویت جذب خواهد بود. افرادی که در مقابله با بحران کرونا پیش‌قدم می‌شوند، مستحق این امتیاز خواهند بود. 

معاونت پرستاری در ادامه اظهار کرد: افرادی که در این شرایط به ما کمک می‌کنند، باید بدانند که زحمات آن‌ها به عنوان یک فرد مسئول دیده می‌شود. برای ما زحمات پرستارانی که در این شرایط مسئولیت می‌پذیرند و با دل‌ و جان مایه کار می‌کند، ارجمند است. به لحاظ این مسئولیت‌پذیری ما اقدام آن‌ها را در جذب پرستار لحاظ می‌کنیم. 

وی تاکید کرد: البته این به معنای حذف دیگر پرستاران نیست. ما درک می‌کنیم، بسیاری از افراد معذوریت‌های خاصی دارند. شرایط افراد در نظر گرفته می‌شود، اینگونه نخواهد بود که دیگران در جذب پرستار جائی نداشته باشند. این حق برای تمام پرستارانی است که در تمام حوزه‌ها ما را یاری می‌کنند.

سامانه ۴۰۳۰ برای  آموزش نیاز به پرستار دارد

حضرتی با اشاره با سامانه جدید معاونت پرستاری  بیان کرد: ما به تفکیک در این سامانه‌ حوزه‌ها و نیازهایمان را مشخص کرده‌ایم. برای مشاوره، ما به اعضای هیئت علمی، پرستاران باتجربه، دانشجویان پرستاری و ... نیاز داریم.

معاون پرستاری در پاسخ به این پرسش که آیا بکارگیری پرستاران بازنشسته، با توجه به این موضوع که کووید ۱۹ برای افراد مسن‌تر خطرناک‌ محسوب می‌شود، تصمیمی سنجیده است؟ گفت:  ما هر بازنشسته‌ای را برای حوزه بیمارستانی‌ استفاده نمی‌کنیم. بازنشسته‌هایی که بالای ۶۵ سال هستند، یا آن‌هائی که ریسک بالای آسیب‌پذیری دارند، در بیمارستان‌ها به کار گرفته نمی‌شوند. 

وی افزود: در دستور کار ما، پذیرش پرستاران بازنشسته‌ای است که با ۴۵ سال سن بازنشست شده‌اند یا هنوز در بخش خصوصی مشغول به کار هستند. بازنشسته‌هایی که بیماری برای آن‌ها عامل خطر محسوب می‌شود، در مشاوره و آموزش بکارگرفته می‌شوند. حتی ما در سامانه ۴۰۳۰ برای آموزش نیاز به پرستار داریم. آن‌ها می‌توانند در این حوزه‌ها کمک‌رسانی کنند. 

 همه کشور بسیج شده‌اند تا لوازم و مایحتاج را فراهم کنند

معاون پرستاری وزیر بهداشت در واکنش به نگرانی پرستاران در خارج از بیمارستان‌های معین، مبنی بر اینکه از لوازم ایمنی لازم برخوردار نیستند و خطر ابتلا آن‌ها را تهدید می‌کند، گفت: پرستاران دروس اصول مراقبت از خود را پاس کرده‌اند. باید بدانند و می‌دانند که باید چگونه رفتار کنند تا دچار ابتلا نشوند. 

وی تاکید کرد: ما تا جائی که امکان دارد پوشش و تجهیزات را فراهم می‌کنیم. در واقع این شرایط بحرانی است و شرایطی که تجربه می‌شود، خاصه‌ی ایران نیز نیست. الان بسیاری از کشورهای دنیا، حتی اروپا و آمریکا هم که امکانات بسیار بیشتری از ما دارند، این کمبودها را تجربه می‌کنند. اولویت همه کشورها خط مقدم مقابله با بیماری است. 

حضرتی گفت: همه کشور بسیج شده‌اند که این لوازم و مایحتاج در کشور فراهم شود. شخص بنده، مسئول توزیع و تولید این وسایل نیستم، اما با احساس مسئولیت تام پیگیر فراهم کردن این تجهیزات هستم. باور کنید ما تمام تلاشمان را می‌کنیم. اینطور نیست که لوازم باشد و ما در اختیار آن‌ها قرار ندهیم. 

معاونت مراقبت پرستاری وزارت بهداشت، در پایان گفت: امروز، تمام ارگان‌ها از ارتش، سپاه، وزارت بهداشت و ... بسیج شده‌اند تا تجهیزات و لوازم را تهیه کنند. اینکه یک بحران آمده باشد و با کمبود لوازم روبرو شده‌ایم، برای همه محرز است. نیازی به بازگوئی و تکرار آن نیست. آیا کسی هست که نداند؟ اگر ما حداکثر تلاشمان را نکردیم، به ما خرده بگیرید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز