خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون امنیت مجلس مطرح کرد؛

شیوع کرونا یک مسئله امنیتی نیست/ از آغاز جدیت موضوع را برای مردم روشن نکردند/ وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد/ آمریکایی‌ها یا آمار نمی‌دهند یا علت مرگ را آنفولانزا اعلام می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۸۸۱۰۵۳

ابوالفضل حسن‌بیگی می‌گوید: امروز متاسفانه دنیا دروغ می‌گوید. به نظر می‌آید که بیش از ۶۰ کشور درگیر بیماری باشند. یا حتی آمریکایی‌ها که در رابطه با آنفولانزا ۱۸ هزار نفر مرگ‌و میر داشتند، شاید در این‌باره نیز شرایط شدیدتری را تجربه کنند. آنها یا آمار را نمی‌گویند یا اگر بگویند علت مرگ را آنفولانزا اعلام می‌کنند. ما یک کشور مستقل اسلامی هستیم و باید ورود و خروج به کشورهای خارجی را قطع می‌کردیم.

ابوالفضل حسن‌بیگی (عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی) در گفتگو با خبرنگار  ایلنا، در پاسخ به این پرسش که شیوع کرونا تا چه میزان باید موضوعی امنیت ملی تلقی شود؟، گفت: مسئولین باید توجه کنند که با این ویروس مرموز نمی‌شود شوخی کرد. اگر بخواهیم مماشات کنیم و در برخی از موارد، تعصب خشک‌مذهبی نشان دهیم، مشخصا با گسترش بیماری در سطح کشور روبه‌رو خواهیم بود. 

وی در ادامه افزود: اگر پیشگیری ما با سرعت انجام شود هزینه‌های آتی که به دوش مردم کشور است، کم خواهد بود. شاید دنیا هم ناراحت نباشد که جمهوری اسلامی ایران، همه‌گیری بیماری را در سطح کشور تجربه کند. آنها فکر می‌کنند اگر بحران از یک مقطع عبور کند، ناچاریم از بیگانگان درخواست کمک کنیم یا هزینه‌های گزاف و سنگینی را پرداخت کنیم.

شیوع کووید ۱۹ یک مسئله امنیتی نیست

نماینده مردم دامغان، بیان کرد: اگر اصل قضیه گفته می‌شد، آن جمعیت کثیر از قم به شهرهای دیگر یا از تهران به شمال نمی‌رفتند. هزینه‌‌ها برای مردم و عبور از بحران بسیار کمتر می‌شد. بنده مشاهده می‌کنم که بعضا شبکه‌هایی در تلویزیون قضیه را به مثابه یک شوخی عنوان می‌کنند. 

حسن‌بیگی اظهار کرد: مجلس می‌تواند امروز باز باشد، متاسفانه قریب به ۹ نفر گرفتار این بیماری شده‌اند. اگر ما یک هفته قرنطینه انجام می‌دادیم، قطعا این بیماری به استان‌های دیگر نمی‌رفت. به‌طور مثال در شهر دامغان که من نماینده آن هستم، دو نفر رفتند قم و آمدند و نزدیک به ۱۲ نفر را گرفتار کردند و یک نفر هم فوت کرد. 

این نماینده مجلس بیان کرد: شیوع کرونا ویروس، یک مسئله امنیتی نیست، یک مسئله همگانی، بهداشتی و درمانی است. مگر کرونا داعش، طالبان و النصره است که به کشور نفوذ کرده باشد. یک بیماری است که اگر درست با آن مقابله شود مانند آنفولانزا می‌گذرد. اما به نظر من هنوز هم مماشات می‌شود. 

حسن‌بیگی با تاکید بر اینکه باید از مسافرت افراد به شهر جلوگیری می‌شد، گفت: این ویروس به دامغان وارد شد اما چرا باید به روستاهای دامغان می‌رسید. کار بسیار خوبی انجام دادند که نمازجمعه‌ها را تعطیل کردند اما جلوی رفت‌ و آمد بین شهر و روستا را نگرفتند. می‌توانست تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و غیره به تهران و قم محدود شود اما امروز کل شهرهای کشور درگیر شده‌ است. 

آمریکایی‌ها یا آمار نمی‌دهند یا علت مرگ را آنفولانزا اعلام می‌کنند

عضو شورای امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: امروز متاسفانه دنیا دروغ می‌گوید. به نظر می‌آید که بیش از ۶۰ کشور درگیر بیماری باشند. یا حتی آمریکایی‌ها که در رابطه با آنفولانزا ۱۸ هزار نفر مرگ‌و میر داشتند، شاید در این‌باره نیز شرایط شدیدتری را تجربه کنند. آنها یا آمار را نمی‌گویند یا اگر بگویند علت مرگ را آنفولانزا اعلام می‌کنند. ما یک کشور مستقل اسلامی هستیم و باید ورود و خروج به کشورهای خارجی را قطع می‌کردیم چرا که فقط دست شستن پیشگیری نیست. 

نماینده مردم دامغان، در پاسخ به این پرسش که شاهد بودیم با تعطیلی مدارس مردم اقدام به سفر به شمال کشور یا دیگر مناطق کردند که بحران را جدی‌تر کرد. آیا این اتفاق را نباید قصور مردم بدانیم؟، بیان کرد: نه هرگز، زیرا جدیت موضوع را برای مردم روشن نکردند. این قصور مردم نیست بلکه قصور وزارت بهداشت است که دیر عمل کرد. اگر وزارت بهداشت  مماشات نمی‌کرد، مردم سفر نمی‌رفتند.

وقتی تعطیل کردید به مردم گفتید که گیلان آلوده‌ترین استان است؟

وی در ادامه افزود: چرا از زمانی که با صراحت و با جرات اعلام کردند، مردم سفر نکردند؟ با قضیه شوخی می‌کنند؟ اینکه یک معاون وزیری دو شب یا سه شب بی‌خوابی کشیده، چه شباهتی به تجربه جنگ و چه همانندی با شهید باکری دارد؟ شهید باکری هشت سال شب و روز بیدار بود. وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد، می‌دانید چه حجمی از هزینه‌های گزاف را به گردن مردم گذاشته است؟ 

حاجی بیگی گفت: ما هروقت به مردم گفتیم، مردم گوش دادند. چرا این‌بار را به گردن مردم می‌گذارید؟ وقتی تعطیل کردید آیا به مردم گفتید که گیلان آلوده‌ترین استان است؟ یا قوه قضائیه امروز روز کارش است و باید ورود کند و با محتکران برخورد کند نه اینکه مدام اطلاعیه صادر کند. به‌جای آن می‌بینیم که سخنگوی تعزیرات در برنامه‌ای تلویزیونی مردم را ارشاد می‌کند. 

وی در ادامه گفت: مشکل با تعریف و تمجید شبکه‌های مختلف از یکدیگر حل نمی‌شود. معاون وزیر به محض اینکه متوجه شرایط شد نباید از وزارتخانه خارج شود. بعد با مقایسه و تعریف و تمجید از هم، تمام قضایا را لوث می‌کنند. اینها متوجه نیستند که شوشتری و باکری، هشت‌سال زندگی خود را گذاشتند تا دشمن شکست بخورد و انقلاب نجات پیدا کند. جریان کرونا دخلی به آن اوضاع ندارد.

اعتقاد ندارم آمار در ایران غیرصحیح ارائه می‌شود 

باید از رفت‌و آمد بین شهرها و به روستاها جلوگیری کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در واکنش به اظهار برخی کارشناسان مبنی بر اینکه "نه تنها ایران، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر که با معضل کرونا درگیر شده‌اند اما برای آنکه جامعه دچار تنش نشود، باید آمار را قطره‌ چکانی اعلام کنند." بیان کرد: بنده دلیلی ندارم که آمار ما از آنچه اعلام می‌شود، خیلی بالاتر باشد. به نظر در رابطه با آمار صادق هستند. پنهان‌کاری هم نمی‌شود کرد چراکه در شهرهای کوچکتر اگر کسی مبتلا شود، به سرعت همه متوجه می‌شوند. 

وی افزود: آمار در ایران پنهان نمانده است. ممکن است شبکه‌های خارجی بی‌بی‌سی و صدای آمریکا سعی کنند نشان دهند که آمار جابه‌جا اعلام می‌شود اما تا آنجا که بنده می‌دانم، آمار درست اعلام می‌شود. بنده وقتی از کم‌کاری یا سهل‌انگاری صحبت می‌کنم، منظور آن است که وزارت بهداشت، باید در ابتدای امر و با شیوع بیماری در قم و تهران، سریعا ابعاد بیماری را توضیح می‌داد و از جابه‌جا شدن مردم به شهرهای دیگر جلوگیری می‌کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز