خبرگزاری کار ایران

شتاب رشد مقالات ایران در نشریات برتر علمی جهان

asdasd
کد خبر : ۸۸۱۰۲۳

تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۴۲۰۰ مقاله با آدرس حداقل یکی از موسسات ایرانی در نشریات مورد حمایت فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شده است. رشد این مقالات از سال ۲۰۱۶ شتاب بیشتری داشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۴۲۰۰ مقاله با آدرس حداقل یکی از موسسات ایرانی در نشریات مورد حمایت فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شده است. رشد این مقالات از سال ۲۰۱۶ شتاب بیشتری داشته است.

فدراسیون سرآمدان علمی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  برای حمایت از پژوهشگران برتر و سرآمدان علمی ایجاد شد. این فدراسیون  برای ایجاد انگیزه و تشویق محققان به انتشار دستاوردهای علمی باکیفیت، در سال ۱۳۹۴ فهرستی از نشریات معتبر را معرفی کرد و به محققانی که در این نشریات مقاله منتشر کنند مبلغی به عنوان تشویقی پرداخت می‌کند. تعداد نشریات در ابتدا ۶۲ نشریه بوده که پس از بررسی‌های مجدد به ۱۱۴ نشریه ارتقاء پیدا کردند.

انتشار ۴۲۰۰ مقاله

تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۴۲۰۰ مقاله با آدرس حداقل یکی از موسسات ایرانی در این نشریات منتشر شده است. هر چند در سال‌های خیلی دور مانند ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ در نشریات بسیار معتبری مانند JACS و PRL مقالاتی توسط محققان دانشگاه‌های شریف و تهران منتشر شده است ولی رشد منظم و مداوم مقالات ایران در این نشریات از سال ۱۹۹۷ آغاز شد.

در این سال ۱۰ مقاله در نشریات برتر از طرف ایران منتشر شده است. بیشترین تعداد مقاله در نشریات گروه فیزیک مانند PRD و PRB منتشر شده است و بیشترین تعداد مقاله از حوزه شیمی، در نشریه Anal. Chem می‌باشد.

انتشارات نیچر

هر چند در نشریات زیرمجموعه انتشارات نیچر تاکنون بیش از ۹۰ مقاله توسط محققان ایرانی منتشر شده است، ولی در نشریه نیچر، بعنوان معتبرترین نشریه این انتشارات، تعداد ۱۴ مقاله توسط محققان ایرانی منتشر شده است.

 انتشارات ساینس

۳ نشریه از زیرمجموعه انتشارات ساینس در فهرست نشریات برتر قرار دارند که تاکنون ۲۷ مقاله توسط محققان ایرانی در این نشریات منتشر شده است.

از دیگر نشریات می‌توان به PRL، JACS و PNAS اشاره کرد که توسط انتشارات انجمن فیزیک و شیمی و آکادمی علوم آمریکا منتشر می‌شوند.

 این داده‌ها از بانک داده های Web of Science استخراج شده است و داده‌ها صرفاً برای مقالاتی است که به صورت Article  و Review می باشند و سایر اسناد موجود در این بانک مانند Note، Editorial Material و ... را شامل نمی شود.

 پژوهانه نقدی و گرنت

فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بسته حمایتی متنوعی را برای حمایت از سرآمدان علمی تدارک دیده است. اعطای پژوهانه نقدی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال،گرنت استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و جذب پژوهشگر پسادکتری، بخشی از این حمایت‌ها را تشکیل می دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز