خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

ابلاغ بخشنامه به پزشکان برای اجتناب از تجویز کورتن‌ها/مردم از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنند/استامینوفن و آسپرین سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۸۷۹۳۰۹

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، گفت: بخشنامه‌ای به تمام پزشکان ابلاغ شده است که از تجویز کورتن‌ها بویژه دگزامتازون اجتناب کنند.

«مینو محرز» عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با تجویز کورتن‌ها (بویژه دگزامتازون) برای بیماران که مشکوک به آنفولانزا یا آنفولانزا هستند، گفت: پزشکان عادی، این دارو را برای آنفولانزا استفاده می‌کردند. این تجویز خطرناک است. همین خطر برای بیماران کرونا در صورت تجویز دگزامتازون‌ نیز وجود دارد.

وی در ادامه گفت: این تجویز غلط است. بسیاری از پزشکان، به صورت روتین برای مراجعانی که علائم تب یا سرماخوردگی دارند، دگزامتازون تجویز می‌کنند.البته این تجویز حتی برای سرماخوردگی اشتباه است.

محرز گفت: این موضوع در کمیته ملی مقابله با کرونا بررسی شده است.هم‌اکنون، بخشنامه به تمام پزشکان ابلاغ شده است که از تجویز کورتن‌ها بویژه دگزامتازون اجتناب کنند.

وی افزود: باید به پزشکان آموزش داد که از تجویز کورتن‌ها اجتناب کنند. البته این جزو آموزش‌های پزشکان بوده است، اما برخی از آنها زمانی که وارد کار می‌شوند، این موضوع را  فراموش می‌کنند.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت گفت: در این شرایط مردم باید از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنند. نه تنها دگزا، استفاده از قرص‌‌های استامینوفن، آسپرین و از این قبیل قرص‌‌ها که در خانه‌ها پیدا می‌شود، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.به طور مثال، اگر به کودکان مبتلا به آنفولانزا، آسپرین داد، "سندروم ری" ایجاد می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان آسپرین به عنوان تب‌بر توصیه نمی‌شود.

محرز همچنین تاکید کرد: این موارد نباید وسواسی ایجاد کند تا بیماران از انجام توصیه‌ها و اجرای پروتکل درمانی پزشکان خودداری کنند. ممکن است، بیماران حساس شوند و اجازه ندهند که پزشکان درمان را پیش ببرند. در این صورت سلامت یا جان خودشان به خطر می‌افتد. این یک توصیه به پزشکان است و به آن رسیدگی سریع و کامل خواهد شد. بنابراین جای نگرانی برای بیماران نیست.

وی افزود: بهترین رفتار در شرایط کنونی این است که مردم به دلیل عدم آگاهی به تداخلات داروئی، از مصرف هرگونه دارو پرهیز کنند. عدم اعتماد به توصیه‌‌های درمانی پزشکان به همان اندازه مصرف داروهای مذکور خطرساز است. آگاهی مردم و اقدامات وزارت بهداشت می‌تواند نتیجه کاملا ثمربخشی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز