خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

برای دفن پسماندها نیازمند ابلاغ پروتکل جدید توسط وزارت بهداشت هستیم/ انتقال پسماند تا این لحظه براساس پروتکل‌های معمولی در حال انجام است

asdasd
کد خبر : ۸۷۸۵۵۹

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه تا این لحظه انتقال پسماند در شهر تهران براساس پروتکل‌های معمولی در حال انجام است، اظهار کرد: برای دفن پسماندها نیازمند پروتکل‌های جدید وزارت بهداشت هستیم.

«صدرالدین علیپور» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت نظافت شهر تهران با توجه به شیوع کرونا گفت: رفت و روب شهر بر عهده مناطق است و آنها باید نسبت به این مورد اقدام کنند، سازمان مدیریت پسماند از ۱۱ ایستگاه، پسماند را دریافت و تا کهریزک حمل و نقل می‌کند، اما دستورالعمل جدید به مناطق ۲۲گانه ابلاغ شده است و از شهروندان می‌خواهیم، اگر درباره نظافت شهر موردی را مشاهده کردند به ما اطلاع دهند تا پیگیری شود.

او درباره رعایت نکات ایمنی توسط نیروهای خدمات شهری گفت: کارگران و نیروهای خدماتی براساس دستورالعمل‌های مصوب از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند و براساس دستورالعمل ابلاغی سیستم اسکان کارگری روزی دوبار ضدعفونی می‌شود که اجرای آن توسط ناظران بررسی می‌شود. 

علیپور تصریح کرد: مکاتباتی با وزرارت بهداشت داشته‌ایم که اگر لازم است، اعلام کند تا تفکیک زباله‌های تر و خشک  منتفی شود، اما تا این لحظه هنوز دستوری به ما اعلام نشده است. 

او درباره دستورالعمل جدید مقابله با کرونا که توسط سازمان مدیریت پسماند انجام می‌شود، اظهار داشت: زمان ماندن پسماند در مخازن کمتر شده و تعداد دفعات جمع‌آوری بیشتر شده است. گشت‌های ما به صورت سیار در حال گشت‌زنی هستند و در هر نقطه‌ای که احساس کنند، باید مخزنی تخلیه شود این اقدام را انجام می‌دهند، اما معمولا روزانه سه بار تخلیه مخازن زباله سطح شهر اتفاق می‌افتد. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند درباره ضرورت افزایش تعداد مخازن زباله و همچنین دستورالعمل جمع‌آوری دستکش‌ها و ماسک‌هایی که در سطح شهر دیده می‌شود، گفت: در سطح شهر نزدیک به ۶۰ هزار مخزن داریم و براساس برنامه‌ریزی‌های درازمدت این مخازن باید جمع‌آوری شود و زباله‌ها در داخل خانه‌ها تا زمان جمع‌آوری باشد. حتی در شرایط خاص هم قرنطینه پسماند وجود دارد و پسماندهای خاص را در منزل نگه می‌دارند و پس از دو هفته در بسته‌بندی تحویل می‌دهند و قراردادن این نوع پسماند در بین پسماندهای عادی براساس پروتکل‌های بهداشتی یک نوع نقض است، اما از آنجایی که ما زیرساخت‌های لازم را نداریم که مخازن در داخل ساختمان‌ها باشند، تلاش می‌کنیم مخازن فعلی را با سرفاصله کمتری جمع‌آوری کنیم. 

علیپور ادامه داد: از شهروندان می‌خواهیم در حد امکان اگر بیماری دارند و یا دچار سرماخوردگی هستند، دستکش و ماسک‌های خود را در کیسه‌های پلاستیکی جداگانه‌ای بگذارند و در آن را ببندند تا از پسماندهای عادی جدا باشد.در کشورهای دیگر حتی پسماند بیمارستانی بیمارستان‌های ایزوله را نگه می‌دارند و به مراکز دفن منتقل نمی‌کنند تا مانع انتقال بیماری در حین انتقال،  نگهداری و یا دفن پسماندها شوند. 

او با بیان اینکه منتظر پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم، تصریح کرد: اگر وزارت بهداشت شرایط خاص‌تری را اعلام کند، پروسه تفکیک را حذف می‌کنیم و هر پسماندی را مستقیما به محل دفن انتقال داده و دفن می‌کنیم، اما تا این لحظه به ما چیزی اعلام نشده و براساس پروتکل معمولی انتقال پسماند انجام می‌شود. 

علیپور تاکید کرد: براساس پروتکل‌های خودمان سعی می‌کنیم، زباله‌ها را زودتر جمع‌آوری کنیم و از طرفی کارگرانی که با زباله‌ها درگیر هستند، از سیستم حفاظتی مناسب برخوردار باشند.

او درباره فعالیت کودکان کار با توجه به شیوع کرونا و عدم استفاده آنها از دستکش و ماسک گفت: عدم بکارگیری کودکان کار را ابلاغ کرده‌ایم و اگر موردی باشد با آن برخورد می‌کنیم. این در شرایط خاص فقط نباید لحاظ شود و در شرایط عادی نیز باید روی کارکرد کارگران نظارت شود و به مسائل مراقبتی آنها بیشتر شود. 

او با بیان اینکه درباره دفن پسماند نیازمند پروتکل جدیدی از سوی وزارت بهداشت هستیم، گفت: چرا که دستگاه متولی و سیاستگذار آنها هستند و باید به ما ابلاغ شود که دفن پسماند براساس چه دستورالعملی انجام شود. خودمان براساس بررسی‌ها شرایط را سختگیرانه‌تر و با مراقبت بیشتری انجام می‌دهیم.

علیپور همچنین درباره دفن زباله‌های بیمارستانی نیز گفت: سایت جداگانه‌ای را برای این منظور پیش‌بینی کرده‌ایم و تلاش ما این است که ناوگان حمل را افزایش دهیم تا زمان ماندت زباله کمتر شود، اما پروتکل جهانی کشورهایی که درگیر ویروس کرونا هستند به گونه دیگری است و یا زباله‌ها را نگه‌داری می‌کنند و یا می‌سوزانند تا انتقال و جابجایی زباله‌ها کمتر صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز