خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از شیوع بیماری کرونا در ایران؛

۵۹۳ مبتلا و ۴۳ فوتی بر اثر کرونا/ ۵ نماینده مجلس مبتلا شدند/جلوگیری از خروج افراد مشکوک از قم/ مبتلایان بیمه می‌شوند/ نیاز گیلان به پزشک و پرستارِ بیشتر/ "شایعه کرونا" سبب آتش‌سوزی یک درمانگاه/ پیشنهاد ادامه تعطیلی مدارس و اماکن عمومی

asdasd
کد خبر : ۸۷۸۵۳۸

تا ظهر روز گذشته ۵۹۳ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی و ۴۳ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس اعلام وزارت بهداشت در یازدهمین روز از شیوع کرونا در ایران ۵۹۳ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده و متاسفانه ۴۳ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته و از مراکز درمانی مرخص شده‌اند. براساس مصوبات پنجمین جلسه ستاد مبارزه با کرونا ساعت کاری ادارت به مدت ۲ ساعت کاهش یافته و همچنین کارمندانی که با مشکلات ریوی، دیابت، قلبی مواجه هستند می‌توانند دورکار شوند. براساس این مصوبه نیز دانشگاه‌ها تا یک هفته دیگر تعطیل شد همچنین مهدهای کودک، مدارس و مراکز روزانه بهزیستی نیز تا روز دوشنبه تعطیل هستند و آموزش دانش‌آموزان نیز طبق برنامه اعلام شده از سوی شبکه آموزش از این طریق ارائه می‌شود.

"شایعه کرونا" سبب آتش‌سوزی درمانگاه شهرک توحید بندرعباس شد

شب گذشته در پی دست به دست شدن شایعه‌ای در بین ساکنان شهرک توحید مبنی بر نگهداری چند بیماران کرونایی در درمانگاه این شهرک، عده‌ای با هجوم به این مرکز درمانی، بخشی از آن آتش زدند که با ورود پلیس و آتش نشانی، آتش مهار شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان با رد شایعاتی مبنی بر قرنطینه کردن بیماران کرونایی یا افراد مشکوک در درمانگاه‌های شهرک توحید، شهرک پیامبراعظم(ص) و امام رضا(ع)، بیان کرد: شهروندان به شایعات در فضای مجازی توجه نکنند و ستاد مقابله با بیماری کرونا نیز تمامی تدابیر لازم در این زمینه را اندیشیده است. 

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان برای پیشگیری از ازدحام و شلوغی در مراکز درمانی و ارائه خدمات سریع بهداشتی به مردم، سه مرکز پذیرش بیماران مشکوک به کرونا را در بندرعباس راه‌اندازی کرده است که پس از تشخیص جهت بستری به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس منتقل می‌شوند.

تشریح تدابیر آموزشی برای دانش‌آموزان تیزهوش در قم

"علی طالبی" رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان قم در گفتگو با ایلنا، درباره روند آموزش مجازی در مدارس استعدادهای درخشان استان قم به جهت تعطیلات این روزهای مدارس گفت: باتوجه به تعطیلی اجباری که در واحدهای آموزشی استان قم پیش آمد، به دستور مدیرکل آموزش و پرورش استان و با همکاری و همفکری با مدیران مدارس استعدادهای درخشان، اقدام به ارائه خدمات آموزشی در بستر فضای مجازی از طریق پیام رسان‌های ایتا و بله کردیم.

وی در ادامه بیان کرد: طرح آموزش مجازی به واسطه اعلام تمدید تعطیلی تا پایان هفته، از روز سه شنبه آغاز شده است‌. از طرف دیگر با در نظر گرفتن موضوع احتمال استمرار تعطیلی مدارس تا هفته آینده و نیز در پیش داشتن تعطیلات نوروز، همچنین لزوم پرکردن قسمتی از ساعات حضور اجباری تمام وقت این روز‌های دانش‌آموزان در منزل،  بحث استفاده از بستر فضای مجازی در این ایام با مدیران مدارس سمپاد مطرح و آنها نیز از کادر اجرایی و کادر آموزشی درخواست ایجاد بستری برای آموزش مجازی کردند که ایشان نیز با درک به جای موقعیت کنونی، دلسوزانه و با مسئولیت پذیری، وارد عمل شدند.

رییس اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان قم گفت: همکاران داخل مدارس دلسوزانه دغدغه انجام رسالتشان را نشان دادند و وارد گود شدند. فعلا در گام اول در مدارسمان در بسترهای پیام رسان مجازی داخلی یعنی ایتا و بله کانال‌ها و گروه‌هایی تشکیل دادند که هر کدام مختص یک پایه از مدرسه است. فعلا فعالیت‌ها در قالب فعالیت‌های آموزشی کپسولی اعم از مرور مطالب درسی تدریس شده تاکنون و یا آموزش دروس جدید است که در چارچوب‌های مختلف مثل پاورپوینت، فایل صوتی، فایل تصویری و متن pdf خواهد بود به صورتی که فعلا دانش آموز را در این هفته از درس و مطالب درسی عقب نماند.

طالبی اضافه کرد: اگر قرار شد ‌فرایند تعطیلی مدارس استمرار یابد و تعطیلی هفته بعد را در پیش داشته باشیم، در تلاشیم تا با هماهنگی حوزه معاونت برنامه‌ریزی و اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش استان، از یکی از سایت‌هایی که می‌تواند برای آموزش مجازی بستر قوی تری در اختیارمان بگذارد تا قادر باشیم، استمرار خدمات را با قوت و قدرت بیشتری در بستر فضای مجازی به دانش آموزان عزیز داشته باشیم.

وی همچنین درباره تصمیم گیری در خصوص نحوه ارائه خدمات به سایر دانش آموزان غیرسمپادی در استان گفت: روز سه‌شنبه معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان در جلسه‌ای با معاونان آموزش نواحی و مناطق استان، ضمن بررسی راهکارهای ارائه خدمات در این شرایط به دانش آموزان، به تدابیری در این خصوص دست یافته‌اند.

رییس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان استان قم اظهار داشت: همچنین در حوزه معاونت آموزش ابتدایی استان نیز، تصمیماتی در خصوص ارائه خدمات به دانش آموزان از طریق بستر فضای مجازی صورت گرفته که از طریق بخشنامه به نواحی و مناطق ابلاغ شده است.

احتمال شیوع ویروس کرونا بین رانندگان بلاتکلیف در مرزها

اقدامات پزشکی در مرزها بسیار ضعیف است

احمد کریمی در گفتگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت ناوگان باری در مرزهای زمینی کشور اظهار داشت: از هفته گذشته مسئولان برای حل این موضوع و مذاکره با طرف‌های خارجی برای برگشت کامیون‌های ایرانی از مرزهای خارجی در تلاش هستند و تقریبا در تمام مرزها کامیون‌های ایرانی توانسته‌اند وارد خاک کشور شوند.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین صف در «میرجاوه» در مرز پاکستان است و برای این وضعیت بلاتکلیفی ناوگان باری و رانندگان کامیون باید هر چه زودتر تصمیمی اخذ شود.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با بیان اینکه تجمع و توقف کامیون‌ها باعث احتمال شیوع بیماری کرونا می‌شود، تاکید کرد: خوشبختانه تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای رانندگان کامیون بلاتکلیف در مرزها نداشتیم اما برای پیشگیری از این موضوع هر چه سریع‌تر باید صف و تجمع کامیون‌های بالاتکلیف در برخی از مرزها باید تعیین تکلیف شوند.

کریمی تاکید کرد: احتمالا به رانندگان کامیون دستور داده شود که با بار به مقاصد بارگیری برگردند.

وی با انتقاد از وضعیت تجهیزات اولیه برای پیشگری از این شیوع ویروس کرونا در مرزها اظهار داشت: رانندگان در نقط مرزی به ماسک و محلول‌های ضدعفونی دسترسی ندارند و همین می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر باشد.

 دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با اشاره به ضرورت اعزام تیم‌های پزشکی برای چک و بررسی رانندگان کامیون بلاتکلیف در مرزها گفت: در مرز مقابل تیم‌های پزشکی حضور دارند اما در مرز ایران حضور نمایندگان مرکز بهداشت و پزشک برای انجام تست و چک‌های مورد نظر بسیار ضعیف است.

وی افزود: در مرز میرجاوه در بخش مسافری شاهد حضور کاروان‌های زوار پاکستانی هستیم که از ایران قصد ورود به خاک کشور خود را دارند که این افراد توسط پزشکان ایرانی و پاکستانی مورد چک‌های پزشکی قرار می‌گیرند اما برای رانندگان ایرانی هیچ اقدامات خاصی صورت نگرفته‌ است.   

کمبود تجهیزات در اورژانس نداریم

مشکل مالی در زمینه مقابله با ویروس کرونا وجود ندارد

پیرحسین کولیوند (رئیس سازمان اورژانس کشور) با اشاره به تعداد کافی آمبولانس‌های اورژانس اظهار کرد: تمام نیروی‌های اورژانس در حالت آماده‌باش‌کامل به صورت شبانه‌روزی هستند‌ و اگر مشکلی ایجاد شود می‌توانیم به طور کامل همه موارد را پوشش دهیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور توضیح داد: از نظر لباس و تجهیزات لازم به مقدار مناسب تهیه شده و در انبار نگهداری می‌شود و در مجموع مشکلی در این زمینه نیست.

وی‌ با بیان اینکه پرسنل اورژانس با آخرین تجهیزات ایمنی برای مقابله با ویروس کرونا تجهیز هستند یادآور شد: از زمان شیوع ویروس کرونا تمهیدات لازم پیش بینی شد و منابع مالی آن تامین شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: ٥٠تیم عملیات ویژه در تهران و سایر شهرها کار انتقال بیماران کرونایی یا مشکوک به این ویروس را بر عهده دارند.

دستور رییس قوه قضاییه برای پیشگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها

 دستورات سیدابراهیم رئیسی در این بخشنامه به شرح زیر است:

۱. با رویکرد کاهش ورودی افراد به زندان ها از صدور قرارهای تامین منجر به بازداشت جز در موارد ضروری اجتناب گردد.

۲. با رعایت ضوابط و مقررات قانونی در اتخاذ تصمیمات قضایی از تاسیسات ارفاقی مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی از قبیل اعمال مجازات‌های جایگزین حبس، تعویق اجرای مجازات، تعلیق تعقیب و تعلیق مجازات در حد امکان قانونی استفاده شود.

۳. محکومانی که آرای محکومیت آنها قطعیت یافته و در حال حاضر با قرار تامین آزاد هستند جز در موارد ضروری از معرفی آنها به زندان‌ها تا پایان فروردین ۹۹ خودداری شود.

 تمامی قضات دادسراها و دادگاه‌ها مسئول اجرا و دادستان‌ها و روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور نیز موظف به نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه شده‌اند.

برای دفن پسماندها نیازمند ابلاغ پروتکل جدید توسط وزارت بهداشت هستیم

«صدرالدین علیپور» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفتگو با ایلنا، در خصوص وضعیت نظافت شهر تهران با توجه به شیوع کرونا گفت: رفت و روب شهر بر عهده مناطق است و آنها باید نسبت به این مورد اقدام کنند، سازمان مدیریت پسماند از ۱۱ ایستگاه، پسماند را دریافت و تا کهریزک حمل و نقل می‌کند، اما دستورالعمل جدید به مناطق ۲۲گانه ابلاغ شده است و از شهروندان می‌خواهیم، اگر درباره نظافت شهر موردی را مشاهده کردند به ما اطلاع دهند تا پیگیری شود.

او درباره رعایت نکات ایمنی توسط نیروهای خدمات شهری گفت: کارگران و نیروهای خدماتی براساس دستورالعمل‌های مصوب از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند و براساس دستورالعمل ابلاغی سیستم اسکان کارگری روزی دوبار ضدعفونی می‌شود که اجرای آن توسط ناظران بررسی می‌شود. 

علیپور تصریح کرد: مکاتباتی با وزرارت بهداشت داشته‌ایم که اگر لازم است، اعلام کند تا تفکیک زباله‌های تر و خشک  منتفی شود، اما تا این لحظه هنوز دستوری به ما اعلام نشده است. 

او درباره دستورالعمل جدید مقابله با کرونا که توسط سازمان مدیریت پسماند انجام می‌شود، اظهار داشت: زمان ماندن پسماند در مخازن کمتر شده و تعداد دفعات جمع‌آوری بیشتر شده است. گشت‌های ما به صورت سیار در حال گشت‌زنی هستند و در هر نقطه‌ای که احساس کنند، باید مخزنی تخلیه شود این اقدام را انجام می‌دهند، اما معمولا روزانه سه بار تخلیه مخازن زباله سطح شهر اتفاق می‌افتد. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند درباره ضرورت افزایش تعداد مخازن زباله و همچنین دستورالعمل جمع‌آوری دستکش‌ها و ماسک‌هایی که در سطح شهر دیده می‌شود، گفت: در سطح شهر نزدیک به ۶۰ هزار مخزن داریم و براساس برنامه‌ریزی‌های درازمدت این مخازن باید جمع‌آوری شود و زباله‌ها در داخل خانه‌ها تا زمان جمع‌آوری باشد. حتی در شرایط خاص هم قرنطینه پسماند وجود دارد و پسماندهای خاص را در منزل نگه می‌دارند و پس از دو هفته در بسته‌بندی تحویل می‌دهند و قراردادن این نوع پسماند در بین پسماندهای عادی براساس پروتکل‌های بهداشتی یک نوع نقض است، اما از آنجایی که ما زیرساخت‌های لازم را نداریم که مخازن در داخل ساختمان‌ها باشند، تلاش می‌کنیم مخازن فعلی را با سرفاصله کمتری جمع‌آوری کنیم. 

علیپور ادامه داد: از شهروندان می‌خواهیم در حد امکان اگر بیماری دارند و یا دچار سرماخوردگی هستند، دستکش و ماسک‌های خود را در کیسه‌های پلاستیکی جداگانه‌ای بگذارند و در آن را ببندند تا از پسماندهای عادی جدا باشد.در کشورهای دیگر حتی پسماند بیمارستانی بیمارستان‌های ایزوله را نگه می‌دارند و به مراکز دفن منتقل نمی‌کنند تا مانع انتقال بیماری در حین انتقال،  نگهداری و یا دفن پسماندها شوند. 

او با بیان اینکه منتظر پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم، تصریح کرد: اگر وزارت بهداشت شرایط خاص‌تری را اعلام کند، پروسه تفکیک را حذف می‌کنیم و هر پسماندی را مستقیما به محل دفن انتقال داده و دفن می‌کنیم، اما تا این لحظه به ما چیزی اعلام نشده و براساس پروتکل معمولی انتقال پسماند انجام می‌شود. 

علیپور تاکید کرد: براساس پروتکل‌های خودمان سعی می‌کنیم، زباله‌ها را زودتر جمع‌آوری کنیم و از طرفی کارگرانی که با زباله‌ها درگیر هستند، از سیستم حفاظتی مناسب برخوردار باشند.

او درباره فعالیت کودکان کار با توجه به شیوع کرونا و عدم استفاده آنها از دستکش و ماسک گفت: عدم بکارگیری کودکان کار را ابلاغ کرده‌ایم و اگر موردی باشد با آن برخورد می‌کنیم. این در شرایط خاص فقط نباید لحاظ شود و در شرایط عادی نیز باید روی کارکرد کارگران نظارت شود و به مسائل مراقبتی آنها بیشتر شود. 

او با بیان اینکه درباره دفن پسماند نیازمند پروتکل جدیدی از سوی وزارت بهداشت هستیم، گفت: چرا که دستگاه متولی و سیاستگذار آنها هستند و باید به ما ابلاغ شود که دفن پسماند براساس چه دستورالعملی انجام شود. خودمان براساس بررسی‌ها شرایط را سختگیرانه‌تر و با مراقبت بیشتری انجام می‌دهیم.

علیپور همچنین درباره دفن زباله‌های بیمارستانی نیز گفت: سایت جداگانه‌ای را برای این منظور پیش‌بینی کرده‌ایم و تلاش ما این است که ناوگان حمل را افزایش دهیم تا زمان ماندت زباله کمتر شود، اما پروتکل جهانی کشورهایی که درگیر ویروس کرونا هستند به گونه دیگری است و یا زباله‌ها را نگه‌داری می‌کنند و یا می‌سوزانند تا انتقال و جابجایی زباله‌ها کمتر صورت گیرد.

مبتلایان ویروس کرونا بیمه می‌شوند

دو شرکت بیمه‌ای پیشگام شدند

به گزارش خبرنگار ایلنا، دو شرکت بیمه دولتی و خصوصی مبتلایان به ویروس کرونا را در قالب بیمه زندگی تحت پوشش قرار دادند.

یک شرکت بیمه‌ای اعلام کرده‌ است که با هدف آرامش خاطر بیمه گذاران و کاهش نگرانی موجود در جامعه، بیمه ‌شدگانی را که نسبت به دریافت پوشش تکمیلی ‌بیماری‌های خاص در بیمه نامه خود اقدام کرده باشند، در صورت ابتلا به بیماری کرونا تا سقف تعهدات پوشش بیمه‌ای ‌بیماری‌های خاص تحت پوشش قرار می‌دهد.‌

همچنین با توجه به ماهیت بیمه‌های زندگی، درصورت فوت بیمه ‌شدگان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا، پرداخت غرامت فوت آنان براساس تعهدات مندرج در بیمه نامه، تحت پوشش خواهد بود.‌

یک شرکت بیمه‌ای دیگر هم اعلام کرده‌ است که به تازگی برای مقابله با ویروس کرونا پوشش امراض خاص تا سقف ٣٠٠ میلیون ریال را به بیمه نامه‌های عمر خود اضافه کرده است.

پسر حدادعادل به کرونا مبتلا شد

فریدالدین حداد عادل تنها فرزند پسر غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به کرونا مبتلا شد.

 وی در توئیتر خود نوشت: «خب، کورنایی شدم. رفته بودم قم به مدرسه‌ سر بزنم که مبتلا شدم و الان قرنطینه‌ی خانگی‌ام. از همه‌ی دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان مدرسه بابت پیام‌های محبت‌آمیزشون تشکر می‌کنم. سعی می‌‌کنم تجربه‌ی این چند روز رو براتون بنویسم».

۵۹۳ مبتلا و ۴۳ فوتی بر اثر کرونا/ ۵ نماینده مجلس مبتلا شدند/جلوگیری از خروج افراد مشکوک از قم/ مبتلایان بیمه می‌شوند/ نیاز گیلان به پزشک و پرستارِ بیشتر/ "شایعه کرونا" سبب آتش‌سوزی یک درمانگاه/ پیشنهاد ادامه تعطیلی مدارس و اماکن عمومی

تست کرونای «ضیا نبوی» منفی است

«وحید شالچی» معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت ضیا نبوی دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه که گفته می‌شود در زندان مشکوک به علائم کرونا بوده است؟ گفت: دانشگاه علامه مکرر پیگیر مساله ضیا نبوی بوده است، از طرفی آن ضابط قضایی که بازداشت را انجام داده، تاکید کرده و به ما اطمینان داده است، که از امکانات پزشکی لازم بهره‌مند هستند. همچنین به ما اعلام کردند که حال ضیا نبوی بهبود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: گویا ضیا نبوی پیش از اینکه بازداشت شود، تب و لرز شدید داشته است و ضابط  قضایی به ما اطلاع داد که به تجهیزات پزشکی دسترسی دارند و تست کرونا ضیا نبوی منفی بوده است.

معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامی انجام شده تا در روند پرونده وی تسهیل ایجاد شود؟ گفت: ما تلاشمان را می‌کنیم، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که قاضی تصمیم‌گیرنده است. ما پیگیری کردیم که ضیا نبوی با خانواده‌اش تماس بگیرد، او هم با خانواده‌اش تماس گرفت تا از نگرانی آنها کاسته شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم به زودی مرحله تحقیقات پرونده آقای نبوی به اتمام برسد و او آزاد شود ولی ما به عنوان دانشگاه فقط می‌توانیم پیگیر باشیم و به لحاظ حقوقی امکان مداخله‌ای در پرونده نداریم و تنها می‌توانیم پادرمیانی و وساطت کنیم.

شالچی در پاسخ به این سوال که آیا با قوه قضاییه جهت تسهیل در پرونده ضیا نبوی مذاکره‌ای داشته‌اید یا خیر؟ گفت: تا آخر هفته گذشته مکرر پیگیر وضعیت آقای نبوی بوده‌ایم و این پیگیری حتی در روز تعطیل هم انجام شد تا بتوانیم به نوعی نگرانی خانواده او را کم کنیم.

کنترل و قرنطینه تمام شناور‌های ورودی به بندر پیش از پهلوگیری 

  تشکیل کارگروه ویژه پیشگیری از کرونا درحوزه دریایی و بندری

 مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: تاکنون هیچ مورد مشکوک یا مبتلا به ویروس "کرونا"در بنادر هرمزگان مشاهده نشده است.

الله‌مراد عفیفی‌پور با بیان اینکه تمام شناور‌های ورودی به بندر پیش از پهلوگیری قرنطینه و مورد بازرسی مسئولان بهداشتی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: کشتی‌ها تنها با اجازه مسئولان بهداشتی اجازه ورود به بندر و پهلوگیری را می‌یابند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در بندر شهید رجایی برای مقابله با ویروس "کرونا" اظهار کرد: تمامی پرسنل بندر که در ارتباط با شناور‌ها هستند آموزش های لازم را به منظور پیشگیری از ویروس کووید ۱۹ فرا گرفته و تجهیزات حفاظت فردی مناسب در اختیار آن‌ها قرار داده شده است.

عفیفی پور ضمن اشاره به تشکیل کارگروه ویژه در حوزه دریایی و بندری استان با هدف مقابله و پیشگیری ویروس کرونا، آموزش و اطلاع رسانی درباره چگونگی حفاظت در برابر بیماری یاد شده را تنها محدود به بخش دولتی ندانست و افزود: پرسنل شرکت‌های بخش خصوصی فعال در بندر شهید رجایی نیز برای مقابله با بیماری کرونا آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند.

وی نصب بنر و توزیع بروشور‌های آموزشی را از دیگر اقدامات اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برشمرد و گفت: بطور طبیعی علاوه بر خدمه کشتی های خارجی، روزانه رفت و آمد خیل عظیم رانندگان را از اقصی نقاط کشور جهت حمل و نقل کالا در بنادر استان شاهد هستیم هدف از توزیع برشورو اقدامات مشابه این است که مراجعینی که کمتر به شبکه های اطلاع رسانی دسترسی دارند بتوانند از این طریق موارد پیشگیرانه رارعایت و به توصیه های  بهداشتی مسئولان امر عمل کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه تاکنون با مورد مشکوک یا مبتلا به "کرونا" در بنادر استان مواجه نشده ایم اظهارداشت: اطلاع رسانی در این خصوص بر عهده مسئولان بهداشت و درمان کشور است اما به صورت کلی می‌توان اعلام کرد که خوشبختانه تا این لحظه هیچ مورد مشکوک یا مبتلا به ویروس "کرونا"در بنادر استان هرمزگان مشاهده نشده است.

عفیفی پور گفت: ابلاغ افزایش تجهیزات حفاظت فردی جهت مراقبت از کارکنان در معرض خطر به همه شرکتها و همچنین استقرار تیم های از دانشگاه علوم پزشکی استان و اجرای اقدامات کنترلی نظیر تب سنجی اتباع کشورهای مختلف به شکل ۲۴ ساعته از مهمترین اقداماتی است که با محوریت کارگروه مقابله با پیشگیری و کنترل انتشار ویروس کووید۱۹در بنادر هرمزگان در حال انجام است.

وی آموزش پرسنل، ضدعفونی کردن مستمر شناور‌های مسافری و سالن مسافری را از دیگر اقدامات اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در جهت مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه تردد مسافران در بنادر مسافری استان طی هفته گذشته روندی کاهشی را تجربه کرده است، افزود: از هموطنان خواهشمندیم ضمن رعایت توصیه‌های بهداشتی از انجام سفر‌های غیر ضرور اجتناب ورزیده و درجهت ریشه کنی این ویروس ضمن رعایت نکات بهداشتی با مسئولین بهداشت و درمان همکاری  کنند.

نیاز گیلان به پزشک عمومی و پرستارِ بیشتر برای مقابله با کرونا

درخواست همکاری از پرستارانی که ۵ سال از بازنشستگی آنها گذشته است

«مهدی شادنوش» نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان در گفتگو با ایلنا، با تاکید بر اینکه در شرایطی هستیم که هر شخصی هر چه در توان دارد را باید انجام دهد، گفت: انتظار داریم تمام مطب‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و ... مسئولانه با موضوع رفتار کنند. تمام این مراکز و کادر آن‌ها باید بدانند که این بیماری خاصِّ کسی نیست و پشت در خانه‌ی همه ما نشسته است.

وی در ادامه گفت: برای مقابله با این ویروس منحوس، نیاز به عزم عمومی و انضباط اجتماعی داریم. در شرایط کنونی، هر کس که حتی برای خود یک مسئولیت اجتماعی قائل است، باید گوشه‌ای از کار را بگیرد. ما پزشکان نیز در حوزه سلامت سوگند یاد کردیم که در شرایط سخت، با تمام خطراتی که وجود دارد، در کنار مردم باشیم. انتظار می‌رود که هر پزشکی که می‌تواند، در کلینیک یا مطب خود، در خط اول مقابله با ویروس باشد، این خدمات را ارائه دهد. به هر حال افراد بسیاری مراجعه می‌‌کنند و این اقدام کار را تسهیل می‌کند. 

شادنوش در همین رابطه افزود: پزشکان این توان را دارند که در خط اول مقابله با ویروس کووید ۱۹ مردم را راهنمائی کنند. 

نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان در پاسخ به این پرسش که با توجه به ناشناخته بودن ویروس و نگرانی از ابتلای سریع کووید ۱۹، آیا پزشکان در مطب، توان یاری شهروندان و بیماران را دارند؟ گفت: مسلما این توانائی را دارند. خط مقدم مقابله با این ویروس با پزشکان مذکور است. البته همکاران ما دلسوزانه این خط مقدم را نگه داشته‌اند. همچنین اگر این اقدامات منظم‌تر شود، می‌تواند بار بزرگی را از شانه‌ی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها بردارد.

وی در ادامه افزود: ازدحام مراجعه‌کنندگان نیروهای بیمارستانی را خسته کرده است. بعضا خود کادر درمان درگیر بیماری شده‌اند. به هر حال توانائی کادر بیمارستان رو به تحلیل می‌رود. انضباط می‌‌تواند آمادگی ما را برای مقابله پایدار نگه‌ دارد. 

همچنین، شادنوش در رابطه با درخواست کمک از پرستاران بازنشسته در گیلان و در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه ویروس برای افراد مسن خطرناک‌تر است، آیا بکارگیری بازنشستگان پرستاری اقدام درستی است؟ گفت: به تعداد بیشتری پزشک عمومی و پرستار نیاز داریم.البته بیماری برای افراد مسن ‌خطرناک‌تر است، به هر حال نیاز است که از تمام توانمان استفاده کنیم. به خاطر خطری که برای افراد مسن وجود دارد، ما تنها از پرستارانی که پنج سال است، بازنشست شده‌اند، درخواست کمک داریم. 

وی افزود: به هرحال پرستاران با مسائل بهداشتی و شرایط بیماری‌های عفونی آگاهی دارند. البته ما اگر اضطرار نداشته باشیم، اقدام به بکارگیری بیشتر نیروهای درمانگر نخواهیم کرد.

تمام پرسنل دارای بیماری تنفسی دانشگاه پیام نور دورکار شدند

حسن علیزاده (معاون اداری مالی دانشگاه پیام نور) افزود: باتوجه به صحبت‌های وزیر بهداشت و به منظور پیشگیری از ابتلای همکاران دارای بیماری‌های زمینه‌ای، تمام همکاران علمی و اداری دانشگاه پیام نور سراسر کشور که دارای بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی، ریوی، دیابت و آسم، بیماری‌های خاص هستند و همچنین بانوان باردار، تا پایان هفته آتی ۱۴ اسفندماه با هماهنگی مدیرذیربط وارائه مدرک معتبراز پزشک متخصص می‌توانند به صورت دورکاری وظایف محوله را انجام داده و نیازی به حضور فیزیکی آنها نخواهد بود.

ضمنا مدارک مثبته پس از پایان دور کاری توسط پزشک معتمد دانشگاه بررسی و تایید می‌شود.

ابتلای 9 نفر در کاشان و آران و بیدگل به بیماری کرونا تأیید شد

9 نفر در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل به بیماری کرونا مبتلا شدند. از مجموع ۱۰۱ آزمایش ارسالی منطقه زیر پوشش، جواب ۳۹ آزمایش دریافت شد که از این تعداد ۱۶ مورد منفی و ۹ مورد مثبت قطعی بود و ۱۴ مورد نیز منتظر اعلام نتایج است.

از مردم خواسته شده از شرکت در نشست‌های عمومی ، تجمع‌های ورزشی و آیین‌های مختلف فرهنگی و مذهبی تا اطلاع بعدی خودداری کرده و اخبار دقیق در این باره را تنها از طریق روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان دنبال کنند.

نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هستند.

تعطیلی مدارس و اماکن عمومی ادامه یابد

تعداد مبتلایان بیشتر از آمار اعلام شده است

عبدالله رضیان (نماینده حوزه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ) در گفتگو با ایلنا، درخصوص آخرین وضعیت اقدامات پیشگیرانه‌ صورت گرفته در استان درخصوص مواجهه با ویروس کرونا، گفت: با توجه به این که استان مازندران یک استان گردشگرپذیر است، در حال حاضر تعداد زیادی از هم‌وطنان از تهران و استان‌های دیگر کشور به این استان وارد شده‌اند که این امر می‌تواند یکی از عوامل انتقال ویروس از یک منطقه جغرافیایی به منطقه دیگر باشد.

وی ادامه داد: آقای استاندار یک سری تدابیر پیش‌بینی کرده است و با هماهنگی دستگاه‌های مختلفی که ذیربط هستند و مسئولیت مدیریت این مساله را دارند، در این خصوص اقدامات مقتضی در حال انجام است، همچنین یک بیمارستان را به عنوان محل بستری و درمان بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا اختصاص داده‌اند، در واقع همان اقداماتی که براساس برنامه وزارت بهداشت و درمان در نظر گرفته شده، در استان هم اجرا می‌شود.

رضیان در ادامه درخصوص افزایش آمار مبتلایان در این استان طی دو روز اخیر، اظهار داشت: متاسفانه آمار مبتلایان در استان در حال افزایش است و علیرغم اینکه آخرین آمار اعلام شده به صورت رسمی ۲۰ نفر بوده است اما من حس می‌کنم که تعداد اندکی بیشتر از این عدد باشد.

نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره مساله تعطیلی مدارس و اماکن عمومی، ابراز داشت: معتقدم باید به مردم در بحث آموزش راه‌های پیشگیری کمک کرد و همچنین تعطیلی فضاهای عمومی مانند مدارس و  اماکن عمومی مانند تالارها و یا نمازجمعه که محل اجتماع تعداد زیادی از مردم است به پیشگری و جلوگیری از انتقال فرد به فرد و افزایش انفجاری تعداد مبتلایان کمک قابل توجهی می‌کند.

رضیان درخصوص تعطیلی مدارس، بیان داشت: افزایش زمان تعطیلی‌ها به ویژه در خصوص مدارس یک نیاز ضروری است و اگرچه احتمال افت تحصیلی برای دانش‌آموزان وجود دارد اما به اعتقاد من سلامتی دانش‌آموزان از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید در اولویت باشد.

وی در پایان گفت: نمایندگان فردا در مجلس حضور دارند و فعالیت مجلس برقرار است و معتقدم باید در این خصوص تصمیم بگیرد و مدیریت کند، چرا که آمارها در حال افزایش است.

افتتاح مرکز تشخیص ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی ارتش

مرکز تخصصی تشخیص ویروس کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوی اسلامی ایران راهاندازی شد.

این آزمایشگاه تخصصی تحت عنوان "آزمایشگاه اقدام کلی تشخیص ویروس کرونا"، با هدف تشخیص و تداوم فرآیند درمانی در آزمایشگاه جامع دانشگاه علوم پزشکی ارتش افتتاح شد.

این مرکز از امروز شنبه (۱۰ اسفندماه ۹۸) در حال ارائه خدمات به بیماران است.

عضویت سه عضو هیئت رییسه مجلس در ستاد مقابله با کرونا

اسدالله عباسی (سخنگوی هیأت رئیسه مجلس) ظهر امروز در جمع خبرنگاران در تشریح مصوبات نشست هیأت رئیسه مجلس درباره نحوه برگزاری جلسات علنی گفت: در این نشست برخی مسائل کشور به ویژه موضوع شیوع ویروس کرونا در استان های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. پیرو نامه اقای  دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جناب آقای دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی مقرر شد که ۳ نفر از اعضای هیأت رئیسه مجلس از جمله آقایان پزشکیان، قاضی زاده هاشمی  و رنجبرزاده در ستاد مقابله با کرونا حضور یافته و در این ستاد، موضوع نحوه برگزاری جلسات علنی مجلس و نحوه بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم املش و رودسر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه مجلس برای بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: نمایندگان در صحن علنی،  لایحه مذکور را برای بررسی و برای اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع داده‌اند و کمیسیون در شرایط کنونی در حال بررسی این لایحه است و هنوز گزارشی به هیأت رئیسه مجلس ارسال نشده؛  بنابراین در نشست امروز مقرر شد که در ادامه جلسات قبلی، فردا نیز جلسه  کمیسیون تلفیق تشکیل شود تا هر چه سریعتر گزارش نهایی لایحه بودجه به هیأت رئیسه ارائه شود، بعد از آن هیأت رئیسه درباره نحوه بررسی لایحه در صحن علنی تصمیم‌گیری می‌کند.

وی درباره نحوه بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: با توجه به درخواست رئیس جمهور از مقام معظم رهبری و اذن معظم له، مقرر شد تا زمان رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی، آقای کشاورز به عنوان سرپرست وزارتخانه به فعالیت‌ خود ادامه دهد.

عباسی ادامه داد: منتظر هستیم تا گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال۹۹ و گزارش هیأت اعزامی به ستاد مبارزه با کرونا به هیأت رئیسه ارسال شود تا در جلسه بعدی  درباره نحوه برگزاری جلسات علنی و بررسی موضوعاتی که در دستور قرار دارد، تصمیم‌گیری شود.

توزیع مواد شوینده در  میدان‌های اصلی میوه‌ و‌ تره‌بار

«سیدسعید راد» مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران در گفتگو با ایلنا، درباره توزیع مواد شوینده و ژل ضدعفونی در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران که قرار بود از امروز اجرائی شود، گفت: از امروز خودروهای مربوط به شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده در چند میدان اصلی میوه‌وتره‌بار ازجمله میدان جلال آل‌احمد و صادقیه مستقر شده و مستقیما نسبت به عرضه این مواد اقدام می‌کنند. سازمان میادین میوه و تره‌بار اعلام آمادگی کرده است که این امکان را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند.

او همچنین درباره توزیع کالاهای اساسی در میادین تره‌‌بار گفت: سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار آمادگی کامل دارد تا نسبت به توزیع کالاهای اساسی و انواع محصولات مورد نیاز شهروندان که در اختیار این مجموعه قرار داده می‌شود، در میادین و بازارها اقدام کند.

برای واردات اقلام پزشکی تشخیص و مهار کرونا، سیاست تشویقی در نظر گرفته شود

رئیس اتاق ایران با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، مدنظر قرار گرفتن سیاست‌های تشویقی به‌منظور تأمین ابزارهای مبارزه، تشخیص و مراقبت از مبتلایان به کرونا از طریق واردات را خواستار شد. اجازه واردات بدون انتقال ارز برای مدت محدود از جمله سیاست‌هایی است که شافعی در این زمینه ارائه داده است.

غلامحسین شافع با ارسال نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، از او خواست زمینه تأمین و توزیع سریع ابزارهای مبارزه، تشخیص و مراقبت مبتلایان به ویروس کرونا از طریق واردات را فراهم آورد.

شافعی در این نامه، پیشنهاد کرده است برای سرعت بخشیدن به تهیه این ابزارها، برای مدتی محدود، واردات آنها با سیاست‌های تشویقی، از جمله اجازه واردات بدون انتقال ارز مدنظر قرار بگیرد.

او با تأکید بر لزوم تأمین سریع نیازهای پزشکی مرتبط با کرونا اعلام کرده است: تشکل‌های اتاق ایران آمادگی دارند در چنین شرایطی تمام امکانات خود را برای رفع نیاز هم‌میهنان به‌کارگیرند و به هر نحوی که مصلحت باشد، اقدامات موردنیاز را انجام دهند.

ممکن است تعداد نمایندگان مبتلا بیشتر از ۵ نفر باشد

افراد مشکوک تست مجدد می‌دهند

نتایج آزمایش نمایندگان محرمانه به آنها اعلام می‌شود

اسدالله عباسی (سخنگوی هیئت رئیسه مجلس) در گفتگو با ایلنا، درباره تعداد نمایندگان مبتلا به ویروس کرونا گفت:‌ از ۱۰۰ نفری که سه شنبه گذشته در مجلس تست دادند ۵ نفر مبتلا شده‌اند که تعدادی هم مشکوک به ابتلا هستند.

وی با بیان اینکه قرار شده است دوباره از افرادی که مشکوک هستند تست و آزمایش گرفته شود، گفت: قرار است برای افرادی هم که موفق به انجام تست نشده‌اند، در مراکز استان‌های خودشان یا تهران تمهیداتی فراهم شود که این موضوع هم به‌آنها اعلام شده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: به آنها تاکید شده است که تمهیدات لازم را برای خود و خانواده‌شان در نظر بگیرند چه آنهایی که در انتخابات شرکت کرده و با مردم در ارتباط بوده‌اند چه آنهایی که شرکت نکرده‌اند اما با آحاد مردم در ارتباط بودند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس یادآور شد: نگرانی‌هایی از سوی دکتر نمکی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با کرونا وجود داشت که به همین منظور تاکید داشتند نمایندگان مورد بررسی قرار گیرند، تا اگر بنا به تشکیل جلسه علنی بود مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

وی درباره اینکه مردم خواستار شفافیت هستند و اعلام اسامی نمایندگان مبتلا شده در همین راستا است، افزود: وزارت بهداشت اعلام کرده که از ۱۰۰ نفر تست داده شده ۵ نفر مبتلا هستند، این موضوع به صورت محرمانه به افراد اعلام می‌شود و ما نباید اسامی آنها را اعلام کنیم. تعدادی از افراد از جمله خانم آقاپور و آقایان صادقی و ذوالنوری خود خواسته اعلام کرده‌اند اما اینکه ما اسامی را اعلام کنیم از نظر اخلاقی کار درستی نیست. 

عباسی گفت: درست است که باید شفاف‌سازی باشد اما وقتی خود فرد نخواهد، ما نمی‌توانیم اسامی را اعلام چرا که ممکن است از این تعداد هم بیشتر باشند؛ اما به آنها تاکید شده است که فعلا به مجلس نیایند و خود و خانواده را در قرنطیه و تمهیدات لازم قرار دهند.

وی درباره زمان برگزاری جلسات مجلس اظهار داشت: تا زمانی که کمیسیون تلفیق بودجه در حال بررسی بودجه است ما جلسه علنی نخواهیم داشت بعد از اعلام گزارش از سوی کمیسیون در هیات رئیسه برای جلسات مجلس تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

۲۰۵ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹

 کیانوش جهانپور (رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت) درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا گفت: باتوجه به شایع‌پردازی‌ها و مطالب منتشره نادرست باید بگویم که آمار ما براساس یافته‌های قطعی آزمایشگاهی حاصل شده است. البته ممکن است تفاوتی با یافته‌های بالینی و آزمایشات اولیه داشته باشد.

وی ادامه داد: تعداد موارد مشکوک بسیار بیشتر از نتایج آزمایشگاهی است و ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد به عنوان یافته قطعی به بیماری کووید ۱۹ محسوب خواهند شد و افراد دیگر در بسیاری از موارد عفونت‌های حاد تنفسی دارند و حتی ممکن است شرایط بدتری هم داشته باشند.

رییس مرکز اطلاعات وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: براساس آمار رسمی طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۵ مورد جدید قطعی به کووید ۱۹ داشتیم که ۲۱ نفر در استان قم، ۱۷ نفر در گیلان، ۲۲ نفر در گلستان، ۱۲ نفر در مازندران، یک مورد خراسان جنوبی و یک نفر در ایلام، استان اصفهان ۱۲ نفر، استان مرکزی ۱۸ نفر، استان اردبیل ۳ نفر، استان البرز ۸ نفر، استان سمنان ۴ نفر، استان قزوین ۶ نفر، استان خوزستان ۴نفر، استان سیستان و بلوچستان ۱ نفر، یزد ۴ نفر، آذربایجان غربی۳ نفر به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند و در مجموع ۲۰۵ مورد به عنوان موارد مسجل ابتلا به کووید ۱۹ از روز گذشته تاکنون به ثبت رسیده است.

او ادامه داد: از این جمع، ۹ نفر فوت شده و کل آمار مبتلایان قطعی به کرونا ویروس ۵۹۳ نفر خواهد شد. تعداد بهبودیافتگان کرونا ویروس ۱۲۳ مورد بوده است و تعداد فوتی‌ها در اثر ابتلا به کووید ۱۹ تا ظهر امروز ۴۳ مورد بوده است.

جلوگیری از خروج افراد مشکوک به کرونا از قم

با کمبود تخت مواجهیم

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: ازخروج افراد مشکوک به کرونا از قم از فردا یکشنبه جلوگیری خواهد شد.

 علی ابرازه گفت: از فردا همکاران دانشگاه علوم پزشکی در خروجی‌های شهر مستقر و با تب سنج افراد را کنترل خواهند کرد.

وی تاکید کرد: در صورتی که فردی دارای علائم ابتلا به کرونا باشد از خروج وی جلوگیری و قرنطینه خواهد شد.

وی هدف از این کار را شیوع کمتر بیماری کرونا اعلام کرد و گفت: مساله شیوع بیماری کرونا جدی و گسترده است و بهبودی افراد هم به سختی حاصل می‌شود اما مردم آن را هنوز جدی نگرفته‌اند و مطابق معمول رفت و آمدهای زیادی در خیابان‌ها دارند و حتی در برخی مناطق تجمعاتی برگزار می‌کنند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: هرچقدر تخت به چرخه درمان اضافه می‌کنیم، بازهم با کمبود مواجه می‌شویم.

ابرازه از مراجعه چهار هزار نفر به بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: از این تعداد 652 نفر در بیمارستان‌های کامکار، فرقانی، امام رضا و علی‌بن ابیطالب بستری شده‌اند. این آمار تا شب گذشته 580 نفر بود.

وی در پایان قرنطینه خانگی را بهترین روش برای جلوگیری از شیوع این ویروس دانست و از مردم خواست مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت و حتی‌الامکان در منزل بمانند.

پیش‌بینی نمی‌شد کرونا این‌طور همه‌گیر شود/ بهترین مکان منزل افراد است

استاندار تهران تاکید کرد که آموزش و همکاری مردم اثربخش‌ترین اقدام در کنترل کرونا است.

ترددهای بین‌پادگانی به حداقل می‌رسد/ ورود محموله عظیم ماسک از انگلستان

فرمانده مدیریت مقابله با کرونا در تهران گفت: در جلسه‌ای که با مجموعه وزارت دفاع و نیروهای مسلح داشتیم مقرر شد ترددهای بین پادگانی به حداقل رسانده شود.

جلوگیری از زباله‌گردی برای پیشگیری از کرونا/ضرورت دفن مناسب زباله‌های خانگی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران از شهروندان تهرانی درخواست کرد تا ماسک و دستکش های خود را در کسیه های جداگانه ای قرار دهند تا ریسک ابتلای کارگران خدمات شهری به کروناویروس کاهش یابد.

کرونا جان یک نفر را در قزوین گرفت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تاکنون در استان هشت مورد قطعی ابتلا به بیماری کرونا را داشتیم و یک نفر که مردی ۸۵ ساله بود، بر اثر این بیماری فوت کرده است.

انتقاد شدید وزیر بهداشت از شبکه احتکار ماسک/ ادعای تحویل ۲۴ ساعته دویست‌میلیون ماسک!

وزیر بهداشت در نامه‌ای به رییس‌جمهور نوشت: یک شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که به‌راحتی اعلام می‌کند دویست میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟ متن نامه سعید نمکی به رئیس جمهور به این شرح است: به استحضار می‌رسد با پیش‌بینی اینجانب از احتمال ورود ویروس‌کرونای جدید به کشور طی نامه‌ای به گمرکات کشور اعلام کردم صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود و همکارانم را مأمور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند. متأسفانه علی‌رغم پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد. متأسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک‌میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم کجا انباشته شده، همکاران اینجانب به‌دلیل اجبار شبانه‌روز در بازارهای مختلف و در نقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند. سوال بنده این است؛ آیا در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب در سخت‌ترین شرایط ممکن روز و شب در بخش‌های آلوده پروانه‌وار گرد مردم می‌گردند و خواب و آرامش و سلامتی را قربانی سلامت و راحتی مردم می‌کنند؛ در ایامی که احتمال آلودگی مردم به‌دلیل عدم وجود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطرست، این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که این‌گونه جسورانه روبروی مردم و مسئولان می‌ایستد و به‌راحتی اعلام می‌کند دویست میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟

آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک اینان و بیمارانشان را در انبارها برای سودجویی صد برابری یا قاچاق به دیگر کشورها تلنبار کنند؟ اینجانب تردید ندارم اگر عزم دستگاه‌های کشور بر حل مشکلی به این سادگی باشد نباید اینقدر شرمسار مردم و همکاران‌مان در سراسر کشور باشیم.

ایران در رتبه دوم درمان کروناویروس جدید

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت‌بهداشت اعلام کرد که ایران در رتبه دوم درمان بیماری کووید ۱۹ قرار دارد. کیانوش جهانپور در توئیترش نوشت: "‌بر اساس آمار رسمی سازمان بهداشت جهانی، ‎ایران توانسته پس از ‎چین بیشترین تعداد بیمار مبتلا به ‎کرونا را درمان کند. ایران تاکنون با درمان و بهبود قطعی حداقل ۱۲۳ بیمار، بالاتر از کشورهای سنگاپور، ایتالیا، ژاپن و کره جنوبی در رتبه دوم درمان بیماری ‎کووید_۱۹ در جهان قرار دارد."

فعال‌شدن همه ظرفیت‌های بخش تولید برای تامین ملزومات بهداشتی

وزیر صمت تاکید کرد: تمام ظرفیت‌های بخش تولید کشور برای تامین ملزومات بهداشتی و ضدعفونی کننده مورد نیاز مردم فعال شده است.

درخواست وزیر آموزش و پرورش از دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر برقراری آموزش در کشور از دانش آموزان خواست تا دروس خود را از رسانه ملی پیگیری کنند.
 

کرونا جان یک نفر را در قزوین گرفت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تاکنون در استان هشت مورد قطعی ابتلا به بیماری کرونا را داشتیم و یک نفر که مردی ۸۵ ساله بود، بر اثر این بیماری فوت کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز