خبرگزاری کار ایران

۲۰ دستور کاربردی برای پیشگیری و کنترل کرونا در ستاد و ادارات آموزش و پرورش/برای سلامت ۴۰ هزار کارمند ستادی آموزش و پرورش چه تدابیری اندیشده شده؟

asdasd
کد خبر : ۸۷۸۳۱۳

امروز ۱۶۰ هزار کارمند ستادی آموزش و پرورش و خانواده‌های آنان نگران عدم توجه مدیران ارشد این وزارتخانه در مورد سلامت خود هستند و در جان کلام باید گفت؛ ویروس کرونا به مانند برنامه‌های تربیتی و فرهنگی که غیر قابل اندازه گیری یا آمارهای محرمانه قابل اندازه گیری حوزه‌های آموزشی نیست

به گزارش ایلنا، محمد رضاخواه کارشناس مسایل آموزش و پرورش طی یادداشتی درباره توجه مسئولین به تمامی کارکنان وزارت آموزش و پرورش در پیش تعطیلات مدارس در پی کاهش کرونا ویروس نوشت:

در طول یک هفته گذشته که بحران ویروس کرونا در کشور آغاز شده است و از شروع شیوع این ویروس در استان قم، ظرف کمتر از ۸ روز تقریبا تمامی استان‌های کشور را درگیر خود کرده است و در همین تعداد روز به طور میانگین روزانه ۴ نفر را در کشور کشته است.

 به نظر می‌رسد اپیدمی شیوع این ویروس در ابتدای راه باشد و این کشته‌ها با توجه به طول دوره نهفتگی این بیماری از ۲ تا ۱۵ روز،  آمار مبتلایان مربوط به ۱۵ روز قبل باشد و ممکن است این آمار و تعداد افراد مبتلا شده به طور تصاعدی بیشتر شود.

 تجمع افراد و مراجعات به ستاد، شیوع ویروس کرونا را تشدید می‌کند

ستاد وزارت خانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها به دلیل تجمع افراد و همچنین تمرکز برنامه‌ها در آن، همواره دارای تردد زیاد و جلسات متعدد است که این شرایط انتقال ویروس کرونا را در این مکان‌ها تشدید می‌کند.

ستاد وزارت آموزش و پرورش و ساختمان مرحوم علاقه‌مندان  به عنوان ساختمان‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش از مکان‌هایی است که روزانه افراد زیادی در آن تردد می‌کنند و محیط‌های عمومی مانند ورودی‌ها، راهروها، آسانسورها، سرویس‌ها، سالن‌های جلسات و اتاق‌های مدیران از جمله مکان‌هایی است که احتمال انتشار ویروس کرونا در آن وجود دارد.

همچنین تردد ارباب رجوع و کارکنان سازمان در اتاق‌های مختلف به دلیل ماموریت‌های سازمانی از موارد دیگر انتشار ویروس کرونا است. ارباب رجوع و کارکنان سازمان معمولا در محیط‌های عمومی تردد دارند که محیط‌هایی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی از موارد مهم این مکان‌های عمومی است و این افراد می‌توانند تا ۱۵ روز بیماری را به طور نهفته همراه خود داشته باشند و در این مدت که از نظر فیزیکی سالم به نظر می‌رسند این بیماری را انتقال دهند و به طور ناگهانی در ستادهای وزارتی یا ادارات شاهد افزایش تصاعدی کارکنان باشیم.

اعمال تفاوت بین کارمندان و مدیران در شرایط سخت سبب احساس تبعیض می‌شود

از نظر حقوق شهروندی و انسانی، مدیران سازمان موظف به حفاظت کارکنان خود هستند که یکی از انواع این حفاظت، حفظ سلامتی کارکنان است اما در این دوره هشت روزه علی رغم تعطیلی مدارس،  دانش آموزان و معلمان که به نظرم بخشی از آن تحت فشار افکار عمومی صورت گرفت، هیچ برنامه مدونی در ستاد آموزش و پرورش برای حفاظت کارمندان مشاهده نشده است که این موضوع در عین تعجب و پرسش، سبب کاهش انگیزه کارمندان ستاد آموزش و پرورش می‌شود چرا که به عنوان مثال می‌گویند مدیران ستادی با سرویس‌های شخصی به ستاد رفت و آمد می‌کنند و یا نحوه ضدعفونی کردن اتاق‌های آنها با اتاق کارمندان متفاوت است و ....در شرایط سخت اعمال تفاوت بین کارمندان و مدیران سبب احساس تبعیض می‌شود و انگیزش کارمندان را در دراز مدت کاهش می‌دهد.

اطاعت نهادینه شده در کارمندان دلیل بی‌توجهی به حقوق انسانی و شهروندی خویش

 اطاعت نهادینه شده در کارمندان دلیل بی‌توجهی به حقوق انسانی و شهروندی شان شده است به طوری که اطاعت از مدیر در اولویت فعالیت‌هایشان قرار می‌گیرد و حقوق انسانی و شهروندی خود را مانند حفظ سلامت یا تامین امنیت روانی و ... را در اولویت بعدی قرار می‌دهند. اما چنین شرایطی نباید باعث شود تا مدیران حقوق شهروندی و انسانی کارمندان خود را در اولویت قرار ندهند یا بر حسب منافع یا روابط  و مصلحت سنجی آن حقوق را نادیده بگیرند.

کارمندان باید شاهد نگرانی مدیران ارشد سازمان؛ در مورد سلامتی شان باشند

بنابر دلایل بالا و در خلا نبود کارگروهی در ستاد وزارت آموزش و پرورش جهت کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا و صدور دستورالعمل هایی اجرایی که کارمندان انجام آن تدابیر را مشاهده کنند که افرادی و در راس مجموعه بالاترین مقام سازمان و معاونان وی به عنوان مدیران ارشد این دو ساختمان نگران سلامتی آنها هستند و در مرحله دوم توسعه این کارگروه و ارسال دستورالعمل های آن به ادارات کل و مناطق؛  مصمم شدم تا نکاتی را با توجه به آشنایی که از محیط  ستاد وزارت آموزش و پرورش و ادارات مناطق  دارم، بنویسم و در اختیار کارمندان قرار دهم، تا هم از حقوق انسانی و شهروندی آنها دفاع کردم باشم و تلنگری هم به مدیران آموزش و پرورش زده باشم.

کارمندان خود را ناقل اصلی کرونا به خانواده می‌دانند

باید اشاره کنم، آموزش و پرورش با داربودن ۴۰ هزار کارمند ستادی و اداری در زمره بزرگترین دستگاه‌ها از نظر تعداد کارمندان هم هست. این کارمندان مانند همه مردم این روزها سرعت انتشار ویروس کرونا، نگرانی‌های مردم و هشدارهای جامعه پزشکی، نایابی وسایل ضدعفونی، ماسک، پد و تدابیر اندیشیده شده درباره کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا را در ساید کشورها را می بینند و می‌خوانند و اقدامات با تاخیر دولتمردان ما را هم مشاهده و نگران سلامتی خود به عنوان عامل اصلی و غیر ایزوله خانواده که در جامعه حضور دارد، هستند و می‌دانند که  انتقال ویروس کرونا به احتمال زیاد از طرف آنان خواهد بود.

در چنین شرایطی و در طول ۸ روز از شیوع کرونا ویروس کارمندان مشاهده می‌کنند که مدیران ستادی آموزش و پرورش، همانطور که در سایر امور عقب می‌افتند، در این مورد نیز عقب افتاده و تدبیری برای کارمندان اندیشه نکرده‌اند.

 کرونا قابل اندازه گیری است و واحد شمارش آن مرگ است

سخن آخر، مدیر محترم، ۴۰ هزار کارمند ستادی آموزش و پرورش به همراه ۱۲۰ هزار نفر اعضای خانواده حداکثر دسترسی‌اش به خدمات درمانی کشور مانند همان بیمه تکمیلی‌اش است که برای عینک ۷۰ هزار تومان می‌گیرد و برای خدمات دندانپزشکی هیچ کمک هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و اگر بیماری به سراغش بیاید، باید در مقابل آن سر تعظیم فرود بیاورد. امروز ۱۶۰ هزار کارمند ستادی آموزش و پرورش و خانواده‌های آنان نگران عدم توجه مدیران ارشد این وزارتخانه در مورد سلامت خود هستند و در جان کلام باید گفت؛ ویروس کرونا به مانند برنامه‌های تربیتی و فرهنگی که غیر قابل اندازه گیری یا آمارهای محرمانه قابل اندازه گیری حوزه‌های آموزشی نیست تا سال‌ها بتوان ناتوانی مدیریتی را پرده پوشی کرد، کرونا قابل اندازه گیری است و واحد شمارش آن مرگ است.

اما چه تمهیداتی می‌توانست در این مدت اندیشیده شود که تاکنون یا در مورد آن فکری نشده یا دستورالعملی درباره آن صادر نشده است؟

۲۰ دستور کاربردی در مورد کنترل و پیشگیری از کرونا ویروس در ستاد آموزش و پرورش

۱. تعطیلی ادارات مناطقی که مدارس آن تعطیل شده:

با وجود تعطیلی مدارس در مناطق آموزش و پرورش، باز بودن ادارات مناطق تنها به تردد کارمندان و مراجعات ارباب رجوع که در سایر اوقات سال هم می‌تواند انجام شود، منجر می‌شود که علاوه بر افزایش تردد در سطح شهر و تماس انسان‌ها با هم به شیوع بیشتر کرونا منجر می شود لذا پیشنها می‌شود در هر منطقه آموزش و پرورش که مدارس آن تعطیل شد، ادارات آن هم تعطیل شود.

۲. چک تب افراد در جلوی درب‌های ورودی:

در ابتدای درب ورودی  وزارت آموزش و پرورش یا هر اداره‌ای،  هر کارمند یا ارباب رجوعی از نظر داشتن تب چک شود.

۳. ضد عفونی محیط‌های پر رفت آمد:

به صورت روزانه و حداقل روزی ۷ بار ؛ساعت ۷.۳۰ قبل از ورود کارکنان، ساعت ۱۰، ساعت ۱۲ قبل از نماز، ساعت ۱۳ بعد از نماز، ساعت ۱۵ قبل از خروج کارکنان،  ساعت ۱۷ پس از خروج اکثر کارمندان و ساعت ۱۹ با تخلیه کامل ساختمان، فضای آسانسور و محیط‌های اطراف آن، فضای ورودی کارکنان و باجه‌های عابر بانک داخل ساختمان و محیط های پر رفت و آمد ضد عفونی شود.

۴.ضد عفونی نمازخانه:

فضای نمازخانه صبح اول وقت، قبل از نماز، بعد از نماز و آخر وقت اداری ضد عفونی شود.

۵. ضد عفونی سرویس‌های بهداشتی:

طبق تحقیقات انجام شده، یکی از دلایل انتقال ویروس کرونا در کشتی پرنس که بیش از ۳۷۰۰ مسافر و خدمه  در آن بودند و تعداد  ۴۷۰ نفر( حدود ۱۳ درصد) از افراد داخل کشتی به ویروس کرونا مبتلا شدند، از طریق سرویس‌های بهداشتی بود به طوریکه پس از تحقیق در مورد این کشتی یکی از راه‌های انتقال ویروس از طریق مدفوع اعلام شد. بنابراین رسیدگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی و ضد عفونی و نظافت این بخش از ساختمان بسیار مهم است و باید به طور ویژه کنترل و ضد عفونی شوند. همچنین کنترل سالم بودن تمامی تجهیزات سرویس‌ها از قبیل شیرها، فلاش تانک‌ها و سالم بودن مخازن مایع دستشویی، ضد عفونی دستگیره‌های سرویس‌ها و درب‌های آن و ... به طور ساعتی  باید مورد لحاظ قرار گیرد.

۶. توجه به شرایط تمیز کردن محیط:

برخی از واحدهای ستادی دارای بخش طی شور نیستند و طی‌ها داخل کاسه‌های توالت شسته می‌شوند و سپس با آن‌ها کف زمین تمیز می‌شود که از گذشته به این رویه غیر بهداشتی اعتراض وجود داشت اما اکنون و با وجود ویروس کرونا و احتمال انتقال این بیماری با توجه به بند ۵، ماندگاری ویروس بر سطوح صاف از ۵ تا ۷ روز  توجه مضاعف و تعبیه فضای طی شور را به طور جدی ضروری می‌سازد.

۷. ضد عفونی اتاق‌های کارکنان:

ضد عفونی کردن میزهای کارکنان در ساعت ۸، قبل از صرف نهار به دلیل اینکه اغلب کارمندان روی میز خود به صرف ناهار می‌پردازند و در شرایط فعلی انتخاب محلی به عنوان ناهار خوری متمرکز به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

۸. قرار دادن کاربرگ‌هایی در محل‌های ضدعفونی:

قرار دادن کاربرگ‌هایی در محل‌هایی که باید ضدعفونی و نظافت شوند و درج ساعت نظافت و ضدعفونی برای ایجاد احساس آرامش روانی در کارمندان و همچنین امکان کنترل انجام وظایف.

۹. ضدعفونی سرویس های حمل و نقل:

ضد عفونی خودروهای سرویس  به طور روزانه و در چندین نوبت و قرار دادن کاربرگ مربوطه در آن.

۱۰. اعمال دورکاری:

باتوجه به لغو شدن برنامه و جلسات درون و برون سازمان و تعطیلی مدارس، فعالیت‌های ستاد کم شده است.

از سویی یکی از عمده ریسک‌های ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفتن در محیط‌های عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی است و به جز ۶۲ معاون وزیر و مدیران کل ستادی که دارای راننده اختصاصی هستند و ماشین‌های آنها می‌تواند به طور روزانه و در چند نوبت ضد عفونی شود. بنابراین باید شرایطی برای سایر کارمندان ایجاد شود تا حضور آنها در اماکن عمومی حداقل گردد که اختصاص سرویس رفت و برگشت برای این کارمندان احتمالا ممکن نیست، بنابراین پیشنهاد می‌شود برای سایر کارمندان در رده‌های پایین‌تر از مدیر کل، شامل؛ کارشناس، کارشناس مسیول، رییس اداره و معاون مدیر کل،   این امکان وجود داشته تا بخشی از کارکنان به صورت دوره‌ای و دور کاری در منزل فعالیت کنند و با این کار هم شرایط قرنطینه افراد رعایت شده و هم کارمندان کمتر در معرض محیط‌های بیرونی قرار می‌گیرند‌.

این اتفاق نظر در میان کارمندان ستادی آموزش و پرورش وجود دارد و تصور می کنند اگر مدیران سازمان از وسایل حمل و نقل  عمومی استفاده کنند، احتمالا نگرانی‌های آن‌ها را بیشتر درک خواهند کرد و برای اندیشدن تدابیر برای پیشگیری و حفاظت از ویروس کرونا تلاش بیشتری خواهند کرد.

همچنین دورکاری موجب می شود تا افراد کمتری در ادارات باشند و به کاهش انتقال بیماری، استفاده از تجهیزات عمومی مانند سرویس‌های بهداشتی، آبدراخانه منجر می‌شود و امکان ضد عفونی و نظافت بیشتر را فراهم می‌کند.

۱۱. اختصاص سهمیه ضد عفونی به کارمندان:

اختصاص سهمیه مایع ضد عفونی و ماسک با توجه به کمبود آن در سطح کشور و با هماهنگی با وزارت بهداشت به کارمندان برای ضدعفونی کردن مداوم محیط اطراف خود شامل میز، تلفن، وسایلی که دایم از آن استفاده می‌کنند و یا در معرض ویروس هستند مانند کیبورد کامپیوتر و استفاده از ماسک در رفت و آمدهای روزانه به سر کار.

۱۲. لغو ماموریت‌ها:

لغو تمامی ماموریت‌های غیر ضرور درون و برون استانی و جلسات غیر ضرور و برنامه‌های غیر ضرور.

۱۳. اولویت گذاری برنامه‌ها:

 کاهش برخی فعالیت‌ها، به تاخیر انداختن شروع برخی برنامه‌های جدید و محدود کردن فعالیت معاونت‌ها، سازمان‌ها و مراکز و درخواست اولویت گذاری در شروع یا انجام آنها توسط وزیر آموزش و پرورش.

۱۴. تعطیلی اجتماعات عمومی:

در مورد تشکیل اجتماعات عمومی به طور موثر اندیشیده شود و تا حد امکان این اجتماعات شکل نگیرد.

۱۵. اعمال مرخصی پزشکی کارمندان با شرایط خاص:

به مرخصی پزشکی فرستادن افرادی که عضوی از خانواده‌ها آنها دچار کرونا ویروس شده است، یا دچار بیماری‌های خاص مانند بیماری ریوی، بیماری های ضعف سیستم ایمنی و ... هستند.

۱۶. تشکیل کارگروه با حضور بالاترین مقام سازمان:

با توجه به پیش بینی جامعه پزشکی و ادامه دار بودن این ویروس تا ماه‌های آینده، کارگروهی در ستاد و ادارات تابعه مرکب از بالاترین مقام و اعضای ارشد سازمان جهت صدور دستورالعمل‌ها، بررسی نحوه اجرای ، باز خوردها و .... تشکیل شود و اوضاع را به طور کامل رصد و بررسی کند.

۱۷. تغییر ساعت شروع و پایان کار:

مناسب است برای کاهش بار ترافیکی و کم کردن ازدحام در محیط های پر تردد ساعت شروع کاری با تاخیر آغاز شده و ساعت انتهای کار  قبل یا بعد از نقطه اوج ترافیک انتخاب شود تا کارمندان کمتر در محیط‌های عمومی با ازدحام جمعیت مواجه شوند.

۱۸. استفاده از سرویس:

راهکارهایی برای کارمندانی که مسیرهای یکسانی هستند دیده شود، از جمله برقراری سرویس و یا مشاوره با شرکت‌های حمل و نقل جهت بررسی راهکارهای دیگر.

۱۹.ارسال خبرنامه:

ارسال خبر نامه‌های روزانه برای کارمندان در مورد آخرین راهکارهای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا، مبتنی بر شبکه‌های مجازی و ارسال آخرین تصمیم‌های گرفته شده در کارگروه‌های ستادی. به عنوان مثال این ویروس در دماهای پایین و فریز کشته نمی‌شود و فریز کردن وسایل خریداری شده راهکار مناسبی نیست.

۲۰. جلوگیری از شایعه:

به دلیل شاغل بودن تعداد زیادی از کارمندان در ستاد، آخرین آمارهای شیوع این بیماری در میان کارمندان و خانواده‌های آنان بررسی و به اطلاع کارمندان برسد و از بروز شایعه‌هایی که می‌تواند نگرانی کارمندان را بیشتر کند، جلوگیری شود.

موارد دیگری را به پیشنهادهای بالا می‌توان افزود اما بهتر است این کار توسط مسئولان و کارشناسان مربوطه و یا تعیین کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش صورت گیرد تا در این زمینه شاهد ابتلا و یا فوت کارمندان ستادی یا مناطق وزارت آموزش و پرورش در اثر بیماری کرونا ویروس نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز