خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از شیوع کرونا در ایران؛

۳۸۸ مبتلا و ۳۴ فوتی کرونا در کشور/تعلیق تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌ها/ترخیص ۷۳ بیمار از مراکز درمانی/هفته آینده با پیک بیماری کرونا مواجه هستیم/کاهش ساعت کاری ادارات

asdasd
کد خبر : ۸۷۸۱۹۵

در دهمین روز از شیوع کرونا در کشور تاکنون براساس اعلام وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ۲۴۵ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و متاسفانه ۲۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، ده روز پس از شیوع بیماری کرونا تا ظهر روز گذشته براساس اعلام وزارت بهداشت ۳۸۸ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده که متاسفانه ۳۴ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند. با اعلام شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه، نماز جمعه این هفته در ۲۳ استان به دلیل شیوع کرونا لغو شده است. همچنین براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه و مراکز علمی تا پایان هفته و مدارس، مهدهای کودک و مراکز روزانه بهزیستی تا دوشنبه تعطیل هستند. همچنین به دستور رییس جمهور تدابیری اتخاذ شده تا در صورت ادامه تعطیلی مدارس، دانش آموزان از طریق شبکه آموزش، موضوعات درسی خود آموزش ببینند.

هفته آینده با پیک بیماری کرونا مواجه هستیم

سعید نمکی وزیر بهداشت در پایان پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، با تشکر از رهبر معظم انقلاب و همچنین تشکر از تمامی پزشکان و پرستاران و کادر درمانی گفت: اگر چه در سراسر کشور بخش‌های بیمارستانی را آماده کرده‌ایم و تمامی امکانات را به میدان آورده‌ایم اما باید بگویم که هفته نسبتا سختی را در پیش داریم.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در خصوص اپیدمی این بیماری در دنیا ادامه داد: پیک اصلی بیماری در هفته آتی و روزهای آینده است اما این به معنی وحشت نیست و قرار نیست اتفاقات حادی بیفتد چراکه با هوشمندی مردم شریف و همه دست‌اندرکاران و خبررسانی‌ که انجام می‌شود همچنین با همکاری همه دستگاه‌ها و مدیرانی که در همه عرصه‌ها حضور دارند خیز بیماری را تحت کنترل قرار می‌دهیم مردم باید در جریان روند آتی بیماری باشند. به همین دلیل از مردم تمنا می کنم بیشتر از قبل همراهی کنند ودر کاهش آلودگی به ما کمک کنند و از ترددها خودداری کرده و هر دستوری را که ابلاغ می‌کنیم تبعیت شود.

اعتقادی به قرنطینه شهرها نداریم

وزیر بهداشت درباره تصمیمات این ستاد خاطرنشان کرد: مقرر شد در ترددها سخت‌گیری بیشتری اعمال می‌کنیم ما همچنان به قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم اما درصدد هستیم کنترل بر ترددها را تشدید کنیم و افرادی که به مسافرت می‌روند این ترددها را به حداقل برسانند و با اطمینان کامل از اینکه مورد مشکوکی در بین آنها نیست سفر کنند اگر مورد مشکوکی ببینیم قطعا به قرنطینه می‌بریم ودر آنجا ۱۴ روز نگهداری می‌شوند.

نمکی خاطرنشان کرد: با نیروهای مسلح به جمع‌بندی رسیدیم که مانند گذشته با آنها همکاری داشته باشیم تا بتوانیم در ایجاد فضا و تخت‌های تکمیلی برای موارد اورژانسی برای ظرفیت سازی جدید، ضدعفونی معابر عمومی و امکاناتی که نیازمند هستیم، استفاده کنیم. همچنین مقرر شد نیروهای بهداشت و درمان مسلح همکاری لازم با نیروهای پزشکی و پرستاری داشته باشند. همچنین قرار است مجوزی برای تمام دانشگاه‌هآی علوم پزشکی صادر شود تا برای گرفتن نیروی جدید مشکلی نداشته و با دور زدن قوانین دست و پاگیر و تشکیل سریع کمیسیون سه نفره هم بتوانند خرید‌های لازم را نجام دهند و هم از بین داوطلبین برای مدت کوتاهی نیرو جذب کنند.

کاهش ساعت کاری ادارات

نمکی تصریح کرد: قرار شد ساعات کار ادارات با تفویض اختیار به ستاد استانی مبارزه با کرونا و با نظر استاندار و اعلام دانشگاه علوم پزشکی به گونه‌ای تنظیم شود که ستاد استانی بتواند در تاخیر دو ساعته یا کوتاه کردن دو ساعته خدمت رسانی در استان‌ها به شرطی که خدمات مردم معطل نماند، تصمیم گیری شود.

نمکی افزود: همچنین قرار شد کارمندانی که بیماری زمینه‌ای دارند نیز به گونه‌ای از چرخه کار اداری به سمت دورکاری رفته و حضور فیزیکی نداشته باشند و با تشخیص پزشک معتمد سازمان‌ها دورکاری کنند. افرادی که دیابت یا بیماری زمینه‌ای دارند از جمله این افراد هستند.

انتقال ماسک و لوازم دیگر به کشور

وزیر بهداشت گفت: قرار شد ماسک و مواد ضد عفونی نیز با توجه به تسریع توزیع آن، بعد از برطرف شدن نیاز بخش دولتی، آزاد شده و داروخانه‌ها و غیره ماسک و الکل را در اختیار داشته باشند و با نظارت تعزیرات در اختیار مردم قرار بدهند. امروز یک هواپیما حامل ماسک ان ۹۵ و لوازم دیگر در حال بارگیری از خارج از کشور است.

تعطیلی دانشگاه‌ها ادامه دارد

نمکی درباره تعطیلی دانشگاه‌ها توضیح داد: دانشگاه‌ها تا آخر هفته تعطیل هستند، اما پرسنل و اساتید حاضر خواهند بود و به شکل مجازی و از راه دور، آموزش ادامه خواهد داشت. همه ورزشگاه‌ها و اجتماعات طبق روال قبل تعطیل است. بازی‌های فوتبال و موارد دیگر بدون تماشاگر برگزار می‌شود. همچنین مراسم اعتکاف نیز فعلا برگزار نمی‌شود و تا پایان هفته آتی استمرار خواهد داشت.

آموزش از راه دور در تلویزیون آغاز می‌شود

مسعود احمدی افزادی (مدیر شبکه آموزش) درباره چگونگی برگزاری کلاس‌های درس در صداوسیما گفت: بحث آموزش‌های مکمل ماه‌هاست که در شبکه آموزش در حال پیگیری است. اما به دنبال زمان مناسبی برای آغاز آن بودیم.

وی گفت: سه شنبه هفته گذشته با تصویب شورای معاونان سازمان و دستور رییس صدا و سیما و همچنین مذاکرات مستقیم معاونت سیما و وزیر آموزش و پرورش مقرر شد که اولین دوره آموزش‌های مکمل از فردا آغاز شود.

احمدی افزادی ادامه داد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد برنامه مدارس و سرفصل‌ها تدریس شده است، مکلف هستیم ضمن تشریح و حل مسائل نظام منسجم از راه دور آموزشی را به کمک متوسطه و ابتدایی بیاوریم.

او افزود: هماهنگی‌های جدی را با معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه انجام داده ایم و ان‌شاء‌الله از صبح فردا ارائه درس‌ها را شروع می‌کنیم و با توجه به بحث‌ها و گفت‌وگوهایی که شکل گرفته است کلاس‌های یک تا یک و نیم ساعته خواهیم داشت، اما خود معلم یا دبیر محترم حدود ۳۰ دقیقه صحبت می‌کند.

احمدی افزادی گفت: صبح شنبه کلاس‌های متوسطه اولین گروه از برنامه ریزی‌های درسی‌شان را ارائه خواهند کرد، این کلاس‌ها از ساعت ۸ صبح شروع می‌شود و تا ساعت ۹ صبح سعی می‌کنیم دو درس را ارائه دهیم، از ساعت ۱۰:۳۰ گروه آموزش ابتدایی درس‌های خود را روایت خواهند کرد و متعاقباً متوسطه دوم هم یک سرفصل را از ساعت ۱۰:۳۰ تا اذان ظهر ارائه خواهند داد.

مدیر شبکه آموزش سیما ادامه داد: بعد از ظهر هم از ساعت ۱۵ تا ۱۶ متوسطه دوم دروس خود را ارائه می‌دهند و ما در هفته سه روز را هم به آموزش کار و دانش و فنی و حرفه‌ای خواهیم پرداخت، یعنی از ساعت ۱۶ تا ۱۷ معلمان مجرب و منتخب آموزش و پرورش به ارائه دروس خواهند پرداخت، امیدواریم با هماهنگی‌هایی که شکل گرفته، یادگیری از راه دور و مکمل را که الزام یک نظام آموزشی پیشرفته است به خوبی داشته باشیم.

وی درباره مجموع ساعات آموزشی گفت: در حال حاضر روزانه ۴ ساعت به ارائه دروس می‌پردازیم که در بخش‌های ۲۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای است تا خسته کننده نباشد، ضمن اینکه این کلاس‌ها به شکل زنده ارائه می‌شود، اما در آینده‌ای نزدیک قرار است تعاملی بودن هم به آن اضافه شود یعنی دانش‌آموز امکان مشارکت در آموزش را از طریق یک نرم افزار داشته باشد، جدول پخش این برنامه‌ها هم از طریق سایت خبرگزاری صدا و سیما و پایگاه اطلاع رسانی شبکه آموزش قابل دریافت است.

وی گفت: پخش برنامه‌ها در مرحله اول تا ۱۵ فروردین ادامه دارد و در هفت روز هفته است، اما در صورت الزام تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت.

احمدی افزادی گفت: طی روزهای آینده از نرم‌افزاری رونمایی می‌شود که امکان تعاملی بودن برنامه‌ها را فراهم می‌کند، برنامه کلاسی هر روز را هم روز قبل ارائه می‌دهیم، دانش آموزان اطمینان داشته باشند که با همکاری رسانه ملی و وزارت آموزش و پرورش در یک برنامه هماهنگ و طراحی شده شاهد آموزش‌های مناسبی خواهیم بود.

۳۸۸ مبتلا و ۳۴ فوتی کرونا در کشور/تعلیق تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌ها/ترخیص ۷۳ بیمار از مراکز درمانی/هفته آینده با پیک بیماری کرونا مواجه هستیم/کاهش ساعت کاری ادارات

استان‌های درگیر کرونا محدود و ضدعفونی می‌شوند

علی ربیعی سخنگوی دولت در توئیتر خود نوشت: «امروز از اول صبح ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور دکتر جهانگیری تشکیل شد. خوشبختانه گزارش‌ها حاکی از افزایش حداکثری هماهنگی ها و تسلط بر شرایط است و می‌توان امیدوار بود با همکاری مردم بتوانیم این شرایط را پشت‌سر بگذاریم».

وی ادامه داد: «در خصوص وضعیت مدارس کشور، تامین هرچه سریعتر اقلام بهداشتی، وضعیت ساعات کاری از جمله افراد با بیماری‌های پر خطر، اعمال محدودیت در ورودی ها و خروجی های استان‌های درگیر و نیز رفت و آمدهای غیر ضروری و ضدعفونی گسترده این استان‌ها و اماکن خاص تصمیمات خوبی اتخاذ شد».

‌دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با هشتگ «کرونا را شکست می‌دهیم» در بخش پایانی توئیت خود تاکید کرد: روندشناسی‌ها نشان می دهد در یکی دو هفته آتی شرایطی خواهیم داشت که نیازبه همکاری و همیاری مردم در عمل به توصیه‌های مسئولین امر بسیار ضروری و موثر خواهد بود. فضای آرام، رفتار هوشمندانه و بهره‌گیری از اطلاعات صحیح مهمترین عامل درگذار از این بحران خواهد بود.

۳۸۸ مبتلا و ۳۴ فوتی کرونا در کشور/تعلیق تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌ها/ترخیص ۷۳ بیمار از مراکز درمانی/هفته آینده با پیک بیماری کرونا مواجه هستیم/کاهش ساعت کاری ادارات

برنامه‌ آموزشی شبکه آموزش از ۸ صبح شنبه آغاز می‌شود / ارتباط تعاملی با خانواده‌‌ها و دانش‌آموزان را پیگیری می‌کنیم

احمدی افزادی، مدیر کل شبکه آموزش، گفت: پیش‌تر هم رسالت ما به عنوان شبکه آموزش، بحث آموزش برابر بود که آموزش مکمل را برای تمام دانش‌اموزان سبب می‌شد. این امکان در حال حاضر بهترین روشی است که می‌تواند مردم و والدین را از نگرانی خارج کند.

وی در ادامه گفت: باید خاطر نشان کنم که ۷۰ درصد از بودجه این اقدام به نتیجه رسیده است. این آموزش مکمل برای چند ماه بصورت جدی پیگیری شده بود که هم‌اکنون شرایط مناسبی برای اجرای آن است. 

افزادی بیان کرد: برنامه‌ریزی ما از شنبه ساعت ۸ صبح آغاز می‌شود. تا ساعت ۹ دروس اول و دوم ریاضی تدریس می‌شود. ساعت ۱۰ تا ۱۱.۳۰ علوم، فارسی پنجم ابتدائی در برنامه است. شیمی ۳ پایه ۱۲ از ساعت ۱۲ تا ۱۳.۳۰ دقیقه پخش می‌شود. ساعت ۱۵ عربی ۲ و ۳ پایه‌های ۱۲ تدریس می‌گردد. همچنین، توجه خاصی به برنامه‌های کارو دانش شده است که از ساعت ۱۶ آغاز می‌شود. 

مدیر کل شبکه آموزش افزود: سعی می‌کنم مدتی پس از آغاز این برنامه به صورت تعاملی و زنده، با ارتباط با دانش‌آموزان و خانواده‌ها برنامه آموزشی را پیش ببریم. 

ابتلاء ۳۸۸ نفر به بیماری کووید ۱۹/فوت ۳۴ نفر تا ظهر امروز/ترخیص ۷۳ بیمار

کیانوش جهانپور رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: براساس بررسی‌های انجام شده از ظهر روز گذشته تا امروز ۱۴۳ مورد از سوی آزمایشگاه مرجع به عنوان تشخیص قطعی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ گزارش شده است.

وی ادامه داد: مبتلایان در تهران ۶۴ نفر، گیلان ۲۵ نفر، قم ۱۶ نفر، اصفهان ۱۰، مازندران ۶، اردبیل ۱ نفر، البرز ۳ نفر ، سمنان ۲ نفر، کردستان ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۴ نفر، خوزستان ۳ نفر، گلستان دو نفر بوده‌اند.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸ نفر از این تعداد فوت شده‌اند، گفت: در مجموع با آمار امروز ظهر ۳۸۸ نفر تاکنون به طور قطعی به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۳ نفر بهبود پیدا‌کرده‌اند و ترخیص شده‌اند و ۳۴ نفر تا امروز ظهر جان خود را از دست داد‌اند.

جهانپور در ادامه گفت: میانگین سن بستری در مورد بیماران مبتلا به کرونا بیش از ۵۰ سال است. میانگین سن فوت شدگان بالای ۶۰ سال است. هم اکنون جلسه پنجم ستاد ملی کرونا با حضور معاون اول رئیس‌جمهور آقای جهانگیری و وزیر بهداشت، آقای نمکی، وزرای دولت و روسای کمیته‌ها در جریان است. موضوعات مورد بحث در این جلسه تا حدودی موضوعاتی است که پیش‌تر هم بحث و بررسی می‌شده است. انشالله بعد از پایان جلسه وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران موضوعات و تصمیمات جلسه را بیان خواهد کرد.  

مدیر کل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: مضافا محورهایی که روزهای گذشته تردد‌های چشم‌گیری داشتند در این جلسه مورد توجه قرار گرفتند. سعی می‌شود با همکاری وزارت راه در رابطه با این تردد‌ها تصمیماتی اخذ شود. کاهش ساعات اداری، مرخصی برای جانبازان، دورکاری به طور اعم و بطور ویژه برای افرادی که بیماری خاص در دستگاه‌های دولتی دارند بحث و گفتگو شد.

وی افزود: آمار کماکان روند صعودی خواهد داشت. یکی به دلیل افزایش مراکز آزمایشگاهی و افزایش توان بیماریابی ما است. دوم به دلیل آن است که بیماری در حال شیوع است و طبیعتا افزایش آمار را خواهیم داشت. در حال حاضر ۱۵ آزمایشگاه در سطح کشور فراهم است، طی دو یا سه روز آینده این تعداد به ۲۲ خواهد رسید.

جهانپور گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت در مقابله با بیماری وابسته به خودمراقبتی است. وابسته به این است که توصیه‌های اکید برای تردد‌های بین‌شهری رعایت شود. متاسفانه آمار تردد به برخی از شهرها بسیار بالا است.  آمار ورودی ما به مازندران در چند روز گذشته بیش از خروج بوده است. اگر افراد خانه بمانند، می‌‌تواند برای کاهش چرخه‌ی انتقال ۸۰ درصد مفید باشد. اقدامات حمایتی دولت و نظام سلامت و سایر وزارت خانه‌ها هم بر جای خد باقی است. اما استدعای ما از هم‌وطنان این است که از سفرهای بین‌شهری خودداری کنند، و تمام توصیه‌های را جدی بگیرند تا چرخه انتقال بیماری کند شود.

چگونگی مواجه شهروندان با افراد مشکوک به کرونا

ناهید خداکرمی  در نشست خبری که به منظور بررسی اقدامات شهرداری تهران برای مقابله با ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد گفت: از چهارشنبه هفته گذشته که اعلام شد کرونا به ایران آمده با مشورت رئیس کمیسیون حمل و نقل و اعضای کمیسیون سلامت نامه‌ای را برای شهردار تهران نوشتیم که ۶ بند عملیاتی داشت.

وی با اشاره به بندهای عملیاتی این  نامه گفت: تشکیل ستاد بحران کرونا در تهران و تهیه محتوای حفاظت شخصی و عمومی، همچنین نصب بیلبوردها از جمله بندهای عملیانی این نامه بود. خوشبختانه محتوای آموزشی به صورت استاندارد تهیه شد و نکته مهم در این زمینه همراهی شهرداری با وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه بود.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به تذکر هفته گذشته خود در صحن شورا مبنی بر محدودیت تردد در مبادی ورودی و خروجی شهر تهران اظهار داشت: اما تصمیم‌گیر نهایی دراین زمینه ما نیستیم. از همان زمانی که خبر شیوع ویروس کرونا در قم منتشر شد ما معتقد به محدودیت عبور و مرور در این شهر بودیم، اما با هر مسؤولی از وزارت بهداشت گرفته تا استانداری صحبت کردیم گفتند این کار امکانپذیر نیست.

خداکرمی با اشاره به اینکه در کشور با تعدد تصمیم‌سازی مواجه هستیم تصریح کرد: باید حل  مسائلی از این قبیل که در امور سلامت قرار دارد بر عهده وزارت بهداشت باشد همانطور که مسائل مذهبی به مراجع تقلید سپرده شده و موضوعات مهندسی توسط سازمان مهندسی تصمیم‌گیری می‌شود.به نظرم باید وزارت بهداشت تصمیم‌هایی را در این زمینه با هماهنگی‌ها انجام دهد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه مواجه افراد با افراد مشکوک به کرونا در سطح شهر چگونه باشد اظهار داشت: مشخص نیست این افراد به چه دلیل بر زمین افتاده‌اند کسانی که مبتلا به کرونا باشند دچار سندروم تنفسی بوده و با تنگی شدید نفس همراه هستند، اما شهروندان در صورت مواجه با چنین مشکلاتی حتما با شماره ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرند تا اقدامات لازم برای این افراد انجام گیرد.

خداکرمی درباره شست‌وشو و ضدعفونی شدن میادین میوه‌و تره‌بار نیز گفت:‌ به نظرم باید ورودی اطراف میادین میوه و تره‌بار هم غربالگری شود و تب افراد مورد کنترل قرار گیرد. اگر شهروندان علائمی مانند تب، ترشحات بینی و یا به طور کلی علائم مشابه سرماخوردگی دارند از منزل بیرون نیایند و حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند.

خداکرمی با تأکید بر اینکه هر نوع سرماخوردگی دلیل بر ابتلا به کرونا نیست گفت:‌ کرونا با تب، سردرد و تنگی نفس همراه است که گاهی برخی از افراد به طور خفیف مبتلا به آن می‌شوند و حتی متوجه آن نخواهند شد.

وی تأکید کرد: نکته مهم برای ابتلا به کرونا قرنطینه خانگی است شهروندان باید در صورت ابتلا به این بیماری رعایت مسائل بهداشتی را مدنظر قرار دهند تا پیشگیری از این مسأله انجام گیرد.

خداکرمی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از ماسک برای همه مردم ضرورت دارد گفت:‌ خیر، زمانی که همه‌گیری شدید باشد ماسک نیاز است در غیر این صورت اگر افراد سالم از ماسک استفاده کنند یا هر چند ساعت یکبار آن را عوض نکنند منشأ رشد باکتری‌هایی می‌شود که در دهان انسان فعال هستند. استفاده از ماسک برای همه ضرورتی ندارد و افراد نباید نگران این موضوع باشند.

او درباره وضعیت کودکان کار و خیابانی نیز گفت: دستورالعمل‌های لازم در اختیار پیمانکاران قرار داده شده امیدوارم فعالیت این کودکان به حداقل برسد. تا حدود زیادی فعالیت این کودکان مهار شده است ولی باید توجه داشت اقدام اساسی کار شهرداری نیست. می‌شود تمهیداتی با کمک بهزیستی و استانداری برای کودکان مستقر درچهارراه ها انجام داد که این موضوع مورد نظر شهرداری قرار گرفته است.

خداکرمی همچنین توضیحاتی درباره ریسک بالای ابتلای پزشکان و کادر درمانی به کرونا ارائه کرد و گفت:‌ به دلیل مراجعات اولیه و اینکه ابتدای کار علائم بالینی شناخته شده نبود و یا فرض آنفلوآنزای ساده گرفته می‌شد سبب شد آمار مبتلایان به گروه درمان بالا باشد. قرار گرفتن در معرض مستقیم بیماران مبتلا به کرونا  خطرناک است و می‌تواند افراد دیگر را هم دچار مشکل کند، در نتیجه شهروندان باید اقدامات لازم را در این زمینه پیش‌بینی کنند و اگر فردی در خانواده با علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا یا حتی کرونا همراه است از ماسک استفاده کرده و قرنطینه خانگی را رعایت کند.

او در ادامه گفت: در تهران یک خانواده ۵ نفری همه گرفتار کرونا شده بودند که خوشبختانه همه این افراد اکنون بهبود یافته‌اند. همه این ۵ نفر بدون اینکه نیازی به ICU داشته باشند بهبود یافتند و این نشان می‌‌دهد با رعایت مسائل بهداشتی و تمهیداتی می‌توان با این بیماری مقابله کرد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت:  وظیفه رسانه‌ها آرامش دادن به مردم است و همدلی و اعتماد در کشور امری ضروری محسوب می‌شود.

خداکرمی ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد شهرداری به رغم آنکه متولی مقابله با کرونا نبوده ادامه داد: براساس ماده ۵۵ شهرداری‌ها  این ارگان می‌تواند در زمان بروز بیماری‌های مسری همکاری‌های لازم را با دستگاه‌های متولی داشته باشد که به نظرم شهرداری در این زمینه بسیار هوشمندانه عمل کرده و هماهنگ با پروتکل‌های خاص پیش رفته و حتی در تهیه این پروتکل‌ها به وزارت بهداشت هم کمک کرده‌ایم.

او درباره آمار فوتی های ناشی از کرونا اظهار داشت: این آمار  را باید ستاد کرونای تهران اعلام کند، اما خیلی نبوده است.

 خداکرمی در مورد نحوه تدفین مبتلایان به کرونا گفت: بهشت‌زهرا طبق پروتکل‌های خاص این موضوع را مدنظر قرار داده و شهروندان نگرانی در این زمینه نداشته باشند. البته امیدوارم آمار از همین تعداد انگشت‌شمار بیشتر نشود.

 او درباره تعطیل نشدن جلسات شورای شهر نیز ‌گفت: زمانی که دستورالعمل شهرداری جهت پیشگیری و مقابله با کرونا را تهیه کردیم بنده به عنوان رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران پیشنهاد تعطیلی شورا را دادم تا بتوانیم وسعت این موضوع را تخمین بزنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم. این مسأله نه تنها برای اعضای شورا بلکه برای سایر اعضای جامعه اقدامی پیشگیرانه محسوب می‌شود البته اکثر اعضای شورا با این مسأله موافقت نکردند ولی جلسات کمیسیون‌ها قرار است به صورت مجازی برگزار شود. در مورد لغو برگزاری جلسات صحن شورا هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و برخی از اعضا اصرار به علنی برگزار کردن آن دارند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در مورد وضعیت کیت تشخیص بیماری ‌گفت‌: نمی‌توان دست گدایی به سوی کشورهای دیگر دراز کرد ولی با توجه به شرایط تحریم هلال‌احمر طبق پروتکل‌هایی اقداماتی را مدنظر قرار داده است. برخی از کشورها مانند چین نیز اعلام کرده‌اند که طی امروز و فردا ۲۰ هزار کیت به ایران ارسال می‌کنند که امیدواریم با ارسال تجهیزات روند تشخیصی این بیماری بهتر شود.

خداکرمی در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم تعطیلی نمایشگاه پارک گفت‌وگو اظهار داشت: این نمایشگاه در حوزه خدمات شهری نیست و مربوط به روابط بین‌الملل شهرداری است  و تمهیدات لازم در این زمینه پیش‌بینی شده است. محیط این نمایشگاه باز است و شاید یکی از دلایل تعطیل نشدن آن همین باشد، اما باید علت را جویا شوم. همه نمایشگاه‌ها در حوزه خدمات شهری و اقداماتی که ممکن است سبب اجتماعی شود را در شهر تهران متوقف کرده‌ایم.

او با اشاره به تفاوت های بیماری کرونا در ایران با سایر کشورها تصریح کرد: به نظر می‌رسد دوره کمون و پنهان بیماری کرونا در ایران با چین و سایر نقاط جهان متفاوت باشد که اپیدونیولویژیست‌های کشور باید اقدامات تحقیقاتی را دز این زمینه انجام دهند. درکشور ما زمان بروز و ابتلا کوتاه‌تر بوده در حالی که در دنیا این محدوده حدود ۲ تا ۱۵ روز است. استرس و بی‌خوابی ریسک ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند و ممکن است این موضوع از جمله دلایلی باشد که  آمار ابتلا به کرونا در آنها بیشتر شده است.

او همچنین درباره تعداد اعضایی که در شورای شهر تهران تست کرونا داده اند گفت: فقط یک نفر آن هم آقای هاشمی به دلیل ارتباط نزدیک با رحمان‌زاده شهردار منطقه ۱۳ تست کرونا داده و این تست بعد از ۴۸ ساعت قرنطینه ایشان انجام شد که نتیجه آن هم منفی بود. البته تست‌های کرونا تا علائم بالینی نباشد ممکن است نتیجه منفی کاذب داشته باشد. همچنین الهام فخاری نیز به علت اینکه در ناحیه ریه دچار مشکل بود و تنگی نفس داشت با من مشورت کرد و ما ایشان را به بیمارستان مسیح دانشوری ارجاع دادیم و به دلیل مشکوک بودن به کرونا بستری شد و ۴ روز پس از بستری تست کرونای ایشان نیز منفی بود اعلام شد. 

خداکرمی گفت: آقایان مسجدجامعی و میلانی نیز دو هفته در منزل قرنطینه هستند و به ویژه اینکه آقای مسجدجامعی جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شود پیشنهاد داده‌ایم در منزل بماند.

تاکید وزارت آموزش و پرورش به آموزش از راه دور در جهت کاهش شیوع کرونا

علیرضا کمره‌ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌های آموزشی مجازی در شبکه آموزش گفت: آموزش از طریق شبکه آموزش یکی از روش‌های یاددهی ما به دانش آموزان است و ما فرصت‌های یاد دهی متنوعی در شرایطی که دانش‌‎آموزانی یا  تعطیل هستند یا نیاز به تعمیق یادگیری دارند فراهم کنیم و آموزش از طریق شبکه آموزش یکی از راه‌های آن است.

وی ادامه داد: آموزش از طریق بسترهای الکترونیک، آموز درفضای مجازی و طرق دیگری که از طریق بسته‌‎های آموشی ممکن است دنبال شود از دیگر فرصت‌های یادگیری است.

کمره‌ای افزود: پیرو هماهنگی‌هایی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان صدا و سیما داشتند و این در ادامه برنامه‌هایی بود که از ماه‌ها پیش آموزش و پرورش برای استفاده از شبکه آموزش برای آموزش‌های مکمل دنبال می‌کرد، نشست مشترکی بین معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه آموزش و پرورش و مدیر شبکه آموزش برگزار شد که در نهایت از جدول برنامه‌های این شبکه چهار بازه زمانی در روز به میزان ده جلسه آموزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت که آنها برای مواد درسی که ضرورت دارد استفاده خواهیم کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تنوع مواد درسی در آموزش و پرورش بالاست، ما بیش از 250 عنوان درسی داریم که با احتساب دروس کاردانش و فنی و حرفه‌ای  203 رشته است، ارائه همه مواد درسی از طریق شبکه تلویزیونی امکان پذیر نیست به همین دلیل ما باید راه‌هایی را انتخاب کنیم دانش ‌جریان یادگری را حفظ کنند

وی اظهار داشت: دروس ابتدایی به جهت پایه‌ای بودن و همچنین پایه دوازدهم به دلیل آمادگی دانش آموزان برای کنکور برای ما مهم است و سعی کرده‌ایم روی این دروس تمرکز بیشتری داشته باشیم.

ساماندهی وضعیت ماسک در کشور

مهدی یوسفی، با اشاره به اینکه برای تولیدکنندگان ماسک در سراسر کشور تضامینی را در نظر گرفته‌ایم تا حتی پس از سپری شدن اپیدمی ویروس کوویید ۱۹ همچنان از آن‌ها حمایت شود، افزود: اما بر خلاف ابلاغیه تعدادی از تولید‌کنندگان ماسک‌های تولیدی خود را تحویل وزارت بهداشت نداده‌‌اند.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، با اشاره به اینکه از جانب دولت مسئولیت تهیه و تامین ماسک بر عهده وزارت صمت قرار داده شده است، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ماسک باید تعهد کنند تا بنابر تضامین انجام شده ماسک‌ها را جهت توزیع به صورت مداوم و شبانه روزی در اختیار بخش‌های مجاز قرار دهند.

برگزاری پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

صبح امروز پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در وزارت بهداشت برگزار شده است. این ستاد با حضور اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) تشکیل شده است.

معاون اول رییس جمهور که از ساعت ۸:۳۰ دقیقه روز جاری به وزارت بهداشت رفته است ریاست پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را بر عهده گرفته است.

در این جلسه وزرای آموزش و پرورش، ارتباطات، راه و شهرسازی، مسئولان سازمان حج و زیارت، شهردار تهران و.. از حاضران در این جلسه هستند.

تعلیق تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌های کشور

علی‌اصغر جهانگیر (رییس سازمان زندان‌ها) با اعلام اینکه در شرایط موجود، حفظ سلامت زندانیان مهمترین برنامه زندان های سراسر کشور است گفت: برای پیشگیری از اپیدمی و شیوع ویروس کرونا در زندان های کشور از امروز تمامی فعالیت های جمعی زندانیان از جمله فعالیت های ورزشی، هنری، فرهنگی، حرفه آموزی و اشتغال و حتی برگزاری نماز های جماعت در تمامی زندان های کشور به حالت تعلیق درمی آید.

وی رعایت دقیق این دستور را از سوی مدیران زندان ها و با نظارت مدیران کل استان های سراسر کشور الزامی دانست.

شایان ذکر است با شیوع ویروس کرونا در کشور اقدامات گسترده بهداشتی و کنترلی در زندان های سراسر کشور برای حفظ سلامت زندانیان آغاز گردیده است.

بستری شدن ۱۲۶۰ بیمار مشکوک به کرونا در گیلان/ در فرهنگ ایرانی قرنطینه معنایی ندارد/ ارسال کیت‌های تست کرونا به استان گیلان

۳۸۸ مبتلا و ۳۴ فوتی کرونا در کشور/تعلیق تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌ها/ترخیص ۷۳ بیمار از مراکز درمانی/هفته آینده با پیک بیماری کرونا مواجه هستیم/کاهش ساعت کاری ادارات

 

 مهدی شاد نوش با اشاره به اینکه بیمارستان رازی به عنوان مرکز درمانی بیماران کرونا کاملاً تخلیه شده است، افزود: ۳۰۰ تخت بیمارستانی برای خدمات رسانی به این بیماران در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: در روزهای اخیر موفق شدیم زیرساخت‌ها و امکانات تشخیص آزمایشگاهی این ویروس را در استان گیلان آماده بهره برداری کنیم.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در کنترل ویروس کرونا در گیلان در راستای مقابله و پیشگیری این ویروس سایر نهادها از جمله بسیج، هلال احمر و باقی سازمان‌ها به صورت جدی وارد عمل شده و مشارکت می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر پزشکان با انگیزه و با روحیه بهتری در حال انجام وظیفه هستند امیدواریم در روزهای آینده در حوزه درمان نیز بتوانیم امکانات و خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.

شاد نوش با تأکید بر اینکه قصد نداریم مردم را ترسانده و نسبت به این ویروس مضطرب کنیم اما شهروندان باید آن را جدی بگیرند، بیان کرد: این ویروس بسیار ظریف است به گونه‌ای که با یک شستشوی ساده دست از بین می‌رود اما از سوی دیگر بسیار مرموز بوده و به سرعت شیوع پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای طی کردن این مرحله نیازمند یک انضباط اجتماعی هستیم، تصریح کرد: متأسفانه با تردد در سطح شاهد عدم جدی گرفتن این ویروس از سوی مردم هستیم.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در کنترل کرونا در گیلان با اشاره به اینکه این استان یکی از کانون‌های آلوده کشور است و می‌تواند خطرناک باشد، تأکید کرد: کنترل این ویروس امکان پذیر نیست مگر اینکه حلقه چرخش ویروس را قطع کنیم.

وی در ادامه ضمن گلایه از عدم تعطیلی بازی‌های فوتبال نمایندگان گیلان در لیگ دسته یک فوتبال کشور، گفت: امروز شاهد حضور تیم مس رفسنجان در گیلان و سفر ملوان بندر انزلی به یکی دیگر از شهرهای کشور برای انجام بازی‌ها هستیم تصور می‌شود مسئولان فدراسیون فوتبال این موضوع را جدی نگرفته‌اند.

شادنوش ادامه داد: برگزاری مسابقات بدون تماشاگر هم نمی‌تواند جلوی انتشار این ویروس را بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه مردم به توصیه‌های پزشکی و حضور در منازل، گفت: هر فردی که بتواند امروز خود را از این ویروس دور نگه دارد یک خدمت ملی انجام داده است. حضور مردم به مدت یک هفته در منازل کمک بزرگی به حوزه بهداشت و درمان برای کنترل این ویروس می‌کند.

شاد نوش با اشاره به اینکه برای فرهنگ ما قرنطینه معنی ندارد، افزود: در استان گیلان از این مرحله عبور کرده‌ایم باید با یک عزم ملی به جایی برسیم که بتوانیم این ویروس را کنترل کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه شستشو دست یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری این ویروس است، بیان کرد: در حوزه توزیع لوازم و ملزومات بهداشتی همانند ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده نیز با وجود کمبودها در روزهای ابتدایی در روزهای آینده شاهد توزیع این اقلام در استان خواهیم بود.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در کنترل ویروس کرونا در گیلان با اشاره به بهبود شرایط نسبت به روزهای گذشته، گفت: بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت وظیفه داریم در گام نخست این اقلام را برای افرادی که در حوزه سلامت خدمات رسانی می‌کنند تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از کادر پزشکی و پرستاری در استان گیلان خود درگیر این بیماری شده‌اند و حال مساعدی ندارند، افزود: باید به این نیروها که امروز در خط مقدم مقابله با این ویروس هستند روحیه داده شود.

شادنوش با اشاره به اینکه طی روزهای آینده امکانات مناسبی از سوی وزارت بهداشت به استان گیلان ارسال خواهد شد، گفت: تولیدات داخلی استان نیز افزایش یافته که امیدواریم روزهای آینده به دست مردم برسد اما توزیع این اقلام نیز از مردم رفع تکلیف نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک برای افراد معمولی که بیماری نیز ندارند نیاز نیست، گفت: مهم‌ترین نکته رعایت بهداشت فردی است.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در کنترل ویروس کرونا در گیلان با اشاره به وضعیت این ویروس در استان، اظهار کرد: تاکنون ۱۲۶۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند که از تعداد بیش از ۴۰۰ نفر بهبود یافته‌اند.

وی در زمینه انجام آزمایش تست کرونا در استان گیلان، گفت: کیت‌های در این زمینه به وزارت بهداشت سفارش داده شده که امشب وارد استان می‌شود و بعد از چند نمونه تست آزمایشی امیدواریم از هفته آینده تست کرونا در استان گیلان انجام شود.

ضدعفونی کردن خیابان‌های تهران امکان‌پذیر نیست/شهروندان از مترو و اتوبوس استفاده نکنند

رضا کرمی محمدی در نشست خبری اینترنتی که درخصوص اقدامات شهرداری تهران برگزار شد با اشاره به برگزراری اولین جلسه وزارت بهداشت با شهردار و معاونین و مدیران شهرداری تهران گفت: بعد از درخواست وزارت بهداشت از شهرداری برای ورود به موضوع مقابله با کرونا اولین جلسه در روز یک اسفند با حضور شهردار و معاونین و مدیران مربوطه براگزار شد. در این جلسه مسؤولان وزارت بهداشت گزارش مبسوطی درباره آخرین وضعیت کرونا و گسترش آن ارائه و نیازهای این وزارتخانه را ارائه کردند.

او ادامه داد: بعد از آن مدیران شهرداری نیز نقطه نظرات خود را ارائه داده و مقرر شد مدیران سازمان پیشگیری و اداره کل سلامت شهرداری، شرکت مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و زیباسازی پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کنند.

کرمی محمدی درباره نتایج برگزاری این جلسه گفت:  مقرر شد مدیران سازمان‌هایی که به ارائه نظرات پرداختند به همراه سایر سازمان‌ها و به مرکزیت سازمان مدیریت بحران اقدامات خود را برای آموزش شهروندان و همچنین اقدامات عملیاتی ضدعفونی کردن و گندزدایی شهری هرا با برنامه ریزی انجام دهند. 

وی تصریح کرد: براساس تصیمات اتخاذ شده رابط اصلی شهرداری و وزارت بهداشت؛ اداره کل سلامت شهرداری تهران است که البته از چندی قبل این ارتباط ایجاد شده بود.

او همچنین با اشاره به جلسه دیگری که سوم اسفند ماه در دفتر شهردار تهران برگزار شد گفت: در آن جلسه نیز  هماهنگی‌های نهایی انجام  و همان روز جلسه دیگری با حضور معاون عملیاتی با مدیران عملیاتی دیگر نهادهای خدماتی مثل اورژانس و آموزش و پرورش و دادگستری برگزار و مقرر شد تا شهرداری یک سری اقدامات عملیاتی انجام دهد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد اداره کل سلامت جلسات مستمری برای شرکت های مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی برگزار کند. همچنین مقرر شد برای سازمان بهشت زهرا، سازمان پسماند، شرکت شهروند، شرکت ساماندهی مشاغال، سازمان آتش نشانی، سازمان میوه و تره بار نیز جلسات مشخصی برگزار شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران افزود:  اداره کل سلامت مسولیت تولید محتوای آموزش های عمومی را در قالب های مختلف به عهده گرفته است.

وی با اشاره به مطالبات شهرداری تهران از وزارت بهداشت گفت: درخواست کردیم تا وزارت بهداشت دستور العمل سطح بندی شیوع ویروس کرونا را آماده کنند و همچنین درخصوص احتمال شیوع از طریق حیوانات و ضرورت جمع آوری بازار فروش احشام و طیور سوالاتی مطرح شد. بعلاوه از وزارت بهداشت درخصوص ضرورت تشدید نظارت بر امحای زباله های بیمارستانی از طریق نظارت بر مجتمع آرادکوه درخواست‌هایی شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران افزود: در این جلسه همچنین مقرر شد درباره  معضلات نگهداری معتادان و بی خانمان ها نیز تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به جلسه اینکه در جلسات شهرداری تهران که به منظور اتخاذ تدابیر مناسب برای مقابله با کرونا برگزار شد مقرر شد زیرمجموعه های شهرداری حداکثر ظرفیت خود را برای تبلیغات و آموزش و اطلاع رسانی به کار گیرند و  تصریح کرد: براساس نتایج این جلسات هیچ یک از سازمان‌ها در شهرداری نباید رفتارهای سلیقه‌ای انجام دهند و جلسات نیز به صورت مجازی برگزار شود و تا کمترین ارتباط بین افراد برقرار شود.

کرمی محمدی درباره ضرورت سم پاشی خیابان‌های تهران در این شرایط گفت: متخصصین مربوطه اثر این کار را بسیار اندک می‌دانند ضمن اینکه حجم مواد ضد عفونی لازم برای آن بسیار زیاد خواهد بود و با کمبود فعلی این مواد این اقدام امکان پذیر هم نیست.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران درباره ضدعفونی نشدن همه اتوبوس های پایتخت نیز گفت: درخصوص نظارت بر عملیات ضد عفونی باید بگویم که حدود 6 هزار اتوبوس عمومی و خصوصی داریم که حجم زیادی از مواد ضدعفونی برای این منظور نیاز است. در دو سه روز اول مواد ضد عفونی در دسترس بود اما چند روزی است که با کمبود مواد ضد عفونی مواجه شدیم، در نتیجه اکنون بهترین توصیه این است که شهروندان فعلا از مترو و اتوبوس استفاده نکنند و اگر اجباری هم برای استفاده از این اتوبوس‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی است از تماس با سطوح و تردد در مکان های شلوغ خودداری شود.

او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رسیدگی به وضعیت اتوبوس های خصوصی گفت: دستور العمل اتوبوس های خصوصی نیز همان ضدعفونی روزی دوبار است اما احتمالا به دلیل ارجحیت بخش عمومی ابتدا کار از آنجا شروع شده است.

کرمی محمدی تاکید کرد: نظارت بر عهده سازمان بازرسی شهراری تهران است و به طور قطع این موضوع بار دیگر تذکر داده خواهد شد.

ایجاد بیمارستان صحرایی در صورت گسترش بیماری کرونا در قم

علی ابرازه طی سخنانی با تأکید بر اینکه مردم باید مراقبت‌های بهداشتی را جدی‌تر بگیرند، گفت: ایزولیشن خانگی امر مهمی است که نباید لحظه‌ای فراموش شود.

وی با بیان اینکه ورود کاروان‌های زیارتی به ویژه کاروان‌های خارجی به قم ممنوع است، افزود: در صورتی که مسائل بهداشتی به درستی در قم رعایت نشود شاید نیاز به تخت ما به دو تا سه هزار هم برسد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در صورتی که بیماری کرونا در قم به اوج خود برسد، یک بیمارستان صحرایی را آماده سازی خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در صورت نیاز سپاه و ارتش هم بیمارستان‌های خود را در قم مستقر خواهند کرد.

لازم به ذکر است پس از ابتلای محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به بیماری کرونا، هم اکنون دو معاون وی و ۱۰ نفر از پزشکان و پرستاران قم هم گرفتار این بیماری شده‌اند.

تست ۴ بیمار در بابل مثبت شد

سیدفرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ۴۶ بیمار مشکوک به کرونا در بابل بستری هستند و  جواب آزمایش ۴بیمار مثبت اعلام شده است.

وی با بیان اینکه یکی از بیمارانی که جواب آزمایش آن مثبت بود، پس از بهبودی ترخیص شد، خاطرنشان کرد: به‌طور متوسط روزانه ۱۰۰ بیمار به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند.

جلالی گفت: بیمارستان شهید یحیی‌نژاد به‌عنوان بیمارستان دوم در بستری بیماران مشکوک به کرونا آغاز به کار کرده است.

وی ادامه داد: نخستین مورد مشکوک ابتلا به کرونا ویروس در چهارشنبه هفته قبل شناسایی شد.

کلاسهای دانشگاه خوارزمی غیر حضوری و مجازی شد

ستاد پدافند غیرعامل و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا دانشگاه خوارزمی در سومین جلسه خود با حضور اعضا هیئت رئیسه و مدیران بخش های مختلف دانشگاه بحث و بررسی لازم را بعمل آورده و جمع بندی انجام شده در مورد نحوه برگزاری کلاس ها و حضور اعضای هیئت علمی و کارکنان و دانشجویان را اعلام کرد.

الف) بنا بر ملاحظات مطرح شده درخصوص حفظ سلامت دانشجویان  و تداوم تقویم آموزش دانشگاه مقرر شد:

«کلاسهای نظری از شنبه ۱۰ اسفند ماه  ۹۸ به صورت حضوری برگزار نخواهد شد و لزومی به حضور دانشجویان نخواهد بود. این کلاسها به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار و شیوه و زمان برگزاری کلاس های مجازی متعاقباً از سوی دانشکده ها اعلام خواهد شد.

 خوابگاه های دانشجویی کماکان در تهران و کرج تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.  

به منظور حسن برگزاری موارد ذکر شده، جلسه هماهنگی با دانشکده ها برگزار و نتیجه آن به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.  

 زمان و نحوه برگزاری کلاس های عملی متعاقباً از سوی دانشکده های مربوطه اعلام خواهد شد. درصورتی‌که به هر دلیل، کلاس های نظری  به‌صورت غیرحضوری برگزار نشود، پس از آغاز ارائه دوره ها به صورت حضوری، کلاس‌های جبرانی برنامه ریزی و برگزار خواهد شد.

ب) از روز شنبه ۱۰ اسفند ماه بخش های اداری دانشگاه فعال و لازم است اعضای هیئت علمی و کارکنان در محل کار خود حاضر شوند. نحوه حضور این اساتید تابع تصمیمات معاونین و مدیران و رؤسای دانشکده است. مسلماً حضور اعضای هیئت علمی در دانشگاه طبق روال  گذشته خواهد بود.

۳۸۸ مبتلا و ۳۴ فوتی کرونا در کشور/تعلیق تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌ها/ترخیص ۷۳ بیمار از مراکز درمانی/هفته آینده با پیک بیماری کرونا مواجه هستیم/کاهش ساعت کاری ادارات

مرگ یک پرستاری تهرانی در بیمارستان مسیح دانشوری/ دومین مرگ مشکوک به کرونا در بین پرستاران

رامین عزیزی‌فر، پرستار بیمارستان بهارلوی تهران به علت ابتلا به کرونا جان باخت. 

طبق اعلام خانه پرستار کشور، این پرستار در بیمارستان قرنطینه مسیح دانشوری بستری بوده اما با پیشرفت بیماری شب گذشته فوت کرد. 

پیشتر نیز نرجس خانعلی‌زاده با احتمال ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد. 

۳۸۸ مبتلا و ۳۴ فوتی کرونا در کشور/تعلیق تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌ها/ترخیص ۷۳ بیمار از مراکز درمانی/هفته آینده با پیک بیماری کرونا مواجه هستیم/کاهش ساعت کاری ادارات

تشریح مصوبات جلسه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران

علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران در نامه‌ای به انوشیروان محسنی‌بندپی مصوبات جلسه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران را اعلام کرد.

متن نامه به شرح زیر است؛

برادر گرامی جناب آقای دکتر محسنی بندپی

ضمن تشکر و قدردانی از مساعدت و حمایت‌های موثر و همیشگی حضرتعالی از حوزه سلامت بدینوسیله مصوبات جلسه مورخ ۷/۱۲/۱۳۹۸ ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به شرخ ذیل جهت استحضار و دستور ابلاغ و اجرا به مبادی ذیربط ایفاد می‌گردد:

    تعطیلی موقت نماز جمعه کلانشهر تهران و سایر شهرستان‌های تابعه استان تهران

    تعطیلی اماکن زیارتی مشتمل بر بقاع متبرکه و امام زادگان در سطح استان تهران تا اطلاع ثانوی

    تعطیلی موقت برگزاری نماز جماعت در مساجد در سطح استان تهران

    استمرار تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی در سطح استان تهران با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

    تعطیلی تالارها، سالن‌های اجتماعات و مکان‌های برگزاری مراسم جشن و تشریفاتی در سطح استان تهران تا اطلاع ثانوی

دکتر علیرضا زالی، رییس دانشگاه و مسئول عملیات مربوط به مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران

۳۸۸ مبتلا و ۳۴ فوتی کرونا در کشور/تعلیق تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌ها/ترخیص ۷۳ بیمار از مراکز درمانی/هفته آینده با پیک بیماری کرونا مواجه هستیم/کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغیه رئیس دانشگاه تهران درباره ادامه فعالیت‌ها در هفته آینده

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران درباره ادامه فعالیت‌های این دانشگاه در هفته آینده ابلاغیه ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

بسمه تعالی

باسلام، احتراماً ضمن سپاسگزاری از یکایک همکارانی که در شرایط ویژه هفته جاری همچون گذشته دانشگاه را در انجام وظایف خود یاری رساندند،  بدین‌وسیله از کلیه مدیران و همکاران دانشگاه انتظار دارد که با توجه به ضرورت استمرار فعالیت‌های عادی دانشگاه و با عنایت به نامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تدابیر لازم را برای ادامه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و اداری دانشگاه فراهم ساخته و کلاس‌های آموزشی را در قالب آموزش الکترونیکی به صورت فراگیر برگزار کنید.

از کلیه همکاران دانشگاهی اعم از اعضای هیئت علمی، کارمندان و دانشجویان نیز می‌خواهد که دانشگاه را برای عبور از این شرایط حساس بیش از گذشته همراهی کنند، ضمناً دستورالعمل‌های اجرایی لازم متعاقباً از سوی معاونین ذیربط ابلاغ خواهد شد.

 

ضد عفونی کردن خیابان ها در قم

۳۸۸ مبتلا و ۳۴ فوتی کرونا در کشور/تعلیق تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌ها/ترخیص ۷۳ بیمار از مراکز درمانی/هفته آینده با پیک بیماری کرونا مواجه هستیم/کاهش ساعت کاری ادارات

به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم، خیابان‌های این شهر ضدعفونی شدند.

برگزاری کارگاه مدیریت خطرات ناشی از کرونا

مرکز روابط عمومی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: صبح امروز جمعه نهم اسفندماه یکهزار و سیصد و نود و هشت کارگاه مدیریت خطرات ناشی از کرونا با حضور دکتر پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور، دکتر حمیدرضا خانکه قائم مقام رئیس سازمان اورژانس کشور در امور مدیریت بحران، نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نمایندگان آموزش و پرورش، نیروهای مسلح و سازمان بهزیستی برگزار شد.

در این کارگاه ضمن ارزیابی خطرات ناشی از کرونا، ماتریس خطر بر اساس نوع خطر نیز در مناطق آلوده بررسی و استخراج شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیت های پیشگیرانه در خصوص ویروس کرونا، وب سایت سازمان اورژانس کشور به نشانی ems.behdasht.gov.ir در دسترس قرار دارد.

شیب نمودار ابتلا به کرونا صعودی می‌شود

کیانوش جهانپور رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در صفحه شخصی توییتر اعلام کرد: شیب نمودار ابتلا به کرونا در روزهای آینده کماکان صعودی خواهد بود، درخانه ماندن، محدودیت تردد، کاهش مراودات و رفت و آمدها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، لغو هرگونه تجمع و اجتماع در سراسر کشور در کنار رعایت نکات بهداشت فردی، تنها راههای کنترل بیماری کووید_۱۹ در هفته های آتی خواهد بود

 

در هفته گذشته ۲۰ درصد مراسم‌ تالارها لغو شد/ نباید به جامعه هراس وارد کرد

خسرو ابراهیمی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص لغو مجالس و نحوه محاسبه ضرر و زیان گفت: ما به تمام تالارها و سالن‌های برگزار کننده مجالس اعلام کردیم که در راستای کمک به هموطنان و مقابله با شیوع ویروس کرونا افرادی که در هفته جاری مراسم داشتند اگر مراسم خود را ملغی کردند کلیه مبلغ ودیعه را بدون هیچ کم و کاستی به آنها عودت داده شود هر چند این امر ضرر و زیان هنگفتی به تالارها تحمیل خواهد کرد اما برای رفاه حال هموطنان و سلامتی آنها این کار را انجام دادیم.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در ستاد مقابله با کرونا گفت: وقتی عالی‌ترین مقام اجرائی کشور اعلام می کند که اوضاع تحت کنترل است و تعطیل کردن و خارج شدن از روال عادی زندگی هدف دشمن است پس دیگر لزومی ندارد ما بخواهیم مراسم خود را ملغی کنیم. رئیس جمهور تاکید کردند از شنبه روال عادی بر کشور حاکم خواهد بود و ما نیز همین کار را خواهیم کرد پس اگر فردی بخواهد مراسم خود را ملغی کند باید هزینه‌ها مربوطه را بپردازد.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف افزود: در هفته گذشته 20 درصد مراسم‌ها ملغی شد و با توجه به اظهارات مدیران و وزارت بهداشت و مسئولان اوضاع تحت کنترل است و بیش از این نباید به جامع هراس وارد کرد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت

۳۸۸ مبتلا و ۳۴ فوتی کرونا در کشور/تعلیق تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌ها/ترخیص ۷۳ بیمار از مراکز درمانی/هفته آینده با پیک بیماری کرونا مواجه هستیم/کاهش ساعت کاری ادارات

 رضا پورخانعلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار در بخش کشاورزی و اخیرا در بحران برف و در هیات اجرایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همکاری و تلاش ستودنی داشت.

۸ مبتلا به ویروس کرونا/۲ نفر فوت شدند

فرهاد ابول نژادیان با اشاره به شناسایی موارد جدید ابتلا به کروناویروس در خوزستان، گفت: تا روز گذشته تست کروناویروس پنج نفر دیگر در خوزستان مثبت اعلام شده است که یک نفر از این افراد فوت کرده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای ورود کروناویروس به خوزستان تاکنون در مجموع هشت نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند، تصریح کرد: دو نفر از این افراد فوت کرده‌اند. افراد مبتلا به کروناویروس از شهرهای آبادان، دزفول، شوشتر، اهواز، اندیمشک و هندیجان بوده‌اند.

ابتلای ۱۶ نفر به کرونا در مازندران

سید عباس موسوی گفت: بر اساس نتایج آزمایش های ابتلا به کرونا ویروس در استان، تعداد مبتلایان به این بیماری در مازندران به یازده نفر رسید.

او با اشاره به قدرت بالای سرایت این ویروس در بین افراد گفت: رعایت بهداشت فردی می تواند از شیوع این بیماری جلوگیری کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تمام مبادی ورودی به استان مازندران طرح تب سنجی از مسافران و گردشگران انجام می شود از مسافران خواست در شرایطی که تمام مدارس، دانشگاه ها و اماکن فرهنگی و مذهبی تعطیل است از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند.

موسوی افزود: در این مرحله تعطیلات پیش رو برای این است که مردم در خانه های خود استراحت کنند و از دید و بازدیدهایغیر ضروری پرهیز کنند و همچنین  به افرادیکه هرگونه علامتی داشته باشند نزدیک نشوند تا از طیف مبتلایان به کرونا ویروس کم شود.

با حکم وزیر بهداشت؛

دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا منصوب شد

۳۸۸ مبتلا و ۳۴ فوتی کرونا در کشور/تعلیق تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌ها/ترخیص ۷۳ بیمار از مراکز درمانی/هفته آینده با پیک بیماری کرونا مواجه هستیم/کاهش ساعت کاری ادارات

متن این حکم به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر سید حسین داودی

مشاور محترم وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی  

 با توجه به بیماری جناب آقای دکتر حریرچی معاون محترم کل، به موجب این ابلاغ به سمت دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا منصوب می‌شوید. امید است با عنایت به پروردگار و با جدیت و پیگیری مستمر در انجام امور محوله مؤید باشید.

ابتلای ۶ نفر به کرونا در کاشان و آران و بیدگل

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، این دانشگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه شماره 2 مبنی بر اطلاع رسانی دقیق و بهنگام در خصوص افراد مبتلا به بیماری کرونا ویروس؛ به اطلاع همشهریان عزیز می‌رساند بر اساس اعلام رسمی امروز مورخه 8 اسفند ماه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از طریق رسانه‌ملی از تعداد موارد مثبت استان اصفهان، تعداد افراد مبتلا به کرونا ویروس در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان شامل شهرستان‌های کاشان و آران بیدگل تا این لحظه، 6 نفر است.

در ادامه این بیانیه آورده شده است: لذا به همشهریان عزیز توصیه می‌شود ضمن رعایت موارد بهداشتی و نکات پیشگیری، اخبار دقیق در این باره را  صرفا از طریق روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی پیگیری کنند.

درخواست والدین تعطیلی مدارس است

"نورعلی عباسپور" مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در گفتگو با ایلنا، درباره نظر والدین دانش آموزان درباره تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: همه خانواده‌ها در این زمینه دغدغه دارند و ما این را در روز چهارشنبه در جلسه‌ای که نماینده انجمن حضور داشت، منتقل و اعلام کردیم؛ بخش قابل توجهی از خانواده‌ها می خواهند مدرسه را تعطیل کنیم و اگر این کار را نکنیم، فرزندانشان را به مدرسه نمی‌فرستند. انشاالله با همدلی که وجود دارد، انتظار می‌رود در بخش دولت کار مدیریت شود، نه این که به صورت متزلزل تصمیم گیری صورت گیرد.

عباسپور درباره تعطیلی مدارس تا پایان سال تصریح کرد: هنوز برای این موضوع تصمیم گرفته نشده، زیرا وزیر بهداشت اعلام کرده که فردا شب تصیم‌گیری می‌شود. پیش بینی این است که با توجه به شرایط، مدارس تعطیل خواهد بود، چون اعلام شده با توجه به وضعیتی که در هر استانی است، تصمیم گیری خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: به نظرم با اطلاع رسانی که درباره شیوع ویروس صورت می‌گیرد، مقداری نگرانی‌ها کاهش پیدا کرده است. پیش بینی این است که تصمیمات به گونه‌ای خواهد بود که نگرانی ایجاد نشود.

عباسپور خاطرنشان کرد: تعطیلی مدارس تا پایان سال تدبیر درستی است، ولی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد؛ چرا که وقتی اعلام می‌شود، دو هفته تعطیل است سفر به مناطق شمالی بیشتر می شود و این در حالی است، که طبق گزارش وزارت بهداشت در آن مناطق شیوع بیشتر است. به نظر می‌رسد تدابیر تعطیلات به گونه‌ای باشد که باعث افرایش سفرها نشود تا همه به سمت شمال راه بیفتند و البته این نکته مثبتی است.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش  گفت: کارکنان رسمی و دولتی هم معتقدند، باید این تعطیلات مدیریت شود. اگر تعطیلات مدیریت نشود این همه تلاش جهت خودمراقبتی بی‌تاثیر خواهد بود. به نظرم به جز اوایل که تصمیم گیری‌ها سخت بود، الان کار در یک مسیر منطقی پیش می‌رود؛ یعنی هم فضای روانی که در جامعه حاکم است و هم بخش قابل توجهی از مردم در این زمینه کمک می‌کنند. قطعا دولت به این مطالبه توجه خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به دغدغه های والدین آیا احتمال می‌دهید، مدارس تا پایان سال تعطیل شود؟ گفت: تا پایان سال را نمی‌دانم، ولی تعطیلی به صورت تدریجی خواهد بود.به نظرم تصمیماتی که تاکنون اعلام شده، بر مبنای خواسته‌ها و مطالبات جامعه و دغدغه‌ خانواده‌‌ها است.

وی تصریح کرد: چیزی اکنون اتفاق می‌افتد مدیریت تعطیلات است. اگر همه جا را تعطیل کنند در کشور آشفتگیهای زیادی ایجاد می‌شود. وزیر بهداشت اعلام کرد تعطیلی مدارس را جمعه شب اعلام می کنیم که به نظرم نوعی مدیریت است و معنای این کار این است که مردم از این دو سه روز استفاده نکنند و به مسافرت نروند.

عباسپور در آخر تاکید کرد: رسانه‌ها سمت و سوی خوبی گرفتند، نقاط اختلافی که وجود داشته به حداقل رسیده، همه مردم بسیج شدند و کار در مسیر عقلانی و منطقی پیش می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز