خبرگزاری کار ایران

عاملی:

جداشدن آموزش پزشکی از بدنه آموزش عالی باید اصلاح شود

asdasd
کد خبر : ۸۷۸۰۸۵

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جداشدن آموزش پزشکی از بدنه آموزش عالی کشور باید اصلاح شود.

به گزارش ایلنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشست بررسی برش استانی نقشه جامع علمی در استان فارس  با حضور  سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزار شد.

عاملی گفت: این جلسه فرصت مغتنمی است که بتوانیم به یک جمع‌بندی در خصوص سند استانی نقشه جامع علمی کشور در استان فارس بپردازیم.

وی با اشاره به این موضوع که قبلاً سند مربوط به استان بوشهر تدوین شده است؛ افزود: دانشگاه شیراز دارای ظرفیت‌های بالا و جزء دانشگاه‌های برتر کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سرمایه فردی وقتی تبدیل به سرمایه اجتماعی می‌شود یک هم‌افزایی بالایی را ایجاد می‌کند و استان فارس دارای رتبه اول سرمایه اجتماعی در کشور است.

عاملی با اشاره به رویکرد "دانش یکپارچه" در جهان گفت: از دهه هشتاد میلادی به بعد رویکرد دانش یکپارچه به رویکرد حاکم در دانش تبدیل شده و بنا بر این اجزای دانش‌های مرتبط باید به هم وصل شوند و این نکته به خصوص در بازار رقابتی امروز لازم است. در این روند دانش بین رشته ای و چند رشته ای اهمیت راهبردی پیدا می کند. 

 وی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم و در دهه ۶۰ میلادی در آمریکا فضای تولید رقابتی گرم شد و بازاریابان با ایجاد تنوع به افزایش رقابت پرداختند و از آنجا بود که مفهوم IMC (بازاریابی یکپارچه ارتباطی) شکل گرفت و بعد از آن این مسیر ادامه پیدا کرد. در واقع دانشی دارای توانائی و قدرت فهم است که اولا به همه عوامل مرتبط با فهم پدیده پیوند داشته باشد و ثانیا محصول ارتباط با سوژه که منجر به کاهش اختلال فهم و درک ارتباطی می شود، محقق شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جدا شدن آموزش پزشکی از بدنه آموزش عالی کشور ادامه داد: در ایران دانشگاه‌های علوم پزشکی از دانشگاه‌های جامع جدا شده‌اند که در دنیا کمتر این موضوع اتفاق می‌افتد و البته باید این مسیر اصلاح شود. این جدا سازی ظرفیت هر دو حوزه را محدود کرده است. امروز شاهد ترکیب های رشته ای بسیار زیاد بین حوزه علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم اجتماعی و التبه علوم پایه هستیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به قابلیت‌های فناوری‌های نو گفت: فناوری‌های نو توانایی اتصال همزمان با فرا مکان را فراهم کرده اند و امروز در حوزه علوم پزشکی تله های (ارتباط از راه دور) متعدد به وجود آمده و حوزه مهندسی به حوزه پزشکی متصل شده است و شاهد ظهور پزشکی از راه دور، پرستاری از راه دور، جراحی از راه دوره و حتی جراحی از راه دور از مسیر پزشکی مداخله هستیم. 

وی با اشاره به تحولاتی که فناوری اطلاعات در بازار اشتغال ایجاد کرده است، افزود: با رشد و گسترش فناوری‌های اطلاعاتی با میرایی و از بین رفتن رشته‌ها و مشاغل روبرو هستیم چون فناوری‌های جدید تغییرات زیادی در رشته‌ها و مشاغل ایجاد کرده‌اند و به عنوان مثال در نظام بانکداری، بانکداری الکترونیک، دانش و نظام بانکداری را کاملا متحول کرده است و در اروپا بیش از ۵۰% شعبه های بانک تعطیل شده اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه‌ قصد به‌روزرسانی رشته‌های دانشگاهی را داریم و اگر در رشته‌های دانشگاهی مردم را درک نکنیم و فهم اجتماعی نداشته باشیم با مشکل روبرو خواهیم شد.

 وی با اشاره به دوفضایی شدن جهان امروز گفت: باید ماهیت جامعه و اجتماعی شدن را در فضای دوم درک کنیم و توجه داشته باشیم فرهنگ دیگر محدود به جغرافیا محل زندگی نیست و از مسیر فراجغرافیایی تغذیه می‌شود.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به تدوین سند جامع علم و فناوری استان فارس افزود: باید در سند جامع علم و فناوری استان به دانش‌های جدید توجه شود و همچنین ادغام واحدهای آموزشی استان در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به تجربه سایر کشورها در این زمینه گفت: بر اساس سند علم و فناوری روسیه که شورای علم و فناوری این کشور آن را تصویب کرده، ۲۵۰۰ واحد آموزشی در روسیه به ۱۱۱۷ واحد کاهش یافته است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: دانشگاه باید تمام عناصر و ارکان خود را داشته باشند و واحدهایی که ظرفیت لازم را ندارند باید در واحدهای دیگر ادغام شوند.

وی ادامه داد: در سند علم و فناوری استان فارس باید به ظرفیت‌های خاص این استان توجه شود و توسعه علم و فناوری باید بر اساس "زیست بوم" «اکوسیستم» استان باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در سایر کشورها گفت: در کشورهای پیشرفته احزاب سیاسی دانشگاهِ پشتیبان دارند و به لحاظ سیاسی مدیریت کشور از توان تخصصی دانشگاه استفاده می‌کند. لذا پیوند دانشگاه با ماموریت های مشخص با بدنه دولت، صنعت و بازار یک امر کلیدی و مهم است.همه دانشگاه‌ها در همه حوزه‌ها نمی‌توانند ورود کنند و باید با توجه به قابلیت‌های هر دانشگاه ماموریت مشخص را بپذیرند.

عاملی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: در این بیانیه رهبر حکیم انقلاب اصول ارزشی اداره کشور را مورد توجه قرار داده‌اند و هر هفت راهبرد این بیانیه دانش‌بنیان و فرهنگ مبنا هستند. اقتصاد برای ایشان بسیار مهم است و ده سال اخیر را با توجه به این موضوع نامگذاری کرده‌اند و تاکید دارند اگر قدرت اقتصادی نداشته باشیم در سایر ابعاد نیز موفق نخواهیم شد. از نگاه رهبر انقلاب اقتصاد باید دانش‌بنیان باشد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: سند نقشه جامع علمی یک سند فراگیر و همه‌جانبه‌نگر است که در این سند ۲۲۴ اقدام ملی طراحی شده است.

عاملی با اشاره به اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۳۶ سال گذشته یک ظرفیت محوری برای بسیاری از زمینه‌های توسعه‌ کشور بوده و تاسیس مراکز مهمی مانند پایگاه علوم استنادی جهان اسلام، بنیاد ملی نخبگان، ستادهای ملی فناوری و ... تنها بخشی از این اقدامات بوده است.۷۰ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به علم و فناوری است و بسیاری از گره‌های علم و فناوری کشور را این شورا باز کرده است.

عاملی  با اشاره به اهمیت سند علم و فناوری استان فارس، بر لزوم تدوین این سند با توجه به همه قابلیت‌ها و فرصت‌های این استان تاکید کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز