خبرگزاری کار ایران

سعیدرضا عاملی مطرح کرد:

ضرورت ایجاد فرهنگ توجه به حقوق فردی و اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۶۴۶

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از جنبه‌هایی که ما امروز نیامند تقویت آن هستیم ایجاد فرهنگ توجه به حقوق فردی، سیاسی و اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با معاونت فرهنگی قوه قضائیه با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و حجت السلام و المسلمین صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه برگزار شد.

سعیدرضا عاملی در این نشست اظهارداشت: در حال حاضر زمینه‌ای فراهم شده تا بتوانیم به صورت نهادینه همکاری بین دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و ریاست قوه قضائیه و دستگاه قضایی کشور را فراهم کنیم. 

عاملی گفت: طبیعتا این همکاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مصوباتی که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در 36 سال گذشته داشته بخش قابل توجهی از آن مربوط به قوه مجریه بوده و زمینه‌هایی را برای همکاری با قوه‌قضائیه دارد. تقریبا در هر زمینه‌ای که ما به حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی مطرح کردیم با روی باز استقبال کردند. اکنون نیز یک کمیته مشترک برای همکاری بین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و قوه قضائیه در نظر گرفته شد.

وی افزود: در این کمیته چند مورد وجود دارد که در مورد اول به به‌کارگیری ظرفیت‌های قوه قضاییه و سامان‌های تابعه در نظارت و اجرایی‌سازی راهبردها و اقدمات ملی اسناد مصوب شواری‌عالی انقلاب فرهنگی تاکید شده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ اسناد ما گستردگی زیادی دارد ولی برخی اسناد مثل سند نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، سند امور نخبگان کشور، استعدادهای درخشان یا اسنادی که مربوط به ستادهای علم و فناوری کشور است محوری هستند که همه اینها از اهمیت زیادی برخودار بوده و مطالبه رهبر انقلاب هستند. بُعد نظارتی قوه قضاییه می‌تواند به اجرای این موارد کمک کند.

عاملی افزود:‌ یکی دیگر از مواردی که در توافق‌نامه آمده ارتقا و کارآمد سازی بهره‌گیری اقتصادی از علم، فناوری و نوآوری از طریق باز طراحی  و ساماندهی مجدد نظام حقوقی مرتبط و زیر نظام‌های آن به ویژه مالکیت فکری است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سیاستگذاری علم و فرهنگی و تقویت‌ساز و کارهای تعالی فرهنگ حقوقی و قضایی مانند افزایش آگاهی حقوقی و رسیدگی‌های قضایی به نظر اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از جنبه‌هایی که ما امروز نیامند تقویت آن هستیم ایجاد فرهنگ توجه به حقوق فردی، سیاسی و اجتماعی است. سواد حقوقی افراد باید افزایش پیدا کند. حقوق معنوی نیز یک جایگاه مهم و محوری دارد که باید به آن نیز توجه کرد.

عاملی بیان کرد: بحث‌هایی از جمله تعامل و تبادل آمار  اطلاعات در بحث فرهنگی، فناوری و اقتصاددانش بنیان در جهت پیشبرد اهداف مشترک در این توافق نامه دیده شده است. از همه مهم‌تر ضمانت اجرای همکاری در این توافق ‌نامه تدوین شده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: این توافق نامه در شش ماده تنظیم شده که زیر ماده‌های آن نیز حائز اهمیت هستند و حتما زمینه اجرائیات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز